Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oxidatiespook  (gelezen 17503 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Oxidatiespook
« Reactie #25 Gepost op: 17-09-2007 17:48 u »
Volgens mij gaat er ook nog een enorm verschil zijn per biertype. Als je een (frisse) pils wilt brouwen zal je waarschijnlijk de lichtste oxidatie nog tegenkomen terwijl je bij een zware tripel de zwaarste oxidatie er misschien maar net uit kan halen.

Zelf heb ik gemerkt dat mijn bieren steeds lekkerder en frisser worden maar ik denk niet dat dat alleen maar komt door de verminderde oxidatie.

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #26 Gepost op: 17-09-2007 19:27 u »
http://www.ppt.it/home.htm
Als je hun video bekijkt, het lijkt dat oxidatie goed is voor een goede bier. Ik geloof daar niets van!

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 17-09-2007 19:45 u »
Mannen,

Ik hanteer een "oxidatiegevoelige" hevelton en filter om het draf te scheiden van het wort. Ik schep de inhoud van mijn maischketel letterlijk over in de spoelton. Toen ik met Menno samen aan het brouwen was hebben we flink zitten geinen om het oxidatie spook (WHOOOOEEEE :clownsmile:), toen ik aan het overscheppen was ;D.

Mijn methodiek kan zeker beter, maar ik heb nog maar eens een licht geoxideerd bier gehad... maar ik drink mijn bieren nooit ouder dan een half jaar.

Groet Caspar

PS Ik masch wel vaak in bij 69 oC

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 17-09-2007 19:58 u »
Het inmaischen maakt natuurlijk niet zoveel uit want je gaat toch pas scheppen of pompen of kletteren tijdens het filteren/spoelen en dat gebeurt altijd boven de 60 graden.

Wesley

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 17-09-2007 20:06 u »
Sommige mensen maischen in bij 50 graden en gaan dan flink roeren. Bovendien zit er op dat moment nog flink wat lucht (met zuurstof) in het geschrote mout. Reken maar dat er dan oxidatie optreedt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #30 Gepost op: 17-09-2007 20:06 u »
Bij het roeren en storten van de mout heb je ook wat zuurstofinslag.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-09-2007 20:07 u »
Dat zie je alleen in oude brouwerijen. In de moderne brouwerijen zijn de zwanenhalzen en lekbak taboe. Drie keer raden waarom.

Dat was dus inderdaad n van de opmerkingen van Papazian: door de grotere schaal waarop brouwerijen werken zou het wort gevoeliger zijn voor oxidatie. Dus dat dit soort dingen afgezworen door grote brouwerijen vind ik niet zo raar.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #32 Gepost op: 18-09-2007 13:08 u »
Dat klopt, Caspar! Ik verbaasde mij er in 1e instantie wel om. Gelukkig kwam het weer helemaal goed toen ik je heerlijke Chouffe-achtige (die het ook weer niet was) proefde. Man, die was cht lekker!  ;)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #33 Gepost op: 18-09-2007 13:22 u »
Dat was dus inderdaad n van de opmerkingen van Papazian: door de grotere schaal waarop brouwerijen werken zou het wort gevoeliger zijn voor oxidatie.

Da's wel raar he? Minder oppervlak per volume, zou je denken.

Sommige mensen maischen in bij 50 graden en gaan dan flink roeren. Bovendien zit er op dat moment nog flink wat lucht (met zuurstof) in het geschrote mout. Reken maar dat er dan oxidatie optreedt.

Er zijn er ook die hun water voorkoken  :verbergen: Dat vermindert de oxidatie toch wel flink. Gekookt water is bijna zuurstofloos en in die nacht wachttijd verzadigt het niet terug opnieuw, lijkt me.

Mijn methodiek kan zeker beter, maar ik heb nog maar eens een licht geoxideerd bier gehad... maar ik drink mijn bieren nooit ouder dan een half jaar.

Niet iedereen is even gevoelig voor oxidatiesmaak. Niet alle oxidatie uit zich werkelijk als de typische papierachtige oxidatiesmaak. Gisteren proefde ik een Mars-bier van brouwerij Contreras, waar ze een Baudelot-koeler (gegarandeerde oxidatiemachine) gebruiken. Ik was dus voorbereid, maar je proeft het. Niet direct kartonnen dozen, maar een zeker gebrek aan een open, frisse smaak (naast de typische metaalsmaak... alwr een Belgische ijzerbrouwer... :'( ).

Zoals Wesley (ongeveer) zegt, hoe meer overdreven je erop gaat letten in het brouwproces, hoe frisser je bieren worden. En je denkt dan dat het aan iets anders ligt, maar dat maakt niet uit :)

Offline hansvdm

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #34 Gepost op: 18-09-2007 23:44 u »
Je kan het maischwater altijd nog eerst laten doorborrelen met helium natuurlijk.. beetje kostbaar.  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 19-09-2007 08:55 u »
Dan moet je ook je geschrote mout van zuurstof ontdoen. Schroten in een ruimte met alleen stikstofgas?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 19-09-2007 09:10 u »
Ik betwijfel of de lucht in mout nu voor zoveel oxidatie zorgt. Op dat moment is de mout nog niet opgelost, en de zuurstof ook nog niet in het water. Zeker als je water dan al warm is, zal zuurstof niet zo graag in het water oplossen, daar gaat enige tijd overheen. En met zoveel stofkernen wil de lucht liever uit, dan in het water.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 19-09-2007 09:16 u »
In warm water zit niet veel zuurstof, dus doorblazen met een gas of voorkoken is ook overkill. Maar mout in warm water storten en dan flink roeren om de klonters eruit te krijgen kan wel degelijk voor oxidatie zorgen als je het niet rustig aan doet.

Wat goed werkt is eerst je geschrote mout in je beslagketel doen en dan de ketel zoveel mogelijk van onderaf vullen met water (dus de slang zover mogelijk naar onder duwen), zodat de lucht uit het geschrote mout wordt gedreven en klonten minder kans hebben te ontstaan. Zo heb ik het de laatste keer gedaan en er ontstonden aanzienlijk minder klonten.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 19-09-2007 09:27 u »
Is misschien gek, maar ik heb vrijwel nooit klonten. Zou dat iets met vochtig schroten te maken hebben misschien? Ik kieper de mout gewoon in de volle ketel; een paar seconden gesis en gefif en zo, en de boel zinkt, verzadigd met water maar nog niet opgelost. Enfin. Ieder z'n methode. Voorkoken is zeer zeker overkill, maar toch leuk :)

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 07-10-2007 11:35 u »
Hey medebrouwers,

Ik heb de laatste tijd bij mijn bieren erg last van oxidatie, een erg verbrande niet frisse smaak. Ik heb als maatregel genomen niet meer te roeren in het warme wort. Nu kook ik eerst mijn water, laat het afkoelen en gebruik het de volgende dag. Als ik de inhoud van het blik met het water meng, roer ik voorzichtig. Maar toch zijn de nieuwe bieren weer geoxideerd, zij het wat minder. Nu vraag ik mij af wat ik nog meer kan doen om het oxideren te voorkomen. Ik gebruik plasticen gistvaten van Brewferm, waarbij volgens mij lucht via de deksel bij het bier komt, omdat de deksel/ waterslot het vat niet goed afsluit. Kan het zijn dat door de gistvaten mijn bieren oxideren?  :weetniet:

Maurits

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 07-10-2007 11:46 u »
Oxidatie is geen gebrande smaak maar juist een muffe karton achtige smaak. Oxidatie valt reuze mee en je hoeft dus geen extreme maatregelen te nemen zoals het water voorkoken.

De smaak die je hier aangeeft komt dus ergens anders vandaan. Zou je misschien iets meer over je werkwijze kunnen zeggen?

Wesley

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-10-2007 11:46 u »
Wat goed werkt is eerst je geschrote mout in je beslagketel doen en dan de ketel zoveel mogelijk van onderaf vullen met water (dus de slang zover mogelijk naar onder duwen), zodat de lucht uit het geschrote mout wordt gedreven en klonten minder kans hebben te ontstaan. Zo heb ik het de laatste keer gedaan en er ontstonden aanzienlijk minder klonten.

Ik doe het op dezelfde manier, rechtstreeks van mijn CV ketel vul ik het maischvat langzaam van onder uit met water van 66 C. Ook geen klonten en je hebt meteen die heerlijke geur.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 07-10-2007 15:53 u »
Ik heb de laatste tijd bij mijn bieren erg last van oxidatie, een erg verbrande niet frisse smaak. Ik heb als maatregel genomen niet meer te roeren in het warme wort.

Bij een verbrande smaak zou ik juist meer gaan roeren!
Klopt het dat je met extract brouwt?

Het lijkt er op dat je een karamellisatie hebt van je wort. Je kunt in het begin van het verwarmen de gasvlam lager zetten laat het moutextract goed oplossen en ga dan pas goed verwarmen.

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 08-10-2007 20:40 u »
Jacques, volgens mij heb jij het probleem te pakken. Ik verwarm het blik altijd in water en misschien wordt dat iets te warm. Ik zorg er voor dat ik niet verder dan 70 graden ga. Ik leg altijd een thermometer in de pan, maar die steekt maar voor 1/3 in het water. Dus waarschijnlijk is water nog heter. Nu jij er over begint, bedenk ik pas dat dat misschien niet zo slim was :verbergen:

Heel erg bedankt!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 08-10-2007 20:47 u »
In water kan het niet warmer worden dan 100 graden, dat is niet warm genoeg om het te laten verbranden.

Wesley

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #45 Gepost op: 08-10-2007 20:53 u »
In water kan het niet warmer worden dan 100 graden, dat is niet warm genoeg om het te laten verbranden.

Maar bodem van pan kan makkelijk veel warmer worden.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 08-10-2007 21:17 u »
Maar het water wat in de pan is zal niet warmer worden dan 100 graden dus het blik in het water zal ook niet zo warm worden.

Wesley

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 08-10-2007 22:03 u »
Als het blik op de bodem van de pan staat zou de temperatuur toch wel veel hoger kunnen zijn dan 100 C. Je hebt dan namelijk geen water tussen de bodem van de pan en de bodem van het blik. De warmte wordt dan feitelijk rechtstreeks toegevoegd aan het extract. Omdat het extract geconcentreerd is kan deze makkelijk karamelliseren.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 08-10-2007 22:08 u »
Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar ik denk dat dit hier niet het geval is. Misschien kan Maurits nog even vertellen of het blik de bodem raakt of alleen water?

Wesley

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 08-10-2007 22:32 u »
Het blik raakt de bodem, dus het blik kan hierdoor te warm worden. De volgende keer zal ik er voor zorgen dat het blik de bodem niet raakt. Heel erg bedankt! :groots: