Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer  (gelezen 62589 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer
« Gepost op: 22-02-2007 22:21 u »

De praktijkbrouwer + CD-rom / druk 1
Baetslé, G.

Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Ben al enkele dagen het nieuwe boek van prof. Gilbert Baetslé aan het uitklieven.
Het ruikt nog naar de inkt!

Mijn eerste visie: eindelijk een boek van hem dat niet uitpuilt van wiskunde en termen waar alleen de biochemisten iets aan hebben. Geschreven voor de amateurbrouwer. Veel data in terug te vinden. Boek is vrij volledig, is bondig, leest goed. Hij heeft zich goed in onze plaats gesteld.

Kostprijs: ken ik niet, we hebben het op onze nieuwjaarsreceptie cadeau gekregen (de prof is lid van onze gilde..). Boek is dus clubeigendom. Ik werd als eerste "verplicht" het mee te nemen naar huis.

gegevens:
"De Praktijkbrouwer", academia press, Eekhout 2,  9000 Gent, www.academiapress.be

ook in story-scientia boekhandels www.story.be
ISBN 978 90 382 0998 2
D/2007/4804/15
NUR1 946
U946
310 blz

Er zit bij het boek ook een CD-Rom met een xls-sheet voor alcoholberekening (combinatie refractomleter en hydrometer - dat kennen we al van Jacques en A3, de sheet is slechts 15kB, de xls is beveiligd! zal Patrick eens het wachtwoord vragen). Is rekenblad van Patrick Scheirlinck, een brouwingenieur die ons vaak adviseert. (van brij. Huyghe, Melle).
saluutjes mensen.

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
Re: Nieuw Boek: De Praktijkbrouwer
« Reactie #1 Gepost op: 23-02-2007 00:35 u »
Ronnie, alias Lobosbrouwer,

Fijn, nog eens een Nederlandstalig boek over brouwen! Je zegt "geschreven voor de amateurbrouwer", des te beter! Is het overigens bedoeld voor de beginnende amateurbrouwer, of heeft iemand met enige ervaring/kennis/kunde er ook wat aan?

Overigens:

Citaat
Kostprijs: ken ik niet, we hebben het op onze nieuwjaarsreceptie cadeau gekregen (de prof is lid van onze gilde..).

€ 50, bij Academia Press

De groeten!
Frank

Offline Pallieter

• Vol lid
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
« Reactie #2 Gepost op: 23-02-2007 11:16 u »
Dag Frank,

Ik heb het boek verleden week vrijdag gekocht op de voorstelling bij Brouwerij Huyghe en dit is zeker geen boek voor beginners maar wel een aanrader. Het is op de praktijk gericht.
Alle belangrijke onderwerpen komen aan bod (de tabellen van Goldiner en Klemann zijn aanwezig). Recepten vind je zeker niet in dit boek ,maar de gegeven brouwtips vind ik goed. Voor ons Vlamingen is Baetslé de grote autoriteit in verband met brouwen en als professor heeft hij de gave om een onderwerp verstaanbaar uit te leggen.

mvg,
Jan

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2007 11:54 u »
Hoi Ron,

Staan er nog interessante en vernieuwende dingen in over hop en gist of zo? Ik heb al vele boeken en tijdschriften thuis liggen, een nieuwe aankoop moet wel iets toevoegen.

Groet Caspar

Offline Roland

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 23-02-2007 14:26 u »
Beste hobbybrouwers,

Even melden dat dit prachtige boek 'De Praktijkbrouwer' vanaf heden verkrijgbaar is bij Brouwland. Art n° 061.013.9
Kostprijs 52 euro.

Vriendelijke groeten,

Roland Vanderlinden
Brouwland

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23-02-2007 14:31 u »
Kun je hem beter bij de uitgever direct bestellen, daar kost hij 50 euro.

Offline gelfling

• Super lid
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #6 Gepost op: 23-02-2007 15:09 u »
Maar als je toch bij Brouwland bent, hoef je niet te wachten op je bestelling, en geen verzendkosten.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23-02-2007 15:11 u »
Dat is ook weer waar.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 23-02-2007 20:27 u »
Ik ben erg benieuwd naar het boek. Grappig dat het de Praktijkbrouwer heet, daar ik juist bij de presentatie van Baetslé de aansluiting bij de praktijk mistte.

Ik verwacht hier wel een toegankelijke versie van andere zeer technische/theoretische boeken die op de markt zijn.

Ik ga dit boek tzt zeker aanschaffen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-02-2007 12:15 u »
Sorry, ben er een dag niet geweest,
Ik zie dat er al op enkele vragen al geantwoord is, IS GEEN BOEK VOOR BEGINNERS!!, maar hopen we dat idereen zover komt dat het boek voor hem bruikbaar wordt!
saluutjes, Ronnie

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-02-2007 13:29 u »

Staan er nog interessante en vernieuwende dingen in over hop en gist of zo? Ik heb al vele boeken en tijdschriften thuis liggen, een nieuwe aankoop moet wel iets toevoegen. Groet Caspar

Over hop: 10 pagina's: botanisch, chemie, verschil pellets, bellen en extract en de wiskunde ervan, geen bespreking rassen. hij beveelt hobbybrouwers extract aan wegens betrouwbaarheid. Ik ben daar niet mee akkoord, tenzij je geen ervaring hebt. Soms denkt een prof. nogal rechtlijnig, ik herinner me z'n uitspraak dat het niet veel zin heeft hopbloemen het laatste kwartuur te koken om meer aroma over te houden. Ik ken quasi geen enkele amateur die akkoord gaat met die uitspraak. (die uitspraak in dit boek niet meer teruggevonden).

Over gist: 32 pagina's: eerst een flink wetenschappelijk deel, maar wel heel duidelijk voor ons, verder over de opkweek, mankementen, inbrengen, wassen, vloeibare gisten, droge gisten, (cylinderconische) gisttanks, koeling, beluchting, lagering zuurbiergisten.

Heb hem ook betrapt op een zware onjuistheid: op pag. 153 citeert hij Mevr. Van Landschoot in één van haar doctoraatswerken. (zij is ondertussen ook Dr. en Prof).
Prof. Baetslé zegt dat volgens haar studie de droge gisten (van Lesaffre = Fermentis) niet geschikt zouden zijn voor hergisting op fles. Ofwel verstaat de prof geen engels (wat ik betwijfel), ofwel verwart hij dit met een andere studie.

Het kan ook zijn dat hij zich alleen baseert op de FINAL conclusion waarin zij zegt dat de gedroogde gisten altijd wat mineur zijn aan vloeibare brouwersgisten en slurry's...  en dat hij de rest niet gelezen heeft. Sorry hoor, Prof!

Mevr. Van Landschoot geeft in de algemene conclusie wel een postieve indruk over de korrelgisten. Wie ervaring heeft met korrelgist als hergister op fles, weet dat voor zware bieren de T-58 eventueel champagnegist uitstekend werkt. Dat is terug te vinden in die grafieken. Ik kan op basis van mijn ervaring dat bevestigen, want ik ken die studie nog maar één jaar. Het gebruik van T58 deed ik al 5 jaar, champagegist 10 jaar.

In haar studie (die ik liggen heb, of download   http://193.238.150.33/SHARED/Doc_52528.pdf ) beweert zij dat sommige van die korrelgisten zich net uitstekend lenen voor hergisting!

Saluutjes,
Ronnie.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2007 09:43 u »
Dat het niet voor beginners is, maakt het een stuk interessanter om dit boek aan te schaffen. Helaas zal de afzetmarkt weer beperkter zijn. Bij mijn volgende bezoek aan Brouwland zal ik het zeker eens bekijken. Als het de moeite waard is, neem ik het mee. (waarschijnlijk wel)

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
« Reactie #12 Gepost op: 09-03-2007 18:19 u »
Avond allen,

Ben intussen ook in het bezit van het boek, en kan bevestigen dat het de moeite loont.

Toch twee "waarschuwingen": om bepaalde passages te kunnen begrijpen, is enige kennis van (bio)chemie toch een absolute noodzaak! En ten tweede, hier en daar is het boek niet zo "vlot" geschreven, in de zin dat soms volstaan wordt met "losse opsommingen" van puntjes, beetje zoals op de slides van een Powerpoint presentatie.

Frank

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 10-03-2007 00:11 u »
Ik heb het boek in bestelling met korting... :biersmile:

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #14 Gepost op: 10-03-2007 07:27 u »
Hoe bedoel je met korting? Missen de bladzijden 70-100?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-03-2007 09:12 u »
Hoe bedoel je met korting? Missen de bladzijden 70-100?

In ieder geval ontbreekt het eerste stuk (en dus belangrijkste) van de tabel van Goldiner & Klemann (pag. 76!). Net dat stuk tussen 0 en 5 Plato° dat we gebruiken na de hoofdgisting.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-03-2007 10:12 u »

Ik brouw al 5 jaar, maar van de heren Goldiner en Klemann heb ik nog nooit gehoord.  :-\

:degroeten:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-03-2007 11:23 u »
Ik brouw al 5 jaar, maar van de heren Goldiner en Klemann heb ik nog nooit gehoord.

Zie je wel dat je te weinig op mijn site kijkt.
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/goldinerklemannplatobrix.htm

Hopbier

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-03-2007 19:32 u »

Deze tabel komt me bekend voor.
Moar die gaste ken ik nie.

:degroeten:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Re: Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer
« Reactie #19 Gepost op: 02-05-2007 00:58 u »
Ik heb dit boek. Ik heb het geprobeerd te lezen. Ik brouw al sinds 1998. Ik heb veel boeken, stukken en artikelen over bier (brouwen) gelezen. Ik heb veel respect voor professor Baetslé.....

Maar ik kan weinig met dit boek. Als je geen parate kennis van scheikunde, chemie en/of biologie hebt, kom je niet ver met dit boek. Niks voor hobbybrouwers en al helemaal niet voor beginners.

Na het voorwoord ben je hoopvol. In de rest van het boek spreekt hij zijn eigen voorwoord tegen.

Ik bewaar het en zal het bij bepaalde problemen als naslagwerk hanteren, maar of het dan bruikbaar is...

Wie het wel wat vind, Succes!
Louis

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #20 Gepost op: 02-05-2007 08:08 u »
Ik heb ooit een lezing van de beste man bijgewoond, en daar bleek al dat hij met een technische bril op naar het brouwersvak kijkt. Soms wijkt dat sterk af van de in de praktijk aanwezige opvattingen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 23-06-2007 09:48 u »
Zie je wel dat je te weinig op mijn site kijkt.
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/goldinerklemannplatobrix.htm

Hopbier

Op de site van Hopbier staat een tabel waar aangenomen wordt dat Brix=g/100ml. Met die aanname komt Hopbier op een Brixcorrectiefactor (Brix/Plato) die oploopt van 1 tot 1.13 bij oplopend stamwort. Dat is volgens mij niet in overeenstemming met de literatuur (Promash, Boek Baetslé) en de definitie van Brix voor zover ik die heb kunnen vinden. (g/100g) In het Boek van Baetslé staat op blz 70 ev een tabel die het verband tussen Brix, Ri en Ze weergeeft. Als ik dat vergelijk met mijn berekeningen (zie rekendemo te downloaden vanaf www.triple-w.org) dan kom ik tot de conclusie dat de tabel op blz 70 ev gebaseerd is op een sucrose oplossing (bijvoorbeeld Brix=10,ri=1.34783,ze=53.61). Voor metingen aan wort krijg je vrijwel dezelfde getallen, bijvoorbeeld Brix=10, Ri=1.3477. De Goldiner-Klemann tabel op blz 76 ev geeft oa kolommen g/100g en Breking in Ze eenheden. Als ik nu Ze=53.61 neem volgens de tabel op blz 70 dan kom ik op 9.72 g/100g. Dat komt bij mijn berekeningen precies overeen met 9.72 Plato. Brix/Plato=10/9.72=1.028

Conclusie: de kolom g/100g in de tabel op blz 70 geeft Plato graden aan en Brix correctiefactor klopt goed met de literatuur als je voor Brix g/100g aanhoud.

groet,
Hans 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 23-06-2007 23:27 u »

Dit boek heb ik via ons gilde in bruikleen. (Gilde exemplaar)

Mijn oordeel over het boek  van Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer is:

Er staat  voor de amateur brouwer goede achtergrondinfo in over een aantal belangrijke onderwerpen zoals mouten,schroten, maischen, moutsoorten,kleurbijdrage, water, berekeningen aan bier, koken, koelen, gist, koolzuur, schuim, infecties.

Wat mij opvalt is dat Baetslé veel schrijft uitgaande van de schaal van de professionele brouwer. Veel stof gaat over onderwerpen die voor de amateur niet ingteressant zijn. Een aantal onderwerpen zijn wel interessant denk ik. Je moet wel de essentie daarvan voor de amateur eruit halen en ook in verband brengen met de productieschaal van een amateur. De tabellen en berekeningen komen mij goed van pas om de diverse rekentools die ik heb geschreven te toetsen.
Wat mij betreft een boek wat voor de gevorderde amateur een goed naslagwerk is maar waarvan ca de helft minder interessant is voor een amateur brouwer.

Hans.     

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #23 Gepost op: 24-06-2007 08:15 u »
Voor mij is het boek erg waardevol. Puur om meer te weten te komen over bepaalde zaken. Toch moet ik bekennen dat ik behoorlijk wat hulp nodig heb van onze chemisch onderlegde vrienden om dit boek goed te lezen. Ik had scheikunde vroeger niet moeten laten vallen......  :leren:

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #24 Gepost op: 28-06-2007 01:06 u »
Ik heb het besteld, zal nog wel even duren voordat het hier aankomt.

Ik gebruik in de brouwcursus die ik doe alleen maar Amerikaanse, Engelse of Duitse standaardwerken, ik vind het wel een verademing om ook eens aan een boek in de Nederlandse taal te kunnen refereren. Ik denk dat de docent er minder gelukkig mee is.  :weetbeter:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #25 Gepost op: 14-10-2007 21:54 u »
Stelling 1 is een bekende Baetsle stelling. Daar hebben een aantal forumleden (waaronder ik) ons al vaker over verbaast.

Stelling 2 lijkt me volledig correct, dit heb ik vaker gelezen. Toch ken ik een aantal bieren waarbij overnacht werd afgekoeld. Geen DMS te bekennen.

Stelling 3 bevestigt de consensus op het forum toch?
Aan bovenstaande kan ik kan nog toevoegen dat Baetsle ook nog een uitgesproken mening had over een aantal andere zaken:

stelling 4 : Het inverteren van sucrose dmv een mespuntje citroenzuur en koken gedurende een kwartiertje is totaal niet mogelijk. Dit kan alleen met een sterk zuur en koken onder druk. Blijkbaar is dit dus een een fabeltje binnen het hobbybrouw wereldje. Stel dat je invertsuiker kunt maken, dan heeft het vervolgens geen voordelen om daarmee de nagisting te verzorgen. Je kunt net zo goed alleen sucrose gebruiken of glucose.

stelling 5: korrelgist is uitstekend geschikt voor de nagisting omdat het veel reserve koolhydraten heeft opgebouwd. (Dit bleek uit een discussie met hem tijdens de lunch)

Verder kan ik aan stelling 3 nog het volgende toevoegen: Binnenkort zal ik Baetsle mijn artikelen laten lezen nav het onderzoek dat ik aan dit onderwerp heb verricht. Ik hoop dat we daarmee samen op een lijn uit kunnen komen qua theorie. Voorlopig blijkt al wel dat met de eiwit getallen die de professor gisteren heeft gegeven blijkt dat mijn berekeningen volledig hiermee in overeenstemming zijn.
samengevat:
Getallen van Baetsle:
eiwit wordt bepaald via aanwezige stikstof met eiwit=6.25 x stikstof
eiwit% wort voor koken=ca 5.3g/l (860mg/l stikstof)
eiwit% wort na koken=ca 5.1g/l (820mg/l stikstof)
eiwit% bier ca 1.9 a 6.3g/l (300-1000mg/l stikstof)
berekeningen HansH: 
Met 5.1 g/l eiwit na koken en begin SG 1044 (1125g moutsuiker,levert ca 4.6 vol% alcohol)
bereken ik een Brix correctiefactor van 1.026. Dat zit dus heel dicht bij de 1.03 die Baetsle als normaal ervaart.
Overigens misschien nog interessant om te begrijpen waarom het eiwitpercentage van je bier zoveel varieert. Volgens Baetsle kwam dat omdat de pH sterk gaat verlagen. Als het iso elektrisch punt van eiwit bereikt wordt gaat er eiwit neerslaaan. Het moge duidelijk zijn dat deze variatie in eiwit in je bier er voor zorgt dat je een onnauwkeurigherid krijgt in het bepaalde alcoholpercentage als je hiervoor de promash methode gebruikt via hydrometer en refractometer. 

groet,
HansH

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 14-10-2007 21:54 u »
 Ik heb de discussie over de lezing van 13 oktober een nieuw onderwerp gegeven:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7533.0.html

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 29-05-2008 09:52 u »
Maar in "De Praktijkbrouwer" las ik  :leren: dat je met zo een hobby molentje veel filterproblemen kan verwachten.

In dat boek staan meer opmerkingen waaruit blijkt, direct of tussen de regels, dat de schrijver het hobbybrouwen niet serieus neemt. Tegelijk wordt pijnlijk duidelijk dat hij van het moderne hobbybrouwen geen benul heeft. Wat verwonderlijk is, aangezien hij zich in de marketing van het boek actief op de hobbybrouwer richt. Het lijkt alsof de schrijver moeite heeft om af te dalen uit het grootbrouwersperspectief naar de wereld van zijn lezers. De aanduidingen richting de hobbybrouwer zijn schaars en lijken met tegenzin toegevoegd, soms op het minachtende af.

Die opmerking over molens op pagina 52 slaat, volgens de schrijver, op alle amateurmolens, ook walsenmolens. Het is onzin. (Je kunt prima, uitstekend zelfs, filteren met een simpele walsenmolen en zelfs met een schijvenmolen, als je je verstand een beetje gebruikt. En er zijn ook kleinere commerciële brouwerijen die zo'n simpele walsenmolen gebruiken.) Er staat zeer veel nuttige info in dat boek, en het is, als men zich door het 19e eeuws taalgebruik kan slaan, daarom ook meer dan aanbevelenswaardig. Maar je doet er goed aan om de passages waar de termen 'amateur' of 'hobby' (of 'hoparoma' ;D ; zie elders) in voorkomen, geheel over te slaan.

Helemaal als onzin wil ik dit toch niet bestempelen.

Die schijvenmolens geven een alles dan optimaal resultaat. Het filteren verloopt bij mij veel beter vanaf het moment dat ik een walsenmolen in gebruik had.

Overigens kun je naast het gebruik van de zoekfunctie van dit forum en de overzichten die Martin (MO) gemaakt heeft ook gebruik maken van de tags die aan draden zijn gekoppeld. Tags kun je vinden onderin de draden (niet elke draad is getagd) en in het overzicht van tags dat je via de bovenste werkbalk kunt vinden.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 29-05-2008 09:55 u »
Helemaal als onzin wil ik dit toch niet bestempelen.
  Toch wel. Het garanderen van filterproblemen voor hobbybrouwers, welke amateurmolen ze ook gebruiken, is onzin. Kaboedel. Kolder. Grote flauwekul. Dat het met een walsenmolen beter gaat dan met een schijvenmolen doet niet ter zake.  En inderdaad wind ik me er over op, omdat, als we het toch over schroten hebben, de man met al zijn laatdunkende opmerking het enthousiasme van een hobbybrouwer eerder zal crushen, dan stimuleren.

Citaat
Voor de hobbybrouwer dient zich bij het schroten zeker een eerste moeilijkheid aan. Er bestaan handmolens met schijven die regelbaar in te stellen zijn: de 2 rollenmolen te monteren op een boormachine met regelbare tussenstand. de elektrische moutmolen met 2 rollen met instelbare walsenafstand. Als we zien hoe de zeswalsenmolen werkt, mag de hobbybrouwer wel moeilijkheden verwachten bij de warme filtratie.
[interpunctie exact overgenomen] 

Daargelaten dat ik grammaticaal niks snap van de eerste alinea, is dit al het advies dat de hobbybrouwer krijgt. "Je kunt moeilijkheden verwachten." Da's armoedig.

Het boek is een mooi naslagwerk waarin je veel kennis kunt vinden, en dat is top.  Ik ben blij dat ik het heb. :duimop: Maar het taalgebruik enerzijds en de attitude van de schrijver jegens het hobbybrouwen anderzijds kunnen echt véél beter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 29-05-2008 10:07 u »
Ok, het is duidelijk dat de prof zich niet helemaal kan inleven in de wereld van de hobbybrouwer. Ik had niet in de gaten dat hij de schijvenmolens en walsenmolens min of meer over één kam scheert. Daar zit nogal wat verschil tussen voor wat betreft het schrootresultaat.

Feit is natuurlijk wel dat in de professionele brouwerijen schrootmolens worden gebruikt met een veel beter schrootresultaat dan dat wij hebben.
Het is echter de vraag of dat voor ons een probleem is. De bostellaag is bij ons veel lager dan in een professionele brouwerij. Daardoor hebben wij veel minder filterproblemen dan zij.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-05-2008 10:19 u »
Feit is natuurlijk wel dat in de professionele brouwerijen schrootmolens worden gebruikt met een veel beter schrootresultaat dan dat wij hebben.
Het is echter de vraag of dat voor ons een probleem is. De bostellaag is bij ons veel lager dan in een professionele brouwerij. Daardoor hebben wij veel minder filterproblemen dan zij.

Precies mijn gedachte. Zou hij toch moeten snappen of, beter nog, hebben gezien of ervaren hebben. :weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 29-05-2008 11:31 u »
Hieronder nog een paar citaten ter illustratie.

Citaat
Het wort is omwille van zijn fosfaatgehalte sterk gebufferd en hierboven spraken we al van een pH-verschil van 0,3 eenheden waardoor zomaar een hoeveelheid zuur toevoegen soms meer slecht dan goed kan doen. Aan de amateurbrouwer zou ik aanraden zich om de pH niet te bekommeren. p.48
(alle cursief van mij)

Een amateurbrouwer doet kennelijk altijd zomaar iets, zonder nadenken of meten. :weetniet:

Citaat
Belangrijk is dat het uitwaswater van de draf lichtjes zuur moet zijn, bijvoorbeeld. 6. Een alkalisch water loogt wrangsmakende looistoffen uit de drafpellen.
Alle water kan "à facon" gecorrigeerd worden. Maar dat blijft het domein van de industriële brouwer. De hobbybrouwer waagt zich er best niet aan
.p.37

Meer van hetzelfde.

En dan het algemeen hoppingsadvies van het boek voor hobbybrouwers:

Citaat
Hobbybrouwers gebruiken best hopextract gezien de betere bewaarbaarheid bij gewone temperatuur dan hopbellen.

???  :weetniet: Een advies van vóór de uitvinding van de réfrigerateur. (of was het nu frigidaire?)

Citaat
3.2. Infecties bij de hobbybrouwer

De hobbybrouwer moet ook rekening houden met mogelijk infectiegevaar. Doorgaans beschikt hij niet over voldoende snelle afkoeling van het wort na de koking. Het wort passeert zo langzaam alle optimale temperaturen voor de proliferatie van heel wat contaminanten. Het is onvoldoende de gistingsrecipiënten eens te kuisen met water alleen, idem voor herbruikflessen. De brouwer moet beseffen dat toegevoegde suiker voor hergisting in de fles ook een extra substraat is voor contaminanten.
p.212

Ik durf te stellen dat de meesten van ons véél sneller koelen dan destijds in koelschepen gebruikelijk was, en de overigen koelen net zo snel als professionele brouwers. Je vraagt je af wat voor lezer Baetslé voor ogen heeft. Als je ook maar iets van de rest van de (diepgaande!) inhoud hebt begrepen, ben je per definitie al zo ver gevorderd dat deze opmerkingen (schoonmaken met water alleen?!) niet voor jou bedoeld kunnen zijn.  :weetniet: (en astenblief, laat er voor de volgende herdruk een redacteur naar kijken die er leesbaar Nederlands van maakt!)

Citaat
[na verouderd advies t.a.v. rehydratie van droge gist]Droge gisten zijn niet geschikt voor hergisting in de fles. Degustatie van de bieren gemaakt met droge gist tegenover bieren met gepropageerde gist vereist enige reserve[formulering!]. Voor de hobbybrouwers zijn de droge gisten een geschenk van de goden.

M.a.w. droge gisten maken geen lekker bier, maar zijn voor hobbybrouwers perfect! :-\

Citaat
10. Vloeibare gisten voor de hobbybrouwer

(...) Enige toelichting: de gist bevindt zich afgezonderd van de aanrijkingsvloeistof (mogelijks moutextract) in het binnenste zakje. Komt vrij zodra door de klop het zakje barst. (...)
Voor de hobbybrouwer zijn deze "smackpackgisten" een zegen. Alles kan bij de start kiemvrij verlopen. De opkweek moet echter anaëroob gebeuren, zonder evacuatiemogelijkheid van het voor de gistkweek inhiberend CO2. Het zou dus beter zijn van zodra er enige gasontwikkeling is, de inhoud over te brengen in steriel wort van +/_ 10°P of in bijvoorbeeld fruitsap dat uiteraard gepasteuriseerd of gesteriliseerd is. Indien mogelijk met oxygenatie met zuurstof uit een persfles [!?]. etc etc

De gist zit in de buitenpouch, niet in het kleine zakje. Voorts besluit hij het beter te weten dan Wyeast, terwijl wij weten dat die methode een veel te trage start van de starter geeft. Met alle proliferatie van contaminanten van dien! Vervolgens het buitenaards advies om zuivere zuurstof uit de fles te gebruiken ter oxygenatie! Die de amateurs uiteraard allen in de schuur hebben staan. :weetniet:

Citaat
3.3 Voor de hobbybrouwer

Na de moeilijke stadia in de fabricatie (namelijk de warme filtratie of het scheiden van wort en draf, de koude eindfiltratie) is voor de hobbybrouwer de afvulling in flessen de derde bijna onoverwinnelijke moeilijkheid.  Daarom is hij veroordeeld om met hergisting in de fles te werken, waardoor hij de gewenste hoeveelheid CO2 in het bier zal krijgen en hem een gebrek aan helderheid niet kan worden verweten.

Je zou er bijna niet aan beginnen. Dat brouwen is eigenlijk veel te moeilijk, pfff, ik heb geen zin meer :-[ (veroordeeld? samen met alle trappisten? om te zwijgen van de mogelijkheid van tegendrukvulling!)

Citaat
8. Raadgevingen voor de hobbybrouwer

Op voorwaarde dat de gist goed vóórgeconditionneerd werd, kan ook met gedroogde gist hergisting lukken in de fles. Minimum 500.000 à 1 miljoen cellen per ml volstaan. etc etc
p.195

We zullen maar even zelf bedenken dat in ettelijke professionele brouwerijen tegenwoordig (het boek is van 2007) korrelgist wordt gebruikt voor hoofd- en hergisting. Het lijkt me nogal stevig gedoseerd.  :weetniet:

Hiermee heb ik praktisch alle specifieke hobbybrouwadviezen genoemd. Verder is het een boek met een puur professionele insteek. Weliswaar praktisch onleesbaar door het soms onmogelijk dikdoenerig en Franseus taalgebruik, maar toch, geloof het of niet, waardevol.

(en nou hou ik er over op!)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-05-2008 12:36 u »
Tsja, een boek waarin de lezer niet serieus genomen wordt en/of de schrijver blijkbaar niet op de hoogte is van de hobbybrouwerspraktijk hoef ik niet te hebben. Da's mooi, want mijn verlanglijstje is al veel te lang.  :duimop:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #33 Gepost op: 29-05-2008 13:55 u »
Wordt het geen tijd voor "Het Boek Dat Alle Andere Boeken Over Hobbybrouwen Overbodig Maakt"   :leren:  ?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3915.0.html

Adrie, Jacques waar blijft de bijbel voor hobbybrouwend Nederland (oh, Benelux  ;D) ? Het collectief geheugen van alle hobbybrouwers is toch beter dan het werkje van ene Baetslé ?

Kom op met dat boek. Waar kan ik me inschrijven?  :hoera:

Bert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2008 15:35 u »
"Het Boek Dat Alle Andere Boeken Over Hobbybrouwen Overbodig Maakt"

Leuk, maar niet realistisch natuurlijk... brouwers blijven eigenwijs en dat bewijst dit forum maar weer eens. Ook Adrie en Jacques hebben niet altijd gelijk  >:D Print dit forum ff uit en je hebt jou boek der wijsheden  :D  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 29-05-2008 15:40 u »
En sommigen zijn natuurlijk heel erg eigenwijs, he Oscar.  :clownsmile:

Het zal nog een tijdje duren voor het boek klaar is. Achter de schermen ben ik er wel indirect mee bezig. Binnenkort ga ik aan de gang met de recepten op dit forum en dan is er weer tijd voor het boek. Goed werk heeft tijd nodig en ik heb maar twee handen en één hoofd.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #36 Gepost op: 29-05-2008 17:24 u »
Het zal nog een tijdje duren voor het boek klaar is. Achter de schermen ben ik er wel indirect mee bezig. Binnenkort ga ik aan de gang met de recepten op dit forum en dan is er weer tijd voor het boek. Goed werk heeft tijd nodig en ik heb maar twee handen en één hoofd.

Ik begrijp het, ook een boek moet lageren  :slaperig: . Het wordt daardoor wel heel erg goed  :hoera:.

Bert

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 29-05-2008 21:54 u »
Inderdaad staat het ganse boek in contradictie met het voorwoord. Na het lezen van dit voorwoord ben je hoopvol voor wat komt en denk je bij jezelf yes dit is de ultieme brouwbijbel . Edgar vatte het al kernachtig samen wat iedereen denkt.
Ik zie het ook eerder als een naslagwerk dat wel steeds onder handbereik is en waar ik zo nu en dan nog eens een passage in doorneem. Tijdens zijn voordracht bij Brouwland (onlangs bij de opendeurdagen tijdens pinksterweekend was dat) beweerde hij nog dat de amateurbrouwers hem zo nauw aan het hart lagen...
Ook daar gaf hij echter blijk om toch wat minachtend op onze hobby  (wat zeg ik, passie) neer te kijken, dezelfde stellingen als in het boek werden aangehouden als het op waterbehandeling, pH, filtratie e.d. aankomt.
De 900 Belgische speciaalbieren werden overigens eerder bestempeld als minder valide bieren in vergelijking  met het "arische pilsras".
Op de vraag uit het publiek wat nu eigenlijk de ideale gisttemperatuur was werd prompt geantwoord zo laag mogelijk en meer bepaaald 15°C waarna een "oooooh" uit het voltallige publiek opsteeg. Brouwerijen houden immers hogere temperaturen aan om sneller te kunnen fermenteren en dus sneller te kunnen verkopen zo stelde hij.
Gisteren was de man overigens nog volop in het nieuws met zijn stelling als zouden de meeste cafés in België geen deftige pils meer schenken. Oorzaak: slecht onderhouden tapinstallatie's en vooral dan te weinig reinigingsbeurten (6 weken). Daar was ik dan wel eerder wel geneigd om hieraan geloof te hechten maar toen een reportageploeg van onze nieuwszender de proef op de som nam en met Ben Vincken (bierkenner, is dat niet de man van het bierpassie magazine?) een 7 tal cafés bezocht ving hij toch bot, het tegendeel werd door Mr Vincken beweerd.
Een man die zo nu en dan graag eens shockeert denk ik zo of misschien gewoon in een zwart gat gevallen met z'n pensioen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 29-05-2008 22:25 u »
[edit: ik neem mijn woorden terug]Nou, die Ben Vincken is meer wannabe mediatycoon dan bierkenner hoor!

En dat de meeste cafés het niet zo nauw nemen met hun tapinstallatie is 100% waar.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 29-05-2008 23:15 u »
En dat de meeste cafés het niet zo nauw nemen met hun tapinstallatie is 100% waar.

En dat de pils uit schone taps ook niet te zuipen is, is ook waar.

Wel erg lollig, die Vlaamsche tappers helemaal over de zeik natuurlijk omdat zogezegd het Nederlandse pintje beter is. Da's al de tweede keer dit jaar toch? Kwam Heineken laatst niet hoog in een Vlaamsche biertest?

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={BE00708C-AC76-481F-AB10-2685EE59648B}]Hier het linkje.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #40 Gepost op: 29-05-2008 23:44 u »
Tja, het is natuurlijk wel zo dat Baetslé een ander perspectief op de zaak heeft dan wij thuisbrouwers. Toen ik begon te brouwen bij de microbrouwerij kreeg ik ook het brouwen an sich vanuit een ander perspectief te zien waardoor je soms ook twee keer nadenkt over hoe dat eigenlijk gaat. Veel commerciële brouwerijen redden zich met 1 of 2 giststammen, hebben andere walsenmolens etc. Gezien vanuit een professioneel standpunt lijkt het inderdaad wel alsof we wat aanknoeien, maar gelukkig weten we nu wel beter. Dit mede dankzij dit geweldige forum en ook de toenemende literatuur op dit gebied uit met name de VS en Duitsland.

Aan de andere kant laat Baetslé zich wel wat kennen, zoals ik opmaak uit de citaten hierboven. Dat had hij beter achterwegen kunnen laten. Hoe dan ook, lees maar eens een boek wat voor professionele brouwers geschreven is (Narziss, Kunze), dat schijnt dan ook wel wat licht op hoe het er bij de grote jongens aan toe gaat en welke weg wij op sommige vlakken nog te gaan hebben.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 29-05-2008 23:53 u »
Hieronder nog een paar citaten ter illustratie.

Ik ben er nog niet helemaal uit waarom Baetslé zich soms zo uitdrukt. Feit is dat hij helemaal met de trein uit België komt om ons gilde te bezoeken en daar aangeeft dat hij het zeer op prijs stelt om met hobbybrouwers te discussiëren. Tijdens die discussies bleek echter ook dat hij soms ver weg zit van het hobbybrouwen en vaak niet op dezelfde golflengte zit. Ik vermoed dat hij ook wat vooroordelen heeft, bijvoorbeeld het schroten en niet goed het veschil in belangen ziet. (Met een wat grovere instelling zodat het filter niet dichtslibt en acceptatie van een lager rendement kun je prima toe als hobbybrouwer.) Zou hij zelf met onze schrootmolens gewerkt hebben en serieus nagedacht hebben over het verschil in schaalgrootte? Misschien moeten we daarom nog meer met hem discussiëren om wat beter gesynchroniseerd te raken of hem eens uit te nodigen om te komen brouwen.

HansH.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 30-05-2008 02:09 u »
Misschien moeten we daarom nog meer met hem discussiëren om wat beter gesynchroniseerd te raken of hem eens uit te nodigen om te komen brouwen.
HansH.
Heel mooi om het zo te bekijken Hans. Ik denk dat beide partijen daar het meeste aan hebben.

Inderdaad staat het ganse boek in contradictie met het voorwoord. Na het lezen van dit voorwoord ben je hoopvol voor wat komt en denk je bij jezelf yes dit is de ultieme brouwbijbel .
Zo is het. Niet leesbaar dit boek. Op dit Forum wordt het vele malen beter uitgelegd.

En dat de pils uit schone taps ook niet te zuipen is, is ook waar.

Wel erg lollig, die Vlaamsche tappers helemaal over de zeik natuurlijk omdat zogezegd het Nederlandse pintje beter is. Da's al de tweede keer dit jaar toch? Kwam Heineken laatst niet hoog in een Vlaamsche biertest?

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={BE00708C-AC76-481F-AB10-2685EE59648B}]Hier het linkje.

Niet helemaal mee eens. Er zijn ook nog lekkere pilseners uit de tap. Maar die meneer die beweert dat hij 1400 euro per jaar kwijt is aan onderhoud van z´n tapinstallatie heeft of heeeeeeel veel tapkranen, of is niet goed snik. Ik betaal 70 euro per vier weken voor acht kranen.

Ik ben in Nederland vaker slecht bier tegen gekomen door vieze bierleidingen dan in Belgiè, maar ik kom ook veel vaker in een Nederlands cafè dan een Belgisch. Niet representatief dus. Maar ik heb het zelf ook wel eens gehad. En weet hoe het smaakt en ruikt. Niet lekker. Neigt naar diacetyl. Later zuur.

Nou, die Ben Vincken is meer wannabe mediatycoon dan bierkenner hoor!

Ik zou beiden niet onderschatten. En zo'n uitspraken alleen maar doen als ik er keihard bewijs voor had.

Louis

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 30-05-2008 08:16 u »
Amai, zijn ze hier op ’t forum bezig met een matchke Belgskens stampen?

Elders op het forum lees ik net dat Belgische mout wordt omschreven als Belgische troep.

Baetslé moet wel een enorme zeveraar zijn…

Ben Vincken is een wannebe… Ik wil zijn columns nog wel eens interessant vinden mede omdat ze vaak staan in een culinaire rubriek naast een mega artikel over wijn.

Lollig, toch, dat Vlaamse tappers geen deftige pint meer uit hun installatie krijgen.

Hup, Holland, hup,…. Oranje boven!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #44 Gepost op: 30-05-2008 08:28 u »
Oranje boven!

:neenee: Schuimboven(=wit), bier onder   :D :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 30-05-2008 08:40 u »

Elders op het forum lees ik net dat Belgische mout wordt omschreven als Belgische troep.

Batslé moet wel een enorme zeveraar zijn…

Prof. Baestlé ervaar ik als een begeesterde spreker. Het is bijzonder aangenaam naar hem te luisteren. Hij weet dan echt te boeien en het is dan duidelijk dat hij weet waarover hij spreekt.
Zijn boeken zijn minder sappig. Ze zijn doorspekt van gortdroge berekeningen. Je leest ze, zelfs als hobbybrouwer, niet voor het slapen gaan. Een door hem gesproken boek zou vele malen prettiger zijn.

Wat betreft de kwalitieit van Belgische mout merk ik op dat niet de algemene mening is van dit forum. Sommige uitspraken die hier op het forum worden gedaan moet je met een korreltje zout nemen.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #46 Gepost op: 30-05-2008 09:17 u »
Jongens, laat ik eens even een klein knuppeltje in het hoenderhok gooien >:D. Misschien is het mijn onwetendheid, en in dat geval word ik graag gecorrigeerd, maarree... wat is nu precies de verdienste van prof. Baetsle? Ik begrijp dat zijn boek vrij onleesbaar is. Ik heb even gekeken in een paar wetenschappelijke databases (sorry, beroepsdeformatie  ;)), en volgens mij heeft hij 1 wetenschappelijk artikel in 1979 gepubliceerd dat 0 keer geciteerd is. Het zou natuurlijk kunnen dat hij heel actief b.v. brouwerijen adviseert, maar ik weet het niet  :weetniet:. Voor welk fantastisch bier is hij precies verantwoordelijk? Waarom zouden we hem zo serieus moeten nemen? Ik hoor het graag!

De reden dat ik dat vraag is ook omdat iedereen hem altijd zo trouw met prof. aanduidt - dat schept volgens mij ook verwachtingen als het om wetenschappelijke productie gaat. Qua wetenschappelijke productie is hij in ieder geval meer een Pim Fortuyn type prof dan een Ronald Plasterk type prof  >:D.

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #47 Gepost op: 30-05-2008 09:27 u »
Dit lijken me terechte vragen en niet zozeer een knuppel in een hoenderhok.

1 publicatie in 1979? Dat is net na de invoering van het Reinheitsgebot.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 30-05-2008 09:33 u »
Nou ja, ik begrijp dat de Vlamingen op het forum zich af en toe een beetje beledigd voelen door ons Nederlanders, daarom formuleerde ik voorzichtig. Misschien heeft hij de Nobelprijs in bierbrouwen gewonnen, en heb ik het gewoon niet goed nagezocht...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 30-05-2008 09:33 u »

Batslé moet wel een enorme zeveraar zijn…

Ben Vincken is een wannebe… Ik wil zijn columns nog wel eens interessant vinden mede omdat ze vaak staan in een culinaire rubriek naast een mega artikel over wijn.

Lollig, toch, dat Vlaamse tappers geen deftige pint meer uit hun installatie krijgen.

Hup, Holland, hup,…. Oranje boven!
Ik moet hier toch even op reageren. Ik snap nooit zo goed dat er mensen zijn die zich kritiek aantrekken die niet eens aan hen gericht is.

Als er kritiek is op dhr. Baetslé en/of zijn boek, dan is dat niet gericht aan alle Belgen/Belgische profs/alle Belgische boeken.
Zelfde geldt voor kritiek over bepaald Belgische mout. 

Als iemand van niet-Nederlandsche komaf hier meldt dat bieren van 't IJ geïnfecteerd zijn of dat Heineken pils smaakloos is, moet ik me dat dan aantrekken? Nee natuurlijk niet.

België heeft nu eenmaal veel meer bieren/brouwerijen (dan NL) etc, dus valt er meer kritiek te geven.
Maar om dat te bestempelen als "Belgen stampen" vind ik een belediging voor dit forum  :neenee:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 30-05-2008 09:34 u »
Nou ja, ik begrijp dat de Vlamingen op het forum zich af en toe een beetje beledigd voelen door ons Nederlanders

Ik dus niet, maar dat moge duidelijk zijn.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 30-05-2008 09:37 u »
Haha, botte hollander  ;D. Als ik zeg, 'ik begrijp', dan bedoel ik dat als 'ik heb kennis genomen van het feit dat', ik bedoel niet 'I feel your pain'. Ik ben het dus wel met je eens eigenlijk, al zou ik het wat voorzichtiger formuleren.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 30-05-2008 10:03 u »
Overigens ook goed nieuws voor de Vlamingen: ik heb eens bekeken welke wetenschapper er de laatste 10 jaar het meest heeft gepubliceerd met de trefwoorden 'brewing' and 'beer' in de wetenschappelijke literatuur, en er staat gewoon een Vlaming bovenaan: prof. Delvaux, hier ook wel eens genoemd, en meestal in heel positieve zin. Die heeft ook echt artikelen gepubliceerd die de normale biervaktijdschriften overstijgen en in 'normale' microbiologische tijdschriften verschijnen met hogere impact. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij daarom ook automatisch een goed boek voor thuisbrouwers zou kunnen schrijven....

Voor de geinteresseerden: prof. Stewart (ook wel eens genoemd op dit forum) staat tweede, prof. Branyik uit Tsjechie derde.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 30-05-2008 10:33 u »
Heren,
Mag ik erop wijzen dat mijn reactie niet komt vanuit een gevoel van chauvinisme (om zoiets bij mij te vinden zult ge beter moeten zoeken) maar omdat ik de indruk heb dat het aantal Belgische posts hier de laatste tijd aardig is afgenomen. Ik bezoek dit forum om mijn kennis i.v.m. thuisbrouwen te vergroten en ik ben ervan overtuigt dat er zowel bij de Belgische als bij de Nederlandse thuisbrouwers ook nog aardig wat informatie te rapen valt en het is jammer dat (een) bepaalde groep(en) zich hier uitgesloten is gaan voelen.

In een ander topic schreef ik eens een volgende reactie:
Er zijn mensen die trachten onze biercultuur aan te zwengelen, ik vind het jammer dat sommige mensen, waarvan ik zou verwachten dat ze hetzelfde doel nastreven, hier brandhout van maken.

Met onze biercultuur bedoelde ik niet in eerste instantie de Belgische maar evenzeer de Nederlandse, Duitse, Britse,… die van ons allemaal.

Hierop antwoordde iemand:

Toch opvallend dat een aantal lieden zich persoonlijk aangevallen voelt als je aan "hun" trappisten, en "hun" biercultuur komt.

Zeer frappant dat die zelfde persoon die van “onze biercultuur” zelf “Belgische biercultuur” maakt nu komt vertellen dat we ons als Belgen niet geviseerd mogen voelen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 30-05-2008 11:01 u »
Ik weet niet meer precies wat er in die topic allemaal geschreven is, maar het lijkt er op dat mijn reactie in die topic dezelfde boodschap heeft als bovenstaande. Namelijk dat als er ergens kritiek op gegeven wordt, je dat niet persoonlijk of als "groep" (in dit geval de Belgen?) moet opvatten.

Ik maak inderdaad onderscheid tussen Belgische biercultuur en Nederlandse (en Duitse, Engelse etc. ), de Nederlandse is voornamelijk een pilscultuur. De meeste Nederlanders weten niet eens wat het verschil is tussen pils en bier. Voor de meeste Twentenaren (daar kom ik oorspronkelijk vandaan) is Warsteiner speciaalbier. En Grolsch herfstbok lekker  :weetniet:

Overigens is er natuurlijk ook de hobbybrouwerscultuur, die grensoverschrijdend is!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 30-05-2008 11:30 u »
 :D Waar wat (toch af en toe onderbouwde!) kritiek toch al niet toe kan leiden. Als we nu dat nationale gedoe even vergeten en gewoon realiseren dat het ons allemaal om zo lekker mogelijk bier gaat. De Hollanders hebben niet zo veel om trots op te zijn wat biercultuur betreft, zeker niet vergeleken met de Belgen. Als het nieuws dan eens gunstig voor hen uitvalt (natuurlijk meestal op vlak van Pils, toch een beetje het weeskind van het Belgisch Bier en het enige waar ze sterk in zijn), dan willen ze het weten ook!

Op zijn minst frappant is wel, dat juist de hier veelbesproken Baetslé de pilsgoeroe van België schijnt te zijn, die een hele generatie, misschien wel twee, Belgische brouwingenieurs heeft opgeleid. Op vlak van pils is het resultaat daarvan minstens twijfelachtig, al verschillen de meningen natuurlijk...

'Docent emeritus' is volgens mij de titel van Baetslé, 'prof' is meer een eretitel en niet feitelijk juist. Heeft gedoceerd aan een hogeschool, niet aan 't unief. Er is dan ook nog geen brouwwetenschap of brouwuniversiteit...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 30-05-2008 11:34 u »
Volgens mij is dit brandje wel weer geblust (toch een knuppel in het hoenderhok?), en zijn we het allemaal wel eens, vooral over het feit dat Nederlanders ondanks hun grote mond niet zoveel hebben om trots op te zijn op biergebied.

Volgens mij is trouwens de Vlaamse mores in aanspreektitels wat anders dan in NL. Mensen die hier als HBO docent of universitair docent door het leven gaan, worden daar sneller aangesproken met 'prof'.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 30-05-2008 14:19 u »
Voila zie hier gaat het net om
Volgens mij is dit brandje wel weer geblust (toch een knuppel in het hoenderhok?), en zijn we het allemaal wel eens, vooral over het feit dat Nederlanders ondanks hun grote mond niet zoveel hebben om trots op te zijn op biergebied.
Bij ons in België haast ook niet meer, hoor, zoals jullie maar al te goed weten: het aantal brouwerijen smelt weg, anderen opgekocht, kwaliteitsverlies door big business, Chouffe Hoegaarden, aangezoete Geuzen…  daarom vind ik kritiek om de kritiek een jammere zaak (al is hier ook terecht onderbouwde kritiek gegeven). Laat ik ff mijn betoog afronden met een voorbeeld.
Voor mij dé ontdekking van het laatste jaren was de hop-it van Urthel, eindelijk nog eens een bier van bij ons dat ik bij de lijst van toppers kon voegen nadat ik er een aantal heb moeten schrappen. Tijdens een bespreking van proefervaringen op een ander forum begint er daar ook iemand te zeuren over of het nu Belgisch of Nederlands bier is, …dat blijft toch eender. Belangrijk is dat er nog eens een topbier uit onze contreien tegen betaalbare prijs in de winkelrekken ligt. Ik vind het zelfs mooi dat deze Belgisch- Nederlandse tandem werkt.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 30-05-2008 14:23 u »
Ha Wiwi,

Nou, toch moeten 'jullie' jezelf niet te kort doen. Ik ga vanavond weer eens fijn bieren bij de Vlaamsche Reus ( :groots:), en na een paar inleidende beschietingen in de vorm van weizen gaan het toch echt weer Belgische bieren worden! Los van alle toestanden die bij jullie spelen word ik nog steeds erg blij van heel veel Belgische bieren. Ik zal eens kijken of ze de hop-it van Urthel ook hebben - een mens moet blijven studeren tenslotte  :biersmile:.

Disclaimer: ik zou het ook best leuk vinden als ze bij de Vlaamsche Reus af en toe eens wat meer Duitse, maar vooral Engelse bieren hadden. Maar ja: nomen est omen....

:degroeten: JW

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 30-05-2008 15:47 u »
maarree... wat is nu precies de verdienste van prof. Baetslé?
Zoals hierboven al vermeld. Baetslé geeft les in het brouwen van bier op een hbo opleiding en adviseert diverse brouwerijen. En niet te weinig...!

1 publicatie in 1979? Dat is net na de invoering van het Reinheitsgebot.
Dat klopt. Reinheitsgebot is midden jaren 70 opnieuw ingevoerd om import bier in Duitsland te verbieden. Dit leidde tot zeker twee zelfmoorden onder Duitse bier-professoren die hun leven lang bezig waren geweest stoffen uit te vinden die bier beter maakte, maar niet erkend werden door de heringevoerde middeleeuwse regel.

Overigens ook goed nieuws voor de Vlamingen: ik heb eens bekeken welke wetenschapper er de laatste 10 jaar het meest heeft gepubliceerd met de trefwoorden 'brewing' and 'beer' in de wetenschappelijke literatuur, en er staat gewoon een Vlaming bovenaan: prof. Delvaux,
En laat die Delvaux nu net het voorwoord hebben geschreven voor de Praktijkbrouwer. In dit voorwoord is hij nu net degene die verklaart dat dit boek zo leesbaar is. Voor wetenschappers zeker. Ja. Maar niet voor hobbybrouwers. Ook niet die met een titel. En daar ging dit topic nu net over.

Laat België en Nederland snel weer één worden en deze Nederlands(talig)e professoren fijn lezingen geven voor ons. ;D

Louis

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 15-08-2008 03:22 u »
Ik heb even gekeken in een paar wetenschappelijke databases (sorry, beroepsdeformatie  ;)), en volgens mij heeft hij 1 wetenschappelijk artikel in 1979 gepubliceerd dat 0 keer geciteerd is.
Als wetenschappelijke publicatie output al een criterium zou zijn om iemand op zijn mérites te beoordelen, dan moet je wel in de juiste databases kijken hé alvorens je je knuppel bovenhaalt ... Een kleine search levert alvast verschillende papers op die door prof. Baetslé gepubliceerd zijn over bierbrouwen, en deze dateren heus niet van 1979 ....
Anyway, het klopt wel dat prof. Baetslé geen veelschrijver is, maar of hij daarom ook een vuilschrijver is (Nederlandse pint smaakt beter dan Belgische ....) laat ik in het midden...
Er is misschien wel een reden waarom de wetenschappelijke paper output van prof. Baetslé geen records breekt.... Misschien drinkt de man gewoon teveel bier...
http://www.zoologie.upol.cz/osoby/Grim/Grim_Oikos_2008_on-line.pdf

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #61 Gepost op: 15-08-2008 09:33 u »
Er is misschien wel een reden waarom de wetenschappelijke paper output van prof. Baetslé geen records breekt.... Misschien drinkt de man gewoon teveel bier...

Uit de contacten die ik met hem heb gehad, heb ik allesbehalve de indruk dat prof. Baetslé een echte innemer is.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #62 Gepost op: 16-08-2008 23:12 u »
Een kleine search levert alvast verschillende papers op die door prof. Baetslé gepubliceerd zijn over bierbrouwen, en deze dateren heus niet van 1979 ....

Net ook ff een kleine zoekactie verricht en ik kom op 1 uit 1996 (Nederlandstalig), samen met die van JW dus al 2! ;D

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 17-08-2008 02:08 u »
Uit de contacten die ik met hem heb gehad, heb ik allesbehalve de indruk dat prof. Baetslé een echte innemer is.

Jacques,
bovenstaande opmerking was niet ernstig bedoeld, eerder als 'joke', en 'hint' dat wetenschappelijke output soms een korrel zout behoeft ....
wat dacht je van onderstaande wetenschappelijke nonsens?

"In Europe, most alcohol is consumed as beer and, based on well known negative effects of alcohol consumption on cognitive
performance, I predicted negative correlations between beer consumption and several measures of scientific
performance. Using a survey from the Czech Republic, that has the highest per capita beer consumption rate in
the world, I show that increasing per capita beer consumption is associated with lower numbers of papers, ..." 

Je kan ook de volledige paper lezen:
http://www.zoologie.upol.cz/osoby/Grim/Grim_Oikos_2008_on-line.pdf

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #64 Gepost op: 17-08-2008 10:18 u »
"In Europe, most alcohol is consumed as beer and, based on well known negative effects of alcohol consumption on cognitive
performance, I predicted negative correlations between beer consumption and several measures of scientific
performance. Using a survey from the Czech Republic, that has the highest per capita beer consumption rate in
the world, I show that increasing per capita beer consumption is associated with lower numbers of papers, ..." 

Voor de duidelijkheid, dit inderdaad onzinnige onderzoek heeft niets met prof. Baetslé te maken...

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 19-08-2008 12:27 u »
Aan de uitstoot van onzinnig veel bureaucratisch papier werk hier in Nederland kun je dan afleiden dat we niet eens weten wat bier en alcohol is. ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 19-08-2008 12:55 u »
Let wel dat het in dat citaat gaat om de wetenschappelijke output per land vs de bierconsumptie per capita van dat land. Niet het "onzinnig veel bureaucratisch papierwerk" dus....

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 20-08-2008 13:45 u »
Wetenschap is ook veelal gebaseerd op aannames. Bijvoorbeeld; aantonen dat er in een bepaald meer vis zit is niet moeilijk. Aantonen dat er geen vis in zit is een stuk lastiger. En dus wordt er in zo'n geval maar van uit gegaan omdat ze er geen gevonden hebben.
Verder wordt er veel wetenschappelijk onderzocht dat totaal niet nodig is. Ook bureau-cratie. Universiteiten moeten tenslotte ook hun budget voor dit jaar opmaken. Anders krijgen ze volgend jaar minder.

Louis

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 20-08-2008 14:36 u »
Het gevolg van wetenschap is, dat je dingen weet.
Als je dingen weet, kan je er iets zinnigs over zeggen.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 20-08-2008 15:10 u »
Het gevolg van wetenschap is, dat je dingen weet.
Als je dingen weet, kan je er iets zinnigs over zeggen.

Klopt als een zwerende vinger!  :duimop:
Maar ook de wetenschap is nog zoekende en WEET nog lang niet alles 100% zeker.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik ben er blij mee, met de wetenschap. Ook met Baetslé. Alleen moet die 'handiger' schrijven. Zodat het boek ook voor hobbybrouwers te lezen is. Zoals hij pretendeerd.

Louis

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 20-08-2008 15:24 u »
Soms kom ik geloof ik lomper over, dan bedoeld. Gelukkig vat je het goed op.

Ik stoor me er soms wel aan dat mensen "de wetenschap"  als onzinnig of geldverspilling klassificeren. Waarom ik me daar aan stoor weet ik eigenlijk niet, ik ben niet eens wetenschapper (en zal het ook nooit worden).

Maar eigenlijk bestaat er niet zo iets als "de wetenschap". Er zijn wel wetenschappers, en universiteiten en instituten. Er zijn er die geweldig werk doen, en sommige minder. Maar de een zegt niets over de ander.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 20-08-2008 20:45 u »
Wetenschap is ook veelal gebaseerd op aannames.
Het hele leven is gebaseerd op aannames, waarom zou dat met de wetenschap anders zijn?

Citaat
Verder wordt er veel wetenschappelijk onderzocht dat totaal niet nodig is.
??? Misschien vind jij sommige dingen niet nodig om te onderzoeken dat wil nog niet zeggen dat onderzoek hiernaar niet nodig is!

Citaat
Universiteiten moeten tenslotte ook hun budget voor dit jaar opmaken. Anders krijgen ze volgend jaar minder.

Als het leven zo makkelijk was!?! De meeste (zoniet alle) universitaire onderzoeksprojecten worden gefinancierd door subsidies, Europese stimuleringsfondsen of gelden uit de industrie. Dit geld krijg je niet zomaar, hiervoor moet je goede aanvragen schrijven waarin je aangeeft wat je wil hoe je het doet en wat het nut ervan is. Hierbij moet je ook nog je concurentie voor blijven.
Het is echt niet zo van: "goh, we hebben hier nog een berg geld liggen, eens kijken wat voor onzin we hiermee kunnen produceren!"!

Maar ook de wetenschap is nog zoekende en WEET nog lang niet alles 100% zeker.

"De wetenschap" is per definitie altijd zoekende en niemand zal ooit alles 100% zeker weten. Men weet wel geleidelijk meer binnen acceptabele grenzen van zekerheid.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 22-08-2008 12:30 u »
Ik moet toegeven. Ik overdrijf. Ik ben zelfstandig ondernemer en stoor me enorm aan de hoeveelheid belasting geld die er  verspilt wordt. Ook door wetenschappers. Daar word ik sarcastisch van. Mijn excuses voor deze uiting zonder nuance.

Maar ik ben er van overtuigd dat er een kern van waarheid in zit. Ik wil er niemand mee beledigen.

Louis

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 22-08-2008 13:13 u »
Ik ben zelfstandig ondernemer en stoor me enorm aan de hoeveelheid belasting geld die er  verspilt wordt.

Tsja, das dan ook maar een mening en geen feit.
Feit is dat je niet zomaar geld krijgt om onderzoek te doen. Je moet dus aantonen dat wat je wilt onderzoeken (en hoe) er toe dóet (voor degenen waar je de aanvraag doet). Dat die mening niet altijd wordt gedragen door iedereen in Nederland en omstreken is een onvoorkoombaar feit.

En lang niet altijd is het belastinggeld.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 22-08-2008 15:00 u »
Klopt voor een groot deel.

Maar dat er belastinggeld verspild wordt is toch echt wel een feit en niet slechts een mening. Zeker ook door universiteiten en andere wetenschappelijke instellingen. En jij mag mij vertellen waar deze instellingen nog meer geld van krijgen buiten de belasting, studenten (collegegeld) en bedrijfsleven (sponsor of opdrachtgever).

Maar goed. Deze draad ging over het boek van Baetslé en ik heb me schuldig gemaakt aan het vervuilen van deze draad met mijn frustraties die ik beter ergens anders kan uiten. Excuses hiervoor. En mijn welgemeende excuses aan de onderzoekers en wetenschappers die keurig volgens budget hun uiterste best doen om gefundeerde onderzoeksresultaten te publiceren. Zij zijn nog altijd in de meerderheid.

Louis

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 22-08-2008 15:52 u »
???
Beetje rare vraag, je geeft het zelf toch al aan waar het oa vandaan komt?
Ik ben zelfstandig ondernemer en stoor me enorm aan de hoeveelheid belasting geld die er  verspilt wordt.
En lang niet altijd is het belastinggeld.
En jij mag mij vertellen waar deze instellingen nog meer geld van krijgen buiten de belasting, studenten (collegegeld) en bedrijfsleven (sponsor of opdrachtgever).

Het dik gedrukte zijn voorbeelden van geldstromen buiten belasting gelden. Die staan dus los van jouw zure belastingcenten!
In ieder instituut (commercieel of niet) is er sprake van een bepaalde hoeveelheid "overhead-kosten" (sorry Jacques) en een bepaalde mate van burocratie.

Of je hiervan het nut in ziet of niet is een andere discussie, maar juist de onderzoeken (en onderzoekers) hebben vaak een netjes gesloten budget zonder poespas gewoonweg omdat het vaak moeilijk is om aan voldoende financiele ondersteuning te komen!

Echt nutteloos (dat dus door iedereen als nutteloos wordt gezien, dus ook door de geldschieters) onderzoek wordt niet verricht...

Maar dat er belastinggeld verspild wordt is toch echt wel een feit en niet slechts een mening.

"Verspild" impliceerd een waarde-oordeel dus is het hierdoor een mening toch?

[edit]
Verder moet je dit ook niet te persoonlijk opvatten hoor!
Het is alleen makkelijk te schoppen tegen zaken waar je niet alles van afweet.
En zo nu en dan voel ik me dan (als wetenschapper ;) ) geroepen er tegenin te gaan!
 :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #76 Gepost op: 22-08-2008 20:46 u »
Maar dat er belastinggeld verspild wordt is toch echt wel een feit en niet slechts een mening.

Verspild? Ach. Die onderzoekers verdienen er hun brood mee. Vervolgens komen zij in een bepaald café in Venlo weer bier drinken. Geld gaat nooit verloren. Geld moet rollen! Sparen, dat is pas echt verspilling.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 23-08-2008 21:18 u »
Verspild? Ach. Die onderzoekers verdienen er hun brood mee. Vervolgens komen zij in een bepaald café in Venlo weer bier drinken. Geld gaat nooit verloren. Geld moet rollen! Sparen, dat is pas echt verspilling.

Hulde aan Adrie! :elifant: :hoera: :dansen:

Komt allen belastinggeld verspillen in Venlo! :dansen: :elifant: :hoera:
Das beter dan in de Haag... ;D

Zoals ik al zei. Ik overdreef, dus terecht dat je daar tegen in gaat Robin. En als je goed gelezen hebt heb ik niks tegen serieuze onderzoekers die geen geld verspillen. Ik heb wat tegen mensen die ONS zuur verdiende geld verspillen. Dat kunnen ze beter besparen en....
Ach je weet wel.

Baetslé!
Daar ging het over.

De Praktijk brouwer. Ik heb er vandaag niks aan gehad. Veel te ingewikkeld om snel wat op te zoeken tijdens het brouwen...

Louis

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 23-08-2008 23:01 u »
Er gaat niets boven Jan van Schaik.
 :duimop:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 24-08-2008 13:59 u »
Er gaat niets boven Jan van Schaik.
 :duimop:

Daar had ik gisteren ook niet veel aan. BrouwVisie en het boek van het BKG dienden als naslag werk.

Louis

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #80 Gepost op: 26-08-2008 14:07 u »
En wat staat er in dat boek van de BKG dan?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 26-08-2008 15:20 u »
Ik ben een paar weekjes op vakantie geweest, maar deze opmerking van Alessie wil ik toch nog wel even opvolgen:

Citaat
Als wetenschappelijke publicatie output al een criterium zou zijn om iemand op zijn mérites te beoordelen, dan moet je wel in de juiste databases kijken hé alvorens je je knuppel bovenhaalt ... Een kleine search levert alvast verschillende papers op die door prof. Baetslé gepubliceerd zijn over bierbrouwen, en deze dateren heus niet van 1979 ....
Anyway, het klopt wel dat prof. Baetslé geen veelschrijver is, maar of hij daarom ook een vuilschrijver is (Nederlandse pint smaakt beter dan Belgische ....) laat ik in het midden...

Ik heb in de juiste databases gekeken, namelijk Web of Science en Scopus. Dat zijn de belangrijkste wetenschappelijke databases voor 'echte' peer-reviewed publicaties in wetenschappelijke tijdschriften. Ook in de levensmiddelentechnologie literatuur, waar bier brouwen onder valt, en waartoe we in Wageningen zonder twijfel zeer goede toegang hebben. Het kan natuurlijk dat je in de 'grijze' literatuur meer verhalen van hem hebt gevonden. Dat is natuurlijk prima, maar niet waar we in de wetenschap naar kijken als we elkaar echt de maat nemen. Daar ging het even om in mijn berichtje. Het feit dat Robin grotendeels dezelfde resultaten vond (nou ja, 2 ipv 1 publicatie) sterkt mij in mijn overtuiging dat ik wel degelijk een juiste literatuurstudie heb gedaan.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 26-08-2008 20:22 u »
En wat staat er in dat boek van de BKG dan?

Kan ik alleen vertellen als ik hier het boek helemaal publiceer en dat mag niet.  :neenee:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 26-08-2008 20:34 u »
Kan ik alleen vertellen als ik hier het boek helemaal publiceer en dat mag niet. 

Een inhoudsopgave mag meestal wel.

Hopbier

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #84 Gepost op: 26-08-2008 21:26 u »
Of in grote lijnen vertellen wat er in staat mag ook.

Edwin

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #85 Gepost op: 26-08-2008 22:14 u »
Een kort citaat mag toch ook wel, of is dit strafbaar ???

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #86 Gepost op: 27-08-2008 09:56 u »
Een citaat mag ook als je er maar een bronvermelding bij doet. Maar een citaat zegt weer niets over de rest van het boek...

Edwin

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 29-08-2008 12:50 u »
Hier op hobbybrouwen staat in elk geval meer. En het is zo algemeen; Wat staat daar in? Letters?! Over hoe je moet brouwen en hoe niet. Maar in feite is het ook weer een samenvatting van een hele boel literatuur.

Ik zocht in elk geval even duidelijkheid over een maischschema en kon dat in Jan van Schaiks boek even niet vinden en in dat van het BKG wel. Niks bijzonders dus.

Louis

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #88 Gepost op: 29-08-2008 13:02 u »
Ik was benieuwd naar dat boek van de BKG omdat ik er nog nooit van had gehoord.
Ook dus nog nooit ergens een recentie van gelezen of het nu wel of geen goed boek is, waar het over gaat, etc.

Ik ben ook groot (brouwer) geworden met het boek van Jan van Schaik, maar gebruik het niet meer omdat de informatie dit je hier en elders op internet kunt vinden tegenwoordig sneller te vinden is en uitgebreider is.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 29-08-2008 13:13 u »
Bazje,

Precies. Ik heb van Schaiks' boek nooit echt gebruikt. De handleiding van Gilde dionysos waar ik tien jaar geleden mijn eerste cursus deed was korter, bondiger en informatiever. Die was ik ontgroeid en ik heb de BKG cursus gedaan om er wijzer van te worden . Dat viel iets tegen, alleen op gebied van proeven is het wel leerzaam. Het boek is geen echte aanwinst, al gaat het wel gedetailleerder in op heel wat zaken en het is handig gegroepeerd. Niet zo gedetailleerd als Baetslé, maar wellicht hierdoor wel leesbaarder. Verder is het meer toegespitst op amateur brouwers die diverse speciaal bieren brouwen, waar Baetslé's boek meer gericht is op de professionele pilsbrouwer.

Louis

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #90 Gepost op: 29-08-2008 13:42 u »
Ook dus nog nooit ergens een recentie van gelezen of het nu wel of geen goed boek is, waar het over gaat, etc.

Bazje, het is geen "echt" boek, maar een cursushandleiding voor de BKG keurmeester. Gaat over het algemeen over wat brouwtheorie en o.a. over smaakafwijkingen in bier. Een klein deel hiervan zit ook al verwerk in BrouwVisie (Diversen --> Afwijkingen).

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #91 Gepost op: 30-08-2008 12:00 u »
Jongens,

:bijdrage_forum: Bedankt voor de recensie!  :proost2:

Offline Jomme

• Vol lid
  • De kogel is door de kroeg.
« Reactie #92 Gepost op: 28-10-2010 13:18 u »
Als beginnend amateur dacht ik ook iets aan het boek te hebben, dus maar aangekocht in de universiteitswinkel in Gent.
Edgar gaf een korte bloemlezing over de passages die voor de hobbybrouwer bedoeld zijn.
Het zijn grappig genoeg de enige zaken die mij uit het boek bijgebleven waren en ook de enkele die voor de amateur als nuttig kunnen beschouwd worden ware het niet dat hij alles een beetje afbreekt.
Op het net (onder andere hier) staat duizend keer meer nuttige informatie dus kan ik voor de beginnen maar 1 tip meegeven, laat dit boek staan en investeer je 50 euro in iets wat je wel kunt gebruiken...

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #93 Gepost op: 07-01-2011 16:44 u »
Ik ben toch al die tijd benieuwd gebleven naar de inhoud van dit boek.
Toevallig dacht ik er weer eens aan en vond het!

Google is our friend!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 07-01-2011 18:54 u »
Google is our friend!

Toevallig vorige week gezien.

Het is meer theoretisch geleuter als praktijk.
Het zal de kleine ambacht-brouwer worst zijn hoe een gistcel er van binnen uitziet.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #95 Gepost op: 07-01-2011 20:59 u »
Toevallig vorige week gezien.

Het is meer theoretisch geleuter als praktijk.
Het zal de kleine ambacht-brouwer worst zijn hoe een gistcel er van binnen uitziet.

Agree!

Offline Jomme

• Vol lid
  • De kogel is door de kroeg.
« Reactie #96 Gepost op: 08-01-2011 02:28 u »
Ik ben toch al die tijd benieuwd gebleven naar de inhoud van dit boek.
Toevallig dacht ik er weer eens aan en vond het!

Google is our friend!

Yes, but google forgot a lot of pages!
Inderdaad Hopmans je kunt beter worsten maken dan beginnen brouwen als je dit koopt  >:D
Voor sommigen die wel de juiste school liepen misschien niet maar ze mogen dat ding dan niet aanprijzen als het ideale hobbymanikwilookweleenseenbiertjebrouwenboek

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 07-12-2020 22:41 u »
Ik las dat hier een poos geleden een groepsaankoop is gedaan voor dit boek. Is gewoon te koop bij Bol.com.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #98 Gepost op: 08-12-2020 21:07 u »
Ik las dat hier een poos geleden een groepsaankoop is gedaan voor dit boek.
Inderdaad.
Is gewoon te koop bij Bol.com.
Schijnbaar heeft de uitgever meer boeken gedrukt dan voor de groepsaankoop nodig waren.
Maw we hebben met de groepsaankoop een heruitgave gefinancierd.
Het flauwe is ook nog dat het nu aangeboden wordt voor € 49,99, terwijl de groepsaankoop € 65 was.

orangeloo

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 08-12-2020 22:20 u »
Inderdaad.Schijnbaar heeft de uitgever meer boeken gedrukt dan voor de groepsaankoop nodig waren.
Maw we hebben met de groepsaankoop een heruitgave gefinancierd.
Het flauwe is ook nog dat het nu aangeboden wordt voor € 49,99, terwijl de groepsaankoop € 65 was.

Ach ja, je moet maar zo denken dat het voor een goed doel was  :biersmile:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #100 Gepost op: 09-12-2020 07:43 u »
...

Of zoals je vader altijd zei: Beter duur dan niet te koop ;)

Tags: