Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tsjerks Herms  (gelezen 27778 keer)

Offline Tsjerk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Tsjerks Herms
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2007 16:38 u »
Tsjerk,
Ik vind het fraai hoor wat je maakt! Die 3 verwarmingselementen vind ik erg stoer. Ik stel voor dat je wat extra zonnepanelen op je dak laat leggen, anders denken ze bij de Eneco (of wat jullie daar ook mogen hebben) dat je wiet aan het verbouwen bent.

Emile, ik vul mijn installatie met warmwater uit de cv-ketel van 60 graden dus dat valt nog wel mee. Ik wil zo snel mogelijk van de 60 graden stap naar de 70 graden stap met drie elementen. Het boeltje op temperatuur houden doe ik vervolgens met 2 elementen.

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2007 16:50 u »
Enige vordering.

Het dichtzetten van de holle-kamers in de kogelkranen met siliconenkit.

De overtollige kit heb ik verwijderd met de kop van een kruiskop schroef.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2007 17:24 u »
Tsjerk,

Je kit die openingen dicht. Dat hoeft niet hoor. Er zijn kant en klare koperen plugjes hiervoor te koop. Ze hangen in hetzelfde rek als waar je die kleppen gekocht heb. Wel even kijken,want de koperen plugjes zijn er in 2 maten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2007 18:49 u »

Mooie HERMS Tjerk.  :biersmile:
Persoonlijk zou ik wel voor computerbesturing gaan met elektrische kranen.
De balle verstand van, maar volgens mij zijn er wel Jip en Janneke interfaces denk ik.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2007 19:48 u »
Mooie HERMS Tjerk.  :biersmile:
Persoonlijk zou ik wel voor computerbesturing gaan met elektrische kranen.
De balle verstand van, maar volgens mij zijn er wel Jip en Janneke interfaces denk ik.

Hoppie, Ik heb overwogen om magnetische cv-kranen te gebruiken, maar dat wordt nogal duur. De hele installatie kost nu al bijna € 1500,= en met die kranen nog eens ca. € 800,= meer. Ook ben ik bang dat deze kranen niet goed te reinigen zijn.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2007 20:33 u »

Citaat
en met die kranen nog eens ca. € 800,= meer.

Kannone, dat is inderdaad niet leuk meer.  :o
Ik hou het nog wel even bij mijn weckpannetje met ouderwetse roerstok zoals deze. ----->  :brouwen:

Proast  :proost2: ouwe Fries.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #31 Gepost op: 17-02-2007 00:03 u »
Ik had dat probleem ook met zo'n kraan, kon geen plug daarvoor vinden :( Ik heb toen een stukje koperen buis 22 mm doorgezaagd over de lengte, platgeslagen en rond en op maat gevijld, daarna erin gesoldeerd.

Vrg,
Pieter

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 17-02-2007 08:35 u »
Ik had dat probleem ook met zo'n kraan, kon geen plug daarvoor vinden :( Ik heb toen een stukje koperen buis 22 mm doorgezaagd over de lengte, platgeslagen en rond en op maat gevijld, daarna erin gesoldeerd.
Vrg,
Pieter

Ik durfde de kraan niet warm te stoken voor het solderen. Ik was bang dat dan het kogelhuis kon beschadigen.
Daarom heb ik het maar gekit.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #33 Gepost op: 17-02-2007 11:06 u »
Ik vind het idee van die enkelvoudige inductieplaat onder de maischketel erg leuk. Volgens mij heeft zo'n inductie plaat weinig restwarmte  en is die ook goed te regelen op lage vermogens zodat je de temperatuur goed in de hand hebt. Wat ik me afvroeg bij zo'n inductiekookplaat of die bestand is tegen 50 kg gewicht?

Bij de Lidl hebben ze soms enkelvoudige inductiekookplaten van 1,8 kW in de aanbieding voor EUR 50. Ik weet alleen niet of die sterk genoeg zijn voor in mijn geval 30 kg.

De kraan heb je mooi afgedicht maar had je niet beter een kraan kunnen zoeken zonder zo'n zijaftakking?

Een idee voor bestuurbare kranen is om een stuk siliconenslang te nemen en die met behulp van een klein gelijkstroommotortje met spindel (draadeind) af te knellen zodat de slang afsluit. Of met een halve maan die langzaam rond te draaien is. In de ene stand knelt deze de slang af en in de andere stand is het een open slang. Op een dergelijke manier kan je goedkoop een regelbare klep maken die goed schoon te houden is.

Succes met je mooie installatie.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #34 Gepost op: 17-02-2007 12:46 u »
Je kit die openingen dicht. Dat hoeft niet hoor. Er zijn kant en klare koperen plugjes hiervoor te koop. Ze hangen in hetzelfde rek als waar je die kleppen gekocht heb. Wel even kijken,want de koperen plugjes zijn er in 2 maten.
Ik heb in dezelfde kraan waarmee ik het wort uit de maischketel naar de kookketel laat lopen, een aftapkraantje gemonteerd in plaats van een plugje, zodat ik wort kan aftappen om te meten en proeven. Zie foto.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 22-02-2007 20:17 u »
de gewijzigde pompopstelling.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-02-2007 20:22 u »
Eerste water test (flow van maar 8 liter per minuut)
Maischvat

Kookvat met whirlpool

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #37 Gepost op: 22-02-2007 20:48 u »
Hoi Tsjerk,

Een whirlpool in je kookvat. Hoe werkt dat dan precies? Kan je een woordje uitleg geven?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 22-02-2007 20:58 u »
Een whirlpool in je kookvat. Hoe werkt dat dan precies? Kan je een woordje uitleg geven?

Ik heb de inlaat zo gebogen dat ik bij het pompen een draaiing van de vloeistof in de pan krijg en onder in de kookketel plaats ik een soort vergiet. Door de draaiing van de vloeistof gaan alle vaste deeltjes zoals hopbellen, naar de midden van de pan. (Dit doe ik tijdens het steriliseren van de warmtewisselaar). Als ik nu het wort naar het gistvat pomp valt mooi alle prut in het vergiet.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 22-02-2007 21:02 u »
Is een vergiet dan echt nodig? Kan die 'prut' dan niet gewoon op de bodem blijven liggen?
Of als je dat vergiet er uit haalt dwarrelt die prut toch wel weer op, niet?
Ik denk dat ik het niet goed begrijp? :verbergen:

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 22-02-2007 21:07 u »
Ik laat het vergiet in de pan staan en pomp het wort naar het gistvat. Als het kookvat leeg is kan ik het vergiet er zo uithalen en legen. Dit is meer als test om de kookketel zo gemakkelijk mogelijk schoon te houden zonder dat ie losgekoppeld hoeft te worden uit de installatie.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-02-2007 21:37 u »
Ik ben echt wel benieuwd of dit gaat lukken! Je laat het ons ongetwijfeld lezen hé Tsjerk!
Misschien vergezeld van een paar kiekjes?
Wanneer ga je de eerste keer brouwen met je nieuwe installatie?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 22-02-2007 21:43 u »
Ja, ik zal jullie op de hoogte houden.

Mijn eerste brouwsessie???  :weetniet: Ik denk nog zeker een week of 4.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #43 Gepost op: 22-02-2007 23:50 u »
Tsjerk, over die pompen. Volgens mij staan ze nog altijd niet goed, de uitkant moet naar boven gericht zijn. Want nu pakt ie nog altijd lucht. Of dat is toch waar Johannes mij op wees toen mijn pomp zo stond. Ik heb het nooit uitgetest, ik heb ze ineens met de uitkant naar boven gezet.

En nu wil ik wel eens een vertaling uit het hollands, "it giet oan" ???

Groet
thibolleke

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #44 Gepost op: 23-02-2007 09:34 u »
Tsjerk:
Wat is de diam. van je koperwerk (15mm?)?
En wat voor (binnen/buiten) diameter is die gele slang waarmee je de pompen op de leidingen hebt gekoppeld?
Zit daar bij de leiding nog wat opvulling in?

gr.
Robin

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 23-02-2007 12:21 u »
Tsjerk:
Wat is de diam. van je koperwerk (15mm?)?
En wat voor (binnen/buiten) diameter is die gele slang waarmee je de pompen op de leidingen hebt gekoppeld?
Zit daar bij de leiding nog wat opvulling in?

De hele installatie is uitgevoerd in 15 mm koper. Het leidingwerk loop tot tegen de pomp en de slang wordt gebruikt als een soort sok. De slang heeft een binnen diameter van ca. 19 mm en een buiten diameter van ca. 25 mm.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #46 Gepost op: 23-02-2007 12:24 u »
Die 19 mm, zit dat lekker strak om de pomp? (heb zelf sinds kort een MD-20 :D)
En hoe heb je dat luchtdicht om de 15 mm leiding gekregen, het lijkt een beetje los, als ik die foto's zie...

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-02-2007 12:27 u »
Die 19 mm, zit dat lekker strak om de pomp? (heb zelf sinds kort een MD-20 :D)
En hoe heb je dat luchtdicht om de 15mm leiding gekregen, het lijkt een beetje los, als ik die foto's zie...?

Ik heb een losse knelring van 15 mm op de buis gesoldeerd (een sok 15 mm zou ook kunnen denk ik) en hier vlak achter de slangklem gezet.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #48 Gepost op: 24-02-2007 11:20 u »
Tsjerk, over die pompen. Volgens mij staan ze nog altijd niet goed, de uitkant moet naar boven gericht zijn. Want nu pakt ie nog altijd lucht. Of dat is toch waar Johannes mij op wees toen mijn pomp zo stond. Ik heb het nooit uitgetest, ik heb ze ineens met de uitkant naar boven gezet.

Misschien dat dit wel werkt en dat alle lucht mee naar 'buiten' wordt gecentrifugeerd. Dit is echter niet hoe Iwaki het adviseert.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 24-02-2007 15:55 u »
Zo nieuwe koppelingen en slangen op de pompen geplaatst (kosten: omgerekend 10 kratjes bier!!).  >:( Ik kreeg de slangenklemmen niet goed dicht en dat trok valse lucht. Dat probleem is nu opgelost. De flow is nu van 8 liter per minuut naar 12 liter per minuut gegaan.  :dansen:

Ik ga de pompen niet meer verplaatsen, dat is in mijn optiek niet nodig. Ik heb nu een beetje met de installatie gestoeid en kom er achter dat als je een beetje met beleid de kranen bedient krijg je ook geen lucht in de pomp en leidingen.
Voor mijn gevoel is 12 liter/minuut voldoende en met het weer verplaatsen van de pompen verwacht ik geen hogere flow. Het is gewoon de weerstand in de installatie.

Tags: herms/rims