Voorstel Gende

Gestart door gende, 27-02-2007 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gende

Hallo,

Ik ben 61 jaar oud en pas begonnen met bierbrouwen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.
Al enkele jaren heb ik wijn gemaakt.
Na het volgen van een cursus met praktijkgedeelte bij ons gilde het Rivierenland heb ik de stap gewaagd en de nodige apparatuur aangeschaft.
Ben begonnen met de moutmolen dus van de grond af aan.
Eerste recept redelijk gelukt maar na bottelen nog weinig CO2 ontstaan. Misschien is er toch iets mis gegaan.
Volgende keer nog beter opletten dus

korek

Welkom hier Gende, ook voor ons ouderen (zelf 59) is dit een prima forum en leerschool. Alles met betrekking tot bierbrouwen kun je hier vragen of opzoeken. Kun je wat vertellen over je apparatuur.

Tsjerk

Citaat van: gende op 27-02-2007  17:07 uMisschien is er toch iets mis gegaan.
Volgende keer nog beter opletten dus

Gende, welkom op hobbybrouwen.nl en heel veel brouwplezier. Je loopt al lekker naar je pensioen dus aan tijd straks geen te kort.

Maar heb je al een vermoeden waar het mis is gegaan bij je eerste brouwsel?

klaas

Welkom

Heb je wel bottelsuiker toegevoegd? +/- 8 a 9 gram per liter.

gende

Uiteraard heb ik bottelsuiker toegevoegd. ca 7 gram per liter.
Een vermoeden waar het is misgegaan heb ik niet, maar ik zal eens overleggen met mijn leermeester van het gilde. Misschien ben ik niet geheel zorgvuldig geweest in het maischschema of ik ben te gretig geweest om te lageren.
Ondanks dat ik alle tijd heb want ik zit al in de Vut.
Ik gebruik een schrootmolen, een RVS kookketel, een elektrische verwarmingsplaat, plastic filteremmers met een RVS filter plaat en de nodige gistvaten. De mout heb ik gehaald bij Brouwerij Maasland in Oss.

Edwin

Wellicht heb je te lang gelagerd en is je gist zwak. Hoe warm staat je bier nu?
Trouwens, welkom bij het forum! Kom je ook naar het MTG?

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.