Troebel bier

Gestart door Coert, 09-02-2007 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coert

Ik heb voor het eerst een bier gebrouwen, een kriek met appel.
Na de vergisting was het erg troebel, toen heb ik het geheel gezeefd door een doek.
Paar dagen gewacht , en wat vislijm toegevoegd.
Nu 2 dagen later is het al aanzienlijk geklaard, maar het is nog licht troebel.
De geur en smaak zijn goed.
Moet ik nu nog wachten zodat het helderde wordt of kan ik gaan bottellen?

Tsjerk

Dat het troebel is hoeft geen probleem te zijn.
Mijn vermoeden zegt dat het van de appel komt. Maar geef eerst wat meer informatie over je recept en brouwproces.

roco

Erg creatief,een kriek met appel.

Jammer dat je in zo een vroeg stadium al een klaringsmiddel gebruikt.
Gewoon het bier lageren in een mandfles voor een week of 3 en dan pas bottelen. Dan zal het bier al behoorlijk helderder zijn.
Door de appel zou het kunnen dat het bier iets troebel blijft als je het als een moes hebt toegevoegd maar daar zal de smaak niet minder om zijn.

groeten

roco :duimop:

Coert

Citaat van: Tsjerk op 09-02-2007  21:16 uDat het troebel is hoeft geen probleem te zijn.
Mijn vermoeden zegt dat het van de appel komt. Maar geef eerst wat meer informatie over je recept en brouwproces.

Kun je hier vinden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5711.msg60635.html#msg60635

Gerb

Zoals gezegd: bier is na de hoofdvergisting altijd troebel, er zweven nog gistcellen rond en in jouw geval ook een gedeelte van de appel. Een troebel bier is echt niet erg, het gaat om de smaak. Nu ga je er allerlei 'hulpstoffen' aan toevoegen die misschien wel een andere smaak eraan geven.
Dus hevel het bier van de gist en lager een week of 2-3 en ga dan bottelen. Normaal trekt het bier binnen 3 weken helder. Bierbrouwen is vooral veel geduld hebben, haast is vaak funest.

korek

Klaringsmiddel gebruik ik nooit meer, je moet gewoon geduld hebben, 't is moeilijk maar het loont. Iers mos is naar mijn mening het slechtste, vislijm of kiezelgoer? heb ik geen ervaring mee. Ik heb 18 jaar geleden een keer Iers mos gebruikt en toen kon ik mijn bier bijna uit de gistingsfles trekken. Sindsdien gebruik ik gewoon geduld.

Pieter.

Inderdaad wat anderen zeggen, klaringsmiddel, iers mos, allemaal zonde van het geld. Geduld is wat je nodig hebt. Ik gebruik zelfs geen gistvoeding voor een giststarter, laat de natuur zijn loop hebben en het komt vanzelf goed.

Ik ben wel benieuwd hoe jou appel/kriek gaat smaken, zeker vanwege de korte vergisting/lagering tijd.

Vrg,
Pieter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.