Orval-type

Gestart door De-Geert, 02-03-2007 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Aangezien ik nog even moet wachten op de levering van de spullen voor de Strong Scotch Ale en er niets in de vergisting staat (schande!), ga ik iets brouwen met de spullen die ik nog heb:
Jawel, het moet een Orval-achtig bier worden.  :hoera: Ik vind overigens dat dit gewoon een biertype moet worden, maar dat geheel ter zijde!

De planning is om primair te vergisten met Chimay, en dan na 2 of 3 dagen Orval-opkweek erbij te mikken. En dan na 7 dagen over te hevelen.

Moutstort:
Pilsmout 89% (evt minus mais/suiker)
CaraCrystal 11%

De volgende puntjes zit ik nog mee te stoeien:
1 de hopstort; ik heb de volgende hopsoorten in huis:
- Target 9.7%
- Hallertau Perle 7.5%
- Fuggles 5.9%
- Styr. Goldings 5%
- Saaz 2.2%
Ik neig naar Target en/of St. goldings als bitterhop, en St. Goldings en/of Saaz en/of Fuggles als Aromahop. En Fuggles als Dryhop.

2 al dan niet suiker/maisvlokken toevoegen. Volgens Brouwland resulteert het gebruik van maisvlokken in een "droger bier waardoor het hopkarakter beter tot uiting komt". Dat spreekt me op zich wel aan.

Roept u maar!



Caspar

Hoi Geert,

1 Hoe oud zijn de hopjes en hoe heb je ze bewaard (Ik gebruik zelf namelijk het liefst zo vers mogelijke hop als aroma en dry-hop).

Maar ik vind Target / Fuggle wel een lekkere combinatie in hoppige bieren  ;D

2 Wat mij betreft laat je de maisvlokken achterwegen en gebruik eventueel suiker

Groet Caspar

Adrie

Fuggle en Styrian Goldings als aromahop of koudhop combineren allebei goed met de Orval-gist.

Ik vraag me echter af of de Chimay gist wel goed combineert met de Orval. Beide zijn behoorlijk dominant. Het is niet voor niets dat Orval een neutrale ale-gist gebruikt voor de primaire vergisting en pas later de Brettanomyces erbij kiepert. Als je de Chimay wilt gebruiken, zou ik een lage vergistingstemperatuur aanhouden, zodat er niet teveel esters en hogere alcoholen worden geproduceerd.

MO

Waarom zo moeilijk doen? De Orval gist is een uitstekende doorvergister en geeft droge tot zeer droge bieren. Waarom wil je en de Chimay en de Orval gist gebruiken?

Als ik je iets mag adviseren: gebruik 1 gist, die van Orval en laat die malle maischvlokken weg. Droog wordt het bier toch wel. Bier met Orval gist is zo lekker.

De-Geert

Citaat van: Caspar op 02-03-2007  15:13 u1 Hoe oud zijn de hopjes en hoe heb je ze bewaard (Ik gebruik zelf namelijk het liefst zo vers mogelijke hop als aroma en dry-hop).
Maar ik vind Target / Fuggle wel een lekkere combinatie in hoppige bieren  ;D
Al mijn hoppen worden in de vriezer bewaard, dus volgens mij moet dat geen probleem vormen. Fuggle is ongeveer 4 maand oud en Target 2

Citaat van: Adrie op 02-03-2007  15:28 uIk vraag me echter af of de Chimay gist wel goed combineert met de Orval.
Ik ook, op zich is er maar 1 manier om daar achter te komen, maar het is ook wel zonde als het geen geslaagd experiment wordt.

Citaat van: MO op 02-03-2007  15:32 uWaarom zo moeilijk doen? De Orval gist is een uitstekende doorvergister en geeft droge tot zeer droge bieren. Waarom wil je en de Chimay en de Orval gist gebruiken?

Als ik je iets mag adviseren: gebruik 1 gist, die van Orval en laat die malle maischvlokken weg. Droog wordt het bier toch wel. Bier met Orval gist is zo lekker.

Op zich is het niet extra moeilijk. Moet alleen 2x gist activeren; de Orval giststarter staat al klaar, en van Chimay heb ik een slurry.

De reden dat ik 2 gisten wil gebruiken is dat ik bang ben dat de Brett. gaat overheersen. Als de kenners (dat zijn jullie  ;) ) denken dat dat wel meevalt, kan ik op zich ook gewoon de Orval gist gebruiken.

Goedgoed, ik laat de maisvlokken weg. Ik zal wel een beetje suiker gebruiken; 5% of zo?!

En wat betreft de hop; Target als bitterhop, Styr. Goldings als aromahop en Fuggles als dryhop
Ik dacht 40 IBU; en 10 gram aromahop (voor 15 liter) en 30 gram dryhop (2 gram per liter)

MO

40 IBU, lekker. Overheersen is een subjectief begrip. Ik kan zelf niet genoeg krijgen van de smaken van deze gist maar als je er niet zo heel veel van houdt dan snap ik dat je wellicht met twee gisten wilt werken.

Ronnie

Citaat van: MO op 02-03-2007  16:01 u40 IBU, lekker. Overheersen is een subjectief begrip. Ik kan zelf niet genoeg krijgen van de smaken van deze gist maar als je er niet zo heel veel van houdt dan snap ik dat je wellicht met twee gisten wilt werken.
Hoi, Mo,

Ikzelf heb al sedert jaren steeds twee gisten gebruikt waarbij ik de Orval reeds 2de dag met flinke starter (erbij)inschakelde. Ik doe of deed dat uit vrees voor overdreven karakter. Ga het ook eens proberen met alleen-Orval bij een Orval-like.

Maar heb nog een vraag voor wie het al gedaan heeft:
Is er iemand die die Orval-opgekweekte-flesgist al eens geprobeerd bij andere bieren? zo ja, graag de link.
Ik vermoed zo een resultaat als bij de Brigand: beendroog, keihard.

ronnie.

De-Geert

Citaat van: Lobosbrouwer op 02-03-2007  19:14 uIkzelf heb al sedert jaren steeds twee gisten gebruikt waarbij ik de Orval reeds 2de dag met flinke starter (erbij)inschakelde. Ik doe of deed dat uit vrees voor overdreven karakter.

Met wat voor bieren (recept?) heb je dit gedaan? En wat was de andere gist? En hoe waren de resultaten?

Geert

Citaat van: MO op 02-03-2007  16:01 u40 IBU, lekker. Overheersen is een subjectief begrip. Ik kan zelf niet genoeg krijgen van de smaken van deze gist maar als je er niet zo heel veel van houdt dan snap ik dat je wellicht met twee gisten wilt werken.

Tsja, ik weet niet zo goed hoeveel ik er van houdt. Ik vind Orval echt geweldig, maar ik kan niet inschatten in welke mate Brett. een rol speelt.

Ronnie

Citaat van: De-Geert op 03-03-2007  13:55 uMet wat voor bieren (recept?) heb je dit gedaan? En wat was de andere gist? En hoe waren de resultaten?Geert
Tsja, ik weet niet zo goed hoeveel ik er van houdt. Ik vind Orval echt geweldig, maar ik kan niet inschatten in welke mate Brett. een rol speelt.

Geert,
Met die 2 gisten: recept gelijkt heel goed op het recept dat A3 deed (zie forum), maar wel met klein% suiker. Eerste giststarter vroeger Rochefort, tegenwoordig Westmalle of soms Augustijn. Tweede dag (brouwdag is dag 1) de Orvalkuur(gist) bijdoen. Doe dat al sedert 1999 zo, na inzage van mijn logboek.

Heb daar 4 jaar geleden een lezing over gegeven in Brouwland. Als u wil stuurt u me een persoonlijke mail, dan doe ik een RE met attach van de tekst die indertijd uitgedeeld is.

Mijn volgende Orval-like doe ik komend najaar, maar deze keer met beetje Special-B i.p.v. de Cara120, want dat doen ze daar ook, uit goede bron vernomen, wat anderen ook zeggen. (heb altijd voorraad voor 2 jaar Orval, brouw het iedere 1 à 2 jaar zodat ik steeds gerijpte Orval heb van minstens 1 jaar. Dan is ie best.

ronnie

De-Geert

Vandaag brouwen  :hoera:
Het definitieve recept voor 15 liter:
Start SG: 1055
81% Pilsmout
11% CaraCrystal
8% suiker (die ik tegelijk toevoeg met de Orval-opkweek, dus na 2 dagen vergisten)

30 gram Target 9.7% 90 min 39 IBU (garetz)
15 gram Styr. Goldings 5.0% 15 min 2 IBU
30 gram Fuggles 5.9% DRY

Primaire vergisting: Chimay gist om 2 redenen:
1 om te voorkomen dat Brettanomyces gaat overheersen
2 dan weet ik zeker dat ik genoeg gist heb, mijn laatste 2 brouwsels gistten namelijk niet zo ver uit.
Ik zal wel proberen te zorgen dat de temperatuur niet te hoog komt.

De-Geert

Mijn orvallige staat nu al een tijdje in de lagerfles in de koelkast en trekt aardig helder op. Eind van de week ga ik bottelen, en ik wil voor de verandering eens verse gist toevoegen. Normaal doe ik dat niet, maar aangezien de hoofdgisting met Chimay gist was en ik wel het Orval-karakter naar voren wil brengen, maar ook omdat ik voor het eerst koud lager wil ik toch eens kijken hoe dat gaat.

Nu de vraag: hoe groot/dik moet een giststarter zijn om 15 liter bier te laten hergisten, zonder dat er al te veel gist in de fles zit.



oranjeboombiertje

Er is natuurlijk niet veel gist nodig voor de hergisting. Met 100 ml starter zal je waarschijnlijk al ver komen. Als je meer toevoegt zal de hergisting wat sneller gaan en heb je meer gist, als je minder toevoegt zal het wat langer duren met wat minder gist (dit lijkt mij de beste optie).

 :degroeten:
Wesley

De-Geert

Vandaag gebotteld met 8 g suiker / liter. Eind SG was 1013, prima.

Ik heb de giststarter niet gebruikt, omdat het bezinksel donkergrijs was in plaats van witachtig. Dus gewoon op de oude manier met een beetje van de slurry meegeheveld.

Over de smaak: WWWOOOOOWWWW, wat een bier; bitter, hoppig, tikkie moutige zoetigheid ...  :lekkerbier: dit komt goed. Ik proefde nog niet heel veel gistsmaken van de Chimay of de Orval-gist. Ben erg benieuwd hoe deze zich ontwikkelt, en ook of ik een week kan wachten tot ik mijn eerste flesje opentrek.  ;D


De-Geert

Zo!
mijn eerste flesje opengetrokken. Er komt een beetje putlucht af, de geur die ik gewend ben uit het gistvat maar niet uit een flesje. Dit zat er helemaal niet aan bij het bottelen dus ik ga er van uit dat het ook wel weer wegtrekt. Hij zit ook nog maar 6 dagen op fles. Ik zou eigenlijk toch wel een maand moeten wachten op mijn volgende flesje..... :police: lastig!
In de verte is een beetje de typische Orval-geur/smaak waar te nemen, en hij is lekker bitter. Als die putlucht een beetje wegtrekt wordt dit een superbier.

De Chimay-smaak merk ik nog steeds niets van. Wel gek eigenlijk, want die is toch best herkenbaar.

........tot over een maand  :engel:

Hopmans

CiteerAls die putlucht een beetje wegtrekt wordt dit een superbier.

Ik hoop het voor je, maar ik hou mijn hart vast (infectie).
Riool en putluchten moeten er bij het lageren uit, en komen er niet in na bottelen, tenzij.........  :(

 :degroeten:

De-Geert

Ik ga er een beetje van uit dat het die gekke Orval-gist is (brettanomyces), maar ik vrees toch ook wel een beetje.


De-Geert

Het is nu een maand later, en de putlucht is weg. Echter schuimt het bier het glas uit (zie foto) , terwijl het niet smaakt alsof er superveel koolzuur in zit.
Ook ruikt een beetje zepig, duidt dit alles op een infectie? 

foto:


... zonde, dat ik toch alles moet wegmikken waarschijnlijk, maar daar wacht ik nog wel een maandje mee ...

Jacques

Een zeepachtige geur duidt niet op een infectie maar de mogelijkheid dat je troebele wort hebt opgevangen tijdens het filteren van het beslag. Troebele wort is namelijk rijk aan vetzuren en deze kunnen na de vergisting zorgen voor een zeepachtige smaak.

De-Geert

En die extreme schuim? Ik heb overigens gebotteld met 8.1 gram suiker per liter, bij een eind SG van 1013.

Ik had die zeep-geur (en -smaak) niet eerder geproefd (na het lageren of toen ik eerder proefde), wel dus die putlucht maar die trok weg.

oranjeboombiertje

Je zou nu nog eens een s.g. meting kunnen doen. Misschien is het bier stiekem nog wat verder gegist in de fles.

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik vermoed ook dat je bier stiekem verder aan het gisten is. Wat was ook weer je begin SG en welke gist(en) heb je ook alweer gebruikt? 1013 is vrij hoog voor de Orval gist.

Je bieropslag is misschien een beetje een bommenopslag. Voorzichtigheid is geboden.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 07-05-2007  23:41 uEn die extreme schuim?

Je hebt veel hop gebruikt. Hop werkt zeer bevorderlijk op de schuimhoudbaarheid.

Caspar

Citaat van: Jacques op 07-05-2007  23:36 uEen zeepachtige geur duidt niet op een infectie maar de mogelijkheid dat je troebele wort hebt opgevangen tijdens het filteren van het beslag. Troebele wort is namelijk rijk aan vetzuren en deze kunnen na de vergisting zorgen voor een zeepachtige smaak.

Jacques bedoel je dus dat je waarschijnlijk te snel heb geheveld / gespoeld? Ik heb ook wel eens last gehad van dit fenomeen namelijk.

Groet Caspar

Jacques

Niet zo zeer te snel, maar dat je de toebele wort niet voorzichtig hebt teruggegoten en gewacht hebt met opvangen totdat het wort helder was.

Caspar

OK, duidelijk... tegenwoordig ben ik een stuk geduldiger en kritischer met hevelen, vandaar dat die smaak nooit is teruggekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.