[Bottelen]Welke beugels zijn het minst infectiegevoelig?

Gestart door Jasperboe, 06-02-2007 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasperboe

Of: Beugels waar Grolsch in heeft gezeten die niet afgesloten zijn
Of: Beugels waar geinfecteerd (eigen gebrouwen) bier in zit, die wel afgesloten zijn.

Ik hoop op een snel antwoord, want we zijn nu aan het brouwen en willen onze vorige lichting bottelen tijdens het brouwen.

klaas

Maakt volgens mij niks uit,gewoon goed schoonmaken.
Bijvoorbeeld met caustic soda (gootsteen ontstopper) en daarna goed naspoelen.
Rubberen afsluiters even uitkoken.

JeroenCV

Als de rubbers goed zijn, maakt het niets uit.

Met goed bedoel ik geen scheurtjes.

Hopmans

Je moet de meest gore flessen nemen.
Dan kun je later ontdekken of je goed schoongemaakt hebt.

 :degroeten:

Oscar

Of koop gewoon nieuwe flessen bij de importeur, lekker makkelijk geen gezeur met schoon maken, gewoon meteen uit het plastic gebruiken, even kort omspoelen en klaar!  ;D :D >:D

Om op de vraag terug te komen : maakt natuurlijk helemaal niets uit glas = glas en alle flessen zijn glad van binnen!

dennisbier

Kun je die beugels niet gewoon in de vaatwasser gooien.
En daarbij ook de rubbertjes even losgooien.
Als ze dan een programma hebben gedraaid op zeg, 70°C, daarna even spoelen met 3ppm chloor en laten uitlekken.
Dan heb je bijna of zelfs meer dan de industriele reiniging van zowel fles als beugel.

Wij spoelen onze cola-flessen ook met 2.5% loogoplossing en daarna met +/-3ppm chloor.
Volgens mij worden de beugeltjes zo ook gewoon meegenomen, bij Grolsch in de spoelmachine.

In ieder geval, wanneer je flessen en beugels schoongemaakt zijn, is een enkele ppm chloor al voldoende om doppen en flessen te steriliseren.

Jasperboe

We hebben de gevulde flessen gebruikt. Het gaf een stuk meer zooi in de keuken vanwege het gebruik van een spuitkop, maar het resultaat zag er schoon uit en de Caustic heeft hopelijk voor de onzichtbare reiniging gezorgd. Over een paar dagen weten we meer (of de hoofdvergisting goed verlopen is). Helaas is onze SG-meter ineens zoek voor accurate metingen aan het bier  :huilen:

Menno

Als ik beugels gebruik, dan zijn het de Grolsch-beugels. De beugel demonteer ik van de fles, het rubber haal ik eraf en de losse spullen doe ik in een bakje met ChemiPro, vervolgens spoelen. De flessen zélf reinig ik ook met ChemiPro en hang ik na het spoelen uit op een flessenrek (Brouwland artikel 021.080.7). ;)

Gaat uitstekend! 8) En als een rubber 'slecht' wordt, dan haal ik bij de slijter enkele beugels,  :lekkerbier: deze leeg (dan weet ik exact hoe schoon, of hoe vies, de flessen zijn) en gebruik de fles wéér! :biersmile:


Pingo

Hoi

OK, ik begrijp dat je graag flessen leegdrinkt, maar dan wel met eigen inhoud (Hoewel Grolsch erg lekker is, goed bitter) maar bij Brouwland (.com) kun je de rubbers los bijgestellen:

rubberen ringen voor beugels, 10 stuks

rubberen ringen voor beugels, 100 stuks

1 kG ringen !!! (ongeveer 500 stuks !!)

Dit kan wel handig zijn, zeker als je altijd de goede ringen wilt hebben.
Overigens je kunt ook hele beugels kopen, met ring beugel WIT +rubberen ring 10 stuks

Ik heb zelf wel eens 10 ringetjes besteld (toen ik toch bezig was...   ;D) daar was nix mis mee.

 :proost2:
Dick

korek

Citaat van: Menno op 07-02-2007  13:05 uEn als een rubber 'slecht' wordt, dan haal ik bij de slijter enkele beugels

Vervangrubbers kun je hier kopen.

Menno

Klopt! Maar zo af-en-toe een Grolsch beugel is best smakelijk! :proost:

En ik ben van mening dat de rubbers een aardige tijd meegaan. Elke keer vervangen is mijns inziens niet noodzakelijk. ;)

Jasperboe

Ook geen problemen met de rubbers hier. Er zat in 1 flesje wel zoveel koek dat het niet schoon te krijgen leek zijn, maar dit was niet afhankelijk van of ze open waren (met pilsresten, etc), of gesloten met ons eigen mislukte bier.

Het schoonmaken van de flessen blijft in mijn ogen een erg vervelend werk. Ik zal dan ook blij zijn als het brouwen, (na)gisten op fust en uiteindelijk tappen van ons eigen gebrouwen bier geslaagd is.  :gistsmile:

Menno

Ook een vaatje dient héél erg proper te zijn. ;)

Lead-ster

Ik haak hier even op aan.

Iemand ervaring mee om Grolsch beugels in de oven te doen? Bij mij staan ze er nu in overigens. Vroeger op het lab deed onze labassistent ons glaswerk in een snelkookpap (heul grote) 20 min bij 121 graden. Dat is met druk natuurlijk, maar ik heb ze nu natgemaakt, en ze gaan 20 min bij 125 graden in de oven.

Dat gezegd hebbende, ik heb wel maar 10 liter bier gemaakt...

Dit wordt ook gebruikt voor wecken, daar moet ook alles steriel zijn.

Jacques

Citaat van: Lead-ster op 27-09-2019  15:26 uIk haak hier even op aan.

Iemand ervaring mee om Grolsch beugels in de oven te doen? Bij mij staan ze er nu in overigens. Vroeger op het lab deed onze labassistent ons glaswerk in een snelkookpap (heul grote) 20 min bij 121 graden. Dat is met druk natuurlijk, maar ik heb ze nu natgemaakt, en ze gaan 20 min bij 125 graden in de oven.

Dat gezegd hebbende, ik heb wel maar 10 liter bier gemaakt...

Dit wordt ook gebruikt voor wecken, daar moet ook alles steriel zijn.

Als de flessen ontdaan zijn van alle organische verontreinigen inclusief biersteen kan je "flessen bakken". Wanneer dat er nog ergens aanslag in de fles aanwezig is bak je die vast tegen de wand van de fles. De bacteriën dood je weliswaar maar de oneffenheden in de fles kunnen zorgen voor gushing (het snel vrijkomen van koolzuur). Het is een methode die veel energie vereist. Handiger is een middel te gebruiken dat zowel reinigt en desinfecteert.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.