Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistvat lekt bij kraantje  (gelezen 5150 keer)

Offline alternate

• Boven 10 berichten
  • *
Gistvat lekt bij kraantje
« Gepost op: 19-02-2007 16:32 u »
Ik heb een nieuw gistvat van vd kooy. Morgen wil ik dat voor het eerst gaan gebruiken, dus heb ik hem vandaag eens even met water gevuld.
De reden dat ik een nieuw vat gekocht heb is onder anderen omdat bij mijn oude (Brouwland) vat het kraantje begon te lekken en ik toen noodgedwongen mijn wort in een mandfles moest gieten, die uiteraard te klein was en voor de nodige blow-offs zorgde.

Helaas kwam ik er dus zojuist achter dat het meegeleverde 'stopje' wat in het gat onderin het vat geschroefd kan worden begint te lekker zodra er +- 20 liter in het vat zit. Er is ook een kraantje bijgeleverd, maar ik wil eigenlijk helemaal geen kraantje meer gebruiken.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn met dit vat en hoe jullie dit opgelost hebben?

Dit is het vat:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Gistvat lekt bij kraantje
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2007 16:34 u »
Als het goed is zit en ook een soort sluitring bij. Tenminste die zat bij mijn kraantje.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2007 17:08 u »
Alternate, ik heb 7 van die vaten allemaal met kraan en er lekt niet 1. Wanneer je het rubber ringetje er tussen doet en goed aandraaid moet ie dicht zijn.

:degroeten:

Jos Groen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2007 18:35 u »
Ik kocht zo'n vat met de zelfde problemen maar ik had niets getest, gelukkig was aandraaien de oplossing.

:hoera: :elifant: :dansen: :elifant: :hoera:

Wat een prachtig vat is het. Jammer dat het niet zelf reinigend is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2007 19:52 u »
Stevig aandraaien, met rubberen ring, niet te zuinig.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2007 20:47 u »
Maar ook weer niet te stevig.  ;)
Anders gaat het vat al snel naar de eeuwige fermentatievelden zoals Edgar eens zo mooi formuleerde.

:engel:  :gistsmile:   :engel:

Offline alternate

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2007 02:28 u »
Nou ik heb hem erg stevig aangedraaid, morgen nog maar een keertje vullen dan.
Bedankt voor de reacties!

Offline alternate

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2007 15:05 u »
Inmiddels staat mijn 30 liter witbier zachtjes door te pruttelen in een mandfles.
Het vat heeft gelukkig niet gelekt, bedankt voor de hulp!

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2007 15:37 u »
Pas op met het kraantje!

Gelfling had een thermo-bacterie opgelopen in zijn vergistingsvat. Hij had precies hetzelfde vergistingsvat. De thermo-bacterie zat in het kraantje. Ondanks dat hij alles steeds goed ontsmette kon deze bacterie zich toch nestelen in het kraantje. Alvorens hij tot de ontdekking kwam waar deze bacterie zat was hij 7 brouwsels verder dus 7 bieren naar de knoppen (zeer zuur). Mijn advies geen kraantje maar alleen de stop monteren en het vergistingsvat steeds goed ontsmetten met caustic soda. :lessmile:

gr.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2007 16:23 u »
Pas op met het kraantje!!!!!
Gelfling had een thermo-bacterie opgelopen in zijn vergistingsvat. Hij had precies hetzelfde vergistingsvat. De thermo-bacterie zat in het kraantje. Ondanks dat hij alles steeds goed ontsmette kon deze bacterie zich toch nestelen in het kraantje. Alvorens hij tot de ontdekking kwam waar deze bacterie zat was hij 7 brouwsels verder dus 7 bieren naar de knoppen (zeer zuur). Mijn advies geen kraantje maar alleen de stop monteren en het vergistingsvat steeds goed ontsmetten met caustic soda. :lessmile:

Ik heb al heel wat vergistingen in deze vaten achter de rug en nog nooit (klop, klop) een probleem gehad. Wel haal ik altijd de kraan er af en uit elkaar bij iedere schoonmaak- cq ontsmettingsbeurt.

Groet
Tsjerk

Offline alternate

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-02-2007 23:01 u »
Ja dat deed ik dus ook met mijn Brouwland vaatje, met als resultaat dat de kraan zelf begon te lekken (dus niet de aansluiting).
Waarschijnlijk iets te rigoreus ontsmet en schoongemaakt.
Nu gebruik ik alleen de stop. Ik denk dat ik er een paar extra rubbertjes bij koop, dan kan ik die regelmatig vervangen om lekken te voorkomen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-02-2007 07:17 u »
Bij schoonmaken van het vat ook weer de dop eraf draaien mannen.
De bacteriŽn gaan tussen het schroefdraad van de stop zitten.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-03-2007 11:56 u »
Hoppie: die ervaring had ik ook al. Ook daar dus goed schoonmaken en het kraantje even uit elkaar halen.

Offline PeterO

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-03-2007 14:38 u »
Paar slagen teflon doet ook wonderen, nou ja, beter een late reactie als geen.  :nut:

Tags: gistvat kranen