Even voorstellen: Goffe

Gestart door Goffe, 15-02-2007 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goffe

Beste medebrouwers, bij deze zal ik mezelf even voorstellen.

Naam: Goffe Elsinga
Leeftijd: 20
Woonplaats: Wijnaldum (Frl)
Beroep: paprika plantjes verzorger
Studie: 2 jaar diergeneeskunde, en nu biotechnologie op het Van Hall Instituut Leeuwarden


Eh tsjah, we zijn ooit op de middelbare school eens begonnen met het maken van wijn. En dat interesseerde me heel veel. Toen heb ik het boek: "Handboek Dranken, voor het zelf maken van wijn, bier en gedestilleerd" van Jan van Schaik gekocht, en me meer verdiept in het zelf produceren van alcoholische dranken. Vervolgens heb ik zelf een destilleerketel gemaakt, en mijn eerste liters neutrale alcohol geproduceerd voor likeuren e.d.
Toen heb ik een paar jaar niks gedaan omdat ik het druk met mijn studie diergeneeskunde had. Maar na 2 jaar heb ik besloten hiermee op te houden, en ben ik HBO biotechnologie gaan doen. Hierdoor woon ik weer thuis bij mijn ouders, wat vele voordelen biedt m.b.t. de drank productie, omdat we veel ruimte hebben (hokken, tuin). In oktober heb ik vlierbes-druiven wijn gemaakt, omdat het stikte van de vlierbessen, en onze druiven ook rijp waren. Het resultaat is een fruitige rose-achtige wijn. Toen ik hier klaar mee was, dacht ik: "Nu is het tijd om eens bier te brouwen". Dus toen ben ik in november een pils gaan brouwen. (per 10 L: 2200 g pilsmout, 200 g Munchener mout, 40g Hallertau hop.) Op primitieve wijze met pannen, overgieten en een zelfgemaakte filterkuip heb ik een redelijk smakend soort van pilsje gebrouwen.
Zo ben ik er achter gekomen dat ik het bierbrouwen het interessantst vind, omdat hier veel meer bij komt kijken dan bij destilleren en wijn maken. Bovendien ben ik zeker niet vies van bier  :proost:, en ben ik minder een wijn of sterke drank drinker.

Om het uiteindelijk allemaal wat professioneler aan te pakken, heb ik vrijdag 09-02-07 een tegenstroomkoeler van 10 m lang gemaakt.




Nou, hier wou ik het maar bij laten. Groeten Goffe :biersmile:

Oscar

Goffe,

Welkom om HET forum, leuk dat je na het wijnmaken toch maar bent overgestapt op bierbrouwen, waar volgens mij, inderdaad veel meer aspecten cq variabelen aan zitten waardoor het een leven lang interesant blijft.  ::)

Er valt nog veel voor jou te lezen hier....en vragen staat vrij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.