Constructie en gebruik van wortkoeler

Gestart door Tommybear, 24-01-2002 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tommybear

Hallo Allemaal,

Ik ga volgende week zelf een wort koeler maken van een in een spiraal gebogen koperen buis.
Op deze site staat aangegeven dat je de koeler in de hete moet hangen en er dan koudwater doorheen moet laten stromen.
Dit resulteert in een (relatief) langzame afkoeling van alle wort.

Ik had bedacht om het andersom te doen, het wort door de koperenpijp laten lopen, en die pijp in een grote bak koudwater hangen, bijv. een badkuip of een grote emmer. En dan dus hevelen van de pan met wort, door de koeler, in je vergistingsvat, desnoods met een kraantje zodat je de stroomsnelheid en dus de temperatuur kan regelen.  Dit resulteert in het heet blijven van het wort in de pan (dus steriel), en het snel afkoelen van het wort (snel voorbij 't kritieke punt, en goed voor de smaak).

Hoe zijn jullie ideeen hierover?

Ik ben overigens van plan om ook meteen te filteren, dus een hopfilter op de bodem van de pan met wort, dan hevelen door mijn hopfilter, door de koeler, in 't vergistingsvat.
Dan heb je meteen 2 handelingen in 1 keer. En je bent niet aan 't onnodig overpompen.

Enfin.
Ik wacht op de reacties.
Gr. Tommy
Brouwers Interesse Kamp
http://scoutnet.nl/~bik


Herman

Hallo Tom,

De standaard koelspiraal heeft het voordeel van eenvoud en is makkelijk te reinigen.

Jouw voorstel is bijna gelijk aan het principe achter een tegenstroomkoeler, echter zonder het voordeel van de vergrote efficiëntie. Een tegenstroomkoeler, de naam zegt het al, laat koud water stromen in de tegenovergestelde richting van de wortstroom.

Zie bijvoorbeeld de volgende link voor een bouwtekening:
http://www.bier-selbstgebraut.de/
(onder bauanleitung - Gegenstromwürzekühler)

Resumerend:
  • standaard - De standaardversie heb ik tijden met veel plezier gebruikt en koelt toch ook behoorlijk snel, echter met groter watergebruik als nadeel
  • omgekeerd - jouw oplossing zal zeker wel werken, als je maar wel het koelwater ook af en toe ververst
  • tegenstroom - dit wordt algemeen beschouwd als zijnde de meest efficiente koelmethode
Notabene opgemerkt moet worden dat het schoonmaken een nadeel is als je wort door de koperen buis voert. De buitenkant van koper is veel eenvoudiger te reinigen. Je kunt het beste vooraf goed reinigen, het liefst met een enigszins zure oplossing, opdat de koperoxydatie van te voren wordt verwijderd.

Ik maak zelf overigens gebruik van een warmtewisselaar uit een vaillant cv-ketel. Direct na gebruik van de koeler sluit ik deze aan op de hete kraan en spoel ik hem goed na. Van te voren spoel ik hem met Chemipro, dat ik ook even laat inwerken.

Succes,
Herman

Edwin

Hé Herman  8proost:

En als je m weer hebt schoongespoeld hang je m weer terug in je CV-ketel ;D ;D ;D ;D

Ik zal eens op die site kijken hoe zo'n koeler gemaakt kan worden. Hoe snel ben je nu klaar met koelen? Ik doe er nu zo'n kwartier over om 10 liter af te koelen

Edwin

fritz

Ik zou ook in de ketel roeren om zo de warmtewisseling te bevorderen.  Je zal zien dat het dan sneller gaat!  En inderdaad, je zal het water enkele keren dienen te vervangen door koud water.

fritz.

Herman

Ik weet niet precies hoe snel (moet ik in mijn logboek kijken). Sinds ik de tegenstroomkoeler gebruik gaat het koelen echter zeker 2* zo snel in vergelijking met de koelspiraal.
In feite ben je gewoon het bier aan het overhevelen en tegelijk afkoelen. Ik heb de kraan vrij ver openstaan.

Herman

Edwin

Dat is interessant genoeg om er eens werk van te maken.  :merlin:

Ik heb net eens op die site gekeken, maar mijn duits is toch erg ver weggezakt  :P . Nog eens een keer rustig lezen.

Misschien een domme vraag, maar hoe leidt je de hete wort de koeler in? Via een trechter, of zuig je het aan?

Edwin

Peter_van_den_Hurk

Heer Edwin, Vrienden van het Bier,

Ik gebruik altijd een "siliconen" slang voor de verbinding tussen mijn ketel en de koeler.
Dit soort slangen kan gemakkelijk 100 graden aan.

Groet Peter

Herman

CiteerMisschien een domme vraag, maar hoe leidt je de hete wort de koeler in? Via een trechter, of zuig je het aan?
Vragen zijn zelden dom, antwoorden des te vaker ;)

Ik heb de koeler aangesloten op mijn hevelfilter (wortverzamelpijp in Jacques' termen). Een kaasdoek om het hevelfilter heen houdt de hopresten tegen. De uitlaat van het filter ligt onder het niveau van de ketelbodem. Uit hygienisch oogpunt doe je het aanzuigen het beste met een apart stukje slang dat snel loskoppelbaar is.

Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Je zuigt dus aan het uiteinde van je koeler aan?

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Ja, vandaar ook het benadrukken van hygiëne. Je moet ook wel de vloeistof door de koeler heen zuigen, op zwaartekracht alleen zal dit je niet 1,2,3 lukken.

Herman

Edwin

Ha Herman, :proost:

Dat begrijp ik ;D :nut: Ik had even het idee dat je tussen de hevelfilter en het koelspiraal aanzoog en het wort vervolgens door het spiraal leidde. Dan hoef je niet zo lang en hard te zuigen. Ik voorzag dan ook problemen met het aansluiten van de koeler. Nu ik er over nadenk was het eigenlijk een vraag waar ik zelf het antwoord ook wel op wist. :idea:

Edwin


Herman


Edwin


Gangel

Ik gebruik een tegenstroomkoeler werkt perfekt. Eerst even er voor zorgen dat de hevelfilter (wortverzamelpijp) vol is en dan aansluiten op de koeler. Aanzuigen doe ik doordat aan het einde van het filter een T stukje zit. Aan het t-stukje zit aan de bovenkant een behoorlijk balgje. Aan elke kant van de t zit een kraantje. Met het balgje kan ik ( vinger op het juiste moment op de klep en de goede kranen open het wort in de pijp trekken.Stand van de kranen wisselen en op zwaartekracht richting tegenstroom koeler.


papa

ik zelf gebruik een tegenstroomkoeler; dit is naar mijn mening de beste manier om je wort te koelen.
Voordelen;
   veel minder (koel)water verspilling.
   mijn brouwsels zijn bijna altijd 20 liter en deze zijn in ong 10 a 15 min gekoeld tot 24 graden.
   Er komt niks in je wort
   Weinig ruimte; Doorsnee 25 cm hoogte 20 cm (en dan nog de slangen)
    Redelijk makkelijk schoon te maken; gelijk na het koelen de slangen verwisselen en er zo heet mogelijk water door laten stromen.

Nadelen:
   'K zou het niet weten.

Frank

Nadelen

Sander J.

Beste bierkoelers,

Naar mijn idee gaat het erom dat je het wort zo snel mogelijk van 100 naar ca. 20-25 graden Celsius afkoelt. Als je dat goed lukt ben je klaar. Ik heb vroeger ook moeilijk gedaan omdat ik een heel klein koelspiraaltje had. Toen ook het bier door de spiraal geheveld die ik in koud stomend water roerde. Dat ging wel maar mij niet snel genoeg. Na een paar bezoekjes aan de plaatselijke schroothandelaar vond ik een grote dubbele spiraal van RVS 316 !!! (kwam uit een melkfabriek of zo. / er lagen er nog meer, dus nu spijt dat ...) Knelkoppeling erop en daarop de Gardena tuinslangset. Werkt perfekt. Schrik niet: ik koel nu 25 ltr. wort binnen 10 min. en 10 ltr. in ca. 3 to 4 minuten. Sneller kan bijna niet.
Dus vraag je oudijzerboer of een Cv-installateur of hij een oude boiler over heeft en knutsel daarmee.
Je kunt of flink wat meters koperbuis rond zo'n dikke pvc rioolbuis wikkelen.

doe het zelf ze,

Sander.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.