Spoelwater niveau automatiseren

Gestart door Hans (Lagos), 02-03-2007 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Ik loop al een tijdje met het idee om in mijn rims het spoelen meer te automatiseren om zo per abuis fouten te voorkomen als het laten droog vallen of te snel spoelen, ik vraag mij af of er hier anderen zijn die al zoiets gebruiken.
Morebeer heeft bijvoorbeeld hier een bijna kant en klare oplossing.


Ook Emile heeft hier op zijn site een voorbeeld over drukcensors maar Emile zijn elektronica capaciteiten gaan mij en vele anderen Jip en Janneke constructeurs behoorlijk boven de pet.

Hier in Spanje vond ik een niveauschakel systeem dat gelijkwaardig is aan dat wat Conrad levert onder bestel nummer 115169–89 , deze werkt met twee sensors die het maximale en minimale niveau meten, deze sensors zou men dan met de gewenste spoelhoeveelheid in het wort kunnen hangen en zo de pomp aansturen.
Ik vraag mij alleen af of het mierenzoete wort wat aan de sensor zal blijven kleven niet de geleiding beïnvloed?


William

Hoi Hans,

De geleidbaarheid van een oplossingen wordt vooral bepaald door de vrije concentratie kleine ionen en door de viscositeit. Suiker zal de viscositeit beinvloeden maar zolang de vloeistof waterig is zal er geen probleem zijn voor de meting. Ik neem aan dat het apparaatje twee metalen plaatjes bevat op een afstand van elkaar die een stroom doorlaten op het moment dat de ruimte tussen de plaatjes gevuld is met een geleidende vloeistof. Op het moment dat het suiker de elektrode zou bedekken door  bv opdrogen zal de werking minder worden maar op het moment dat er weer het water bijkomt is dat vanzelf weer opgelost (letter en figuurlijk).

Ik denk dat andere verontreinigingen zoals eiwitten meer kwaad kunnen doen net zoals bij pH elektrodes. Dus ook bij geleidsbaarheidselectrodes ervoor zorgen dat je alles goed reinigt na gebruik. Ook zouden deeltjes die tussen de elektrodes kortsluiting kunnen veroorzaken problemen kunnen geven.

gr
William

Hans (Lagos)

Hoi Willem,

Ik heb de sensors niet goed kunnen bekijken maar het zijn stukjes printplaat die uiteraard gaan geleiden als ze in een vloeistof zijn ondergedompeld, schoonmaken is niet zo erg dat zijn we wel gewend maar blijft het plakkerige wort niet tussen die printbanen hangen vraag ik mij af.

Het setje kost hier ongeveer € 21 en dat is toch zonde als het niet gaat werken, de Morebeer set kost zonder transport $90,- maar werkt met een enkele druksensor.

William

Hans,

Ik heb net even op de Conrad site gekeken en zie dat het een stukje electronica is waarbij je nog een aparte sensor plus behuizing bij moet kopen (totaal in NL zo'n €44). Ik neem aan dat het niet te moeilijk is om de sensor op grotere afstand van van de electronica te plaatsen zodat er volgens mij geen probleem is.

gr
William

Henielma

Dit is misschien ook wat
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=9083
Kost ongeveer EUR 17,25 en Velleman heeft overal in Europa verkooppunten.

Iets degelijks wil ik mogelijk gaan gebruiken om het aantal liter in de kookketel te bepalen. De printjes die het niveau meten kun je verlengen met installatiekoperdraad.

Hans (Lagos)

Dat is de link die ergens gezien had maar niet meer kon vinden. Prima tip dit adres van Velleman, er zit er ook een in Málaga maar deze detector is praktisch hetzelfde als ik hier heb gevonden, deze heeft alleen twee aparte sensors en is dus misschien wel in een peilbuis te monteren.
Ik wil ze in de maisch ketel monteren maar ook een sensor onderin in de kookketel zodat de pomp definitief stopt als de gewenste hoeveelheid spoelwater is bereikt.

Emile

Elektronica (hieronder versta ik dus ook een printplaatje) in je bier hangen is een bijzonder slecht idee. Ik denk dat er na een paar keer brouwen bijzonder weinig van je printplaatje overblijft. En dan nog wil je niet weten hoeveel chemicaliën er gebruikt worden om zo'n printje te maken. Ik wil dat NIET in mijn bier hebben.

Daarnaast stuur je een stroompje door je wort heen, m.a.w. er is elektrisch contact. Ook een eng idee, want er kan van alles mis gaan. Stroom en vloeistoffen gaan niet samen!

Ander probleem van de voorgestelde oplossingen is dat er maar 1 of 2 niveaus bewaakt kunnen worden. En dat willen we meestal niet. Kom je toch weer uit op mijn oplossing met een druksensor.  ;D

Andere oplossingsrichtingen zijn om de inhoud te meten m.b.v. ultrasone techniek: je stuurt een geluidssignaal je ketel in en je meet hoelang het duurt voordat het terug komt. Nadeel is hier de temperatuurafhankelijkheid. In een Elektuur heeft hier een kant en klaar stuk elektronica gestaan (wil ik ook nog een keer maken).

Een laatste principe is meten m.b.v. het bubble principe. Je legt een buis in je ketel en je pompt er een klein beetje lucht in. De hoeveelheid druk die nodig is om er luchtbelletjes uit te persen, is een maat voor het aantal liters in je ketel.

Maar bovenstaande oplossingen zijn allemaal professionele oplossingen en vergen het nodige aan elektronica kennis.

Voor de gemiddelde hobbyist zou ik tevreden zijn met 1-2 niveaus meten en dan zou ik een vlottertje gebruiken (zodat je geen elektronica in je bier hoeft te hangen). Ook die systeempjes zijn bijv. bij Conrad te krijgen.

Overigens werkt mijn implementatie met een druksensor helemaal geweldig. Ik kan op 0.1 L nauwkeurig het volume in mijn ketels aflezen en dit verder gebruiken om kleppen in- en uit te schakelen.

Hans (Lagos)

Citaat van: Emile op 03-03-2007  11:38 uVoor de gemiddelde hobbyist zou ik tevreden zijn met 1-2 niveaus meten en dan zou ik een vlottertje gebruiken (zodat je geen elektronica in je bier hoeft te hangen). Ook die systeempjes zijn bijv. bij Conrad te krijgen.

Bedankt voor je reactie Emile, ik wou net de deur uit naar de elektronica shop maar daar wacht ik nu toch maar even mee, ik ga maar eens wat vlottertjes bekijken.

Henielma

Emile,

Dat met die druksensor is een goede oplossing. Weinig gedoe in de ketel en een eenvoudig principe. Wat ik me afvraag is of die lucht in het slangetje niet oplost in het wort tijdens het maischen of het koken? Hierdoor zou de hoeveelheid anders kunnen worden weergegeven.

Waterdamp in het slangetje tijdens het koken is volgens mij geen probleem.

Een idee voor Lagos als hij wat minder met elektronica heeft is om een drukschakelaar van een (oude) wasmachine te gebruiken. In de ketel komt dan alleen een slangetje of een RVS of koperbuisje die met lucht gevuld is. Deze drukschakelaars worden gebruikt om te controleren of er water in de wasmachine zit voordat het verwarmingselement ingeschakeld mag worden. Soms hebben deze drukschakelaars twee verschillende niveaus waarop deze schakelen. Dit zou een eenvoudige oplossing kunnen zijn voor het automatisch toevoegen van spoelwater door een minimum en een maximum niveau te gebruiken.

In centrale verwarmingsketels komen dit soort drukschakelaars ook voor. Hier worden ze gebuikt om te detecteren of de ventilator voor de rookgasafvoer werkt voordat het gas ingeschakeld wordt. Als je het slangetje of buisje van zo'n schakelaar dieper of minder diep in het wort steekt kan je het niveau instellen waarop geschakelt wordt.

Hans (Lagos)

Toch een niveauregelaar gekocht, vervolgens zelf een sensor gebouwd die als ik begin te spoelen zo op de sproeiverdeelkop kan vast klikken, voor gebruik steriel/schoonmaken in kokend water. De koperen binnenkernen die van binnen in de buis recht tegenover elkaar staan heb ik met loodvrij zilver soldeer verzilverd om oxidatie tegen te gaan, het filtertje aan de onderkant is om te voorkomen dat er mout in de buis komt en aan de sensors blijft plakken.

Net het geheel uitvoerig in een proefopstelling getest en het werkt perfect, afstand tussen de boven en onder sensor heb ik in mijn geval op 6 cm gehouden wat in mijn 100 liter maïsvat 10 liter spoelwater per pompcyclus inhoudt, meestal gebruik ik rond de 30 liter spoelwater.


Henielma

Lagos,

Ziet er mooi uit. Vooral de sensor met het filtertje eronderaan is leuk bedacht. Heb je van dat printje wat meer informatie. Fabrikant, typenummer en zo. Heb je al getest met wort of alleen nog met water? Als je al getest hebt met mout reageerde dat nog anders dan met water?


Hans (Lagos)

De regelaar van Velleman kon ik hier zeker de eerste maand niet krijgen maar die doet hetzelfde als deze van Cebek (I-61)

Ik heb alleen nog getest met water maar ik verwacht geen problemen, ik wil het geheel zo snel mogelijk in mijn bestaande installatie inbouwen en tijdens mijn volgende brouwdag in de praktijk uittesten. Ik zal het daarna laten weten.


Hans (Lagos)

Vandaag uitvindingendag dus even een update:

Mijn automatische spoel systeem vorige week getest in een brouwsessie en het werkte ook in wort perfect. Alleen doordat ik in mijn Rims een whirlpool wort inloop gebruik verstoort dat enigzins het filterbed tijdens het spoelen, ik ga dus terug naar een meer klassieke verdeelvork.

Voortaan tijdens het spoelen dus mijn aandacht bij andere zaken en meer constante spoel resultaten, deze keer had ik overigens een top brouwzaal rendement van 83%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.