Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De bibliotheek van de hobbybrouwer  (gelezen 7781 keer)

Offline BasB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
De bibliotheek van de hobbybrouwer
« Gepost op: 27-02-2007 11:53 u »
Of dit de juiste plaats is voor dit topic weet ik niet, ik wil namelijk geen boekbespreking maar een advies voor de boeken die niet mogen ontbreken in de boekenkast van de serieuze hobby-brouwer. Als beginner zal ik niet zoveel nodig hebben maar misschien is een driedeling in een advies aan beginner, gevorderde en expert wel leuk. Dan wordt elke categorie bediend.

Ik heb inmiddels wat boeken, maar of dit de lading dekt weet ik niet. In noem ze hieronder maar even op dan hoor ik wel wat met het oud papier mee kan en wat ik nog zou moeten aanschaffen, je wil natuurlijk ook een keer van beginner overstappen naar gevorderde enz.

Mijn boekenlijstje :

1. Biertypengids.                                   Derek Walsh          ISBN 90 215 3612 9
2. Handboek dranken.                            Jan van Schaik       ISBN 90 2153953 5
3. Bier voor Dummies.                            Marty Nachel         ISNB 90 430 0690 4
4. Brew Classic European Beers At Home.  Graham Wheeler     ISBN 1 887167 02 1
5. Zelf bier maken.                                Ronn Hoose           ISBN 90 245 0420 1
6. Brewing Beers like those you buy.         Dave Lyne             ISBN 1 85486 125 5
7. Geïllustreerde Bier encyclopedie.           B. Verhoef            ISBN 90 366 1081 8
8. Abdijbieren geestrijk erfgoed.               Jef van den Steen  ISBN 90 5826 302 9

Het is niet mijn bedoeling dat iedereen zijn boekenlijstje gaat insturen maar dat er een advies voor bijvoorbeeld de topdrie  boeken per categorie ontstaat.
Per categorie misschien nog een tweedeling in
a. mag niet ontbreken.
b. leuk.

Bas

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: De bibliotheek van de hobbybrouwer
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2007 12:00 u »
De biertypengids mag naar mijn idee als serieuze hobbybrouwer niet in je collectie ontbreken. Die valt dus onder categorie A.

Het boek bier voor dummies klinkt voor de beginners, maar ik twijfel aan de zinnigheid van dat boek. Volgens mij heb ik een recentie gelezen waarin stond dat er vertalingen instonden met hele grove fouten en dat zelfs een deel dubbel was afgedrukt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2007 12:47 u »
Designing Great Beers is een aanrader, zeer compleet.

Groet Caspar

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2007 13:11 u »
De drie boeken die niet mogen ontbreken zijn mijns inziens:

Biertypengids van Derek Walsh
Designing Great Beers van Ray Daniels

en dan twijfel ik tussen
New Brewing Lager Beer van George Noonan (gaat niet alleen over lagers)
Brew Classic European Beers at Home van Wheeler en Protz

Offline Arno Millenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is de ∑ van ..
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2007 13:41 u »

Ik zou hier aan toevoegen:

ook van Jan van Schaik: Het Groot Zelf Bierbrouwboek  ISBN  90-215-4048-7   Een aanrader wat mij betreft.

Ik heb zelf  "Bier voor Dummies" ISBN 90-430-0690-4  in de kast staan, echter deze scoort niet echt hoog op mijn lijstje. Wel een paar interessante bierroutes in hoofdstuk 5, maar verder niet echt interessant.

Mvg Arno

Offline NonDrip

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij d'Olle Grieze
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2007 08:03 u »
De biertypengids mag naar mijn idee als serieuze hobbybrouwer niet in je collectie ontbreken. Die valt dus onder categorie A.

Het boek bier voor dummies klinkt voor de beginners, maar ik twijfel aan de zinnigheid van dat boek. Volgens mij heb ik een recentie gelezen waarin stond dat er vertalingen instonden met hele grove fouten en dat zelfs een deel dubbel was afgedrukt.

Dat klopt kijk maar eens bij http://www.proxis.be/ en zoek het boek bier voor dummies op en lees de mening van een koper eronder.  :lessmile:

Cyril  :engel:

Offline Nico v.L.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2007 11:25 u »
Ha BAs,

Een paar boeken ken ik.
Dat van Hoose is volgens mij het eerste boekje dat voor de hobbybrouwer geschreven is. Het geeft de grondbeginselen aan, maar is in vergelijking met het boek van Jan van Schaik erg onvolledig. Ik heb mijn exemplaar onlangs letterlijk bij het oud papier gedaan.

Bier voor dummies heb ik laatst in een opwelling gekocht, doorgebladerd, maar ik kijk er nu eigenlijk nooit meer in.

De geïllustreerde bier encyclopedie zegt niets over zelf brouwen, maar is een vrij willekeurige opsomming van allerlei bieren. Volgens mij het assortiment dat destijds bij het samenstellen van het boek aanwezig was bij een bierwinkel in Den Haag (Haagse bier-en wijnboetiek of zo-iets). Wanneer het door de jaren heen ongewijzigd herdrukt is (ik weet niet of dat het geval is) is het ook nog eens verouderd.

Abdijbieren is een prachtig boek, net als de andere boeken van Jef van den Steen, bevat volgens mij geen info voor de hobbybrouwer.

Velen zijn ook enthousiast over het boek van Jac Lambrechts: Bieren zelf brouwen. Helaas niet meer te koop. Alleen 2e hands dan.

Hetzelfde geldt voor het boek: Het internationale bierbrouwboek van H. van Slageren. Schijnt goed te zijn, maar niet meer in de boekhandel.

Het boek van van Schaik is volgens mij het beste nu te verkrijgen boek voor de hobbybrouwer (Of geldt dat voor het nieuwe boek van Baetslé?). Al mag hij bij een volgende druk zijn literatuurlijst eens updaten. Ook over maischen wordt nu anders gedacht dan nog steeds in zijn boek staat.

Probleem met al die boeken is dat ze het naar mijn idee niet halen bij dit forum. Het forum is zo verschrikkelijk uitgebreid en er staan stukken op die met zoveel verstand van zaken geschreven zijn dat je met een pak papier en een vers inktcartridge je je eigen boek kunt samenstellen.

Succes en groeten
Nico van Lent

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2007 14:45 u »
Klopt, in dit forum zit eigenlijk alle kennis die je nodig hebt; van apparatuur tot chemische analyses enz., om zelf een uitstekend biertje te brouwen. Bovenal moet ik de bereidheid van vele leden roemen om, soms tot vervelens toe, anderen te helpen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2007 14:56 u »
En het forum is up to date :lessmile: Als een boek verouderd is moet een nieuwe aangeschaft worden, Het forum blijft aangevuld worden.

:degroeten:
Wesley

Offline Roy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2007 15:26 u »
Klopt, in dit forum zit eigenlijk alle kennis die je nodig hebt; van apparatuur tot chemische analyses enz., om zelf een uitstekend biertje te brouwen. Bovenal moet ik de bereidheid van vele leden roemen om, soms tot vervelens toe, anderen te helpen.

Helemaal mee eens.
Ik heb thuis geen boeken en ook geen cursus gehad en ben toch instaat om zelf bieren te brouwen.
Door de vele informatie en deskundigheid die hier te vinden is wordt de kwaliteit ook steeds beter. 

:duimop:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2007 19:40 u »
Het forum is inderdaad het beste boek.
Alhoewel er ook een hoop bullshit wordt verkondigd waar ikzelf debet aan ben.  ;D

Ik was vanmidag aan het browsen in google ivm het verschil tussen bier en wijngist.
Kwam ik dit slappe gelul van mezelf tegen Ha Ha.

Citaat
Vergistbare suikersDat zal toch op het dextrine niveau liggen: de ene gist verteert dat wel en de ... dan zou Brettanomyces een Neanderthaler zijn ? Ha Ha Maar wel muscles ! ...
www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2302.0.html - 91k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

:degroeten:

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2007 22:07 u »
kijk ook eens op www.huygenmeester.nl bij:  Bier & Zo , knop bibliotheek.  :weetbeter: Daar staat mijn boekenlijstje met ISBN nummers en een korte beschrijving van het boek en de evt verkrijgbaarheid.  :proost2:

Tags: