Hoe is het eigenlijk gegaan met dat bier, Benno? Heb je het nog aan de gang gekregen, of is het echt uitgegist?

JW
Hoi JW, Jaques,
Wel, ik heb jullie beide adviezen (schudden, opwarmen en de SG test met gist) opgevolgt en het resultaat was in beide gevallen licht positief.
Dat wil zeggen dat de vergisting enigzins weer op gang is gekomen. Ik heb echter wel het jongbier uit het vergistingsvat gehaald en overgeheveld in een glazen pot met waterslot.
Hierin is het gisten weer enigzins op gang gekomen.
Wat ik wel heb toegevoegd is een wijngist. Ik had verwacht dat het hoge alcohol percentage het oude gist zodanig hadden verzwakt en daardoor niet in staat waren het gistingsproces door te zetten.
Het staat a.s. dinsdag 1 week achter glas en voor zover ik het gisteren kon beoordelen is het met het koolzuur ontsnappen redelijk gedaan. Ik denk er dan ook aan om het jongbier a.s. woensdag te bottelen. Het soortelijk gewicht zal ik dan ook meten om te zien of het werkelijk is gedaald.
Ik zal hetzelfde bier binnenkort weer eens brouwen. Echter met een ander maischschema en meer water.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
PS. de volgende 10 liter bier is alweer gebrouwen. Dit keer een licht zomerbiertje. Deze keer is het voortreffelijk gegaan. Het gist al een aantal dagen goed.
Ik heb de informatie op
www.hobbybrouwen intensief doorgenomen en ik moet zeggen dat ik nu iets van het brouwproces begin te begrijpen.
Aldoende leert men.
Benno.