Welke productiedatum staat er vermeld op de verpakking? .......
Ik heb vrijdagochtend een Wyeast XL 1214 BEL ABBEY uit de koelkast genomen en 'gestart'. Echter na 8 uur geen enkele bolling waar te nemen. De verpakking heeft al deze tijd in water van 24 graden gelegen. Vervolgens toch maar opengemaakt en toegevoegd aan 3 liter starter (100gr moutextract per liter + 3 gr Nutrivit p/l + constante beluchting) en voor de zekerheid nog maar een zelfde XL verpakking toegevoegd zonder deze eerst te 'smacken'. Volgende dag, zaterdag (brouwdag) opnieuw geen enkele activiteit waar te nemen. Ik heb voor de zekerheid na het brouwen maar 4 pakjes T58 korrelgist genomen om mijn 50 l wort te starten die ondertussen volop staat te gisten Ik heb ondertussen proberen vast te stellen wat de datum van de Wyeast verpakking is. Echter kan geen datum vinden, behalve de volgende code: 1140353 en uiteraard de 1214 BEL ABBEY aanduiding. Verder helemaal niets.
Ik heb deze gist op 3 Feb 2007 bij Brouwland gekocht en deze heeft altijd in de koelkast gelegen bij 4-6 gr Celcius. Ik ben in de veronderstelling dat deze gist in de koelkast een houdbaarheid heeft van 6 tot 12 maanden na de productiedatum (echter kan deze datum dus niet vinden).
Kan iemand mij vertellen of ik misschien meer geduld moet hebben bij het starten, of dat ik pech heb gehad en een verpakking (2x) heb waarvan de gistcellen 'overleden' zijn. Helaas heb ik geen methyl blauw in huis anders had ik het onder de microscoop kunnen bekijken. De 4 liter starter is nu echter onderweg naar het waterzuiveringsschap.
Met vriendelijke groeten Arno