Beste Brouwers,
Ook de hop is een belangrijk bestandsdeel van je bier. Een verkeerde hopkeuze kan er toe leiden dat je niet precies het bier krijgt dat je had voorgesteld. Het kennen van een hop profiel : de geur, smaak, bitterheid, is dus zeker wel van belang. In deze draad wil ik dus ervaringen van brouwers verzamelen met betrekking tot de geur en smaak eigenschappen van de diverse hopsoorten waarover wij kunnen beschikken. De lijst van hop-profielen die hieruit zal ontstaan zal ik proberen in deze eerste post te verzamelen zodat we een waardevolle lijst krijgen waar een ieder zijn of haar voordeel mee kan doen.
Laatste update : 14/02/2007
Cascade hop (Bloemen, 3,5 %)
Deze hop heeft een laag alfazuur percentage waardoor deze uitermate geschikt is als aromahop en voor dry-hopping. Deze hop heeft een zeer citrusachtig (sinaasappel,grapefruit) karakter en is iets "houtachtig" en daardoor zeer geschikt voor o.a. Witbieren,fruitige tripels, IPA's , Pale's
en American Barley wine's. Heeft een tamelijk harde bitterheid als bitterhop.
Fuggles
Kruidig, licht dennen en licht grasachtig, wanneer gebruikt als dry-hop. Geeft erg veel aroma af heb ik ervaren. Mooie aromahop in Stouts, Porters en donkere Ale's, bitters en Barley wines.
East Kent Goldings
Fijne smaak, minder kruidig dan de Fuggle. Bij teveel dry-hop doet de hop licht "thee-achtig" aan. Het aroma neigt naar het citrusachtige. Mooie aromahop voor Pale Ales en bitters.
Target
Mooie bitterhop voor de Engelse range, licht dennenachtig, enigszins harde bite waardoor de bieren de perfecte power krijgen.
Saaz
Bloemig en kruidig, maar toch erg fijn van aroma. Subtieler dan de East Kent Goldings geeft erg veel aroma af. Ik heb goede ervaringen met deze hop in Tripels, witbier en blondjes.
Styrian Goldings
Deze smaak kan ik echt niet beschrijven. Het is familie van Fuggle, maar smaakt anders. Ik gebruik deze hop uit gewoonte als bitter en aromahop in Belgische bieren.
Northern Brewer
Lekker krachtig, subtiel aarde-achtig en pure bitter in een dubbel of quadrupel.
Tettnang
Erg kruidig, hele aparte smaak. Proef maar een Bitburger, daar zit ie volgens mij ook in. Lekker pittig in een bokbiertje.
Brewers Gold
Een lekkere bitterhop, die naar mijn inziens ook goed als aromahop gebruikt kan worden. Het is een redelijk milde hop met een cassisachtig aroma.
Lekker in Engelse bieren. Ik kan me voorstellen dat deze hop ook goed past in Belgische fruitbieren.
Magnum
Heeft veel alfa-zuren waardoor het natuurlijk al een prima bitterhop is. Als deze hop wordt toegevoegd aan het kokende wort komt er meteen een
heerlijk aroma vrij. Deze hop heb ik weleens in een brouwsel gebruikt als aroma hop. Toch is dit een hop die ik kan aanraden, ik gebruik hem in
bijna al mijn bieren als bitterhop.