Mout-probleempje... / hoeveel tarwemout kun je maximaal storten?

Gestart door dennisbier, 17-02-2007 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisbier

Ehhhmmm.
Vraagje: tot welk aandeel tarwe kun je gaan met het brouwen van bier?

Ik wil hierbij het verstoppen van het filter even buiten beschouwing laten.
Ik heb namelijk 3EBC tarwe 5 kilo, 15EBC donker tarwe en 120EBC Cara-Crystal besteld bij Brouwland.
Dat had ik tegelijkertijd gedaan met de bestelling van een 29 liter brouwketel.

Valt hier iets fatsoenlijks mee te brouwen met een bepaalde verhouding in mout?
Het tarwe aandeel wordt hiermee erg groot, want die cara-crystal zou maar tot 10% toegevoegd kunnen worden.
Dus voor een 10 liter bier brouwsel... :-\ :bijdrage_forum:

MO

Nee, dit lijkt me niet mogelijk. Een record hoeveelheid tarwe die ik ken (bron is me ontschoten) is 70%. Maar de rest moet dan wel pilsmout zijn.
De enige manier waarop je wat mij betreft zou kunnen proberen te brouwen met 90% tarwe en 10% cara120 (of 95/5) is met behulp van een filterbed. Amerikanen gebruiken hiervoor rijstvliesjes voor, geen idee hoe je hieraan zou moeten komen.

dennisbier

Ai, dat valt tegen.
Ik gebruik een filterbodem van RVS met 2mm gaatjes.
De mout zal toch het filter moeten vormen ben ik bang.
Ik heb een klein testje gedaan met de geschrootte tarwe 3 EBC.
Door het te koken werd het wel zacht, maar bleef er ook wel iets van structuur overeind.

ff kijken bij de 3horne deze week en dan 3EBC GERSTEmout halen.
Ik wilde eigenlijk iets van 500 gram donkertarwe 15EBC  en 500 gram 3EBC, en 200 gram 120EBC cara-crystal gebruiken.
Dan kan het overige wel een kilo 3EBC pilsmout zijn.

Het zal geen uitgebalanceerd bier worden vermoed ik nu al. ;D
Meer een tryout.

Jacques

Het maakt veel uit of je tarwevlokken of tarwemout gebruikt.
Uit de titel van deze draad begrijp ik dat het om tarwemout gaat.
Deze kun je in principe tot 100% gebruiken.
Er wordt wel eens beweerd dat dat filterproblemen zou opleveren.
Zelf heb eens 90% tarwemout gebruikt (ik durfde eerlijk gezegd niet tot 100% te gaan). Daarbij ging het filteren prima en ik had een uitstekend rendement.

Experimenteer en leer! (Maar dat deed je dus al.  :D )

dennisbier

Het gaat inderdaad om mout.
Hoeveel tarwemout moet je gebruiken op een 10 liter bierrecept?
Of kun je dat hetzelfde rekenen als gerstemout?

ehm...Nog Tips?
Want dan probeer ik ook een 90/10 brouwsel te maken.
Het duurt allemaal weer veel te lang... :weetniet:
En nu moet ik deze week ook nog 1.5 krat beugels opdrinken. >:D

Hopmans


Volgens good old Jan van Schaik kan je ook stro gebruiken als filterbed.
Dierenwinkel?

 :degroeten:


dennisbier

Dan krijg ik middeleeuws bier... ???

korek

Citaat van: dennisbier op 17-02-2007  22:27 uEn nu moet ik deze week ook nog 1.5 krat beugels opdrinken. >:D
Je woont voor mij te ver weg anders zou ik je wel komen helpen, alhoewel Grolsch niet mijn favoriete bier is.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 17-02-2007  22:27 uHet gaat inderdaad om mout.
Hoeveel tarwemout moet je gebruiken op een 10 liter bierrecept?
Of kun je dat hetzelfde rekenen als gerstemout?

ehm...Nog Tips?
Want dan probeer ik ook een 90/10 brouwsel te maken.

Je kunt net zo veel tarwemout gebruiken als gerstemout. Tarwemout geeft een iets hoger rendement maar daar zou ik niet te veel rekening mee houden.

Ik heb verder weinig tips. Het werken met tarwemout gaat prima, veel filterproblemen heb je daar niet mee (dat is met tarwevlokken soms heel anders). Om het tarwekarakter van je bier te benadrukken zou ik niet te veel hop gebruiken, Alhoewel als je een tarwebok wilt gaan brouwen je er wel wat meer hop mag gebruiken.

Herman

100% tarwemout is zeker mogelijk, dan moet je wel rijsthullen/-pellen o.i.d. toevoegen om te kunnen spoelen. Zie ook dit artikel.

Schaepekop

Citaat van: Hoppie op 17-02-2007  22:30 uVolgens good old Jan van Schaik kan je ook stro gebruiken als filterbed.
Dierenwinkel?



Je moet wel weten waar het stro vandaan komt i.v.m. pesticiden gebruik bij de teelt van het gewas.

BuBS

Tot hoe ver je kan gaan met het deel tarwemout ligt ook aan de grote van je brouwpan en de aantal liters dat je brouwd. Heb je een bredepan en dus een dunnere borstel, dan kan redelijk veel tarwe gebruiken. Heb je een smallere pan en dus een hoge borstel, dan heb je veel meer kans op dichtslibben van de borstel. Ik kan tot 70% tarwe gebruiken.
Om filter problemen met vlokken te voorkomen, gewoon mee schroten.

Gr Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.