Ontmaagd

Gestart door klaas, 29-01-2007 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klaas

Beste Medebrouwers

Hierbij wil ik mededelen, dat ik gisteren ontmaagd ben(bedoel hiermee dat ik voor het eerst een "echt" biertje gebrouwen heb) :hoera:
Op een paar tegenslagen na (wortkoeler was te groot voor de pan en filter was iets te klein) ging het voorspoedig (mede dankzij paneelmeter van Niels  :groots:)
Heb even wat foto's gemaakt voor de liefhebbers






Paneelmeter van Niels om maisch temp. te meten met pt-100 voeler.

Paneelmeter om vergistings temp. te monitoren en op te slaan in computer.

Binnenwerk van oude geiser om wort te koelen.

Uiteindelijk uitgekomen op 15 liter tripelbier met een begin sg van 1080.
Zit nu lekker in het gistvat te bubbelen ,temp.intern in gistingsvat nu 25,6 graden. :duimop:
Zo nu nog even wachten tot ie uitvergist is en dan proeven.

Bedankt hierbij iedereen die mij in het verleden geholpen hebben om zo ver te komen.

j.steen

Van dat gebubbel word je vrolijk, hè?  :gistsmile:

klaas

Inderdaad word je echt vrolijk van.

Denk soms dat ik een koffiezetapperaat hoor, dus heb steeds zin in koffie i.p.v. bier.


Frans007

Heb geduld met proeven. Goed laten uitgisten en dan nog nagisten. Beter (te) laat op de fles dan te vroeg. Ik heb bewust 'te' tussen haakjes gezet, want van te laat bottelen kan volgens mij nooit sprake zijn.

Succes,  Frans

oranjeboombiertje

Je kan wel "te laat" bottelen. Dan heb je zo lang gelagerd dat er zo weinig gist is overgebleven dat de hergisting niet op gang komt. Maar hiervoor zal je toch veel langer moeten lageren dan 2 weken (wat gemiddeld wordt aangehouden).

 :degroeten:
Wesley

Jos Groen

Citaat van: klaas op 29-01-2007  20:23 uInderdaad word je echt vrolijk van.

Denk soms dat ik een koffiezetapperaat hoor, dus heb steeds zin in koffie i.p.v. bier.
En als ik midden in de nacht moet plassen ga ik op de terugweg even kijken of ie nog bubbelt...
En dat noem ik dan weer passie.

klaas

Goh kun jij slapen dan ;D

thibolleke

Zo lang lageren dat de hergisting niet op gang komt is inderdaad vrij beperkt als je 2 weken lagert.
Te flesjes te vroeg koud zetten voor rijping kan sneller een gestokte hergisting op fles tot gevolg hebben.
Ik schiet altijd eerst een flesje open (na 1-2 weken) om te kijken of de hergisting op fles gedaan is. Als er genoeg koolzuurdruk is gaan ze bij mij naar de garage.

Groet Thibolleke

Jacques

Citaat van: Frans007 op 29-01-2007  20:49 uwant van te laat bottelen kan volgens mij nooit sprake zijn.

Echt wel.

Als je lang wacht met bottelen is helemaal geen activiteit meer in je 'lagertank'. Door temperatuurschommelingen (inkrimpen van de lucht boven het vloeistofniveau kan er lucht door het waterslot getrokken worden. Deze kan schimmels bevatten en het bier infecteren. Een wit laagje op je bier en een minder goede smaak is het uiteindelijke gevolg.

Verder loop je meer kans op het ontstaan van een autolysesmaak en zul je zeker verse gist moeten toevoegen voor het bottelen. Doe je dat niet dan is de hergisting op fles niet gegarandeerd.

Laat het bier dus niet te lang staan voordat je bottelt. Mijn advies: hou het waterslot in de gaten. Als deze niet meer of nagenoeg niet meer werkt en het bier ook nog vrij helder is moet je niet lang meer wachten met het bottelen. Hoe lang dat precies duurt is van geval tot geval verschillend. De temperatuur tijdens de nagisting en de gebruikte gist spelen daarbij een belangrijke rol.

j.steen

Citaat van: Jos Groen op 29-01-2007  20:59 uEn als ik midden in de nacht moet plassen ga ik op de terugweg even kijken of ie nog bubbelt...
Aha, ik ben dus niet de enige!  :nut:

skeuri

Hoi,

Werkt dat binnenwerk van een geiser als wortkoeler een beetje? Ik zit ook te kijken om dit jaar eens de stap van blikken naar "volledig" brouwen te maken en dat is wel een kekke oplossing voor een goedkope wortkoeler.

Grtz, skeuri.

RobinB

Citaat van: skeuri op 31-01-2007  13:51 uWerkt dat binnenwerk van een geiser als wortkoeler een beetje?

Ja, en hoe werkt het eigenlijk?
Koud water in het vat laten stromen en wort door de buis, of andersom? ???

klaas

Hoi

Ja dat binnenwerk van een geiser werkt perfect, moet je wel een van koper hebben (niet een nemen van koper met tin laagje erop, is giftig).
Werkt het zelfde als een normale wort koeler (een slang als koudwater aanvoer, andere slang voor warmwater afvoer)
Je kan ook zelf een wortkoeler buigen van uitgegloeid koper (verkrijgbaar bij bouwmarkten) zie op forum voor hoe je dit maakt. :duimop:

klaas

Hoi

Zo even een laatste opdate, heb zondag gebrouwen en nu na 3 dagen is het bier al uitvergist(begin sg 1080,nu sg 1016, dus iets van 9,2% alc. na toevoegen van bottle suiker). Is wel een snelle gist (Unibrew voor blond, zwaar bier), vorige keer duurde het wel 11 dagen (met andere gist). Nu nog even wachten tot het bier wat helderder wordt en dan kan het op fles. :hoera:

Oscar

Na 3 dagen uitvergist, dat is inderdaad zeer snel. Welke gist heb je gebruikt? Als je dit bier nog een paar dagen warm laat staan zal ie wellicht nog wel een paar puntje er af snoepen en kom je misschien wel op de 1014 of 1012. Dan zit je toch op de ± 9,5 % alcohol. Aanrader is om toch nog een weekje te lageren.

klaas

He Oscar

Gebruikte gist is Unibrew voor blond zwaar bier (korrelgist) bij van der Kooy weg uit Jubbega.
Lageren dat doen we in de fles. :duimop:

Oscar

Met fles bedoel je na het bottelen? Dat is het geen lageren, maar hergisting op fles! Dat is wel degelijk anders. Maar zo heb ik het ook jaren gedaan, dus gewoon doen zou ik zeggen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.