Een bierkit voor kriek of toch maar niet?

Gestart door Pieter., 06-03-2007 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Ik ben een liefhebber van kriek en framboise bier, eigenlijk behoren ze tot mijn favorieten. Ik heb twee lambieken in de vergisting staan wat uiteindelijk frambozen lambieken moeten gaan worden (en misschien wat geuze) Alleen met dit soort bieren kost het lange tijd voordat je ze eindelijk kan nuttigen. Commerciële krieken zijn behoorlijk prijzig, voor een Liefmans Kriek betaal ik bijna 2 Euro. Dus ben ik op zoek naar een redelijk alternatief wat iets sneller klaar is dan de traditionele lambiek/vruchten bieren. Ik heb al rond gezocht voor Kriek recepten maar ik heb niet veel gevonden, bovendien waar koop je bijvoorbeeld kriekensap?

Dus ik dacht toch eens een poging te wagen met de Brewferm Kriek bierkit, nu moet ik zeggen dat die kits me wat tegenvallen, een onaangename zurige bijsmaak onder andere en meerdere brouwers hebben dit probleem ook las ik. De gist zou de boosdoender kunnen zijn dus als ik het ga proberen ga ik een andere gist gebruiken, maar welke?

Ik heb nog Safale S-04 en Danstar Nottingham in huis, maar dat zijn ale gisten, ik zat te denken aan een witbier gist mede omdat in de Lambic Blend van Wyeast ook witbier gist zit en witbier smaakt toch ook ietwat zurig toch?

Ik zou ook de Lambic Blend van Wyeast kunnen proberen natuurlijk, tja wat is wijsheid...

Iemand suggesties? of iemand die een eenvoudig kriek recept heeft?

BVD

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

Hoi Pieter,

Als antwoord op de topic: Nee, toch maar niet.
Ik heb de nodige ervaring hiermee:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1687.0.html

Mijn idee is dus om het volgende te brouwen:

Pilsmout 70%
Tarwe   30%

Op 23 liter bier:
Zuur
500 ml Blanke natuurazijn(4%) & 10 ml melkzuur(80%)
Toevoegen direct na afkoelen.

20-40 gram goldingshop verouderd in een magnetron gedurende een uur op 100-110 graden.
Toevoegen op einde koken.

20 gram eikensnippers in de lagering.

Een voor mij nog onbekende hoeveelheid Carvan cevitam.

Westmalle of s-04 gist.

 :degroeten:



MO

Mijn kriek met alleen azijnzuur (20 liter bier, 5 kg kersen, 1,5 liter natuurazijn) was ook niet slecht maar met Hoppies zurenmengsel krijg je een mooiere complexe kriek.

Ik heb van Liemingbrouwer ook een prachtige kriek geproefd. Een basis blond bier met safale S04 en vergist met echte krieken. Krieken zijn kleine zure kersen, en het bier was prima verzuurd (in lichte mate) door die zure kersjes. Het is niet makkelijk om eraan te komen, maar je zou rond kunnen bellen bij fruithandelaren of en wanneer ze kunnen leveren.

Zo'n Brewferm kit is inderdaad bepaald niet da real thing.

Walter

Hoppie,

Even een vraagje: waarom gebruik je kersen en geen krieken? Krieken bevatten uit zichzelf al meer dan voldoende zuur, waardoor je de azijn en het melkzuur zou kunnen laten vallen.

Groeten,

Walter

Hopmans

Citeereven een vraagje : waarom gebruik je kersen en geen krieken?

Ik gebruik helemaal geen kersen.
Noch krieken.
Ik wil gebruik maken van limonade.
Ooh, je bedoeld de andere topic?
Je kunt bij ons geen krieken kopen.
Dat is de voornaamste reden.
Kersen lukt al niet eens.

 :degroeten:

Ronnie

Hola!,
Dag Pieter, wel een raar seizoen voor kriek. Maar tje hier zit in de vriezer ook nog een 4 kg echte Noordkrieken te niksen. Wie wil mag ze hebben, dit jaar doet onze gilde toch weer samenaankoop.

Kersen of kriek: er mogen wat kersen bij, maar hou je toch op minstens 6 kg kriek per 10 kg vruchten. 3 kg vruchten per 10 L is meer dan voldoende.
Altijd wat tarwe al dan niet gemout gebruiken, met die 30 % vd storting zit je goed.

Gist: dat is een keuze die beslissend is: Gebruik je een Lambic blend of voeg je Kefir aan je gistcultuur toe, dan kies je voor minstens 2,5 jaar is mijn ervaring. Vergeet niet dat de dextrines  langzaam door de Bret zullen omgezet worden (en die heb je altijd..zelfs al gebruik je een gewone brouwmethode boven een slijmmethode...), dat heeft zijn tijd nodig.

Gebruik je een witbier of weizengist kan je al vlugger genieten, maar het blijft altijd opletten want krieken bevatten van nature vanalles om u op lange termijn te foppen met gushing doordat steeds een beetje brett aanwezig is. Tenzij je alles al binnen het jaar opgesoupeerd hebt...

Verder zit het zo dat alle niet-lambiek kriekbrouwers (en dat zijn de meeste!) hun bier pasteuriseren vóór het op de fles gaat. Alle lambiek dood dus. Diezelfden gebruiken ook MALTODEXTRINE type 8 D.E. om hun bier minder scherp en zacht te maken en aan te zoeten, naast vaak gebruikte kunstmatige zoetmiddelen!! Maltodextrine is een kookadditief dat slechts 4,5% vergistbaar is. Men gebruikt voor ongeveer 4 plato° als kookadditief. Bij amateurs is Brewbody zo een product. U kan het ook vóór bottelen toevoegen indien er geen Brett aanwezig is.

Doet mij aan iets denken: Ik zal voor Jacques een 10tal bladz uit Brouwcursus van 1948 (nog in oude spelling, leuk..) inscannen. Hij zou die TIF files dan op het web kunnen zetten. Het is van de brouwerijschool St-Lieven te Gent en bespreekt uitvoerig de ambachtelijke bieren. Auteursrechten zullen allicht verstreken zijn, men zal blij zijn dat zoiets nog belangstelling heeft..

Ronnie.

Oscar

Citaat van: Lobosbrouwer op 06-03-2007  10:10 uDoet mij aan iets denken: Ik zal voor Jacques een 10tal bladz uit Brouwcursus van 1948 (nog in oude spelling, leuk..) inscannen. Hij zou die TIF files dan op het web kunnen zetten. Het is van de brouwerijschool St-Lieven te Gent en bespreekt uitvoerig de ambachtelijke bieren. Auteursrechten zullen allicht verstreken zijn, men zal blij zijn dat zoiets nog belangstelling heeft..

Kun je ze dan ook in PDF formaat inscannen ? die zijn iets meer algemeen en kunnen door de meeste mensen wel gelezen worden. Tiff plaatjes zijn wat lastiger, en vaak ook groter..

Ronnie

Citaat van: Oscar op 06-03-2007  10:31 uKun je ze dan ook in PDF formaat inscannen ? die zijn iets meer algemeen en kunnen door de meeste mensen wel gelezen worden. Tiff plaatjes zijn wat lastiger, en vaak ook groter..
Heb ik net gedaan Oscar, HELAAS, er blijkt iets mis met de scanner, in 't midden van elk blad een dikke witte gestreepte veeg, maar geen nood! ik heb ze nog als gecomprimeerde JPG van vroeger, blad per blad, ik denk dat iedereen dat kan openen, eventueel kan iemand die JPEGS omzetten naar één PDF document.
Kijk, ga ze nu binnen de 5 minuten naar Jacques doorsturen wan de file zal te groot zijn om hier bij te sturen. U mag me ook dadelijk een persoonlijke mail sturen dan komt ge op de CC of BCC.

Walter

Citaat van: Hoppie op 06-03-2007  09:27 uJe kunt bij ons geen krieken kopen.
Dat is de voornaamste reden.
Kersen lukt al niet eens.

Hoppie, bij ons ook niet of toch moeilijk. Maar je kan wel een kriekeboom in je tuin zetten. Deze blijft redelijk klein en geeft je meer dan voldoende krieken om je ding mee te doen. Je moet dan om zoek naar de "noordkriek" variëteit.

Ik heb er net zelf eentje in de tuin geplant waar ik binnen een jaartje al een oogstje van verwacht.

Hopmans


Dat is inderdaad een goed idee Walt.
Ik ga gelijk eens kijken op het net.

 :proost2:

Pieter.

Bedankt voor de tips allemaal  :proost2:

Ik ga Hoppie's bovenstaande recept maar proberen een dezer dagen. Alleen wanneer voeg je de Carvan toe, na de hoofdvergisting in het zelfde gistvat of in de lagerfles? Geen idee of er namelijk vergistbare suikers in Carvan zitten?

Ow, en welk maischschema zal ik gebruiken?

En hoelang lageren/rijpen op fles?

En even een dwarsstraat. Ik zie dat vele van jullie Westmalle gist gebruiken opgekweekt uit een flesje, ik doe dat ook  ;) maar maakt het eigenlijk uit of het afkomstig is van een Dubbel of Tripel?

Vrg,
Pieter

Oscar

Westmalle gist is in de dubbel en tripel gelijk  ;) Dus het maakt niet uit, uit welk flesje je deze haalt.

Hopmans


CiteerAlleen wanneer voeg je de Carvan toe, na de hoofdvergisting in het zelfde gistvat of in de lagerfles?
Ik denk dat einde hoofdgisting het beste is.

Als maischschema kan je het beste een droog schema doen.

10 min 55 gr
40 min 62 gr
30 min 73 gr
01 min 75 gr

Je moet maar even in het klein een carvan cevitan mengen met een pils bijvoorbeeld.
Dit om er achter te komen wat de verhoudingen zijn.

 :degroeten:

Edwin

Ik kon gewoon krieken bestellen bij mijn groentenboer. Alleen verkrijgbaar tijdens de oogstperiode. Dat is zo rond juli (beetje afhankelijk van het weer). Verder zijn er bij fruitkwekers vaak verschillende soorten kersen te krijgen, waaronder ook zure. Daar heb je alleen in maart niets aan.

Edwin

Walter

Krieken (oftewel morellen) kan je inderdaad meestal bij de fruitboer krijgen in de oogstperiode rond juni-juli. Het gaat dan vaak om Poolse import maar dat maakt niet uit, naar het schijnt worden deze evengoed gekocht door de grotere kriekbrouwers.

Wat je wel kan, als je je eigen boom hebt, is de krieken bij het oogstseizoen invriezen waarna je er een heel jaar gebruik van kan maken.

 :denken: Eigenlijk kun je je afvragen of je er ineens geen soort confituur van kan maken, of stroop, die je daarna gedoseerd in je brouwsels kan gebruiken. Maar dat is speculatie natuurlijk...

Pieter.

Bedankt voor het maischschema Hoppie.  :)

Toevalig was ik van plan op een dubbel te gaan brouwen dus ik was al bezig met een giststarter van Westmalle al ga ik deze dan gebruiken voor het snelle fruitbier, hopelijk is de starter morgen of overmorgen klaar voor gebruik. Het word dus een frambozen bier, mijn vrouw heeft vandaag nog Carva frambozen en azijn gehaald, melkzuur had ik nog. Mijn planning is als volgt: nadat de hoofdvergisting voorbij is gooi ik een bepaalde hoeveelheid frambozen sap in het vat waar de hoofdvergisting heeft plaats gevonden, ik wacht dan of er eventueel een nieuwe vergisting op gang komt vanwege de eventuele vergisbare suikers in de Carva, daarna lager ik op fles met eikenhouten snippers erin gedurende een maand. Daarna bottelen en nog eens een maand wachten, en daarna maar proeven en kijken wat het is geworden. Morgen ook eens kijken naar de hoeveelheid sap per liter, Ik ga dat uitproberen met een pilsje en sap toevoegen totdat het aangenaam smaakt, maar mocht er toch vergisbare suikers in de Carva zitten zal het bier minder zoet gaan smaken, maar goed te weten voor de volgende keer dan.

Voor mijn wat meer serieuze lambieken wil ik wel echt fruit gaan gebruiken, hopelijk volgende week tijd om naar Intratuin te gaan om wat frambozen struiken/stekjes te kopen al zal de opbrengst het eerste jaar niet veel voorstellen.

Er zit trouwens bij mij in de buurt een fruitteler die in de zomermaanden adverteert met oa aardbeien, misschien heeft hij ook wel frambozen of zure kersen te koop.

Genoeg om uit te zoeken dit jaar dus. :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

CiteerVoor mijn wat meer serieuze lambieken wil ik wel echt fruit gaan gebruiken
Inderdaad.

Dit is een mooi bier voor tussen de serieuze lambieken door.
Alhoewel de grote jongens dit ook doen.
Limonadelambiek met als hoogtepunt oude lambieken.

Ik zit er aan te denken om dit bier binnenkort ook te gaan maken voor de zomer.  :lekkerbier:

 :degroeten:

Walter

Wel mannen, jullie hebben me zin gegeven om binnenkort ook een poging in die richting te wagen!

Wel ga ik diepvriesframbozen gebruiken die je hier in de colruyt kan kopen. Ik laat deze  ontdooien in de magnetron en gooi ze bij het gistende bier na een week. Dit zou de gisting moeten heropstarten en zorgen voor de delicate frambozensmaak in het bier.

Of kunnen we misschien beter eerst sap van de frambozen maken en dit toevoegen aan het bier? Dit zou een hoop geknoei vermijden bij het uiteindelijke overhevelen naar de lagertank.  :denken:

Edwin

Ik zou de frambozen pas bij de lagering toevoegen en een redelijke lageringstermijn in acht nemen. Volgens mij duurt het wel even voordat alle smaakcomponenten van frambozen zijn opgenomen door het jongbier. Door ze tijdens de hoofdgisting toe te voegen verlies je juist weer veel smaakcomponenten, omdat deze door de vergisting worden 'weggeblazen'.

Sap toevoegen kan ook, maar ik vermoed dat de meeste smaak juist zit in het vruchtvlees en niet in het sap. Je zult dus heel wat meer sap moeten toevoegen als je hetzelfde resultaat wilt bereiken als met hele vruchten. Ik zou de frambozen niet ontdooien in de magnetron, maar gewoon laten ontdooien. Waarom de kans lopen op gekookte frambozen?

De troep bij het hevelen valt wel mee hoor. Houd wel rekening met extra verlies van bier.

Edwin

MO

Bij ontdooien in de magnetron heb je ze wel redelijk steriel gekregen (dit is nu serieus bedoeld). Mijn kersenbier komt ondanks maanden vergistingstijd toch uit de fles zetten, dat zou best kunnen komen door gist dat op het fruit zat. Ik had mijn kersen alleen met warm water afgespoeld.

Walter

Edwin, na een week kan je toch niet meer van hoofdgisting spreken volgens mij. Bij mijn, beperkte, weten duurt die een dag of 3 - 4 waarna je overgaat naar een rustigere fase. Het is op dat moment dat ik de frambozen (of het sap) zou toevoegen.

Let wel, we spreken hier van een gewone vergisting, niet van een lambiekvergisting.

Wat de smaak betreft: die zit wel degelijk in het sap volgens mij. Als je het vruchtvlees mee gaat vergisten, wat in de wijnmakerij ook wel pulpgisting noemt, ga je ook de tannines en looistoffen in je bier krijgen en dit ten koste van fruitigheid. Ik zou dus eerder geneigd zijn om te opteren voor het sap dan de hele vruchten erin te gooien. Bovendien kan je het sap mooi even pasteuriseren hetgeen infectie met wilde gisten voorkomt.

MO

De kriekbrouwers zweren er juist bij dat ze volledige kersen meevergisten. De professionals dan he!

Walter

Weet ik, maar kriek wordt ook bepaald door een bepaalde rinse smaak die je juist krijgt door de tannines die zich in de vrucht bevindt. Volgens mij zou je dit niet in een framboise bier mogen terugvinden.

Let op, de bedoeling was ook niet om een kriek-lambiek of framboise-lambiek te brouwen maar wel een snel-klaar variant ervan. Trouwens, volgens mij wordt er bij de professionals ook meer en meer met geconcentreerd sap gewerkt en niet langer met hele vruchten.

Adrie

En vergeet ook de invloed van de pitten niet. Die geven een beetje een amandel-achtige smaak.

RobinB

Citaat van: WaltdeBrouwer op 07-03-2007  11:56 uLet op, de bedoeling was ook niet om een kriek-lambiek of framboise-lambiek te brouwen maar wel een snel-klaar variant ervan

Zou je dan niet beter/handiger het "Hoppie recept" kunnen nemen, maar dan bottelen met sap, ipv dit toevoegen tijdens lagering?
Dus een tarwebier met de zuren naar smaak en dan bottelen met een goede kwaliteit frambozen limonade/sap in hoeveelheid afgaande op de benodigde hoeveelheid bottelsuiker.
(er zit best veel suiker in de limonade)
Hiermee ben je snel klaar (4-6wk?) en behoud je veel van de frambozen aroma's vanwege de late toevoeging...  :idea:

Edwin

Citaat van: WaltdeBrouwer op 07-03-2007  11:49 uEdwin, na een week kan je toch niet meer van hoofdgisting spreken volgens mij. Bij mijn, beperkte, weten duurt die een dag of 3 - 4 waarna je overgaat naar een rustigere fase. Het is op dat moment dat ik de frambozen (of het sap) zou toevoegen.

Dat is op zichzelf wel waar, maar indien je frambozen toevoegt zul je toch rekening moeten houden met een langere lageringsperiode. Als je de frambozen tijdens de hoofdvergisting (dus zonder eerst te hevelen) op je jongbier zet, dan neem je wél het risico van bijvoorbeeld autolyse mee. Ik zou in dat geval altijd hevelen en dan pas de frambozen toevoegen. Indien je met sap werkt lijkt me dit weer niet nodig.

Bottelen met frambozensiroop, zoals Robin voorstelt, vind ik toch risicovol. Wie weet immers hoeveel vergistbare suikers er in die betreffende siroop zit? De kans op frambozenbommen zou ik hier niet willen lopen. Sap toevoegen, uit laten gisten en dan pas bottelen is mijn advies! Maar mooier blijft het toch om frambozen toe te voegen.

Edwin

RobinB

Citaat van: Edwin op 07-03-2007  14:11 uBottelen met frambozensiroop, zoals Robin voorstelt, vind ik toch risicovol. Wie weet immers hoeveel vergistbare suikers er in die betreffende siroop zit?

Op de fles Edah Frambozensiroop, dat toevallig in mijn kast stond, staat oa:

Siroop van geconcentreerd vruchtensap (60%, waarvan 10% framboos).
Bevat per 100ml 77,9g koolhydraten, waarvan 77g suikers.

Ik denk dan dat dit voornamelijk glucose en fructose zal zijn, beiden volledig vergistbaar! :)

Walter

Citaat van: RobinB op 07-03-2007  13:03 uZou je dan niet beter/handiger het "Hoppie recept" kunnen nemen, maar dan bottelen met sap, ipv dit toevoegen tijdens lagering?

Dit is de bedoeling, alleen gaan we het sap niet toevoegen bij het bottelen maar aan het eind van de hoofdvergisting. Verder voeg ik ook geen zuren meer bij, frambozensap is zo al zuur genoeg.

Hopmans


CiteerVerder voeg ik ook geen zuren meer bij, frambozensap is zo al zuur genoeg.
Je kunt evt minderen met zuur, maar een beetje zuur bevorderd de fruitigheid.
Kijk maar effe zal ik zo zegge...........  :biersmile:

 :degroeten:

Walter

Bij frambozen zou ik sowieso oppassen met water omdat ze zelf nogal fragiel zijn. Die tip van de magnetron zie ik wel zitten.

Edwin, geloof me gerust, als je het sap uit je frambozen wint heb je ineens de smaak mee hoor. Het achtergebleven pulp bevat enkel nog de schillen.
Wat je zegt over de hoofdgisting is wel waar. Daarom dat ik ze er ook pas na een week (of twee) in doe om dat smaakverlies bij een te felle vergisting tegen te gaan. Mogelijk hevel ik eerst over van het gistingsvat naar een lagervat (glazen fles) om dan aan te kunnen vullen met frambozensap.



Walter

Citaat van: Hoppie op 07-03-2007  16:08 uJe kunt evt minderen met zuur, maar een beetje zuur bevorderd de fruitigheid.
Kijk maar effe zal ik zo zegge...........  :biersmile:

 :degroeten:
Jep, nu bijzuren kan achteraf altijd nog bij het lageren. Teveel zuur daarentegen...

Oscar

Citaat van: MO op 07-03-2007  11:52 uDe kriekbrouwers zweren er juist bij dat ze volledige kersen meevergisten. De professionals dan he!

Ik zweer er niet bij, maar dat heb ik die ene keer wel gedaan, en het leverde een prima resultaat op, geen nadelen. Die pitten verwijderen is ook best wel veel werk.

Citaat van: Adrie op 07-03-2007  12:34 uEn vergeet ook de invloed van de pitten niet. Die geven een beetje een amandel-achtige smaak.

Hmm ... dat proef ik niet in mijn, nu al enkele jaren oude, kriek.

Pieter.

Vanavond even het testje gedaan wat Hoppie voorstelde, een pilsje aangemengd met Carva Frambozen om enig idee te krijgen hoeveel toe te voegen. Brrr, zoet en bitter gaat niet echt samen maar 15 ml Carva op 250 cl bier lijkt mij een goed uitgangspunt. Morgen brouwen, de Westmalle giststarter is nu aardig actief. Na wat wikken en wegen ga ik de Carva siroop toevoegen tijdens het lageren op fles.

Vrg,
Pieter

Pieter.

Vandaag de basis gebrouwen wat een snelle framboise moet gaan worden volgens het recept van Hoppie, ik noem het maar vlotte framboise :) Eigenlijk moest het een vlotte kriek worden maar geen idee waar je krieken/zure kersen vandaan haalt in deze periode van het jaar. Nu maar afwachten tot de hoofdvergisting voorbij is en dan lageren mijn Carva Frambozen.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Walter

Hallo,

Heb net zelf 3 kilo ingevroren frambozen besteld bij de colruyt om deze te gebruiken in een framboise. Bedoeling is om er 20 liter van te maken.

Als mout dacht ik dan aan 70% pilsmout, 15% tarwemout en 15% ongemoute tarwe.

Die tarwemout gebruik ik omdat ik die nog liggen heb en hem graag wil opgebruiken.

Als begin SG dacht ik aan 1040, zonder het effect van de 3 kilo frambozen mee te rekenen.

70 minuten koken met Styrian Goldings hop (IBU van 15) en daarna vergisten met een witbier gist. Hiervoor heb ik nog een pakske witbier gist van Brewferm liggen.

Na een week hoofdvergisting gaat het sap van 1 kg frambozen erbij. Als deze uitgegist zijn opnieuw het sap van 1 kilo. Bij het bottelen voegen we dan het sap van de laatste kilo erbij om een extra fruitig resultaat te bekomen.

Ik ben eens benieuwd. Het zal misschien niet exact smaken als een framboise van Lindemans, maar lekker moet het toch wel worden...

Walter

Zo, vandaag heb ik het basisbier gebrouwen van mijn framboise. Als basis heb ik, zoals al gezegd, pilsmout gebruikt met een restje tarwemout dat ik nog had. 60% Pilsmout en 20% tarwemout. De resterende 10% zijn aangevuld met ebly. Dit is een soort tarwe die je kan koken en opeten net als rijst. Ik ben eens benieuwd hoe dat gaat verlopen in de gisting.

Als maischschema heb ik voor de eerste keer een eenstapsmaisch uitgevoerd op 66.5 graden. Na 90 minuten ben ik dan naar 78° gegaan. De joodproef bleek negatief.

Gekookt met Northern brewer gedurende 70 minuten en de laatste 20 minuten er wat styrian goldings aan toegevoegd, goed voor een 17 IBU. Het SG mat na koeling 1045. Bedoeling was om 1050 te halen maar blijkbaar bleef ik met een liter te veel zitten (ik moet me ergens misrekend hebben). Ik corrigeer dit wel met wat suiker bij het toevoegen van de frambozen binnen een week.

Vandaag ook twee nieuwe dingen geprobeerd:
1. voor de eerste keer tapte ik telkens na 30 minuten een deel van mijn wort af (gefilterd) om die dan te verwarmen tot 95° en weer in de maischketel te doen. Zo hield ik de temperatuur mooi constant in de maischketel (koelbox). Na 90 minuten ben ik dan op die manier in twee stappen naar 78° gegaan voor ik kon filteren.

2. Mijn koelspiraal voor de eerste keer gebruikt. Deze spiraal uitkoper staat in een emmer die ik vul met ijs en water. Door de spiraal (die ik rechtstreeks op mijn maischketel kan aansluiten) loopt dan het bier en dit wordt supersnel gekoeld.  :dansen:  Op nog geen 15 minuten was de hele klus (15 liter) geklaard. Dit heeft me exact 10 liter water en 5 liter ijs gekost.

Al bij al een druk dagje ... ben nu wel moe. :slaperig:

Pieter.

Vind je 17 IBU niet te hoog voor een framboise? Mijn Vlotte Framboise in wording heeft slechts 6 IBU en ik heb 10 gr overjarige hop gebruikt op 10 liter en slechts 5 min meegekookt. Ik wil juist een zoet/zure framboise, dus heb ik ook azijn toegevoegd. Bitter en zoet lijkt mij niet goed samengaan.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Walter

Hoi Pieter,

Volgens Derek Walsh ligt de IBU voor een framboise tussen 15 en 21. Ik blijf aan de onderkant hiervan. Wat het samengaan van zoet en bitter betreft, wil ik je toch tegenspreken. Denk maar eens aan tonic en campari. Of een lekkere rode wijn. In deze gevallen heb je een combinatie van zoet - zuur - bitter die in harmonie is (buiten de campari dan misschien...  :ziek: ). Daarom koos ik ook voor een wat hogere IBU, zonder te overdrijven natuurlijk.

Wat het toevoegen van zuur aan je bier betreft, denk ik dat frambozen meer dan zuur genoeg bevatten zodat ik niet hoef bij te zuren. 3 kg frambozen op 16 liter bier is goed voor zo'n 18% fruitgehalte.

Voor mij ligt het probleem dat ik al eens een bier heb verpest door het aan te zuren. Sindsdien ben ik hier heel voorzichtig in geworden. Ik kan het nog altijd aanzuren op het eind, mocht het niet zuur genoeg blijken.

MO

Pieter, hoeveel azijnzuur heb je toegevoegd en welke kwaliteit (gewone huishoudazijn voor in de sla?)

Pieter.

250 Ml op 10 liter gewone huishoudazijn.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Vandaag het wort wat een vlotte Framboise moet worden overgeheveld naar fles, SG viel wat tegen slechts 1026 terwijl het waterslot vrijwel stil stond :denken: Begin SG was 1050, ik heb Westmalle gist gebruikt opgekweekt uit een flesje. Het smaakte vrij neutraal, licht zurig. Toch maar de Carva Frambozen toegevoegd net zolang totdat het wort aangenaam zoet smaakte, ik heb 400 ml gebruikt op ca 10 liter jongbier. Aangezien er vergisbare suikers in de Carva zitten verwacht ik wel dat er weer wat meer activiteit gaat plaatsvinden, de zoetigheid zal dan wel wat minder worden maar ik wil ook een zoet/zure Framboise. Desnoods gooi ik er een zakje Safale S-04 tegenaan mocht er niets of weinig gaan gebeuren, het SG is nu nog veel te hoog. Ik zit al te denken om in de volgende batch een witbier gist te gaan gebruiken vanwege de zurige smaak die ik wil hebben in het jongbier. Eerst maar even afwachten wat er nu gaat gebeuren.

Vriendelijke groeten,
Pieter

MO

Ik weet niet wat de pH is van je gistend bier, maar misschien was het verstandiger om na volledige vergisting aan te zuren.

Sjaak

Ook ik ben een framboos/kersenbier aan het brouwen.
Ik ben begonnen met een basis van pilsmout en een IBU van 10. SG van 1040, 15 liter totaal.
Na de hoofdvergisting met de Wyeast Lambic Blend, na 5 dagen het SG gemeten en dat was 1015, om het geheel wat sterker te krijgen en naar mijn gevoel dat de vruchten wat langer nodig hebben om te vergisten heb ik er een halve kilo suiker ingedaan en daarna 400 gram Frambozen erbij gedaan en bijna 3 kilo kersen op siroop (glazen potten van AH).Plus nog een fles frambozen carvatan.
Ben benieuwd of het wat wordt.
Neem het resultaat wel mee naar het PRONK

Oscar

Citaat van: sjaak op 13-03-2007  09:09 uom het geheel wat sterker te krijgen en naar mijn gevoel dat de vruchten wat langer nodig hebben om te vergisten heb ik er een halve kilo suiker ingedaan en daarna 400 gram Frambozen erbij gedaan en bijna 3 kilo kersen op siroop (glazen potten van AH).Plus nog een fles frambozen carvatan.

Nou dat zal me een fruitbom worden zeg.  :o :o :o

Sjaak

Denk je?
Als ik soms lees doen ze 8 kilo krieken op 10 liter, dan valt dit wel mee.

Oscar

Sjaak, meestal 300 - 400 gram per liter bij commerciële krieken.

Sjaak

Citaat van: Oscar op 13-03-2007  09:32 uSjaak, meestal 300 - 400 gram per liter bij commerciele krieken

Ik zit op 3400 gram op 15 liter, okee die 750ml Carvatan die kan ik niet inschatten wat dat doet, maar even die niet meegerekend zit ik op ongeveer 230 gram de liter.

MO

Sjaak, naar mijn weten moet je 6-12 maanden vergisting tellen met deze gist. Misschien bedoel je het PRONk2008, dat zou kunnen. Verder zou ik die hele fles limonade en al die suiker er nooit bij gegooid hebben, maar wie ben ik.

Sjaak

Misschien heb je gelijk Mo, maar je moet af en toe iets raars doen.
Ik verwacht zelf dat het een maandje of drie duurt. En me vriendin wil eigenlijk dat het volgende maand al klaar is.
ik ga gewoon over een paar maandjes proeven of het kan. En anders als jij gelijk hebt alvast voor 2008!

Pieter.

Sjaak, die kersen op siroop zijn dat zoete? Heeft AH ook zure dat je weet?

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Nadat ik heb overgeheveld naar fles en de Carva heb toegevoegd is er weer wat activiteit in het waterslot met bovendien een schuimlaagje aan de oppervlakte. Waarschijnlijk worden de vergistbare suikers uit de Carva nu verwerkt. De fles staat op kamertemeratuur en zodra de vergisting opnieuw stil komt te liggen ga ik het SG opnieuw meten en proeven. Mocht het SG nog steeds te hoog zijn naar mijn zin ga ik Safale-S04 toevoegen, ik wil toch graag eindigen rond de 1010, ik ben ook wel benieuwd naar de smaak als de vergisbare suikers uit de Carva zijn vergist al weet ik dan nog niet wat te doen, meer Carva toevoegen tijdens het bottelen misschien?

Even een zijstraat, op het laatste stukje tuin wat nog beschikbaar is ga ik frambozenstruiken planten, ben al druk in de weer om alles gereed te maken, zit nog wel te twijfelen tussen zomer of herfst frambozen, eerst maar kijken wat beschikbaar is.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Pieter64 op 13-03-2007  12:49 uSjaak, die kersen op siroop zijn dat zoete? Heeft AH ook zure dat je weet?

Vriendelijke groeten,
Pieter

Ik heb geen idee, volgens mij was de enige potten die ze hadden. Ik heb ze niet eens geproefd. Eel heb ik toen ik de carvatan erin heb gedaan, het sg gemeten om te zien wat voor invloed het had en het SG was maar met 8 puntjes gestegen .
Leuk dat je een frambozentuin gaat maken, ben benieuwd of het lukt, succes.

Walter

Hey Pieter,

Doet misschien niet ter zake, maar volgens mij kies je beter de herfstvarianten. In de zomer is het sowieso lastig brouwen. Als je in de herfst kan oogsten, kan je ze ook vers in je bier gebruiken.

Pieter.

Tja, ik twijfel nog tussen de zomer en herfst varianten, eerst maar kijken wat er te krijgen is, beide soorten hebben zijn voor- en nadelen. Ik kan circa 10 struiken kwijt dus misschien een combinatie zomer/herfst varianten?

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Hmmm, de vergisting is opnieuw stil gevallen, het SG is nu 1030  :o Ik heb er maar een zakje korrelgist bij gegooit maar tot dusver staat het waterslot nog steeds stil :( Ik denk dat dit bier gaat mislukken, volgende keer maar was aanpassingen. Zelfde recept, Safale S-04 gist of witbier gist, na hoofdvergisting pas azijn toevoegen, kijken wat er dan gebeurd.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Mijn fruitbom staat nog steeds vol te gisten, nu al ruim een week. zal van het weekend meten wat het SG is.
Kersen zijn volgezogen en drijven aan de oppervlakte, fles is nu aardig rood geworden.
Zal proberen een foto te maken en te plaatsen.
Pieter nog niet weggooien, misschien een beetje suiker erbij om de gist te doen starten?

Walter

Bij mij moeten de frambozen er nog bij. Dit is gepland voor dit weekend.

Ik denk er nu aan om 10 liter te vergisten met geëxtraheerd sap en 5 liter met bessen die in het bier macereren. Kwestie van de eerdere discussie in dit topic te onderzoeken. Dit komt me ook goed uit want ik heb geen 15 liter dame jeanne die ik kan gebruiken.

De gisting is bij mij nog wel niet volledig afgelopen, ik heb nog een blubje om de minuut. Er staat ook nog een centimeter schuim op het bier.

Walter

Citaat van: Pieter64 op 16-03-2007  00:16 uHmmm, de vergisting is opnieuw stil gevallen, het SG is nu 1030  :o Ik heb er maar een zakje korrelgist bij gegooit maar tot dusver staat het waterslot nog steeds stil :( Ik denk dat dit bier gaat mislukken, volgende keer maar was aanpassingen. Zelfde recept, Safale S-04 gist of witbier gist, na hoofdvergisting pas azijn toevoegen, kijken wat er dan gebeurd.

Vrg,
Pieter
Pieter, het doet misschien niets ter zake, maar wat is het pH van je jongbier?

Stijn

Hallo,

Ik wil vanavond ook een beetje perzik en framboos toevoegen, de siroop wat er bij ons te verkrijgen is, is iets gelijkaardig als Carva, ik denk eigenlijk hetzelfde , gewoon een andere naam. Hoeveel voeg ik toe op 20L?


Groeten

Stijn

Pieter.

Walt, de pH is onder de 5, de strookjes die ik heb lezen niet lager, ik heb net 100gr suiker en nog eens 200ml Carva toegevoegd, afwachten maar weer.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Pieter heb  je de fles nabij de verwarming staan, zodat het een graad of 22 wordt en dan hopen dat de gist aanslaat.
Even duimen en als het goed is gaat hij weer verder.
Ik ga morgen even mijn brouwsel meten. laat het weten. Tot morgen.

 :degroeten:
Sjaak

Pieter.

Vanmiddag dus suiker en nog wat siroop toegevoegd maar nog steeds geen enkele activiteit terwijl de gistings fles op kamer temperatuur staat (ca 21/22 graden) nog nooit meegemaakt zoiets als dit en ik snap er niets van. Ik wacht af tot morgen en als er dan nog steeds geen activiteit is ga ik het SG nogmaals meten en het jongbier proeven, mocht ik er toch nog toekomst in zien hevel ik het over naar een andere fles om te lageren anders gaat het de plee in.

Volgende brouwsessie nogmaals proberen maar wel op een iets andere manier dan deze batch. Ik denk dat ik maar geen azijn meer ga toevoegen en na de hoofdvergisting (met witbier gist denk ik) Carva toevoegen en gelijk maar lageren.

Beetje offtopic maar het word wel een beetje kort dag allemaal, maandag frambozen struikjes kopen als ik de juiste kan vinden (geen idee wat het assortiment van Intratuin is) Mijn toekomstige frambozen perkje is inmiddels wel gereed :) Dinsdag wat ingredienten halen voor de komende brouwsessies, nog wat klusjes thuis te doen in de tussentijd en donderdag kan ik mijn nieuwe puppy gaan ophalen wat ook een hoop tijd gaat vergen (mijn vrouw en ik zijn nogal honden liefhebbers)

Vrg,
Pieter

Sjaak

Hoi Pieter,

Ik hoop voor je dat het biertje nog aanslaat en niet dat het verzuurd is. Ik heb er geen azijn bij gedaan en het proeft nu nog wel een beetje zoetig, maar hij is dan ook nog niet klaar met vergisten. :gistsmile:

Ik lees dat je naar Intratuin gaat, kun je kijken of ze hopplantjes hebben?
Ik hoor het wel van je . Succes en veel plezier met de jonge hond, opleiden.

:degroeten:
Sjaak

Walter

Hey Pieter,

Ik zou je wat van mijn gist moeten kunnen geven. Gisteren heb ik de frambozen ontdooid, opgewarmd en de pulp met het sap en al bij het bier gedaan. Vannacht is dat zo hevig beginnen gisten dat het uit de fles is beginnen spuiten, tot tegen het plafond toe. Ik heb het jongbier dan voor een deel overgeheveld naar een andere fles en nu staan er twee "framboises" goed te pruttelen.

By the way: de gist die ik gebruikte was gewoon de witbier korrelgist van Brewferm.

De geur van het bier gaat trouwens al aardig de richting uit waar ik hem hebben wil.

Pieter.

Mijn vlotte framboise is definitief mislukt :( geen vergisting meer, en een te hoog SG. Zelfs als ik het zou gaan lageren word het niets meer want er word geen koolzuur gevormd verwacht ik. Dus morgen maar de plee in en nogmaals proberen.  Ik vermoed dat de azijn de boosdoender is dus in een volgende poging geen azijn meer. Ik ga bovendien eens op zoek naar alternatieven voor Carva, hopelijk volgende week nog tijd voor een tweede poging.

Vrg,
Pieter

Hopmans


CiteerIk vermoed dat de azijn de boosdoender is dus in een volgende poging geen azijn meer.

Lijkt me sterk.
Ik heb 3 x zoveel azijn gebruikt, zowel met s-04 als met Westmalle.
Je moet het alleen niet plotseling erin gooien ivm pH-shock.
De starter moet al aangezuurt zijn, en daarna het wort aanzuren na afkoelen.
De starter komt dan in een medium wat net zo zuur is.
Dan is er niets aan de hand.
Daarbij moet het lekker aangenaam warm zijn tijdens de hoofdgisting.
Dus in de woonkamer met kachel 's nachts aan.

 :degroeten:


Sjaak

Heren,

Na een week van continu blubben, heb ik het SG gemeten en tot mijn verbazing las ik 1004 af ???
Meteen denk ik dat mijn hydrometer stuk is en pak de andere en kijk ook naar deze en die geeft zelfs 1002 aan ???
Dan maar proeven en de smaak is zurig.
Kleur een zachte rode kleur. Het is redelijk helder.
De kersen drijven bovenop en zien er volgezogen uit. Famboosjes zijn niet meer te ontdekken.
Op de bodem ligt een dikke drap.
Gek genoeg is er nog steeds gist bezig want hij blubt nog steeds.
Wat gaat het worden  ??? Ben bang dat het ook iets niet goed is.  :-\ :-\
 :degroeten:
Sjaak

Hopmans


CiteerBen bang dat het ook iets niet goed is.

Hoezo dat?
Het is toch een fantastische eind SG?
Dat hoort bij lambieken.
Wilde gist vreet lekker door.
Je kunt zelfs nog witte kaamgist verwachten.
Ook geen vreemd verschijnsel bij dit bier.

 :degroeten:

Oscar

Mijn lambieken zitten na een tijdje ook vaak op 1002, niets mee aan de hand, gaat prima zo !!

Pieter.

Toch nog maar een redmiddel proberen, misschien dat een paar uur beluchten nog feest in de tent kan opwekken.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Hoppie op 18-03-2007  11:28 uHoezo dat?
Het is toch een fantastische eind SG?
Dat hoort bij lambieken.
Wilde gist vreet lekker door.
Je kunt zelfs nog witte kaamgist verwachten.
Ook geen vreemd verschijnsel bij dit bier.

 :degroeten:

Gelukkig, het is voor nieuw dat een gist zo laag kan komen.
En nu zeker wachten totdat de kersen opgegist zijn en dan pas bottelen?

Thanks Boys.

Pieter houd moed

Pieter.

De beluchting heeft niets geholpen helaas, dus de plee maar in. Vandaag nieuwe ingrediënten gehaald voor een volgende poging, helaas de komende weken niet zoveel tijd om te brouwen en uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar zo'n Brewferm Kriek blik gekocht, yeah back to basic  :o

Weinig ervaring met die blikken en eigenlijk maar 2x gebruikt, beide een pils nou dan weet je wel hoe laat het is.

Maar goed, gelijk maar mee begonnen, blik verwarmd, de benodigde hoeveelheid suiker met wat water gekookt en af laten koelen en in de gistemmer gemieterd samen met het kriek extract, de rest van het benodigde water ook eerst gekookt en via mijn tegenstroom koeler het gistvat in laten stromen. Ik heb witbier gist gebruikt in plaats van het standaard zakje wat er bij zit. na de hoofdvergisting lageren op fles met eikensnippers erbij. Toch wel benieuwd.

Maar volgende keer weer een echt brouwsel maken ;)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Pieter64 op 20-03-2007  00:04 uDe beluchting heeft niets geholpen helaas, dus de plee maar in. Vandaag nieuwe ingrediënten gehaald voor een volgende poging, helaas de komende weken niet zoveel tijd om te brouwen en uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar zo'n Brewferm Kriek blik gekocht, yeah back to basic  :o

Duurt dat bier uit blik ook lang, voordat het klaar is?
En ik ben benieuwd of de smaak goed is. (mijn vriendin)
Houd mij op de hoogte.

Groet,
Sjaak

Pieter.

Op de verpakking staat 6 tot 8 weken rijpen, alleen de lagering stap op een mandfles word altijd overgeslagen die ik uiteraard wel ga doen, ik denk een maand lageren en dan een maand rijpen op flesjes. Daarna maar eens proeven.

Vrg,
Pieter

Pieter.

Vandaag de Kriek bierkit overgeheveld naar fles voor lagering, ik was er van overtuigd dat het SG na 4 dagen wel ergens rond de 1015 zou zijn, mijn verbazing was dus groot toen ik zag dat het slechts SG 1030 was  >:( Het waterslot heeft al die dagen aardig geprutteld, ik moet zeggen dat ik er niet constant op heb kunnen letten (puppy in da house) maar dit viel me nogal tegen. Het enigste wat ik kan verzinnen is dat de kamertemperatuur wat aan de lage kant is geweest, gemiddeld 18 graden denk ik. Ik heb witbier gist van Brewferm gebruikt maar aangezien ik heb overgeheveld heb ik het zakje gist wat bij deze kit zat er maar bij gegooit, komende dagen word het wat warmer en hopelijk slaat de gist aan.

Het tweede brouwsel op rij met vergistingsproblemen, echt blij word ik er niet van :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

Het tweede brouwsel op rij met vergistingsproblemen, echt blij word ik er niet van :)


HOI Pieter,

Ik heb gisteren gebrouwen en de gist erbij gedaan, had de giststarter de hele dag belucht en vanmorgen ????
Helemaal niets te zien. Heb nu maar een zakje korrelgist erbij gedaan en hopen dat hij nu aanslaat  :gistsmile:
Dus je bent niet alleen met gist problemen en je weet,  gedeelde smart is halve smart. :brouwen: :biersmile:
Laat me weten hoe het verder gaat.

Groet
Sjaak

Huub Krekels

Hallo Sjaak. Sommige gisten komen langzaam op gang en gaan dan heeeeeeeeel lang door met gisten.  :gistsmile: Als de gist moeilijk aanslaat wacht ik ongeveer 24 uur. Ik doe de hoofdvergisting nooit open maar onder een waterslot. Ik ben zodoende niet bang voor een besmetting. Gaat al jaren goed.  :degroeten:

Sjaak

Citaat van: Huub Krekels op 25-03-2007  08:15 uHallo Sjaak. Sommige gisten komen langzaam op gang en gaan dan heeeeeeeeel lang door met gisten.  :gistsmile: Als de gist moeilijk aanslaat wacht ik ongeveer 24 uur. Ik doe de hoofdvergisting nooit open maar onder een waterslot. Ik ben zodoende niet bang voor een besmetting. Gaat al jaren goed.  :degroeten:

Normaal kijk ik ook pas als het lekker aan het gisten is, maar was toch nieuwsgierig of er toch niets iets bezig was en er misschien ergens een lekje was (koolzuur ontsnappen via rand v/d deksel).
Deze gist heb ik nog nooit gebruikt dus misschien heb je gelijk. het was de belgian wit 3944 weayst.Wel was het pakje oud, drie dagen gelden gesmackd , maar weinig bolling en heb hem toen maar in een moutextract gedaan en beetje Siris gistvoeding en belucht.

Huub Krekels

Gezien het vorenstaande denk ik dat je er toch goed aan gedaan hebt om korrelgist te gebruiken. Kennelijk zal de Wyeast gist niet meer aanslaan. Ik begrijp dat je giststarter ook weinig activiteiten ontplooide. :huilen:

Sjaak

Giststarter deed ook niets, maar ik dacht tijdens het brouwen lekker beluchten en dan misschien.
Helaas, we zien het wel, anders gewoon weer een brouwdag inplannen en weer genieten van het brouwproces.

Caspar

Hoi Sjaak,

Mijn Wyeast London Ale komt ook erg traag op gang (gister gebrouwen). Omdat er toch sprake is van activiteit (een rits belletjes per minuut) wacht ik rustig af. Is het toevallig een XL verpakking? Bij mij is het recentelijk al 2x voorgekomen namelijk dat deze slecht of niet op gang komen.

De gewone Wyeast waarmee ik een proefbrouwsel vergist, heeft al een dek van 15 cm gist  :o.

Groet Caspar

Niels

Hoi Sjaak,

Was je zakje Wyeast nog bol geworden, of was die net zo plat als bij smacken ?
Ik heb de afgelopen keren ook gehad dat een zakje er wel een dag of vijf over deed om op te bollen.
Daarna in een litertje wort gedaan en twee dagen beluchten en roeren, waarna ik een prima starter had.

 :degroeten:

Sjaak

het pakje drie dagen vooraf het brouwen gesmackt, en er was dus geen bolling te bekennen, vandaar op de brouwdag beluchten, maar niets. ???
Nu is er wel druk op het gistvat, :nut: kan ook misschien komen van de korrelgist, maar misschien toch van de begian wit? :elifant:
 :degroeten:
Sjaak

MO

Wat een prutswerk. Wie gebruikt er nu een niet ongebold pakje? De gist was nog aan het wakker worden!

Pieter.

Nadat ik gisteren gist heb toegevoegd is er wel weer een ca 5cm laag schuim onstaan, nog eens na zitten lezen bij artikelen en met een roerstok de gist/schuim weer rustig vermengt met het wort. Vanavond was er een klein beetje activiteit in het waterslot maar nog niet veel, temperatuur op de plek waar de gistingsfles staat was op dat moment 21 graden. Deze week word het wat warmer hopelijk komt de vergisting dan toch weer op gang. Ik ga dit bier in ieder geval niet zomaar weggooien en desnoods laat ik het nog een maand staan of langer.

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 26-03-2007  00:13 uDeze week word het wat warmer hopelijk komt de vergisting dan toch weer op gang.

Je Temperatuurs beheersing is nog afhankelijk van de omgevings temperatuur ? Wordt tijd voor een gecontroleerde omgeving bijv m.b.v. een waterbad en aquarium thermostaat..


Sjaak

Citaat van: MO op 25-03-2007  21:12 uWie gebruikt er nu een niet ongebold pakje? De gist was nog aan het wakker worden!

Sorry Mo niet iedereen is een prof.
Men zegt toch een dag of drie voor de brouwdag smacken? nou dat heb ik gedaan en als de gist zoals jij zegt nog slaap dan is hij misschien wakker geworden en anders doe ik net als jij gewoon vergisten met een korrelgist....... :proost:

Oscar

Citaat van: sjaak op 26-03-2007  06:57 uSorry Mo niet iedereen is een prof.
Men zegt toch een dag of drie voor de brouwdag smacken?

Ik zou dat een week van te voren doen, indien je een giststarter maakt (wel aan te bevelen). In 3 dagen zou deze wel bol moeten gaan staan, doet ie dit niet, dan zou ik 'n niet zomaar gebruiken.

Sjaak

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  07:58 uIk zou dat een week van te voren doen, indien je een giststarter maakt (wel aan te bevelen). In 3 dagen zou deze wel bol moeten gaan staan, doet ie dit niet, dan zou ik 'n niet zomaar gebruiken.

Dat ga ik zeker doen voortaan.
Meestal haal ik de gist uit een flesje bier die ik gekocht heb, chouffe, Westmalle, Chimay ect ect. en dat doe ik inderdaad een week van te voren.
 :degroeten:
Sjaak

Pieter.

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  00:55 uJe Temperatuurs beheersing is nog afhankelijk van de omgevings temperatuur ? Wordt tijd voor een gecontroleerde omgeving bijv m.b.v. een waterbad en aquarium thermostaat..



Tja, al heb ik nooit echt problemen gehad met vergisting ga ik toch maar wat verzinnen om meer op safe te spelen, zeer frustrerend als 2x op rij de vergisting staakt.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Pieter64 op 26-03-2007  08:47 uTja, al heb ik nooit echt problemen gehad met vergisting ga ik toch maar wat verzinnen om meer op safe te spelen, zeer frustrerend als 2x op rij de vergisting staakt.

Pieter je kan gewoon een grote speciekuip nemen en daarin gewoon een aquarium verwarmingselement. Bij mij werkt dat perfect. En is niet duur.
 

Oscar

En vooral niet vergeten : een aquariumpompje dat het water in beweging houd.

Sjaak

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  08:55 uEn vooral niet vergeten : een aquariumpompje dat het water in beweging houd.

waarom doe jij dat?

Oscar

Temperatuurs verdeling. En gelijke verwarming van de gehele vloeistof in de waterbak. Lijk mij logisch toch ?

Hopmans


CiteerJe Temperatuurs beheersing is nog afhankelijk van de omgevings temperatuur ? Wordt tijd voor een gecontroleerde omgeving bijv m.b.v. een waterbad en aquarium thermostaat..

CiteerTja, al heb ik nooit echt problemen gehad met vergisting ga ik toch maar wat verzinnen om meer op safe te spelen, zeer frustrerend als 2x op rij de vergisting staakt.

Als een smackpack bol staat, dan is het de clou dat men er eerst een starter van 2 liter van maakt voor 20-25 liter bier.
Eerst een liter, daarna opschalen naar 2 liter.
Dan moet er heel wat met de temperatuur gebeuren om de vergisting te stoppen.
Ik heb zojuist een 4 liter starter uit de koelkast gehaald. Deze gist ook weer door.

Opschalen is belangrijk.
Ik ben al een week bezig met mijn (gekoesterde) starter. 10cc-100cc-300cc-1000cc-2000cc-4000cc.
Daarbij ben je fout bezig als gist stopt omdat het te koud is in de woonkamer.
Dan moet de brouwer in kwestie het ook steenkoud hebben met zijn gezinnetje.
Gist vindt temperaturen die wij aangenaam vinden ook aangenaam.
Het kan eigenlijk niet missen.

 :degroeten:

Sjaak

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  09:26 uTemperatuurs verdeling. En gelijke verwarming van de gehele vloeistof in de waterbak. Lijk mij logisch toch ?

Maar dan voeg je koude lucht toe aan het water? je kan beter roeren! :lessmile:
En wat ik zie als je de verwarming aanzet het warme water stijgt en zodoende krijg je al een stroming in je waterbak!
Dus .... :verbergen:
 :degroeten:

Pieter.

Citaat van: sjaak op 26-03-2007  08:54 uPieter je kan gewoon een grote speciekuip nemen en daarin gewoon een aquarium verwarmingselement. Bij mij werkt dat perfect. En is niet duur.
 


Strak plan Sjaak,

Gelijk een speciekuip gehaald, vanmiddag even een thermostaat halen want winkel was net nog dicht.

Vrg,
Pieter

oranjeboombiertje

Citaat van: sjaak op 26-03-2007  10:11 uMaar dan voeg je koude lucht toe aan het water? je kan beter roeren! :lessmile:
En wat ik zie als je de verwarming aanzet het warme water stijgt en zodoende krijg je al een stroming in je waterbak!
Dus .... :verbergen:
 :degroeten:

Volgens mij bedoeld Oscar niet een beluchtingspompje maar een pompje om het water te laten circuleren.

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Oke, cementkuip aangeschaft en een aquarium thermostaat, gistfles erin en het niveau water gelijk gebracht als het wort in de fles, temperatuur ingesteld op 24 graden. Waar ik al bang voor was de thermoststaat is niet correct qua temperatuur of trekt het niet, het lampje op de thermostaat blijft in ieder geval constant branden al weet ik eigenlijk niet of deze uit gaat bij de ingestelde temperatuur. Vroeger zelf ook aquaria gehad en het instellen was altijd al een ramp herriner ik me nog. Thermostaat nu op 26 graden gezet maar hoger dan 22,5 C komt het water/wort nog niet, capaciteit voor deze thermostaat is 50 liter, inhoud kuip en gistfles gezamenlijk 45 liter dus hij zou het moeten trekken. Morgen de thermostaat nog maar wat hoger zetten.

Er is wel weer wat activiteit in het waterslot het blubt in ieder geval meerdere malen per minuut, hopelijk zakt het SG tot 1015 of zo dan ben ik al tevreden.

Vrg,
Pieter

Herman

Het termostaatje moet natuurlijk wel even de tijd krijgen om z'n werk te doen. En Wesley, Oscar bedoeld wel een acquariumpompje. Ik doe dit zelf ook, werkt prima.

Oscar


Pieter.

Een aquariumpomp dus maar geen een die lucht blaast, ik heb nog een Eheim buitenpomp liggen die perfect is om het water te laten circuleren, hij is alleen kapot en moet even gefixed worden.

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  08:55 uEn vooral niet vergeten : een aquariumpompje dat het water in beweging houd.

Citaat van: Pieter64 op 26-03-2007  22:59 uEen aquariumpomp dus

Like I said.....

oranjeboombiertje

Citaat van: Herman op 26-03-2007  22:21 uHet termostaatje moet natuurlijk wel even de tijd krijgen om zijn werk te doen. En Wesley, Oscar bedoeld wel een acquariumpompje. Ik doe dit zelf ook, werkt prima.
Dit is ook wat ik bedoelde. Een pompje voor het circuleren van het water en geen beluchtingspompje.

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

De vergisting onder een constante temperatuur lijkt te helpen, de thermostaat werkt nog niet lekker, althans slecht in te stellen maar bij 21 ºC gedurende 2 dagen is het SG in ieder geval gezakt van 1030 naar 1020.  :)

Alleen nu is mijn Brewferm digitale thermometer van nog geen 3 maanden oud kapot gegaan. >:(

Vriendelijke groeten,
Pieter

Walter

Pieter,

Even naast het punt: zit die gistingsfles van jou niet veel te vol voor een primaire vergisting? Loop je op die manier geen kans dat het schuim door het waterslot spuit?

Pieter.

Citaat van: WaltdeBrouwer op 28-03-2007  08:18 uPieter,

even naast het punt : zit die gistingsfles van jou niet veel te vol voor een primaire vergisting? Loop je op die manier geen kans dat het schuim door het waterslot spuit?

Hoofdvergisting vindt normaal gesproken ook plaats in een kunststof vat in plaats van een fles, maar omdat ik dacht dat de hoofdvergisting klaar was had ik overgeheveld naar fles. Er zit nu 12 liter jongbier in een 15 liter fles en echt veel schuim vormt er niet meer, vergisting gaat ook heel traag nu.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Vandaag geheveld voor lagering, SG is gezakt naar 1014, nu maar een week of 3 lageren dan bottelen. Het jongbier ziet er meer uit als rioolwater dan Kriek trouwens :)

Komende week maar eens kijken of ik nog mogelijkheden kan vinden om een vlotte kriek of framboise te brouwen, het basis recept zit al in mijn hoofd maar ik moet nog eens goed denken en rondkijken wat ik aan vruchten (in blik) of evt siroop kan vinden.

Morgen ga ik in ieder geval een (noord) kriek struik bestellen zodat ik in de toekomst verzekerd ben van echte morellen, frambozen struiken heb ik in ieder geval al, maar mijn lambieken zullen een jaartje langer moeten wachten voordat ik er mee aan de gang kan denk ik.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

De frambozenkersenbier is nu veel rustiger geworden.
De kersen die boven drijven zien er glazig uit en er is niet zoveel bellen meer tussen de kersen.
De frambozen zijn eigenlijk helemaal opgevreten.
laat hem nog een weekje staan en dan maar weer eens meten, kleurtje ziet er mooi uit, dieprood.
Later meer.

Pieter.

Na 8 dagen lageren is mijn Brewferm Kriek nog steeds erg troebel, de lageringsfles staat buiten in de schaduw en meestal zijn mijn biertjes na een week al helder genoeg om te bottelen, zou het door de gist kunnen komen (Brewferm Blanche witbier gist) dat het zo troebel blijft?

Vrg,
Pieter

(Dit was de laatste keer dat ik zo'n blikbier maak, pfff)

Sjaak

Het lijkt wel een witbier, ik zou nog een tijdje wachten voordat je gaat bottelen.

Hoe gaat het met de hopstekkies?

 :degroeten:
Sjaak

Pieter.

Citaat van: sjaak op 08-04-2007  07:07 uHet lijkt wel een witbier, ik zou nog een tijdje wachten voordat je gaat bottelen.

Hoe gaat het met de hopstekkies?

Witbier ga ik morgen brouwen :)

Hopstekkies staan nog steeds in het water, nog geen worteltjes te bekennen tot dusver.

Pieter

Oscar

Pieter,

Die kriek kun je wel gewoon bottelen, dan wordt die in de flesjes wel helder. En een bier hoeft toch niet per se
helder te zijn?

MO

Hoe kouder je hem weggezet tijdens de lagering, hoe meer eiwit troebeling je zult zien.

Pieter.

Tnx Mo, maar ik ben gewend dat mijn meeste biertjes snel helder worden, met die Brewferm kit lijkt dat wat anders te werken, over een paar dagen dan maar bottelen want ik heb de lagerfles ook nodig dan voor mijn vandaag gebrouwen witbier die wel troebel zal blijven  ;D

Pieter

Walter

Pieter,

Het zou kunnen dat je een pectinewaas van de krieken (of concentraat) in je bier hebt. Daar kan je weinig aan doen zonder er een hele mikmak aan klaringsmiddelen in te gooien. Gelukkig tast het de smaak van je bier helemaal niet aan.

Zelf heb ik gisteren mijn framboise op fles getrokken. Voor de gelegenheid op 75 cl champagneflessen. Nu is het nog enkele weken wachten eer er genoeg koolzuur op de flessen staat en dan ...  :lekkerbier:

PS : ook in mijn frambozenbier een duidelijke pectinewaas. Maar een lekker biertje mag toch wat artisanaal troebel zijn?  :elifant:

Pieter.

Vandaag de kriek gebotteld, het was meer helder dan ik had verwacht al lag er een dikke gistlaag op de bodem van de fles, toch veel gist mee overgeheveld wat in 10 dagen gezakt is en de troebelheid heeft veroorzaakt. Ik heb het jongbier wel eerst overgeheveld naar een andere fles om suiker toe te voegen en te bottelen omdat ik bang was dat de gist op zou gaan dwarrelen tijdens het bottelen in de oorspronkelijke lager fles. Nu maar een paar weekjes laten staan om verder te rijpen.

Pieter

Pieter.

Na 3 weken gerijpt te hebben op fles maar eentje opengetrokken uit nieuwsgierigheid. Ik had na een week al een flesje geprobeerd maar dit smaakte ronduit smerig, vooral de typische blikbier smaak was overheersend en irritant en niets wat op een kriek leek. Dus vandaag nogmaals geproefd, nog steeds te vroeg volgens de brouw  ::) instrukties maargoed...

De typische blikbrouw smaak is beduidend verminderd maar nog steeds aanwezig, de schuimkraag is ok en er is voldoende koolzuur aanwezig, en de kleur is wat donkergeel. Maar het smaakt in de verste verte niet naar een kriek zelfs als je fantasie volledig op de loop is haal je er niets van een kriek uit. De smaak komt het dichtste bij een witbier maar dan minder lekker (misschien door de Blanche gist die ik heb gebruikt?) met een lichte fruitachtige smaak. Kortom een mislukking. Dat Brewferm dit soort sh*t op de markt durft te brengen is eigenlijk een schande, maar ik kon het eigenlijk ook wel verwachten.

Een simpel witbier recept 60/40 met een witbier gist en een toevoeging van een Carva na de hoofdvergisting zal het een stuk beter doen denk ik (als je een snel vruchtenbier wenst) en ik ga dit ook proberen over enige tijd. Over 3 weken nogmaals proeven al verwacht ik niet veel verbetering.

 :degroeten:


Walter

Pieter,

Intussen is het ook al een maandje geleden sinds mijn framboise de fles opging, en intussen heb ik er al enkele opengedaan om de smaak te analyseren.

Wat de geur betreft, alles ok. De voornaamste geursensatie is framboos, het bier heeft een roos-mauve kleur (framboos) die je verwacht en ook de schuimkraag mag er zijn. Echter de smaak is veel te flauw. Het zuur is niet helemaal goed ontwikkeld en het "bier" erin smaakt iets teveel door. Wat wel werkt is om er wat Tesseire grenadine onder te mengen. Dit geeft een fruitiger lekker resultaat.

Voor de herfst plan ik mijn eerste lambiek. Deze zal geheel op natuurlijke wijze worden vervaardigd met wilde vergisting en al. Volgens mij is de azijninfectie die je aldus oploopt ten dele belangrijk voor de 'zure' smaak. Door dit op een langzame manier te laten ontwikkelen krijg je een stabiel product waar je later, al dan niet, fruit aan kan toevoegen.

 :degroeten:

Walter

Pieter.

Walter en andere geintreseerden,

Na 2x een zeg maar snel vruchtenbier ala kriek/framboise te hebben geprobeerd is het mij wel duidelijk dat dit niet gaat lukken en dat je echt een Lambiek met lange vergisting/rijping nodig hebt om ook maar een beetje in de buurt te komen. Vruchten extracten zoals Carva zijn ook uit den boze, deze geven alleen maar een nep smaak.

Een recept volgens de lambiek traditie met bijbehorend maischschema en spontane vergisting of de Lambiek Blend met echte vruchten is denk ik de enigste manier om een beetje in de buurt te komen. Gelukkig heb ik al twee Lambieken staan die ik deze winter heb gebrouwen, een met spontane vergisting de andere met lambiek Blend, een deel van beide brouwsels wil ik gaan gebruiken om een vruchtenbier te maken, het andere deel bewaar ik voor een toekomstige Geuze. Ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen spontane vergisting en de Blend, beide recepten zijn ook hetzelfde. Verder heb ik ook een noordkriek struik en drie frambozen struiken in mijn tuin geplant zodat ik hopelijk in de toekomst verzekerd ben van voldoende vruchten. Voor dit jaar hoop ik dat ik ergens kersen kan krijgen die ik dan zodra de lambieken een jaar oud zijn ga toevoegen. Komende winter brouw ik opnieuw twee lambieken volgens dezelfde manier als vorig jaar, de hop staat nu al te verouderen in papieren zakken in mijn blokhut net onder het dak zodat het lekker warm word :) Het gaat dus nog een tijdje duren voordat ik mijn eerste zelf gebrouwen vruchtenlambiek kan gaan proeven, maar aan de andere kant is dit wel weer heel spannend en een uitdaging.

 :degroeten:

Oscar

Pieter,

Indien je dit een prettig biertype vindt en/of lekker gaat vinden dan raad ik je aan om in de toekomst een houten vat aan te schaffen. Deze geeft een complexiteit aan je bier die je op geen andere manier kunt bereiken naar mijn idee. Zie deze post

Pieter.

Over een houten vaatje heb ik ook zitten denken, ze zijn helaas zo duur  :o Bij Jubbega hebben ze wel kastanjehouten vaten tegen een redelijke prijs maar of die nou bijdragen aan de karakteristieke smaak van een Lambiek vraag ik me af.

 :degroeten:

Pieter.

Ow, wat ik me ook afvraag, zijn die vaatje te openen om schoon te maken?

 :degroeten:

Hopmans


CiteerOw, wat ik me ook afvraag, zijn die vaatje te openen om schoon te maken?

Nee, gewoon goed spoelen met water, sulfietwater, of desnoods een zwavelstok er in hangen.
Ik doe het gewoon met water.

Lambiek is juist een mengsel van tientallen gisten en bacteriën.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.