Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste poging een misluking?  (gelezen 6802 keer)

Offline Albert

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Mijn eerste poging een misluking?
« Reactie #25 Gepost op: 01-03-2007 15:47 u »
Albert, ik lees hier je eerste brouw- of beter: vergistingservaringen.

En ding baart me zorgen, je schrijft:

Ik hoop dat je dat niet letterlijk bedoelt, en dat je de suikerstroop na het koken toch eerst hebt laten afkoelen tot zo'n 20 C?

Ik heb eerst water gekookt en toen waarna ik de suiker heb toegevoegd zonder het verder te laten koken direct laten afkoelen en vervolgens toegevoegd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #26 Gepost op: 02-03-2007 20:34 u »
Ik hoop dat je dat niet letterlijk bedoelt, en dat je de suikerstroop na het koken toch eerst hebt laten afkoelen tot zo'n 20 C?
Als ik mij niet vergis zei Oscar gisteravond tegen mij dat dit geen probleem zou zijn. Zeg ik dit goed, Oscar? ???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 02-03-2007 21:34 u »
Wat ik dus zei: als je je bottelsuiker in 200 ml water oplost en je dit kookt, dan hoef je dit niet te koelen en kun je dit meteen aan je, te bottelen jongbier toevoegen. Met zo'n 10 liter bier van 22 C heeft 200 ml suikerwater van 95-100 C geen grote invloed om de totale temperatuur en dus ook niet op de gist.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #28 Gepost op: 03-03-2007 00:05 u »
Ik vraag me af of dit plots toevoegen niet leid tot stollen van de suikeroplossing, voor de rest zal het geen invloed hebben.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 03-03-2007 00:28 u »
Ik vraag me af of dit plots toevoegen niet leid tot stollen van de suikeroplossing

80 gram in 200 ml water, dit koken en oplossen, dit kan echt niet stollen hoor. Hoe kom je op die gedachte ?  ;)

Citaat
Stollen is in de natuurkunde de faseovergang waarbij een vloeistof overgaat in een vaste stof. Bij deze overgang komt warmte vrij. Om een stof kunstmatig te stollen is koeling nodig, zodat de stof zijn warmte kwijt kan.

Bron : wikipedia

En dat bij kamertemperatuur? Krijg je never nooit niet voor elkaar!

:degroeten:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #30 Gepost op: 04-03-2007 22:21 u »
Nou ja stollen is onjuist taalgebruik, ik doelde echter eerder op niet goed mixen van de suikeroplossing, omdat de temperatuur hier een negatief effect zou kunnen hebben (stelde ik me zo voor). Zoals je zult begrijpen heb ik op de havo alle vakken als natuurkunde, biologie en scheikunde links laten liggen ...

Offline Albert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 07-03-2007 08:21 u »
Update:

Heb het bier maandag gebotteld en het leek vooralsnog goed te gaan. Het rook in elk geval zeer goed, kreeg jeuk aan mijn lever.  :D Nu maar wachten tot het gerijpt is.

Tags: