Tsjerks Herms

Gestart door Tsjerk, 05-02-2007 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tsjerk

Mijn herms in aanbouw. Alvast een fotootje.

oranjeboombiertje

Dat ziet er netjes uit  :duimop:

 :degroeten:
Wesley

Tsjerk

Dit is ongeveer de bedoeling.


Bierke

Hé Tsjerk ik heb net dezelfde brander met die 3 kraantjes er aan. Werkt perfect hoor!!
Mooie installatie! Hoeveel liter zijn de ketels? 50 L?

Tsjerk

Citaat van: Bierke op 05-02-2007  22:12 uHé Tsjerk ik heb net dezelfde brander met die 3 kraantjes er aan. Werkt perfect hoor!!
Mooie installatie! Hoeveel liter zijn de ketels? 50L?

Het zijn 50 liter ketels, een 60 liter warmwatervat, 3x 1,8 Kw in warmwatervat (met thermostaatregeling), 1,8 Kw inductie onder maischvat en 9,2 Kw gasbrander onder kookvat.

Emile

Tsjerk,

Waar komen die branders vandaan? Zijn het Mammuth branders? Of komen ze ergens uit een CV ketel?

Tsjerk

Citaat van: Emile op 06-02-2007  00:17 uWaar komen die branders vandaan? Zijn het Mammuth branders? Of komen ze ergens uit een CV ketel?

Emile, deze brander zit bij van der Kooy in het programma (ik meen iets van € 55,=) en voor 50 liter ruim voldoende vermogen.

 :degroeten:

RobinB

Waarom nog een inductieplaat onder het maischvat?
De 3x 1,8 kW van het warmwatervat moet toch al wel voldoende zijn?

Tsjerk

Ik denk dat je wel gelijk hebt maar wil je zo dicht mogelijk bij de 1 graad per minuut kunnen opwarmen dan is het volgens mijn berekeningen krap.

 :degroeten:

MO

1 8,5 kW brander voor 50 liter lijkt me inderdaad aan de krappe kant.

Je warmwatervat wordt dus elektrisch verwarmd begrijp, met drie elementen van elk 1.8 kW onderin. Krijgen ze elk een stop of heb je krachtstroom? Zou je warmwater vat op deze manier wel homogeen verwarmd worden? Ken je voorbeelden van een plastic elektrisch verwarmd warm water vat?

Adrie

De ketels zijn 50 liter, er zit natuurlijk geen 50 liter water of wort in, maar maximaal 40 denk ik zo. Dan is 8,5 kW prima.

Tsjerk

Citaat van: MO op 06-02-2007  10:40 uZou je warmwater vat op deze manier wel homogeen verwarmd worden? Ken je voorbeelden van een plastic elektrisch verwarmd warm water vat?

Martin, als je goed naar de tekening kijkt kun je zien dat ik met 2 Iwaki MD-30 pompen werk.
1 pomp voor het rond pompen van het wort en 1 pomp voor het spoelen en voor het rond pompen van het water in het warm watervat met om het bovenste deel van de koperspiraal een slang van ca. 1,5 meter met het principe van een warmtewisselaar. Het water wordt dus onder uit het vat bij de verwarmingselementen afgezogen en via het warmtewisselaarprincipe weer boven in het vat terug gespoten.

 :degroeten:

klaas

He Tsjerk

Ziet er gelikt uit hoor je herms.
Ben zelf nog beginnend brouwer, maar wil later in de toekomst zelf ook iets dergelijks bouwen.(met een oude cv-ketel)
Kan ik een keer bij je komen kijken (woon ook in friesland) als je herms af is.
Zo kan ik misschien nog wat ideeën op doen  :hoera:

Tsjerk

Een foto maakt meer duidelijk dan heel veel woorden.


Tsjerk

Citaat van: klaas op 06-02-2007  12:51 uHe Tsjerk

Ziet er gelikt uit hoor je herms.
Ben zelf nog beginnend brouwer, maar wil later in de toekomst zelf ook iets dergelijks bouwen.(met een oude cv-ketel)
Kan ik een keer bij je komen kijken (woon ook in friesland) als je herms af is.
Zo kan ik misschien nog wat ideeen op doen  :hoera:

Klaas, je komt maar een keer langs om te kijken, te proeven  :proost: of te brouwen (moet de herms eerst wel brouwklaar zijn).


 :degroeten:

klaas

He Tsjerk,

Staat die afspraak.
Zodra herms klaar is, kom ik een keer langs (neem ik meteen wat eigenbrouwsels mee). :proost2:

Jos Groen

Ik wil dan ook wel komen kijken, wanneer verwacht je klaar te komen?  :elifant: :hoera: :hoera: :elifant:

Herman

Citaat van: Jos Groen op 06-02-2007  19:33 uIk wil dan ook wel komen kijken, wanneer verwacht je klaar te komen?  :elifant: :hoera: :hoera: :elifant:
Niet te persoonlijk he?

Jacques

O, o, o! LOL, ik moet even bijkomen.

Tsjerk

Citaat van: Jos Groen op 06-02-2007  19:33 uIk wil dan ook wel komen kijken, wanneer verwacht je klaar te komen?  :elifant: :hoera: :hoera: :elifant:

Ik laat het wel wel weten wanneer mijn herms brouwklaar is. Blijf deze topic maar volgen.

 :degroeten:

Tsjerk

Even een update.



Johannes

Tsjerk,

Je hebt hier de uitstroomopening van de pomp aan de onderzijde. Dit heeft als gevolg dat je iets minder dan je halve pomphuis gevuld is met lucht, en gevuld blijft met lucht. Als je dan pompt, wordt er lucht met flink wat toeren per minuut in je wort geslagen.

Bovendien gaat de capaciteit van de pomp zienderogen achteruit wanneer je ook maar een kleine hoeveelheid lucht in het pomphuis hebt. Als de weerstand groot genoeg is dan kan dat in dit geval betekenen dat je helemaal geen stroming hebt.

gr. Johannes

Emile

Tsjerk,

Ik vind het fraai hoor wat je maakt! Die 3 verwarmingselementen vind ik erg stoer. Ik stel voor dat je wat extra zonnepanelen op je dak laat leggen, anders denken ze bij de Eneco (of wat jullie daar ook mogen hebben) dat je wiet aan het verbouwen bent.

Ook die Iwaki pompen zijn erg indrukwekkend. Ik probeer je schema te volgen, maar ik snap niet waarom je er 2 nodig hebt. Het ziet er wel heel fraai uit, dat wel.

Waarom doen we met het forum niet een keer een "Toer de brouwinstallatie" om elkaars installaties te komen bewonderen  ;D

Tsjerk

Citaat van: Johannes op 13-02-2007  22:00 uTsjerk,

Je hebt hier de uitstroomopening van de pomp aan de onderzijde. Dit heeft als gevolg dat je iets minder dan je halve pomphuis gevuld is met lucht, en gevuld blijft met lucht. Als je dan pompt, wordt er lucht met flink wat toeren per minuut in je wort geslagen.

Bovendien gaat de capaciteit van de pomp zienderogen achteruit wanneer je ook maar een kleine hoeveelheid lucht in het pomphuis hebt. Als de weerstand groot genoeg is dan kan dat in dit geval betekenen dat je helemaal geen stroming hebt.

gr. Johannes

Johannes, hartelijk dank.
Ik had de uitstroom aan de onderzijde gedaan omdat ik al het water uit de leidingen wil hebben als ik de installatie niet gebruik. Maar jij hebt groot gelijk, de uitsroom moet hoger.

Thanks.

Jacco

Naar aanleiding van deze tip heb ik ook mijn pomp omgebouwd.

Ik krijg inderdaad nu geen last van lucht. Dit had ik verleden week nog wel tijdens proefdraaien.

Tsjerk

Citaat van: Emile op 15-02-2007  21:03 uTsjerk,
Ik vind het fraai hoor wat je maakt! Die 3 verwarmingselementen vind ik erg stoer. Ik stel voor dat je wat extra zonnepanelen op je dak laat leggen, anders denken ze bij de Eneco (of wat jullie daar ook mogen hebben) dat je wiet aan het verbouwen bent.

Emile, ik vul mijn installatie met warmwater uit de cv-ketel van 60 graden dus dat valt nog wel mee. Ik wil zo snel mogelijk van de 60 graden stap naar de 70 graden stap met drie elementen. Het boeltje op temperatuur houden doe ik vervolgens met 2 elementen.

 :degroeten:

Tsjerk

Enige vordering.


Het dichtzetten van de holle-kamers in de kogelkranen met siliconenkit.


De overtollige kit heb ik verwijderd met de kop van een kruiskop schroef.


Emile

Tsjerk,

Je kit die openingen dicht. Dat hoeft niet hoor. Er zijn kant en klare koperen plugjes hiervoor te koop. Ze hangen in hetzelfde rek als waar je die kleppen gekocht heb. Wel even kijken,want de koperen plugjes zijn er in 2 maten.

Hopmans


Mooie HERMS Tjerk.  :biersmile:
Persoonlijk zou ik wel voor computerbesturing gaan met elektrische kranen.
De balle verstand van, maar volgens mij zijn er wel Jip en Janneke interfaces denk ik.

 :degroeten:

Tsjerk

Citaat van: Hoppie op 16-02-2007  18:49 uMooie HERMS Tjerk.  :biersmile:
Persoonlijk zou ik wel voor computerbesturing gaan met elektrische kranen.
De balle verstand van, maar volgens mij zijn er wel Jip en Janneke interfaces denk ik.
 :degroeten:

Hoppie, Ik heb overwogen om magnetische cv-kranen te gebruiken, maar dat wordt nogal duur. De hele installatie kost nu al bijna € 1500,= en met die kranen nog eens ca. € 800,= meer. Ook ben ik bang dat deze kranen niet goed te reinigen zijn.

 :degroeten:

Hopmans


Citeeren met die kranen nog eens ca. € 800,= meer.

Kannone, dat is inderdaad niet leuk meer.  :o
Ik hou het nog wel even bij mijn weckpannetje met ouderwetse roerstok zoals deze. ----->  :brouwen:

Proast  :proost2: ouwe Fries.

 :degroeten:

Pieter.

Ik had dat probleem ook met zo'n kraan, kon geen plug daarvoor vinden :( Ik heb toen een stukje koperen buis 22 mm doorgezaagd over de lengte, platgeslagen en rond en op maat gevijld, daarna erin gesoldeerd.

Vrg,
Pieter

Tsjerk

Citaat van: Pieter64 op 17-02-2007  00:03 uIk had dat probleem ook met zo'n kraan, kon geen plug daarvoor vinden :( Ik heb toen een stukje koperen buis 22 mm doorgezaagd over de lengte, platgeslagen en rond en op maat gevijld, daarna erin gesoldeerd.
Vrg,
Pieter

Ik durfde de kraan niet warm te stoken voor het solderen. Ik was bang dat dan het kogelhuis kon beschadigen.
Daarom heb ik het maar gekit.

 :degroeten:

Henielma

Ik vind het idee van die enkelvoudige inductieplaat onder de maischketel erg leuk. Volgens mij heeft zo'n inductie plaat weinig restwarmte  en is die ook goed te regelen op lage vermogens zodat je de temperatuur goed in de hand hebt. Wat ik me afvroeg bij zo'n inductiekookplaat of die bestand is tegen 50 kg gewicht?

Bij de Lidl hebben ze soms enkelvoudige inductiekookplaten van 1,8 kW in de aanbieding voor EUR 50. Ik weet alleen niet of die sterk genoeg zijn voor in mijn geval 30 kg.

De kraan heb je mooi afgedicht maar had je niet beter een kraan kunnen zoeken zonder zo'n zijaftakking?

Een idee voor bestuurbare kranen is om een stuk siliconenslang te nemen en die met behulp van een klein gelijkstroommotortje met spindel (draadeind) af te knellen zodat de slang afsluit. Of met een halve maan die langzaam rond te draaien is. In de ene stand knelt deze de slang af en in de andere stand is het een open slang. Op een dergelijke manier kan je goedkoop een regelbare klep maken die goed schoon te houden is.

Succes met je mooie installatie.

korek

Citaat van: Emile op 16-02-2007  17:24 uJe kit die openingen dicht. Dat hoeft niet hoor. Er zijn kant en klare koperen plugjes hiervoor te koop. Ze hangen in hetzelfde rek als waar je die kleppen gekocht heb. Wel even kijken,want de koperen plugjes zijn er in 2 maten.
Ik heb in dezelfde kraan waarmee ik het wort uit de maischketel naar de kookketel laat lopen, een aftapkraantje gemonteerd in plaats van een plugje, zodat ik wort kan aftappen om te meten en proeven. Zie foto.


Tsjerk

de gewijzigde pompopstelling.

Tsjerk

Eerste water test (flow van maar 8 liter per minuut)
Maischvat


Kookvat met whirlpool

Bierke

Hoi Tsjerk,

Een whirlpool in je kookvat. Hoe werkt dat dan precies? Kan je een woordje uitleg geven?

Tsjerk

Citaat van: Bierke op 22-02-2007  20:48 uEen whirlpool in je kookvat. Hoe werkt dat dan precies? Kan je een woordje uitleg geven?

Ik heb de inlaat zo gebogen dat ik bij het pompen een draaiing van de vloeistof in de pan krijg en onder in de kookketel plaats ik een soort vergiet. Door de draaiing van de vloeistof gaan alle vaste deeltjes zoals hopbellen, naar de midden van de pan. (Dit doe ik tijdens het steriliseren van de warmtewisselaar). Als ik nu het wort naar het gistvat pomp valt mooi alle prut in het vergiet.

Bierke

Is een vergiet dan echt nodig? Kan die 'prut' dan niet gewoon op de bodem blijven liggen?
Of als je dat vergiet er uit haalt dwarrelt die prut toch wel weer op, niet?
Ik denk dat ik het niet goed begrijp? :verbergen:

Tsjerk

Ik laat het vergiet in de pan staan en pomp het wort naar het gistvat. Als het kookvat leeg is kan ik het vergiet er zo uithalen en legen. Dit is meer als test om de kookketel zo gemakkelijk mogelijk schoon te houden zonder dat ie losgekoppeld hoeft te worden uit de installatie.

Bierke

Ik ben echt wel benieuwd of dit gaat lukken! Je laat het ons ongetwijfeld lezen hé Tsjerk!
Misschien vergezeld van een paar kiekjes?
Wanneer ga je de eerste keer brouwen met je nieuwe installatie?

Tsjerk

Ja, ik zal jullie op de hoogte houden.

Mijn eerste brouwsessie???  :weetniet: Ik denk nog zeker een week of 4.

thibolleke

Tsjerk, over die pompen. Volgens mij staan ze nog altijd niet goed, de uitkant moet naar boven gericht zijn. Want nu pakt ie nog altijd lucht. Of dat is toch waar Johannes mij op wees toen mijn pomp zo stond. Ik heb het nooit uitgetest, ik heb ze ineens met de uitkant naar boven gezet.

En nu wil ik wel eens een vertaling uit het hollands, "it giet oan" ???


Groet
thibolleke

RobinB

Tsjerk:
Wat is de diam. van je koperwerk (15mm?)?
En wat voor (binnen/buiten) diameter is die gele slang waarmee je de pompen op de leidingen hebt gekoppeld?
Zit daar bij de leiding nog wat opvulling in?

gr.
Robin

Tsjerk

Citaat van: RobinB op 23-02-2007  09:34 uTsjerk:
Wat is de diam. van je koperwerk (15mm?)?
En wat voor (binnen/buiten) diameter is die gele slang waarmee je de pompen op de leidingen hebt gekoppeld?
Zit daar bij de leiding nog wat opvulling in?

De hele installatie is uitgevoerd in 15 mm koper. Het leidingwerk loop tot tegen de pomp en de slang wordt gebruikt als een soort sok. De slang heeft een binnen diameter van ca. 19 mm en een buiten diameter van ca. 25 mm.

RobinB

Die 19 mm, zit dat lekker strak om de pomp? (heb zelf sinds kort een MD-20 :D)
En hoe heb je dat luchtdicht om de 15 mm leiding gekregen, het lijkt een beetje los, als ik die foto's zie...

Tsjerk

Citaat van: RobinB op 23-02-2007  12:24 uDie 19 mm, zit dat lekker strak om de pomp? (heb zelf sinds kort een MD-20 :D)
En hoe heb je dat luchtdicht om de 15mm leiding gekregen, het lijkt een beetje los, als ik die foto's zie...?

Ik heb een losse knelring van 15 mm op de buis gesoldeerd (een sok 15 mm zou ook kunnen denk ik) en hier vlak achter de slangklem gezet.

Johannes

Citaat van: thibolleke op 22-02-2007  23:50 uTsjerk, over die pompen. Volgens mij staan ze nog altijd niet goed, de uitkant moet naar boven gericht zijn. Want nu pakt ie nog altijd lucht. Of dat is toch waar Johannes mij op wees toen mijn pomp zo stond. Ik heb het nooit uitgetest, ik heb ze ineens met de uitkant naar boven gezet.

Misschien dat dit wel werkt en dat alle lucht mee naar 'buiten' wordt gecentrifugeerd. Dit is echter niet hoe Iwaki het adviseert.

Tsjerk

Zo nieuwe koppelingen en slangen op de pompen geplaatst (kosten: omgerekend 10 kratjes bier!!).  >:( Ik kreeg de slangenklemmen niet goed dicht en dat trok valse lucht. Dat probleem is nu opgelost. De flow is nu van 8 liter per minuut naar 12 liter per minuut gegaan.  :dansen:

Ik ga de pompen niet meer verplaatsen, dat is in mijn optiek niet nodig. Ik heb nu een beetje met de installatie gestoeid en kom er achter dat als je een beetje met beleid de kranen bedient krijg je ook geen lucht in de pomp en leidingen.
Voor mijn gevoel is 12 liter/minuut voldoende en met het weer verplaatsen van de pompen verwacht ik geen hogere flow. Het is gewoon de weerstand in de installatie.

 :degroeten:

Johannes

Op papier geven die pompen 37 liter per minuut, maar zodra je er maar een slangetje op aansluit wordt dat inderdaad hard minder. 12 liter/ minuut lijkt me meer dan voldoende.

Tsjerk

Jongens, ik heb een vraagje voor de elektronica kenners onder jullie.



Ik heb deze thermometer van Conrad voor in mijn kook- en maischvat. Hier zit een min en max alarm op. Weet iemand wat ik moet hebben om het geval te kunnen laten piepen? Het schema staat bij dit bericht als een pdf.

Mijn vraag concreet: Wat is op het schema R1 (10K ohm),R2 (1K ohm), TR1 (BC 238), buzzer (mini piezo sounder). Wat moet ik hiervoor aanschaffen.
En wat zijn geschikte schakellaartjes voor de bediening. (wordt ingebouwd in 3 mm plaatmateriaal)

[verwijderd door de beheerder]

Emile

Tsjerk,

Die metertjes heb ik ook! Wat betreft je vraag: R1 en R2 zijn weerstanden, TR1 is een transistor type BC238, een buzzer is een buzzer ;D Te koop in iedere elektronica winkel, het zijn gangbare artikelen (allemaal centen en dubbeltjes kwestie, kost dus bijna niets).

Let wel even op de aansluitingen van de transistor, die zijn gelabeled met B(asis), C(ollector) en E(mitter).

Ik weet niet wat je bedoelt met schakelaartjes, maar kijk eens bij Conrad. Keuze zat.

Tsjerk

Citaat van: Emile op 28-02-2007  20:18 uLet wel even op de aansluitingen van de transistor, die zijn gelabeled met B(asis), C(ollector) en E(mitter).

Emile, kun je hier een beetje meer uitleg over geven. Welke moet waarop aangesloten worden?

Emile

Uit je vraag begrijp ik dat je helemaal niet weet wat een transistor is. Ik zal het proberen uit te leggen.

Die transistor bestaat (van de onderkant gezien) uit een halve cirkel. Als je het ronde deel rechts houdt (de rechte kant dus links), dan zijn de aansluitingen (van boven naar beneden): E, B, C

  ----\
  | E   \
  |    B |
  | C   /
  ----/

Zoiets dus (van onderaf gezien dus).

In jouw tekening is de Basis het verticale streepje (waar dus de weerstand van 10 K op komt). De Emitter is de aansluiting met het pijltje (die dus op de ground komt). De Collector is degene zonder pijltje, die dus aangesloten wordt op de buzzer en de weerstand van 1K.

Is dat helder zo?

Mocht je elektronika zaak de BC238 niet hebben: een BC237 of een 2N5825 zijn prima vervangers daarvoor.

Tsjerk

Emile, bedankt.  :groots: :groots:  Glas helder  :hoera: :hoera:

Waar het geval voor dient zal mij een worst wezen. Ik weet in ieder geval hoe die aangesloten moet worden.  :pan:

Emile

Blij dat het helder is. De buzzer trekt wat stroom, teveel om direct door jouw meter aangestuurd te worden. Dat kleine stroompje is wel voldoende om die transistor aan te krijgen, waardoor een grotere stroom kan gaan lopen tussen Collector en Emitter (en dus door de buzzer).

Die transistor is dus in feite een schakelaar hier.

Nu alleen nog netjes solderen. Maar iemand die zo'n toffe HERMS installatie in elkaar weet te krijgen, moet toch ook in staat zijn om die paar onderdeeltjes goed in elkaar te solderen.  ;D

Tsjerk

Waar zo'n hobby al niet goed voor is. Zo leer je naast brouwen ook nog wat over elektronica. Emile, nogmaals bedankt.

Tsjerk

Het bedieningspaneel


Links boven: temperatuur kookketel met temperatuur alarm.
Midden boven: temperatuur maischketel met temperatuur alarm.
Rechts boven:  thermostaat UT 100 van Conrad (schakelt 2 verwarmingselementen in het heetwatervat).
Groene knoppen: maischpomp en (spoel en circulatie) waterpomp.
Rode knop: Boost (schakelt 3e verwarmingselement in heetwatervat).

Emile

Citaat van: Tsjerk op 28-02-2007  21:23 uZo leer je naast brouwen ook nog wat over elektronica.

Haha, die Tsjerk. Heb je al goed naar je bedieningspaneel gekeken? Volgens mij is dat alleen maar elektronica. ;D

Tsjerk

Citaat van: Emile op 06-03-2007  22:09 uHaha, die Tsjerk. Heb je al goed naar je bedieningspaneel gekeken? Volgens mij is dat alleen maar elektronica. ;D

In verhouding tot de gehele installatie, vooral gerekend in tijd, is dit maar een klein beetje. En het lijkt meer dan het is.

Het wordt zo langzamerhand wel tijd dat ie af komt. Mijn laatste brouwdag was 25 november en het begint nu verschrikkelijk te kriebelen om weer een paar nieuwe recepten te brouwen. Ook het brouwen voor het ONK komt zo ook in de knel. Dus, zaterdag maar weer stevig aan de klus!!

 :degroeten:

RobinB

Heb je geen mogelijkheid te brouwen op de oude manier?
Ik ben mondjesmaat bezig met het verzamelen van de benodigdheden voor mijn HERMS, maar ga ondertussen gewoon op de oude manier door! :D

Tsjerk

Ik heb mijn brouwketels verwerkt in mijn Herms (met allemaal gaten) dus dat zal niet gaan. Mijn herms is in middels wel zo ver dat ik met wat losse stroomdraden, slangen en meters in theorie zou kunnen brouwen. Maar ik ben van het type dat eerst de installatie zo goed mogelijk af wil bouwen voor ik begin te brouwen met de installatie.

Jacco

Ik heb verleden week ook gebrouwen met mijn nieuwe Herms, zonder electronica.   :(

Dat wil je niet. Het is dan een hele klus om de temperatuur in de gaten te houden.

Tsjerk

Weer enige vordering.


In de sleuf rechts naast het bedieningspaneel zit het peilglas.


Backheyde

Tjerk,

Zie ik het goed dat je een induct-element onder een rvs ketel hebt gemonteerd?
Is het een speciale ketel (bodem) die ook op inductie kan?

Tsjerk

Dat klopt, ik heb onder de maischketel nog een extra inductieplaat (Macro ca. € 45,=). De ketels heb ik van 't Amerikaantje en zijn ook geschikt voor inductie.

 :degroeten:

Tsjerk

Zo, afgelopen zaterdag de eerste test gedraaid en ik ben zeer tevreden. :brouwen:

Het was natuurlijk een spannende dag  's morgens eerst gespoeld met natriumhy... etc, gootsteen ontstopper dus. 250 gram op 15 liter. Vervolgens volop gespoeld met water. smiddags eerst geschroot 8,3 kg pilsmout met de bedoeling 40 liter pils te brouwen met Saflager S-23. (hier had ik als enigste van de korrelgisten nog 2 zakjes van liggen).

Het maischen ging perfect. Super controle over de temperatuur. Het opwarmen naar de volgende temperatuur stap ging eerst veel te langzaam maar dit kwam door een instellingsfout van de thermostaat. Na dit gewijzigd te hebben verwarmt de installatie 0,8 graad per minuut (3x 1800 watt in het heetwatervat) zonder de inductiekookplaat te gebruiken.

Het spoelen verliep eveneens uitstekend. Ik denk dat ik de volgende keer langzamer ga spoelen maar er slibt in ieder geval niks dicht. overigens heb ik dun gemaischt met 4 liter water per kilo mout.

Het koken op gas was zo wie zo geen probleem. Maar toen......

Op het eind van het koken wilde ik de tegenstroomkoeler steriliseren door het hete wort er door te pompen. Het begon prima tot het hopfilter dichtslib-te. Met wat kunst en vlieg werk is het mij uiteindelijk gelukt de boel in het gistvat te krijgen.
Resultaat: 40 liter met een begin sg van 1047.

De komende week zal ik proberen een aantal kleine onvolkomenheden in de installatie te wijzigen. Vervolgens kan dan de installatie afgewerkt worden.

Hierbij nog een paar foto's.

Aan het maischen.


Het filteren van de maisch/ Saaz FWH in de kookketel.


Het peilglas op 45 liter.


Het resultaat. Stevig gehopte pils met ca. 26 ibu



thibolleke

Leuk dat je al met jouw Herms kunt brouwen. Ziet er erg leuk uit.

Alleen twee kleine vraagjes:
Zit er een soort roerder in het warmwatervat? Ik heb dat niet, en ben nog aan het denken hoe ik het zou doen. Volgens mij is een gelijkmatige warmteverdeling best belangrijk in het warmwatervat.

Waarom geen verstelbare sproeikop? Nu klettert het wort terug in het maischvat. Oxidatie toch, hetgeen wat in een Herms juist vermeden word.


Groeten en succes,
Thibolleke

gelfling

Dat kletteren, daar heb ik ook mijn twijfels over.... Maar op een of andere manier ligt er al wort op de buis. Wellicht heeft er meer vloeistof ingezeten.

Johannes

Tjerk,

Hoe is de constructie van je hopfilter? Ik heb hier ook wat mee geexperimenteerd, en gebruik nu de RVS buitenmantel van een flexibele waterleiding. Dit voldoet uitstekend.

gr. Johannes

Tsjerk

Citaat van: thibolleke op 12-03-2007  19:48 uAlleen twee kleine vraagjes:
Zit er een soort roerder in het warmwatervat? Ik heb dat niet, en ben nog aan het denken hoe ik het zou doen. Volgens mij is een gelijkmatige warmteverdeling best belangrijk in het warmwatervat.
Waarom geen verstelbare sproeikop? Nu klettert het wort terug in het maischvat. Oxidatie toch, hetgeen wat in een Herms juist vermeden word.

Thibolleke, ik heb geen roerder in mijn heetwatervat maar ik gebruik twee pompen. 1 pomp voor het maischen en 1 pomp voor het spoelen en voor de circulatie in het heetwatervat.

Wanneer ik minder in mijn maischketel heb zet ik een langer pijpje aan mijn sproeikop zodat ie dieper in de pan komt.

Citaat van: gelfling op 12-03-2007  19:55 uDat kletteren, daar heb ik ook mijn twijfels over.... Maar op een of andere manier ligt er al wort op de buis. Wellicht heeft er meer vloeistof ingezeten.

Klopt, ik had een volle ketel. Hier ben ik halverwege het filteren.

Tsjerk

Citaat van: Johannes op 12-03-2007  19:58 uHoe is de constructie van je hopfilter? Ik heb hier ook wat mee geexperimenteerd, en gebruik nu de RVS buitenmantel van een flexibele waterleiding. Dit voldoet uitstekend.

Johannes, zo heb ik hem ook maar ik denk alleen te kort. Ik ga er nu nog een stuk koper 15 mm aanzetten met zaagsneden er in. Zoals mijn maischfilter.


Johannes

De zaagsnedes laten natuurlijk meer door dan het RVS vlechtwerkje. Waarom maak je die niet langer?

Tsjerk

Citaat van: Johannes op 12-03-2007  20:34 uDe zaagsnedes laten natuurlijk meer door dan het RVS vlechtwerkje. Waarom maak je die niet langer?

Ja, je hebt gelijk maar met mijn oude hopfilter heb ik nooit problemen gehad.
Hoe lang is dat filter van jou ongeveer? Ik kan er net zo makkelijk nog een stuk flexibel bij aan knopen.

Johannes

Zo'n 30 cm. Ik weet niet hoe je oude filter was, misschien werkt dat ook prima. Ik filter het liefst zo goed mogelijk om de hete trub buiten de deur te houden, vandaar dit filter.

Tsjerk

Ik haal gewoon de langste flexibele aansluiting die er te krijgen is en die zet ik aan de bestaande.

Ik ben het met jou eens dat dit veel minder troep door laat dan een stuk 15 mm met zaagsnedes. (Hoewel mijn biertjes tot nog te prima waren.)

 :degroeten:

Tsjerk

Zo, eindelijk weer eens wat kunnen doen.



Bedieningspaneel kogelkranen.


Hopmans


CiteerZo, eindelijk weer eens wat kunnen doen.

Alsof een Fries het zo druk heeft.  :-\
Ziet er wel goed uit ouwe tijger.  :biersmile:
Kom je ook nog naar het ONK?

 :degroeten:

Tsjerk

Voor een Fries valt wel mee maar voor een makelaar is het nu hoogseizoen. Er is altijd wat, maar we houden de moed er in.  :proost2:

Naar het ONK?  Jazeker, ik neem nog een paar biertjes van mijn Leffe blond kloon voor je mee. (en nog wat ruilbiertjes)

Op de terugreis nog even een taxatie/aankoopadvies doen in Amsterdam.



Herman

Citaat van: Tsjerk op 26-05-2007  22:46 uOp de terugreis nog even een taxatie/aankoopadvies doen in Amsterdam.

Geef je jezelf aankoopadvies bij de Bierkoning? :D

Hopmans


Makelaar? Zo zo, dat is niet niets.

 :degroeten:

Tsjerk

Citaat van: Hoppie op 26-05-2007  22:56 uMakelaar? Zo zo, dat is niet niets.

Ik had het gemeld bij "even voorstellen". Dus niet goed opgelet ouwe West-Fries.  ;)

Herman, dat is een nog beter idee.

Arie

Tsjerk,
Werkt je HERMS al naar volle tevredenheid ? Ik reed vandaag door je woonplaats en moest even aan je denken. Superinstallatie moet ik zeggen. Alles ook gelijk netjes afgewerkt  :duimop: zo hoort het!
Ik ben zeer benieuwd hoe het brouwen hiermee gaat.  :biersmile:

Tsjerk

Na wat aanpassingen oa. hop- en maischfilter ben ik tevreden met het resultaat. Ik ben nu bezig met de afwerking, de definitieve montering en het schilderwerk.

Zorgvuldig isoleren.




Ja Ja, echt wel ...... BIER-GEEL  8)



korek

Dat ziet er super uit Tsjerk.

Tsjerk

Eindelijk na 6 maand niet gebrouwen te hebben, mijn november experiment met mijn herms in test fase.

High gravity; 60 liter ale in 4 batch-es van 15 liter vergist met S-04, US-56, Winsor en S-33.
De installatie doet het op zich goed maar heb bij het aanzuigen van lucht in de pomp (door te laat de kogelkraan dicht te doen) behoorlijk moeite de lucht weer uit de pomp te krijgen. Er moet dus toch nog wat aangepast worden maar kan de oorzaak nog niet goed vinden.

Nog een fotootje.



Gerb

Ziet er strak uit. Ik neem aan dat je met losse slangen werkt, die er dus nu niet op zitten?


Tsjerk

Nee Gerb, ik heb alles in 15 mm koper. Alleen de voeding (tuinslang) naar de installatie is een losse slang.

Tsjerk


Oscar

oud filmpje..... :)  maar wel leuk !!  :duimop:

Tsjerk

Het filmpje moest nog even in deze topic gelinkt worden als afsluiter.

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 15-01-2011  23:30 uHet filmpje moest nog in deze topic gelinkt worden als afsluiter.

Oke. 

Anton

Een heel mooie film als afsluiter van een prachtig topic. :groots:
Geluk gewenst met je fijne installatie.

Anton

Henielma

Mooie installatie en een leuk filmpje. Toch even wennen dat Fries voor een zuiderling als ik.

Tsjerk

Ik zit zo te denken...   :denken:  .....  zou je hier niet iets leuks van kunnen maken? Ze zijn maar 700 liter.


Raymond293

De grootste herms ooit gemaakt fabriceren? ;D

Inmetselen en verwarmen met houtblokken?  Een vijver?
Mogelijkheden te over...

Maar om hier bier mee te brouwen vergt een mega inspanning!

segtom

Zo'n Zweeds warmwaterbad dat je opstookt met een houtvuurtje?

Tsjerk

Ik zit de denken om van de ene ketel een maisketel te maken met een RIMS en van de andere gewoon een kookketel.
Beide ketels krijgen een gasbrander van 37,5 Kw en 10,8 Kw electra.
Het vermogen voor beide ketels is zeker 130% van wat je nodig hebt. Maar ik hou van overcapaciteit.
Ik denk dat de gasbrander voor de maisketel in hoofdzaak alleen gebruikt hoeft te worden om het water naar de eerste temperatuurstap te brengen.
Verder wil ik wil de installatie zo construeren dat 2 brouwsels op een dag goed realiseerbaar is.

Er moet nog heeeel veeel gebeuren wil hier voor het eerste wort uit stromen.  :nut:

Herman

Heb je plannen om van loopbaan te switchen Tsjerk? Bij deze capaciteit moet je ook denken aan een aantal flinke gisttanks met koelmogelijkheid.

bvalkema

Stapeltje IBC's (dat zijn van die plastic 1000 litervaten; vooral gebruikt in de agrarische wereld) scoren :)

Tsjerk

Citaat van: Herman op 29-08-2012  22:53 uHeb je plannen om van loopbaan te switchen Tsjerk? Bij deze capaciteit moet je ook denken aan een aantal flinke gisttanks met koelmogelijkheid.

Makelen doe je tegenwoordig voor de hobby. Daar verdien je geen geld meer mee. Wanneer dat gaat veranderen.... Ik weet het niet. Dus, het wordt tijd voor wat neven-activiteiten.

Ja die gisttanks, daar ben ik nog mee aan het stoeien maar ik denk wel een idee te hebben. Moet ik nog even verder uit kristalliseren.

Tsjerk

Citaat van: bvalkema op 29-08-2012  23:00 uStapeltje IBC's (dat zijn van die plastic 1000 litervaten; vooral gebruikt in de agrarische wereld) scoren :)

Je zit in de goede richting.  :biersmile:

Wybe

Wow, grote plannen Tsjerk. Als je hiermee gaat brouwen, kan ik je thuis ruiken! :biersmile:

KJ!

Dat zijn nog eens mooie plannen! Je mag je gelijk gaan inschrijven bij Kamer van Koophandel met dit soort volumes...
 :brouwen:

hobbybob

Citaat van: Wybe op 30-08-2012  14:26 uWow, grote plannen Tsjerk. Als je hiermee gaat brouwen, kan ik je thuis ruiken! :biersmile:

LOL ik ook met noordewind zit ik dan ook in de brouwgeuren van Tsjerk, alhoewel met die hoeveelheden denk ik dat we Tsjerk moeten gaan helpen Wybe :biersmile:

Broeky

Ik zie dat Tsjerk nog steeds actief is hier op het forum. Nu, zo'n 6 jaar later, ben ik wel benieuwd hoe het is gegaan met die ketels. Hoe is het ermee Tsjerk?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.