Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevelen met een pomp  (gelezen 6028 keer)

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
Hevelen met een pomp
« Gepost op: 08-02-2007 21:49 u »
Hallo brouwers.
Ik heb gisteren gebrouwen. Dit was voor het eerst in een "gamellen installatie". Mijn Herms is nog altijd aan het wachten op een lasser die de kraantjes komt lassen, het enige wat nog moet gebeuren aan de Herms. De gamellen installatie ziet er eigenlijk het zelfde uit als die van Johannes. 2 ketels naast elkaar, een hevelfilter en een pomp.

Gisteren, beste brouwers, was de rotste (slechtste) avond uit mijn leven! Ik begon 's avonds om 19 uur met maischen, om 21.45 met koken, en tegen de ochtend was het bier terug "spontaan" afgekoeld.
Ik ben gisteren voormiddag niet naar school geweest omdat ik alles nog moest opkuisen. Heel de garage (neem dit letterlijk), waar ik brouwde, plakte van het zoete wort. Zowat alles dat er mis kon gaan ging er mis (ik brak zelfs mijn roerstok in twee!). Het bier dat zo goed als niet aan het gisten is, is waarschijnlijk ge´nfecteerd en zwaar geoxideerd en zal schat ik geen gistkracht meer hebben om een hergisting op fles te forceren.

Nu heb ik toch een vraag, waar ik zelf echt niet aan uit kan.
Hoe hevel je door middel van een pomp? Met hevelen bedoel ik, 1) het hevelen van de maischketel naar de kookketel en 2) het hevelen van de kookketel naar de platenwisselaar naar het gistvat.

Klinkt echt heel dom, maar ik deed het gisteren toch echt wel zo fout. Ik ga nu even een foto van de opstelling maken, ben zo terug.

Groet
hopeloos geval thibo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Emile

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
Re: Hevelen met een pomp
« Reactie #1 Gepost op: 08-02-2007 22:22 u »
Thibolleke,

Klinkt bekend hoor. Niet wanhopen. Problemen met aansluitingen die los schieten gebeuren in het begin altijd wel een keer, daarna eigenlijk nooit meer.

Dat hevelen is m.i. heel eenvoudig. Zorg ervoor dat je pomp op het laagste punt in je installatie is ingebouwd. In iedere ketel heb je een hevelfilter liggen, die middels een kraan op je pomp uitkomt. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de juiste kraan op de ingang open zetten om dit naar de gewenste ketel / warmtewisselaar e.d. te pompen.

Maar als je een hevelfilter hebt (die dus eerst omhoog gaat), dan wordt het al heel wat lastiger. Want de meeste pompen zijn niet zelfaanzuigend! Dus maar heel snel die pijpjes laten lassen.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #2 Gepost op: 08-02-2007 22:24 u »
Hier enkele foto's ter verduidelijking.

1) hevelfilter => pomp => kookketel.

2) hevelfilter

3) kookketel => platenwisselaar => gistvat

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #3 Gepost op: 08-02-2007 22:34 u »

Dat hevelen is m.i. heel eenvoudig. Zorg ervoor dat je pomp op het laagste punt in je installatie is ingebouwd. In iedere ketel heb je een hevelfilter liggen, die middels een kraan op je pomp uitkomt. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de juiste kraan op de ingang open zetten om dit naar de gewenste ketel / warmtewisselaar e.d. te pompen.

Dus in de herms zoals bij jouw en binnenkort bij mij, loopt het wort gewoon naar de pomp zonder aanzuiging (mits de pomp het laagste punt us)? Maar het wort moet toch enkele cenitmeters eerst naar boven (van de filter tot aan het kraantje)?

Maar als je een hevelfilter hebt (die dus eerst omhoog gaat), dan wordt het al heel wat lastiger. Want de meeste pompen zijn niet zelfaanzuigend! Dus maar heel snel die pijpjes laten lassen.

Hoe doet Johannes (of andere met soort gelijk systeem) het dan?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 08-02-2007 23:44 u »
Eerst aanzuigen en daarna pas pompen.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #5 Gepost op: 09-02-2007 00:13 u »
Ik gebruik dan een RIMS maar het principe is hetzelfde, voor het filteren/spoelen gebruik ik geen pomp meer, gewoon via vrije val met dunne slangen en een kraanje om zo min mogelijk luchtbellen te krijgen. Voor het spoelwater gebruik ik nu wel een pomp, slang in de ketel met spoelwater, even aanzuigen en pompen maar. Voor het koelen gebruik ik ook geen pomp, zelfde verhaal, aanzuigen en de vrije val doet de rest.

Vrg,
Pieter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 09-02-2007 08:48 u »
Ik zet alles eerst vol met water. Vooral van kookketel naar koeler naar gistvat is dit belangrijk. Ik hevel van bovenuit de kookketel naar de pomp, die slang van ketel naar pomp zet ik eerst helemaal vol met water, dan druk ik de lucht uit de pomp, dan moet ik de slang weer opnieuw een stukje bijvullen, dan gaat de slang in de kookketel wederom zonder luchtinslag en dan kan ik gaan koelen.

Dat heeft wel een tijdje geduurd voordat dit zo goed werkte als het nu doet.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-02-2007 09:07 u »
Ik zet alles eerst vol met water. Vooral van kookketel naar koeler naar gistvat is dit belangrijk. Ik hevel van bovenuit de kookketel naar de pomp, die slang van ketel naar pomp zet ik eerst helemaal vol met water, dan druk ik de lucht uit de pomp, dan moet ik de slang weer opnieuw een stukje bijvullen, dan gaat de slang in de kookketel wederom zonder luchtinslag en dan kan ik gaan koelen.

Dat heeft wel een tijdje geduurd voordat dit zo goed werkte als het nu doet.

Ik doe het vrijwel hetzelfde. Ik heb de luxe dat mijn CV-combiketel dicht bij mijn Herms staat en kan dus heet water in de installatie laten lopen vanaf het wort-aftappunt, zodoende pers ik de aanwezige lucht uit de buizen en de koeler, bovendien scheelt het mij opwarmen van het warmwatervat.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #8 Gepost op: 09-02-2007 09:55 u »
Alle oplossingen die gaan over aanzuigen, alleen maar vrije val gebruiken, vol met water zetten e.d. komen toch op mij over als fouten in het ontwerp van je installatie.

Als je een ringleiding onder in je ketel (welke dan ook) legt en je verbindt die met een kraantje aan de buitenkant van je ketel, dan is het toch zo dat (als je de kraan openzet) er direct water uit komt lopen? Omdat mijn aansluiting zo laag mogelijk in de ketel gemaakt is, gebeurt dit dus al heel snel (op het moment dat het waterpeil boven de koperen leiding staat). Als je die aansluiting heel hoog gemaakt hebt, of je gebruikt een extern hevelfilter (vreselijk!), dan is dat een ontwerpfout. Want zo moet je het niet doen. Vooral de oplossing van MO en korek is onhandig (wat ze zelf ook al aangeven). Waarom niet een hevelfilter onderin de kookketel leggen, die een dubbele functie krijgt (zowel voor invoer als voor uitvoer)? Dan ben je toch van alle gedoe af?

Het wort loopt vervolgens direct de pomp in, die vervolgens door het brouwprogramma wordt aangezet. Nergens problemen mee, noch met aanzuigen, noch met luchtbellen e.d.

Bij het pompen naar de kookketel hoef ik alleen maar het kraantje naar de kookketel open te zetten (ik heb immers al een continue circulatie van de maischketel naar de warmtewisselaar in de wwketel en weer terug het maischvat in). Door het kraantje naar de kookketel open te zetten, loopt een deel dus de kookketel in. Als ik voldoende liters heb, zet ik dat kraantje weer dicht en open ik het kraantje van de wwketel, zodat het (verse) water zich mengt met het wort.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #9 Gepost op: 09-02-2007 18:08 u »
Emile, ik zie dat bij jouw installatie je kraantje ook ietsje boven de filter zit. Goed om te weten dat het op die manier lukt zonder aan te zuigen. Want zo gaat het bij mij ook worden. Mijn "extrerne" hevelfilter die je op de foto kan zien is enkel omdat de kraantjes nog niet gelast zijn. Bij het ontwerp is het dus zonder die stok naar boven.

MO hevelt langs boven uit zijn kookketel doordat hij zo zijn hopfilter gemaakt heeft. Ik heb een hopfilter voor de kraan zitten van mijn kookketel. Ik zou dus daar ook niet moeten aanzuigen.

Nu weet ik dus dat het gaat werken wanneer mijn Herms af is. Maar ik weet nog altijd niet hoe ik het nu moet doen.
Pffff dat die lasser maar snel komt.

Groet Thibolleke

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-02-2007 18:27 u »
Even voor de duidelijkheid, mijn filter ligt onder in de maischtun en de kraan zit ook zover mogelijk onderin. Ik wilde slechts aangeven hoe ik de installatie luchtvrij maak. Pompen naar het kookvat kan ik wel maar het is niet echt nodig omdat mijn maischtun linksboven het kookvat staat. Het wort loopt zo in het vat.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #11 Gepost op: 09-02-2007 22:26 u »
Emile, ik zie dat bij jouw installatie je kraantje ook ietsje boven de filter zit. Goed om te weten dat het op die manier lukt zonder aan te zuigen. Want zo gaat het bij mij ook worden.

Ja, het lukt, mits het waterpeil in het begin daarboven staat. Maar als je begint met overpompen naar een andere ketel, dan is die meestal vrij vol. Geen probleem dus. Daarna kun je de ketel ook bijna geheel leegpompen.

Een andere truc die ik soms wel gebruik (als ik de maischketel ga vullen met water), is om eerst de klep van de wwketel open te zetten en de ingang van de maischketel, met de pomp even uit. De maischketel wordt dan gevuld. Op het moment dat er een bodempje water ligt, zet ik de pomp al aan. Die sputtert dan wel even, maar trekt hem er wel doorheen. Ik heb dan al direct circulatie. Als ik voldoende water heb, zet ik de klep van de warmwaterketel dicht en blijft circulatie doorgaan zonder dat er nieuw water bijkomt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 10-02-2007 11:34 u »
Ik gebruik geen hopfilter, daarom moet ik na whirlpoolen van bovenaf hevelen (verpompen).

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 10-02-2007 11:39 u »
Ik gebruik geen hopfilter, daarom moet ik na whirlpoolen van bovenaf hevelen (verpompen).

Vandaar al die hop in jou bier op de BONK  ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 10-02-2007 11:49 u »
Nee, dat was koudhop.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2007 19:35 u »
Als je die aansluiting heel hoog gemaakt hebt, of je gebruikt een extern hevelfilter (vreselijk!), dan is dat een ontwerpfout. Want zo moet je het niet doen.

Ik mis hier de argumenten Emile, ik heb geen problemen met aanzuigen. Een keer aanzuigen en de hevelwerking is er. Vervolgens rustig de kookketel inpompen.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2007 19:44 u »
Johannes, een stomme vraag misschien maar van waar zuig jij dan aan? Ik probeerde het aan de uitkant van de pomp. Maar doordat de pomp lager staat krijg je heel grote lucht spacies in je hevel. Leg eens uit hoe jij het doet?

Groeten Thibolleke

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #17 Gepost op: 13-02-2007 21:05 u »
Ik mis hier de argumenten Emile, ik heb geen problemen met aanzuigen. 1x aanzuigen en de hevelwerking is er. Vervolgens rustig de kookketel inpompen.
Johannes, daar heb je gelijk in. Wat ik een probleem vind, is het moeten aanzuigen. Dat moet niet nodig zijn, er is dan kans op serieuze verbranding. Te gevaarlijk dus, ook al werkt het voor jou goed. Door je systeem anders te bouwen, is dit aanzuigen niet nodig.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #18 Gepost op: 13-02-2007 21:09 u »
Dat hangt er vanaf hoe je dat aanzuigen doet. Als je de aanzuigslang boven vloeistofniveau houdt dan zie je het wort tijdig aankomen. Ik ben niet zo'n klusser dat ik gaten durf te boren in mijn gamellen, zodoende.

Tags: overhevelen