Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alt van Johannes/MO  (gelezen 13109 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Alt van Johannes/MO
« Reactie #25 Gepost op: 26-02-2007 09:18 u »
Haha, dat moest inderdaad zo'n beetje van elk flesje. Lekker hoor, bier van 13%.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #26 Gepost op: 26-02-2007 19:26 u »
Mooie spullen maar dit hier ontbreekt nog, de prijzen vallen erg mee en zij hebben een uitstekende service, Herman heeft overigens ook nog een link naar een doe hetzelf uitvoering.

Ik had nooit in de planning om deze techniek toe te passen, totdat ik hoorde dat Martin's barley wine niet wou nagisten.

Grote kans dat ik nog wel eens op deze manier ga bottelen, maar dan zonder het bier eerst te verzadigen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 26-02-2007 23:20 u »
Hier ben ik weer met mijn fotootjes. Leuk hoor zo'n digitale camera.

Foto 1: vergisting komt rustig op gang. Elke 9 sec een blub na 24 uur, dat is niet om naar huis te schrijven. Temperatuur op strip op fles is slechts 17 ░C, de flessen gaan zo weer naar binnen

Foto 2: 24 uur na carboneren. Het schuim is nog wat grofbellig maar goed stabiel. Er zit een redelijke maar zeker niet grote hoeveelheid koolzuur in het bier. Smaak is geniaal maar je wordt wel zat van 1 biertje. 13% is ook niet nix. Het Rochefort gistprofiel komt super goed tot zijn recht. Past ook prima bij de oxidatie smaken die naar voren komen. Geen karton maar wel madeira en zo.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 06-03-2007 08:50 u »
Afgelopen zaterdag de alts gelagerd op 1012. Ondanks dat ik een klein beetje twijfel of ze echt uitvergist zijn, heb ik ze toch bij 9 ░C gezet. Het is niet kouder in de brouwerij.

Voor echt ge´nteresseerden in alt, op het HBD forum (Amerika), ben ik een leuke discussie gestart. Thema: het aloude mout-lemma (link).

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 06-03-2007 09:28 u »
Citaat
I'm also trying to discuss this matter on the Dutch brewing forum and the german brewing forum, but the responses here are much better! Strange, the further away from the fire..

Tsss. Verrader!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 06-03-2007 10:00 u »
Je hebt een punt maar vergelijk nu eens het aantal reacties op dit topic deze week en het aantal reacties in het HBD forum. Overigens niets om ons druk over te maken, ik neem aan dat er ongeveer 1000x zoveel bezoekers het HBD forum lezen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 06-03-2007 10:04 u »
Waarschijnlijk komt dat doordat we al eerder uitgebreide discussies over Alten en de moutstort hebben gevoerd.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #32 Gepost op: 06-03-2007 14:23 u »
Hehe, een beetje van het onderwerp afwijkend: ik zie dat die Joachim ook flink aan het forumen is daar. Voor hem ook geen moeite aangezien hij veel vertaalt vanuit het Engels. Vraag hem eens naar zijn pilsexperiment! Ik zie hem over 1,5 week bij het Noors kampioenschap thuisbrouwen :).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 15-04-2007 14:34 u »
Gisteren hebben MO en ik in zijn achtertuin bij 28 graden de twee versies van de Alt naast de Uerige alt geproefd. Een leerzame ervaring! Want wat bleek: de moutstort is in de roos. Ondanks de 2% ontbitterde chocolademout smaakt dit bier niet gebrand. De twee verschillende gisten (1007 en 1010) geven toch totaal andere bieren. Als de 1010 van oorsprong via de Amerikaanse omweg de Uerige gist is, is hij zodanig gemuteerd dat ie een totaal ander smaakprofiel geeft. De 1007 lijkt meer op de Uerige dan de 1010. Deze laatste is behoorlijk fruitig (een beetje kauwgomballenachtige fruitigheid), de 1007 is ook fruitig, maar die doet mij meer denken aan amandelen (precies dezelfde smaak zat in mijn alt met de 1007 en de bok met dezelfde gist). Ook MO heeft geen koude lagering rond het vriespunt kunnen doen.

De hoppigheid en bitterheid kwam mooi overeen met het origineel, alhoewel het origineel nog bitterder leek. Het bier met de 1010 kwam wat zoeter over, maar dat kwam waarschijnlijk door de fruitigheid.

Kortom: MO heeft met de moutstort in de roos geschoten. De hopgift komt aardig overeen. Hopkarakter klopt, maar hij mag nog wat bitterder. Alleen de gist. De 1007 vergist toch niet zo mooi clean als de echte Uerige, ondanks dat MO alle moeite heeft gedaan om de vergistingstemperatuur laag te houden. Waarschijnlijk is een lagering rond het vriespunt toch echt nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 22-05-2007 22:23 u »
Hier mijn proefnotities :

Naam bier102 A
Proef datum05-22-07
BrouwerMartin / Johannes
BiertypeAlt
Alcohol %%
KleurDonkerbruin
VerpakkingFles
Inhoud30 cl
Extra infoDeze biertjes heeft johannes misgelopen op het KBC Festival

Schuim
Het schuim is matig grof, iets ongelijkmatig en redelijk romig bovenop. Het schuim is goed glasplakkend en redelijk stabiel. Inzakkend tot een dun blijvend laagje

Koolzuur
In hert glas is er na inschenken geen koolzuur stroom te zien. In de mond is er bij het proeven een lichte prikkeling te voelen. Volgens type mag ie iets meer hebben

Geur
De geur is moutig, ietsje kleurmout (Cara 50 ?/Ambermout)

Smaak
De smaak is sterk mout bitter, licht karamel, een beetje karton (oxidatie) aan het gehemelte wat niet afdoet aan de smaak, wel aan het mondgevoel. In de nasmaak bijft de bitterheid (ook wat van de hop) in de mond hangen en ik proef daar ook ietsje chocolade. Het bier heeft een volle body en een bitterig mondgevoel

Opmerkingen
Style technisch een goede alt (Boekje ligt naast mij) Alleen jammer van de Karton smaak :(

Ontdanks alles : Een lekker bier !!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 22-05-2007 22:32 u »
Ik ontken niets, je proeft wat je proeft, maar ik kom het ook vaak tegen dat ik stevige hopsmaken (alleen sommige hopsoorten) verwar met oxidatie. We zullen zien of de heren keurmeesters het bier ook geoxideerd vinden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 22-05-2007 22:38 u »
Het kan best zijn dat een karton-achtig gevoel niet in ieder geval oxidatie is en dat mijn "associatie" niet juist is. maar momenteel : karton => oxidatie

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 22-05-2007 23:04 u »
Op 1 been kun je niet staan, Dus nummer 2 ook maar ff door de mangel gehaalt  :D

Naam bier102 B
Proef datum05-22-07
BrouwerMartin / Johannes
BiertypeAlt
Alcohol %5%
KleurDonkerbruin
VerpakkingFles
Inhoud30 cl
Extra info

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke fijn en romig van structuur is en later ietsje grover van structuur wordt. Het schuim is goed glasplakkend en goed stabiel

Koolzuur
Ook in dit bier geen koolzuur stroom te zien. In de smaak een lichte prikkeling te voelen, zou heel ietsje meer mogen zijn

Geur
De geur van dit bier is licht moutig, minder karamellig dan zijn broertje. Deze is zeer clean van geur !

Smaak
De smaak van dit bier is vol moutig, romig , sterk mout bitter en ietsje hop bitterig. In de nasmaak nog steeds de
bitterheid en een lichte zachte chocolade smaak. Het bier heeft een volle body en een bitterig/droog mondgevoel.

Opmerkingen
Dit bier is echt super lekker !! Fantastisch. Beter dan zijn broertje !!

Martin, Welk bier was nu welke gist ?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 23-05-2007 08:55 u »
De A is vergist met de 1007 en de B met de 1010. In eerdere proeverijen (1 keer alleen met Adrie, en 1 keer met Adrie en Johannes) werd de 1007 als duidelijk beter (lees beter gelijkend op de Uerige) beoordeeld.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #39 Gepost op: 23-05-2007 12:48 u »
Citaat
Als de 1010 van oorsprong via de Amerikaanse omweg de Uerige gist is, is hij zodanig gemuteerd dat ie een totaal ander smaakprofiel geeft. De 1007 lijkt meer op de Uerige dan de 1010. Deze laatste is behoorlijk fruitig (een beetje kauwgomballenachtige fruitigheid),
Proefde je bij de 1010 wel iets van een fenolische, bananen, kruidnagel (weizen) smaak? Het is toch immers de American Hefeweizen? Of smaakt een Amerikaanse Weizen anders dan een Duitse?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 20-07-2007 10:03 u »
Als je de fles moet geloven dan zou je moeten brouwen met pilsmout, caramout en zwarte mout. Ik zou dan gaan voor:

83% pils
8% cara120
2% chocolademout

Ha MO,

Ik heb je nog niet eens verteld hoe lekker ik jullie alt vond! Of het nu echt de Uerige is kon ik niet beoordelen, want die had ik niet bij de hand. Sowieso is het de laatste tijd moeilijk om een goede alt te krijgen...

Al met al ga ik deze dus nabrouwen, maar als ik je percentages bij elkaar optel, dan is dat gen 100%. Hoe hebben jullie nu gestort?

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 20-07-2007 10:16 u »
Aldus. Ik zou de 1007 nemen voor een mooie droge alt. En echt 50 IBU hoppen als je voor de Uerige gaat.

Pilsmout               6,7 kg   89,3%
caramunchener   0,65 kg   8,7%
choc mout   0,15 kg   2,0%

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 20-07-2007 11:53 u »
Ah,

Je hebt dus de pilsmout en de cara120 geŰxtrapoleerd tot 100%. Ik zal inderdaad door willen hoppen tot 50 IBU. De 1007 staat al gesmackt te wachten. Ik heb er zin in!

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 20-07-2007 11:57 u »
Houd de temperaturen laag, hŔ, Ed! Anders wordt ie veel te fruitig. Kun je lageren bij < 4 graden?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #44 Gepost op: 20-07-2007 12:47 u »
Ja, dat kan ik nu gelukkig wel.
Ik heb mijn koelkast uitgerust met zo'n Conrad-thermostaat, dus dat is nu goed beheersbaar geworden. Nu nog eens lezen wat de vergitsingstemperatuur was van de heren. Ikzelf dacht aan zo'n 16 ║C.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 20-07-2007 13:02 u »
De temperatuur op temperatuurstrip op de fles is 17 ░C geweest met sporadische uitschieters naar 18 ░C. De lagering verliep bij ca 9 ░C. Dit alles "klimaatneutraal" - het waren gewoon de temperaturen in respectievelijk de bijkeuken en de brouwerij.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 20-07-2007 13:25 u »
Ik zag ook dat je op die temperaturen gewerkt hebt. Als ik klimaatneutraal een alt wil brouwen, dan kan ik nu de gist wegdoen. En dat is volgens mij een van de minst klimaatneutrale grondstoffen in mijn bier. Het zakje moet immers ook nog eens in een vliegtuig hier naartoe.

Adrie heeft het over lager dan 4 ║C lageren en jij zat op 9 ║C. Als ik daar dan eens tussen ga zitten? Ik had niet het idee dat de jouwe te fruitig was. Aan de andere kant. Het kan ook weer geen kwaad het zekere voor het onzekere te nemen.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 20-07-2007 13:26 u »
Als je heel koud gaat lageren (en misschien enkele weken), houd er dan rekening mee om wat bottelgist (bij voorkeur de hoofdgist) bij de hand te houden.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 20-07-2007 13:35 u »
Tuurlijk! Ik was sowieso van plan de gist te wassen. Een alt is te lekker en te kort houdbaar. Binnenkort dus weer een keer brouwen en daar heb ik ook de gist weer voor nodig.

Edwin

Tags: