Steriliseren bruissteentje en filter

Gestart door fritz, 24-01-2002 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fritz

Hallo iedereen,

Een praktisch vraagje: hoe steriliseren jullie jullie beluchtingsset?  Ik meen me te herinneren dat je het bruissteentje niet met het alom gebruikte chemipro mag ontsmetten  ???  Het filtertje, hoe pakken jullie dat aan?  Vroeger deed ik dat (in een labo) met een autoclaaf, maar dat heb ik bij me thuis spijtig genoeg niet staan  ::)

Cheers,
 :proost2:
fritz.

Herman

Leuke vraag Fritz, ik wilde ook net iets over dit onderwerp posten.
Ik steriliseer mijn bruissteentje en slang wel in de chemipro en spoel het vervolgens langdurig na. Ik ben dus benieuwd waarom dit eventueel niet zou mogen.

Van een echt filter maak ik geen gebruik, dit wil ik wel gaan toepassen. Wat gebruiken jullie als filter? Watten? Hoe vaak moet dit worden vervangen? ???
Tot nu toe heb ik geen nadelige effecten ondervonden van mijn gebrek aan een filter, puur geluk?  :neenee:
Aan de andere kant, vroeger beluchtte ik door flink te schudden en te roeren. Hierbij was ook geen sprake van gefilterde lucht.

Wat betreft de autoclaaf, heb je niet toevallig een snelkookpan staan? Die doet hetwerk van een autoclaaf en komt ook mooi van pas als je zelf een gistbankje wenst aan te leggen.

Groet,
Herman

fritz

Hallo Herman,

Ik gebruik een 0.20 µm filtertje (gekocht bij Brouwland).  Die zorgen er zeker voor dat de lucht steriel is.  Zo ben ik zeker dat ik geen infectie langs die weg kan krijgen.

Wat de snelkookpan betreft: daar heb ik inderdaad al aan gedacht: een laagje water in de pan, het te steriliseren materiaal in zo'n korfje dat je gerbuikt om te stomen en het deksel op de pan.  Ik weet wel niet hoeveel druk ik in zo'n snelkoker kan creëren.

Leg jij een gistbank aan?  Op tubes met agar of zo?  EN dan de diepvriezer in? Misschien is dit wel een andere thread waard ;)

Edwin

Hoi Fritz en Herman  :proost:

Ik ben eigenlijk (ook) wel benieuwd naar de ervaringen van het opkweken van gist. Tot nu toe al wel veel gelezen over hoe je nu gist zou moeten opkweken uit bierflesjes, maar tegelijkertijd hoor ik veel waarschuwingen, zoals verkeerde giststammen (de nagising van Duvel zou bijvoorbeeld met een ondergist gebeuren) en het mede opkweken van niet gewenste organismen.
In het artikel van Jacques over het samenstellen van recepten stond ook iets over giststammen en het opkweken van gist uit commerciele bieren en daaruit maakte ik op dat deze methode minder succesvol is gebleken dan gebruik maken van (bijvoorbeeld) korrelgist

Nu ik zo klaar ben met mijn vraag merk ik dat deze eigenlijk niet veel te maken heeft met de eerdere vraag die Fritz stelde. Sorry  ::)

Edwin

Herman

CiteerLeg jij een gistbank aan?  Op tubes met agar of zo?  EN dan de diepvriezer in? Misschien is dit wel een andere thread waard

Nog niet, ik heb wel een cursus gevolgd. Ik denk inderdaad dat een andere thread op zijn plaats is, zie aldaar.

Herman

papa

Ik stereliseer mijn bruissteentje gewoon in kokend water in ong 10 min.

Frank

Jacques


CiteerEen praktisch vraagje: hoe steriliseren jullie jullie beluchtingsset?  Ik meen me te herinneren dat je het bruissteenthe niet met het alom gebruikte chemipro mag ontsmetten

Het is natuurlijk ook afhankelijk van het soort 'bruissteentje' dat je gebruikt. Gebruik in ieder geval niet de steentjes die voor aquaria gebruikt worden. Als je een 'steentje' van inox gebruikt kun je inderdaad beter geen chloorhoudend reinigingsmiddel gebruiken. Veel gebruikelijker is dat een proseleinen 'bruissteen' gebruikt wordt. Deze kun je zonder problemen met Chemipro reinigen.

Na het reinigen spoel ik het steentje nog een paar keer goed uit met water. Daarna blaas ik het steentje droog met behulp van de aquariumpomp die ik ook gebruik voor het beluchten.
Vlak voor het beluchten kook ik het steentje uit.
Gezien de discussie rond het gebruik van sulfiet bedenk ik nu dat ik in de toekomst net zo goed sulfiet kan gebuiken. Stom dat ik daar nog nooit eerder aan heb gedacht. Zo'n forum is toch wel nuttig.  ;)

Jacques

papa


CiteerIk meen me te herinneren dat je het bruissteenthe niet met het alom gebruikte chemipro mag ontsmetten  

Dit staat er in de catalogus van Brouwland:
Het Keramisch luchtsteentje kan eenvoudig worden gesteriliseerd door, bv heet water of door chloor.Opgelet: niet in Chemipro of een ander detergent ontsmetten!

Frank

Jacques


CiteerDit staat er in de catalogus van Brouwland:
Het Keramisch luchtsteentje kan eenvoudig worden gesteriliseerd door, bv heet water of door chloor.Opgelet: niet in Chemipro of een ander detergent ontsmetten!

Hoi Frank en de rest,

Goh, het keramisch bruissteentje dat ik heb gebruik ik al jaren. Zoals ik al aangaf laat ik die wel een korte periode in een  chemipro-oplossing staan. Tot nu toe heb ik geen enkel probleem ondervonden. Het bruissteentje is nog steeds heel, mijn bieren hebben geen smaakafwijking ten gevolge van chloorfenol en ik heb al jaren geen infectie meer gehad.

Overigens snap ik niet waarom chloor wel mag en chemipro niet.

Jacques

JWVG

In de states had ik een metalen steentje, dat ik gewoon kookte. Nu heb ik een keramisch steentje van Brouwland, en dat ontsmet ik in mijn onvolprezen Starsan (nog steeds niet in NL te krijgen, tot mijn grote spijt).

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Wat is de werkzame stof van Starsan en wie produceert het?

Waarom heb je overigens dat oude 'steentje' niet meer?


Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

het is een combinatie van zuren. Milieuvriendelijk, contacttijd een minuut of twee, en je hoeft niet na te spoelen. Wat mij betreft vrij ideaal. De producent is five star chemicals:

http://www.fivestarchemicals.com/homebrew/products.html

JW.

fritz

Bedankt, Frank, voor de bevestiging van m'n vermoeden dat ik dat ergens gelezen had van geen chemipro te gebruiken voor het bruissteentje.
Jacques, Jan Willem en de anderen: hoe steriliseren jullie dan de filter?

JWVG

Ha die Frank,

ja, daar heb je meteen de achilleshiel te pakken van ons hele verhaal - dat filter kun je niet sterilliseren. Het is dus zaak om er geen vocht in te laten komen o.i.d. De leverancier raadt aan om om de 5 a 10 brouwsels een nieuw filter te komen, en dat doe ik dus maar braaf. Ze zijn overigens niet duur.

JW.

fritz

Ha die Jacques  ;D

Dus tussen je brouwsels in wordt die dan niet gesteriliseerd he.  Nochtans weet ik dat je zo'n filtertje met stoom kan steriliseren (autoclaaf), maar inderdaad, om de 5 à tien brouwsels je filter vervangen is niet echt duur te noemen.  Zal ik dan ook zo maar doen.  Bedankt Jan Willem!

fritz

Gangel

Ik maak het steentje na gebruik goed schoon, even in de magnetron voor de zekerheid en bewaar het in een sterke alcoholoplossing ( > 70% zuivere alcohol), tot nu toe daar geen problemen , ach en dat beetje alcohol wat in het steentje zit lijkt me geen echt probleem :weetbeter:

Marjolijn

Hoi Fritz,
Ik gebruik ook de kant en klare luchtfiltertjes zoals verkrijgbaar bij de brouwwinkels. (Gaan een paar brouwsels mee)
Bij het bruisstentje had ik aldoor dat wanneer je het steentje van het slangetje afhaalde het bruissteentje brak. Ik moest dus aldoor een nieuw steentje kopen. Ik heb dit nu als volgt opgelost. Aan het pompje dus het filtertje en daaraan een luchtslangetje. Het einde van het slangetje heb ik geperforeerd met een hete naald. Het slangetje sluit ik af met een roestvrijstalenschroef.
Bij gebruik kook ik dus het slangetje en de schroef eerst los van elkaar. En dan nog even weer aan elkaar. Ik heb dit nu al verschillende malen zo gedaan en geen besmetting gehad. Ook aan het bier zijn (nog) geen vreemde smaakjes te proeven.

Peter_van_den_Hurk

Vrienden en vriendinnen van het Bier,

Je ziet maar, het vernuf zit in een klein slangetje.

Let wel, hoe kleiner de luchtbelletjes, hoe beter het resultaat.
groet Peter

fro

Jacques en anderen,

De reden dat het bruissteentje wel met chloor of sulfiet, maar niet met detergenten zoals sterinet of chemipro mag worden ontsmet, ligt volgens mij in het feit dat het bruissteentje daarvan kan verstoppen. Ook kunnen er mogelijk resten detergent in het bruissteentje achterblijven.

Groeten,

Frank

Jacques

Al jaren maak ik mijn bruissteentje schoon met sterinet of chemipro (sterinet is overigens volgens mijn tegenwoordig niet meer verkrijgbaar).
In al die tijd heb ik geen problemen ondervonden. Nadat het bruissteentje met het daaraan het slangetje gedurende zo'n 15 minuten in een sterk geconcentreerde oplossing gelegen hebben spoel ik beide door eerst aan het luchtslangetje te zuigen en te blazen en vervolgens er schoon water er door te laten lopen. Vervolgens sluit ik het slangetje aan het aquariumpompje en blaas het bruissteentje met het slangetje met behulp van het pompje gedurende 30 tot 45 minuten droog. Het buissteentje kan hierdoor onmogelijk verstoppen. Micro-organismen kunnen zich ook niet verspreiden omdat die vocht nodig hebben om te kunnen overleven.

Jacques

Jens_Jacobs

Ik gebruik geen bruissteentje. Ik doe dat niet omdat ik dat fysiek niet voor elkaar krijg. Maar ik vraag mij in goede gemoede af of dat ding wel nut heeft. Immers de fijne belletjes afkomstig van zo'n bruissteentje stromen heel rustig door het wort omhoog, waarbij de zuurstof in het belletje stil boven het rustig stromende wort-oppervlak staat. Bij grote bellen, gewoon uit een slang, gaat het er allemaal teel wilder aan toe, hetgeen voor de opname van zuurstof in het wort veel beter is.Je moet dus afwegen: veel oppervlak en weinig turbulentie (= bruissteentje) tegen minder opppervlak en veel turbulentie( = stroming uit slang). Jacques Bertens weet wellicht of hier onderzoek aan verricht is.
Als filter gebruik ik een prop wasemkapfilterwatten, die ik steeds van te voren uitkook (uitstoom) en vochtig in de aanzuigbuis van het aquariumpompje stop. Een vochtig wattenpropje vangt veel meer zure jongens dan een droog propje.

Jacques

CiteerJe moet dus afwegen: veel oppervlak en weinig turbulentie (= bruissteentje) tegen minder opppervlak en veel turbulentie( = stroming uit slang). Jacques Bertens weet wellicht of hier onderzoek aan verricht is.

Hier is inderdaad onderzoek naar gedaan. Gebleken is dat bruissteentjes die hele fijne belletjes geven veel beter functioneren. De zuurstofopname vindt plaats aan het oppervlak van een gasbel. Zoals Jens al aangaf heb je bij kleine belletjes een veel groter gezamenlijk oppervlak dan bij één grote bel met dezelfde inhoud als bijvoorbeeld 100 kleine belletjes.
Het wort komt door de turbulentie misschien wel wat meer in aanraking met een grote bel maar bij de kleine belletjes gaat het wat rustiger waardoor het wort meer tijd heeft om de zuurstof op te nemen.
Overigens krijg je ook een flinke stoming in het wort door de grote hoeveelheid kleine belletjes. Om deze reden zet ik wel eens mijn luchtpomp aan tijdens het koelen van het wort met een spiraal die in het wort hangt. Door even te beluchten vermengd het koude wort onder in het gistvat zich met de warme wort boven in het vat. Dankzij een nauwkeurige digitale thermometer onder in het gistvat kan ik dit heel precies volgen.

 :degroeten:  Jacques

Jens_Jacobs

Bedankt Jacques,
Er gaat weer een theorie van mij naar de maan. Maar ik kan niet anders. Ik krijg geen bruissteentje door een 10 mm kogelkraantje geprakt. Het resultaat is echter dat er voldoende belucht wordt. De gisting begint - te zien aan de manometer - al binnen zes uur, terwijl dat vroeger - zonder beluchten - wel 24 uur duurde.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.