One Two tripel

Gestart door Oscar, 09-02-2007 15:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo, ook in Enschede wordt komende zondag weer gebrouwen, aangezien de ondergist niet op wou komen wordt het een tripel die gebrouwen gaat worden. Dit ook ivm met de Grolsch. Zoals ik al eerder gemeld heb, mogen wij als vereniging een keer een bier bij de Grolsch brouwen in hun proefbrouwerij. De Grolsch eigent het recept zich dan toe en zal er waarschijnlijk wat commercieels mee gaan doen.

In eerste instantie hadden wij een Dunkles weizen bedacht, maar dat vond de Grolsch uiteindelijk niet interessant, en vonden een tripel spannender, dus vele HAB-brouwers zijn in de wereld van de tripels gedoken, en ik doe hier dus ook gewoon aan mee.

In april zal er dan een proeverij worden gehouden waar enkele heren van de Grolsch aanwezig zijn om gezellig mee te proeven. Nu is de Grolsch natuurlijk commercieel ingesteld qua smaak (zoet) maar daarentegen staat hun pils ook bekend om zijn bitterheid. dus ze zijn niet vies van een beetje hop.

Aangezien mijn Amerikaanse blonde echt heel lekker was, ga ik eens kijken of ik deze lijn kan doortrekken naar een tripel. Het principe is dan ook vrij simpel :

Concept Recept
100 % pilsmout
hoppen tot ± 50 EBU
vergisten met duvel gist.

Voor het hoppen ga ik wel een groot deel FWH gebruiken, aangezien dat een, voorzover ik heb kunnen proeven, frissere
hopsmaak geeft. En natuurlijk heerlijke Amerikaanse hop.

Zondag dus simultaan brouwen met Arnhem & Gouda  :proost2: :brouwen:

 

JeroenCV

CiteerZondag dus simultaan brouwen met Arnhem & gouda   :proost2: :brouwen:
Ja maar ik ga geen tripel maken. Ik ga verder met mijn blondjes project. Ik ga hetzelfde brouwen als dat blondje van100% pilsmout, maar nu met 5% cara120. En met Wyeast als de starter het nog gaat doen.

MO

50 IBU lijkt me veel te veel van het goede. Ik heb met de Duvel gist ook bij volmout enorme vergistingsgraden gehaald, echt naar de 1006. Dus: een IBU'tje of 35 lijkt me zat. Zeker met de nogal dominante Amerikaanse gisten. Zeker weten dat je volmout wilt gaan brouwen?

Adrie

50 IBU lijkt me ook veel teveel, zeker als je alleen pilsmout gebruikt en een ver doorgistende gist. Een beetje meer moutigheid tegenover die bitterheid lijkt me op z'n plek. Wat moet de begindichtheid worden?

Oscar

Citaat van: MO op 09-02-2007  15:22 uZeker weten dat je volmout wilt gaan brouwen?

Dat is dus nog even een vraag. Hij moet wel binnen de specs van een tripel vallen, hoewel de Grolsch daar natuurlijk niet aan doet, en een tripel al gauw definieren als een blond bier met veel alcohol.. ;D

Begin dichtheid stel ik op 1075 - 1080. Ik wil op zo'n 8% - 8,5% alcohol uitkomen, en hij moet niet te zoet worden, een beetje bitterheid mag wel, wellicht dat ik de bitterheid beperk tot 40 EBU

Adrie

Niet te zoet, dan kun je ook 10% suiker in de stort doen. 40 IBU, dan kom je ongeveer uit op de bitterheid van de Westmalle en de Chimay wit.

Oscar

Ik denk dat dat wel uitkomt op iets wat ik voor ogen heb. Nu lees ik bij sommigen wel eens dat die dan de suiker pas bij de navergisting toevoegen? Wat is hier de werkelijke reden van? Het ontzien van de gist tegen een onnodig hoog SG om zo een betere vergisting te krijgen?

thibolleke

Ik denk dat het eerder is om hem zoeter te maken. Tijdens de nagisting word er gewoon minder suiker omgezet naar alcohol.

Volgens mij ga je nu eerder een sterke blond brouwen, ik zou zeker suiker toevoegen tijdens de kook. En wat tarwemout bij doen. (mijn persoonlijke mening zegt dat tarwe het grootste onderscheidt met een sterke blond maakt)

Ook ik denk dat 40 IBU genoeg bitter is voor een commercieel bier dat bij een groot publiek moet aanslaan.

Groeten Thibolleke

MO

Thibolleke, svp geen onzin uitkramen: kristalsuiker vergist 100% tot alcohol en CO2, het maakt niet uit wanneer je het toevoegt.
Bij "moeilijke" gisten kun je inderdaad suiker later toevoegen om niet teveel stress te geven en eerst de moeilijke suikers te laten vergisten en dan de makkelijke.

Oscar

Oke, mijn vermoeden was dus juist. De suiker gaat er sowieso ergens bij het koken bij, da's makkelijker om dan uiteindelijk het alcoholgehalte te bepalen.

Oscar

Zo even het "definitieve" recept vast gesteld, en hierbij laat ik mij leiden door BrouwHulp. Eens kijken hoe dat uitpakt.
Ik kies er voor om toch 10% suiker storting te doen.

Recept voor 25 liter one two Triple

Pilsmout          85%     6147 gram    3 EBC
Tarwemout      05%     0362 gram    3 EBC
Suiker             10%     0723 gram    0 EBC

Columbus hop             0030 gram    11,1 %    FWH
Columbus hop             0012 gram    11,1 %    Bitterhop

Gist                         Duvel gist uit eigen gistbank

Begin SG  1075
Eind  SG   1010 (?)
kleur        9 EBC
Bitterheid  40 EBC


Ik ga geen aromahop gebruiken, optioneel denk ik nog aan dryhop.

Volgens de specs begin de kleur van een tripel bij 10 EBC zal ik dan toch nog een kleine hoeveelheid pale mout toevoegen?

Caspar

Hoi Oscar,

Ik zou geen pale-mout toevoegen, maar een beetje cara-crystal. Zo krijgt het bier wat meer diepgang en een vleugje caramel.

Groet Caspar

Oscar

Casper, Cara-crystal heb ik niet op voorraad, Ik heb Ambermout /Pale mout(50 EBC), Karamel mout(150 EBC), Special-B (350 EBC)

Gerb

Wat is je redenering om geen aromahop toe te voegen? De Columbus hop is een hoog cohumulone hop, dus je zult een specifieke, wat scherpe hopbitterheid aan het bier krijgen.

Ik zou me absoluut niet druk maken over de kleur, 1% caramout proef je volgens mij niets van. Of wil je hem inzenden voor het ONK? Dan lijkt mij de hopstort weer te apart om in de prijzen te vallen.

Caspar

Oscar,

In dat geval zou ik voor +/- 5% Aromamout (50 EBC) gaan... maakt het geheel iets moutiger en voller lijkt mij.

Overigens zou wat Saaz of Styrian Goldings aromahop ook wel lekker zijn... of Cascade als je hem Amerikaans wil houden.

Veel brouwplezier!

Oscar

Caspar, ik heb er 4% van gemaakt. En als aromahop ga ik Hallertau Hersbrucker   (3,5%) toevoegen,  dus het wordt een Amerikaans/Duitse tripel.

- 'k ben nu aan het filteren/spoelen

Caspar

Nice, ik keur hem graag even op het PRONK  :biersmile:.

De-Geert

Ga je nog dryhoppen?

Ik heb nu een tripel in de lagerfles, en het plan is om 1-1.5 gram / liter Saaz als dryhop toe te voegen. Ik weet dat het eigenlijk niet bij een tripel hoort, maar het lijkt me eigenlijk wel lekker; een beetje hoppige tripel.


Caspar

Hoi Hoi,

Persoonlijk hou ik me graag strak aan de stijl richtlijnen...

Ik vind dry-hoppen niet echt in een tripel passen, (kruidige) gistsmaken in combinatie met suikers en moutigheid vormen de basis voor een tripel... Hoparoma's spelen een minder belangrijke rol bij dit biertype.

Maar goed, uiteraard moet je gewoon brouwen wat je lekker vind... dus dry-hoppen die hap, als je dat lekker lijkt  ;D!


Herman

Citaat van: De-Geert op 11-02-2007  15:12 uIk heb nu een tripel in de lagerfles, en het plan is om 1-1.5 gram / liter Saaz als dryhop toe te voegen. Ik weet dat het eigenlijk niet bij een tripel hoort, maar het lijkt me eigenlijk wel lekker; een beetje hoppige tripel.
Ik weet niet waarom, maar heb geen goede ervaringen met Saaz als dry-hop/koudhop. Wellicht geen goede hop om te koudhoppen?

JeroenCV

En Oscar hoe gaat het in Enschede? Hier in Gouda is het wort nu lekker aan het koken. Alles gaat tot nu toe goed.
Het bezoek van Jan-Willem was gezellig, we hebben veel van elkaar kunnen leren.
Zometen lekker afkoelen en de SG meten...ben benieuwd of het helemaal volgens plan is verlopen.


Oscar

Hier Gaat alles prima, ben nu ook aan het koken. Alleen zit ik nog te denken over kruiden toevoegen. Zou een kruidnagel passen bij een tripel, gewoon even kort meekoken..Iemand hier ervaring mee m.b.t smaak en hoeveelheid ??

JeroenCV

Kruidnagel kan goed in een tripel. Zelfde gebruiken als koriander. Maar dan ietsje minder, omdat de smaak vaak iets sterker is.

Oscar

oke dan, dan ga ik ongeveer 1 kruidnagel toevoegen en ± 10 minuten mee laten koken.

BuBS

Hi Oscar,

Je moet goed oppassen met kruidnagels, nogal zwaar van smaak en zal snel overheersen.
Zelf vind ik kruidnagel niet passen in een bier. Ik heb het vroeger wel eens in een dubbel gestopt,  5 st op 15 liter en het bolletje kapot geknepen en 10 min gekookt. Deze hoeveelheid was net te proeven.

Gr Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.