Filteren

Gestart door Edwin, 20-11-2001 10:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ik heb nu al een aantal brouwsels op mijn geweten en langzaam aan gaat het steeds beter  :D. Wat me echter nog steeds niet goed lukt is het filteren na het maischen. Eerdere pogingen met twee emmers, waarvan de bovenste zonder bodem, met een kaasdoek ertussen en met twee emmers, waarvan de bovenste een geperforeerde bodem had zijn niet echt succesvol gebleken. Na het storten van het beslag viel laatst de bodem uit de bovenste emmer en kon ik opnieuw beginnen met reeds afgekoeld beslag. Ik ben niet handig en ken ook maar weinig mensen die dat wel zijn. Zijn er eenvoudige manieren om een goed filter te bouwen? ??? Ik ken wel de tip van het gebruik van een koelbox, maar hoe vang je zoiets nou aan?

Marjolijn

Hallo Edwin,
Ik weet niet in welke hoeveelheid jij maischt, maar indien je dit doet in een niet te grote ketel moet je eens denken aan de aanschaf (of eigen maak) van een koperen hevelfilter. Hier zitten gaatjes in van ca. 1,5 mm.
Deze filter, en ook andere zijn verkrijgbaar bij bijna elke winkel waar ze brouwartikelen verkopen. Dit filter functioneert ook goed na het koken bij het uitfilteren van de hop. Marjolijn

JWVG

Ha die Edwin,

ik ben zelf sinds kort begonnen met allgrain brouwen, en heb twee grote (10 gallon) Gott coolers aangeschaft. Ik ben ook niet erg handig, dus heb ik er gewoon een 'Phil's phalse bottom' bijgekocht - erg goedkoop en het werkt prima. Al mijn wort komt er kraakhelder uit  :D. Kun je bij de meeste Amerikaanse homebrew shops krijgen - b.v. http://www.northernbrewer.com Er zijn ook mooiere, rvs versies te krijgen, b.v. bij www.morebeer.com . Volgens mij verschepen zij ook naar NL. Als alternatief zou je ook kunnen proberen om een 'manifold' te maken, dat is een constructie van koperen pijpen op de bodem van de koeler, waarin je kleine sleufjes slijpt. Er staat een goede beschrijving op http://www.howtobrew.com/sitemap.html , onder 'appendix D - how to build a mash/lauter tun'. Dit is trouwens sowieso een erg goed online boek over brouwen.

Hoop dat dit helpt,

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Een hevelfilter is een variant op een manifold (door mijn een wortverzamelpijp genoemd). Het verschil tussen een hevelfilter en een manifold is dat het wort niet via een gat in de onderkant de ketel verlaat maar door hevelwerking. Pas na het maischen laat men de hevelfilter in de maischpan zakken.

Een hevelfilter heeft voordelen ten opzichte van een manifold en dit systeem heeft de laatste jaren de Nederlandse hobbybrouwwereld veroverd. Bedoelde voordelen zijn:
  • geen pijpen die in de weg zitten bij het maischen;
  • geen geknoei bij het overbrengen van het beslag naar een filterkuip;
  • veel minder kans op oxidatie van het wort bij hoge temperaturen;
  • je hebt geen extra filterkuip nodig (om snel en makkelijk te werken wel een extra ketel van het koken van het wort).

De Amerikaanse hobbybrouwer kan veel meer apparatuur kopen dan wij hier in Europa. Wij maken veel apparatuur zelf en hebben individueel ook veel mooie oplossingen.
Ik denk dat we over een weer nog veel kunnen leren.  :brouwen:

Jacques

JWVG

Ja, dat klinkt ook handig. Zelf maisch ik in mijn brouwketel, en stort het dan voor het filteren in de koeler. Denk je dat dat storten smaakafwijkingen kan veroorzaken i.v.m. oxydatie?

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Uit een tweetal studiedagen die bij het KaHo St. Lieven te Gent zijn gegeven heb ik begrepen dat je heel goed moet oppassen voor zuurstofopname bij hoge temperaturen.

Door hier meer op te letten zijn mijn bieren inderdaad wat pittiger van smaak geworden en hebben ze minder last van de oxidatiesmaak die vaak zo typerend is voor hobbybrouwsels.   :brouwen:

Jacques

Edwin

Als ik zo jullie reacties lees dan moet ik dus zeker iets aan mijn methoden aanpassen. Ik zie het op zich wel zitten om een wortverzamelpijp in elkaar te knutselen. Als ik de plaatjes bekijk van zo'n pijp, dan zie ik een koperen buis met sleuven. Kan ik dan beter met knelkoppelingen werken, zodat soldeertin niet in aanraking kan komen met de vloeistoffen  ??? ???
Nog een vraag: moet ik die sleuven alleen aan de bovenkant van de buizen slijpen, of maakt dat niet zo veel uit?

Edwin

papa


CiteerKan ik dan beter met knelkoppelingen werken, zodat soldeertin niet in aanraking kan komen met de vloeistoffen  ??? ???
Nog een vraag: moet ik die sleuven alleen aan de bovenkant van de buizen slijpen, of maakt dat niet zo veel uit?

Edwin

Hoi Edwin

Je kunt beter niet met snelkoppelinggen werken want daar kunnen zich bacterieen in verzamelen (tussen het schroefdraad) Nu weet ik wel dat hij ook in de kokende wort gaat en dus alles dood maar toch..
Beter is solderen, ik weet alleen niet meer met welke tin je dit het beste kunt doen. Maar dat staat vast wel op de site van Jaques.

Bij mij zitten de sleuven aan de onderkant.

Frank

Jacques

CiteerIk zie het op zich wel zitten om een wortverzamelpijp in elkaar te knutselen. Als ik de plaatjes bekijk van zo'n pijp, dan zie ik een koperen buis met sleuven. Kan ik dan beter met knelkoppelingen werken, zodat soldeertin niet in aanraking kan komen met de vloeistoffen  ??? ???

Zelf gebruik ik geen hevelfilter maar een echte wortverzamelpijp. Via een grote kraan, die onderaan mijn ketel is bevestigd, en een goot verlaat het beslag mijn maischketel, om uiteindelijk in een filterkuip te komen. De kraan moet groot genoeg zijn ander raakt hij verstopt. Ik laat het beslag via de schuin geplaatste goot lopen om oxidatie van het beslag zo veel mogelijk te voorkomen.
Op de bodem van de filtreerkuip is de wortverzamelpijp aangebracht. Ik hevel niet! Aan de onderkant van de filtreerkuip is een doorvoer gemaakt. Aan de buitenkant van de kuip heb ik een kraan bevestigd. De wortverzamelijp bestaat uit losse buisjes en verbindingsstukjes die niet gesoldeerd zijn. Na het filteren en spoelen schep ik de bostel uit de kuip. Ik haal de buisjes van elkaar en spoel deze goed door en laat ze drogen.

Deze manier van werken heeft een paar voordelen:
  • het is niet noodzakelijk het hete wort aan te zuigen met alle risico's van dien;
  • het is mogelijk het laatste restje wort uit de filterkuip te halen (ik zet de filterkuip op het laatst een beetje schuin);
  • de wortverzamelpijp is heel eenvoudig en goed schoon te maken.
CiteerNog een vraag: moet ik die sleuven alleen aan de bovenkant van de buizen slijpen, of maakt dat niet zo veel uit?
De sleuven moeten aan de onderkant zitten om een zo hoog mogelijk rendement uit je brouwsel te halen. Als bij een hevelfilter lucht wordt aangezogen stopt de hevelwerking en blijft er wort in de maischketel achter. :(

Jacques

Jacques

Ik was even vergeten dat je plaatjes van een wortverzamelpijp kunt zien op http://www.hobbybrouwen.nl/plaatjes/allerlei/diverse.html

Jacques

Herman

Edwin,

Ik kan de hevelfilter van harte aanbevelen!!!
Frank schreef "Beter is solderen, ik weet alleen niet meer met welke tin je dit het beste kunt doen. ". Je dient soldeer + soldeertin te gebruiken dat wordt gebruikt voor de aanleg van waterleidingen. Dit is te herkennen aan het opschrift "KIWA", ook wel zilversoldeer genoemd.

Ik maak zelf ook gebruik van een hevelfilter vanwege de makkelijke toepassing er van.

Veel solderen is niet nodig, ik heb zelf alleen een T-stuk gesoldeerd aan de pijp die naar boven uit de ketel komt. De rest van de constructie bestaat uit losse koperen stukken (sleuven naar onderen), na assemblage bind ik deze met wat nylon tijdelijk vast. Schoonmaken is zo erg eenvoudig, zie ook Jacques' verhaal.

Het nadeel dat Jacques noemt van het aanzuigen van hete wort los ik op door een slang te schuiven over de uitlaat van het hevelfilter. Ik heb mijn hevel voorzien van een kogelkraan die zich bevindt onder het niveau van hevelen. Als je dus het wort via de slang aanzuigt (slang omhooghouden), loop je geen risico's. Als je de slang gemonteerd laat moet je om infecties te voorkomen uiteraard niet aan deze slang gaan 'sabbelen'.

Voordeel van het hevelfilter vind ik dat je het aan elke gewenste ketelgrootte kan aanpassen (ik heb er een drietal) en dat je dus geen kranen in de ketel hoeft aan te brengen.

Groeten,
Herman Holtrop

Edwin

Bedankt voor jullie reactie!

Ik zal hier nog laten weten of een en ander gelukt is, nadat ik die chocoladeletter en boterletter op heb  ;D

Tommybear

Hallo allemaal,

Ik zelf doe de eerste filtering(na het maischen, om de harde delen te verwijderen) met een vergiet. Dit kost meestal wel wat tijd omdat ik een RVS brouwpan heb van 50 liter. Zo "manifold" Lijkt mij wel wat..
Maar ik ben niet van plan een gat in m'n pan te maken.
Ik kan neem ik aan gewoon een buis in een spiraalvorm buigen, sleuven erin zagen en deze met een buis omhoog gewoon in de pan laten zakken als ik klaar ben met maischen.

Kan ik die manifold ook gebruiken bij het uitspoelen van de moutresten?

Hoe smal moeten de sleuven zijn?
Of zijn gaatjes beter?
Enfin, wie heeft er wat richtlijnen voor 't bouwen van zo'n ding?

alvast bedankt.

Tommybear

Daar ben ik nog een keertje.

Voor de tweede filtering, dus naar 't doorkoken van de hop. Gebruik ik m'n kunststof gistingsvast.
Door de ring los te draaien en een stuk doorgekookte kussensloop over de opening te spannen en de ring er weer op te draaien wordt een steving filter verkregen.
Het filteren op deze manier duurt errug lang..

Heeft iemand een idee om deze filtering te versnellen?

alvast bedankt..

JWVG

Ha die Tom,

filter je dan de hete wort, of de gekoelde? Het hete wort filteren is volgens mij een erg slecht idee, vanwege oxydatie.

Zelf filter ik helemaal niet. Ik koel in de ketel met een koelspiraal, 'whirlpool' het dan (laat het met een roerstok goed ronddraaien, zodat alles bezinkt in het midden), en zet het kraantje van de ketel open. Het wort is dan glashelder, dus filteren is niet meer nodig (ik gebruik trouwens wel iers mos).

Filteren van het koude wort zou wel handig kunnen zijn, omdat je dan meteen belucht. Zelf doe ik dat echter met een aquariumpompje en een sterielfilter.

Jan Willem.

Edwin

Hallo,

Moet dat filteren dan niet onder zeer hygienische omstandigheden gebeuren? De lucht waarmee je belucht is niet gezuiverd. Door gebruik te maken van een aquariumpomp met een luchtfilter (zo doe ik het tenminste) blijft alles zuiver.
Verder lijkt me koud filteren wel een aardige sugestie, hoewel het misschien wel invloed heeft op de smaak van het bier. Tijdens het afkoelingsproces blijven de hopresten ten slotte ook in het wort zitten .

Edwin

Jacques

CiteerMoet dat filteren dan niet onder zeer hygienische omstandigheden gebeuren? De lucht waarmee je belucht is niet gezuiverd. Door gebruik te maken van een aquariumpomp met een luchtfilter (zo doe ik het tenminste) blijft alles zuiver.
Verder lijkt me koud filteren wel een aardige sugestie, hoewel het misschien wel invloed heeft op de smaak van het bier. Tijdens het afkoelingsproces blijven de hopresten ten slotte ook in het wort zitten

Het wort/bier moet/mag op vier momenten gefilterd worden.
  • allereerst moet er gefilterd te worden na het maischen;
    - deze filtering hoeft zeker niet onder steriele omstandheden plaats te vinden, wel is het belangrijk dat het filter huishoudelijk schoon is;
  • ten tweede moet het met hop gekookte wort ontdaan worden van eiwituitvlokking en hoprestanten;
    - bij alle filteringen moet getracht worden de zuurstofopname te bepereken, voor deze filtering geldt dat echter nog meer dan bij de andere filteringen;
    - indien deze filtering wordt uitgevoerd voor het afkoelen van het wort hoeft deze filtering niet steriel uitgevoerd te worden;
  • ten derde kan het wort na het afkoelen gefilterd worden voorafgaande aan de gistgifte om de zogenaamde koude troebel of trub te verwijderen;
    - deze filtering moet onder stikt hygiënische omstandigheden worden uitgevoerd;
  • tenslotte kan het bier gefilterd worden vlak voor het bottelen. Het bier moet dan wel later voorzien worden van levende gist;
    - uiteraard moet ook deze filtering zoveel mogelijk steriel worden uitgevoerd.
Het beluchten van het afgekoelde wort ten behoeve van het bevorderen van de vergisting heeft niets te maken met het filteren.

Jacques

Edwin


CiteerHet beluchten van het afgekoelde wort ten behoeve van het bevorderen van de vergisting heeft niets te maken met het filteren.

Hoi Jaques,

Het beluchten heeft inderdaad niets met het filteren te maken, maar de opmerking van Jan-Willem ging (naar mijn idee) over het koud filteren te gebruiken als beluchtingsmethode. Volgens mij is dat niet eenvoudig, vanwege de hygiënische omstandigheden waarin dat moet gebeuren. Jij bevestigt dat.

Stel nu dat je koud filtert...heeft dat gevolgen voor de smaakontwikkeling, vanwege de aanwezigheid van hopresten e.d. Deze blijven immers tijdens de afkoeling ook in de vloeistof zitten en kunnen dan toch 'doorwerken' ?

Edwin

Jacques


CiteerStel nu dat je koud filtert...heeft dat gevolgen voor de smaakontwikkeling, vanwege de aanwezigheid van hopresten e.d. Deze blijven immers tijdens de afkoeling ook in de vloeistof zitten en kunnen dan toch 'doorwerken' ?

Ik vermoed van wel. Persoonlijk heb ik dat nooit uitgeprobeerd. Het is in ieder geval niet de gebruikelijke praktijk bij de professionele brouwerijen en dat zal zijn redenen hebben.

Jacques

Sander J.


CiteerIk heb nu al een aantal brouwsels op mijn geweten en langzaam aan gaat het steeds beter  :D. Wat me echter nog steeds niet goed lukt is het filteren na het maischen. Eerdere pogingen met twee emmers, waarvan de bovenste zonder bodem, met een kaasdoek ertussen en met twee emmers, waarvan de bovenste een geperforeerde bodem had zijn niet echt succesvol gebleken. Na het storten van het beslag viel laatst de bodem uit de bovenste emmer en kon ik opnieuw beginnen met reeds afgekoeld beslag. Ik ben niet handig en ken ook maar weinig mensen die dat wel zijn. Zijn er eenvoudige manieren om een goed filter te bouwen? ??? Ik ken wel de tip van het gebruik van een koelbox, maar hoe vang je zoiets nou aan?

Beste Edwin,

Voor je uitgeknutseld bent wil je misschien toch nog verder brouwen met de twee plastic emmers in elkaar.
Mijn eerste filter bestond uit twee plastic 10 liter emmers. Van de bovenste de bodem op een 3 cm brede rand na eruit. De onderste een gat op bodem hoogte met daarin een rubber stop met het plastic kraantje van de standaard hevelslang erin. Als filterplaat een stevig rvs gaas (gevonden op de sloop) dat niet doorbuigt. Glazen deksel van de hapjespan erop zodat je goed kan zien of de bostel niet droog komt te staan. Dit werkte bij mij perfekt voor brouwsels tot 10 liter.
Succes.
 :wsmiley:
Sander

Edwin

Beste bierminnenden :proost:

Naar aanleiding van deze discussie ben ik naar de Gamma gegaan en heb een rol gebrand koper gekocht. Van deze rol heb ik een hevelfilter in elkaar geknutseld (en dat lukte ook nog ! :hoera:). Ik had toen nog een stuk over. Daarvan heb ik een spiraal gemaakt voor de koeling van het wort. Toch mooi aan 1 discussie 2 instrumenten over gehouden ! :elifant:

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.