Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout en muizen...  (gelezen 4908 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Mout en muizen...
« Gepost op: 03-12-2007 23:44 u »
Ik heb enkele gesealde zakken mout van Brouwland waarvan er twee zijn aangevreten door een muis. Het lijkt erop dat deze ijverige knager alleen maar van buitenaf wat mout uit de zak heeft geplukt en er mee aan de wandel is gegaan. De gaten zijn erg klein.

Kan ik deze mout nog gebruiken, of adviseren jullie deze resoluut in de container te doen?  ???

Overigens heb ik de 'toegangswegen' (lees: gietijzeren ventilatieroosters) voorzien van een laagje 'purr-schuim'. De kruipruimte wordt voorzien van muizenkorrels.  :duimop:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Mout en muizen...
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2007 23:47 u »
Als alleen de buitenkant is aangevroten dan is er niets aan de hand. Maar pas wel op voor een vervolg, want de volgende keer knaagt ie door de zak heen!

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2007 23:53 u »
Ik had nog een Brouwland-emmer. Daar heb ik nu de mout in opgeslagen. Gelukkig (voor mij, althans  ;D) had het ijverige knagertje eerst op de plank de spagetti en de thee-biscuit aangevreten, voordat deze rakker aan mijn pale begon. En die zijn er slechter veel aan toe!  :P

Morgen de kelderkast uitgebreid inspecteren en reinigen, waarna alles weer op zijn plaats kan.  ;)

Oscar, bedankt voor je enigzins geruststellende berichtje!  :duimop:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2007 23:57 u »
Tja Menno, ik heb dat probleem ook gehad en opgelost door de mout in plastic vaten op te slaan en twee jonge katten, die er al een aantal gevangen hebben.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-12-2007 08:24 u »
Mout mag je nooit in zakken bewaren. Gebruik daarvoor altijd goed afsluitende tonnen. Je weet dan zeker dat er niets bij kan komen en dat de mout droog blijft.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2007 10:07 u »
Als de muis in zijn geheel in de zak heeft rondgelopen, dan zou ik de mout zelf niet
meer gebruiken.

Muizen hebben nauwlijks een blaas, dus..........  ;D

:degroeten:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2007 10:52 u »
Mout mag je nooit in zakken bewaren. Gebruik daarvoor altijd goed afsluitende tonnen. Je weet dan zeker dat er niets bij kan komen en dat de mout droog blijft.

Bij alle brouwerijen ligt mout toch in zakken op de zolders?  :denken:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2007 11:18 u »
Nou nou, mout mag je best in zakken bewaren, als je maar niet geplaagd wordt door ongedierte. Bij de mikrobrouwerij ligt ook alle mout in zakken in een hok, dat gaat prima. En thuis net zo. Maar zodra er tekenen van ongedierte zijn (muizen, ratten, moutkevertjes) dan is het hek van de dam. Bovendien heb ik gelezen dat muizen zich ook wel eens door plastic verpakkingen knagen, dus het moet dan ook meteen erg stevig. Een paar vallen zetten kan dan natuurlijk ook geen kwaad, behalve dan voor de muizen...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2007 11:54 u »
Mout mag je nooit in zakken bewaren.

Dat doen alle brouwerijen en zelfs de mouterijen... :D :D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2007 21:40 u »
Dat doen alle brouwerijen en zelfs de mouterijen... :D :D

Dat klopt, maar thuis zou ik dat nooit doen! Voor je het in de gaten hebt vind je overal van die zwarte keuteltjes. Bij brouwerijen en zeker bij mouterijen zullen ongetwijfeld uitgebreide maatregelen getroffen worden om muizen en andere ongedierte te bestrijden.

Een heel effectieve methode thuis is je mout in stevige tonnen te stoppen met een goed sluitende deksel. Op die manier kun je mout lang bewaren.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2007 10:55 u »
Bewaar mijn mout ook altijd in curvervaatjes en dergelijke. Heb 1 grote voor Pilsmout, de rest in kleinere (ca 3kg?) die ik gratis van mijn werk mee kan nemen :D (normaal vaatjes waarin ISOagar-poeder wordt opgeslagen).

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #11 Gepost op: 02-04-2008 00:29 u »
Ik heb deze mout recent gebruikt. Gelukkig bleek de schade tóch meer mee te vallen dan aanvankelijk gedacht. De knager had in totaal drie gaten van hooguit 1 cm2 gemaakt.  ::)

Tags: mout