Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Giststarter

(1/4) > >>

Marjolijn:
Reeds vershillende malen heb ik geprobeerd d.m.v. moutextract e.d. een giststarter te maken van bv. Chouffe of Chimay blauw. Hierbij heb ik steeds gebruik gemaakt van tips in div.artikelen en tips van de Triple W. Goed gelet op SG, temp. etc. Echter de pogingen mislukken telkens weer zodat ik dan maar weer gebruik maak van een droge gist. Maar juist de gist van Chouffe schijnt te zorgen voor het fruitige.  ???Heeft iemand de oplossing voor mij. Groetjes  ;) Marjolijn

JWVG:
Ha die Marjolijn,

Misschien is het een idee om eerst eens een starter te maken uit vloeibare gistculturen. Dat is relatief eenvoudig, en dan kun je het onder de knie krijgen. Volgens mij is Wyeast '3522 Ardennen yeast' de La Chouffe gist, dus dat komt mooi uit. Overigens is 1 van de redenen van het karakter van La Chouffe, dat de primair fermentatie op krankzinnig hoge temperaturen plaatsvind. Ik heb een interview gelezen met de brouwer van La Chouffe, die het heeft over temperaturen rond de 28 C! Verder is gist 3787 een trappist gist, volgens mij van Chimay. Je kunt Wyeast gist gewoon overal krijgen.

Hoe bedoel je eigenlijk dat de pogingen mislukken? Krijg je geen activiteit, of verontreinigingen? Bij mij gaat het eigenlijk altijd goed, mits ik een relatief nieuwe fles bier heb. De belangrijke punten zijn (denk ik) het toevoegen van wat gistnutrient (als je met moutextract werkt), en het langzaam vergroten van de hoeveelheid wort. Ik begin in een 50 ml Erlenmeyer, en ga dan via een 500 ml naar een 1 l hoeveelheid. Last but not least is sterilisatie van de apparatuut nog belangrijker dan het normaal gesproken al is. Ik hou niet zo van chemicalien, dus ik kook het wort in de erlenmeyers op het gasfornuis voor een kwartier. Werkt prima. Qua SG ga ik altijd voor 1048, al weet ik dat sommige mensen vinden dat je van de dichtheid van het bier dat je wilt brouwen moet uitgaan.

Hoop dat dit helpt. Verder denk ik dat Jacques hier vast wel een artikel over heeft geschreven  ;) ;)

Jan Willem.

Jacques:
Klopt helemaal Jan Willem. Marjolein, kijk op http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html

Bij het opkweken van gist uit de een fles met hergisting is het van belang dat het bier zo vers mogelijk is. Verder heb ik gemerkt dat de laatste jaren steeds meer brouweijen hun bier pasteuriseren na de hergisting om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Voor ons hobbybrouwers is dat wel lastig.  :(

Andre:
Beste Marjolijn.
Het best kweek je je gist op uit een goede maar jonge Belgische Pater.  Patersbier wordt niet gepasteuriseerd. In dien hij jong is (als de houdbaarheidsdatum nog zeker vijf jaar veraf is) kan je hem gemakkelijk opkweken.
Ik kan het niet genoeg herhalen werk hierbij steriel.  in een tochtvrije kamer.  Steriel werken is de boodschap .  De rest gaat vanzelf.
Schenk de pater uit.
laat een bodemtje (1cm) in de fles achter.
vul de fles met 3cm appelsap (sap uit minibrikje is steriel wel teut van brikje met zuurstofwater behandelen).
Sluit het flesje af met een waterslot.
Na 48 uur treedt de eerste gisting op.
Vul het flesje verder met steriele wort.
Na 48 uur heb je reeds een giststarter..
Proberen maar....
Volgende week stuur ik jou een lijst van de gisten, die ik zo opkweek
Andre

Marjolijn:
Hallo Jan Willem,
Het probleem is dus totaal geen aktiviteit.
Misschien komt dat inderdaad doordat ik start met een te grote hoeveelheid wort. Ik voeg wel gistvoeding toe, kook de oploosing goed door, steriliseer de fles, belucht met steriel filter en zoek een zo lang mogelijk houdbare fles op in de winkel. Voordat ik het restant uit de fles schenk maak ik de hals schoon met alcohol en wacht even tot dit goed opgedroogd is. Ik ga het in ieder geval nog eens proberen en dan beginnen met een kleinere hoeveelheid wort. Ik heb wel eens met Wyeast gewerkt. Een keer ging wel aardig maar de tweede keer was de starter al een paar dagen voordat ik gelegenheid had om te brouwen klaar. Op dat moment had ik geen mout beschikbaar om een giststarter erbij te maken dus die keer kon ik hem niet gebruiken. Ik vind het lastig om het moment te bepalen waarop je de Wyeast gistjes wakker moet maken  :D. Als je natuurlijk giststarter bij de hand heb dan is het natuurlijk niet erg en kan je wort toevoegen. Dank voor de tips. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere die een reaktie gepost hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie