Wanneer starten heeft ook alles met de temperatuur van de starter te maken merkte ik dezer dagen op.
Ik had een 3 Liter starter gemaakt met de Wyeast 1010 Activator (125 ml), pak van 6 maanden oud gekocht in de USA dus misschien wat van de reis op zijn donder gehad, na 3 dagen nog niet noemenswaardig bol en volgens de gebruiksaanwijzing ook niet echt noodzakelijk dus toch maar bij de 3 L gevoegd.
Het is hier in huis constant ongeveer 26 a 27 ºC maar toch pas na 24 uur activiteit en dus gelijk de roerder en lucht pomp snel constant aangezet, na een uurtje of 5 was het al gebeurt en vervolgens koud weggezet (eigenlijk te laat dus).
Starter getest op pH (4,2) en smaak, was prima dus gaan met die banaan.
Het leek toch mij bij deze temperatuur niet echt een ideale starter en dus heb ik hem vandaag afgegoten en opnieuw aangevuld met totaal 3,5 Liter, deze keer de zaak wat professioneler aangepakt wat de koeling betreft.
20 a 21 ºC en ik ga hem nu rustig afkoelen naar ongeveer 8 ºC, maandag brouwdag dus dat komt wel goed.
De brouwsessie wordt 70 liter en 4 a 5 dagen later nog eens 70 liter op de gistkoek.