Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moutmolengekte: vergane glorie of a second life?  (gelezen 5042 keer)

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Moutmolengekte: vergane glorie of a second life?
« Gepost op: 15-02-2007 21:36 u »
Ik heb hem

:hoera: :hoera: :hoera: :elifant: :elifant: :dansen: :dansen:

mooi is ie he.. :groots:

En velen van jullie zullen hem eerdaags ontvangen. Dat houdt dus in dat er een aantal moutmolens vrij komen voor de verkoop of weggeef. Bij mij komt deze dus vrij:

Maar die is eigenlijk al aan Menno beloofd, dus op voorhand al verkocht. (De handel voor handmatig draaien zit er ook nog bij  ;) ).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar al die moutmolens die vervangen gaan worden en die evetueel door verkocht worden. Dus post hier even  een foto'tje van je "oude" moutmolen (en bied hem hier desnoods te koop aan).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: Moutmolen gekte : Vergane glorie of a second life ?
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2007 22:48 u »
Ik heb hem

Ik gebruik al jaren precies dezelfde (tijdens vakantie meegenomen, geen in-uitvoerrechten). Maar al snel de onderplank vervangen door multiplex. Ik weet niet meer of de oorspronkelijke plank stuk ging of dat de bouten losgingen.
Het schijvenmolentje heb ik steeds als reserve bewaard (zal ik wel eens weggeven).

Hopbier

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Moutmolen gekte : Vergane glorie of a second life ?
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2007 23:39 u »
Ik heb zojuist ook mijn jsp opgehaald  :dansen: . Een foto van mijn oude molen volgt morgen.

:degroeten:
Wesley

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
Re: Moutmolen gekte : vergane glorie of a second life?
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2007 15:40 u »
Ook bij mij is er een nieuwe moutmolen bezorgd! Bij deze een foto van mijn oude opstelling:

.

En ook deze is vanaf vandaag te koop! Alleen de 30 L weckketel krijg er niet bij. Je kunt er in 1 keer ongeveer 12 kg mout in doen. Bedoeling is om hem met behlup van een boor aan te drijven (maar ook de hendel heb ik nog voor je).

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Moutmolen gekte : vergane glorie of a second life?
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2007 21:20 u »
Zoals beloofd, Een foto van mij moutmolen:

Dit is mijn "oude"moutmolen naast de maltmill. De oude moutmolen is nog geen jaar oud. Helaas is hij toen hij nog heel nieuw was gevallen, hierdoor is er een barst gekomen in het plastic kapje. Ook heeft de graantrechter eens in een vochtige emmer opgesloten gezeten. Hierdoor zit er dus wat roest op.

De mout geschroot met de maltmill ziet er zo uit:

Wat ben ik toch blij met mijn maltmill  :)
Hiermee zullen nog een hoop lekkere bieren gebrouwen worden. Helaas heb ik nu geen gist beschikbaar anders zou ik dit weekend nog brouwen. Volgende week beter :brouwen:

:degroeten:
Wesley

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
Re: Moutmolengekte : vergane glorie of a second life?
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2007 07:44 u »
Iemand een foto van de bronzen bussen/ walsen van die nieuwe moutmolen?
Ik heb er namelijk een gemaakt van rvs, maar aangezien de walsen een vlak oppervlak hebben,
trekken ze niet lekker aan de mout en gaat die 'springen'.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2007 10:06 u »
De gladden walsrollen kun je op ruwen door zaagsneden diagonaal en of kruislings in de rollen te maken.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2007 11:09 u »
Prima apparaat die JSP maltmill maar die slinger van gegoten pisbakijzer heb ik gelijk vervangen voor een van staal en gelijk twee keer zo lang gemaakt, maakt het handmatig ambachtelijk malen een stuk eenvoudiger.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2007 22:50 u »
Mijn "goede oude" schroot molen krijgt een kans op een nieuwe leven. Vanavond is deze onder het genot van een biertje en een bakkie friet van eigenaar verwisselt.  :proost2:

Vanaf heden gaat Menno met geschrote mout biertjes maken.

Succes!

Offline Hopmans

• Super lid

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2007 16:38 u »
Eindelijk ook in het bezit van een walsenmolen. Van de week met een collega langs gereden bij een kennis van hem. Tot mijn verbazing zag ik in de schuur van zijn kennis een walsenmolen staan. Deze heeft twee aangedreven walsen met mooie ruwe vlakken. Het betreft kennelijk een professionele molen. Beide walsen zijn verstelbaar en hebben een diameter van ongeveer 80 mm. Aandrijving gebeurd met een differentieel De motor loopt op 380 V. Kan volgens Backheyde eenvoudig naar 220 V omgebouwd worden. Na mijn vraag of hij deze verkocht geloofde ik mijn oren niet. 25 euro wilde hij voor de molen hebben. Hij staat dus nu bij mij. Ik ga hem even opknappen. (Walsen zijn een beetje verroest.) Als hij klaar is laat ik jullie wel een foto zien.  :dansen: Mogelijk ga ik de trechter nog van aluminium plaat maken. Is nu van hout. De molen staat op een onderstel met een hoogte van 50 cm. Ga dit ook nog ombouwen.  :proost2:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2007 17:23 u »
Dat je daar nog tijd voor hebt met zo'n schoonzoon en zo'n vader van een schoonzoon ...   ;)

Overigens is je cafeetje en terras achtergelaten zodat zelfs C.S.I. geen enkel spoor van werkzaamheden kan vinden.
Zo'n mooi cafeetje moet men in ere houden vind ik.  :proost:

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2007 17:54 u »
Dat lukt wel. Ik kan toch niet stilzitten en moet altijd iets omhanden hebben. Bedankt voor het opruimen. Morgen maken wij het af. Als ik met de molen begin heb ik ook hulp nodig. De ene hand wast de andere! :proost2:

Tags: