Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie gaat hoe het ONK 2007 winnen  (gelezen 14983 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Wie gaat hoe het ONK 2007 winnen
« Gepost op: 02-02-2007 08:27 u »
Zullen we eens wat filosoferen over het ONK dat er in juni weer aan zit te komen? Het is nu ongeveer de tijd om de bieren speciaal voor de wedstrijd te gaan brouwen. Ik heb dit jaar wat zware bieren staan voor het ONK, ik brouw nog een best bitter, hopelijk nog een alt, maar echt ideeŽn in de orde van Salmo/Orval van de vier broeders of Oude Fruitkriek of iets dergelijks heb ik niet.

Wat voor een bier denk jij is er nodig om hoog te scoren op het ONK. Ik denk dat het elk jaar moeilijker wordt om je te onderscheiden. Ik heb begrepen dat de laatste tien jaar het niveau van de bieren in het algemeen enorm is toegenomen. Dat is ook wel logisch met de toegenomen inzichten in het thuisbrouwen en de steeds betere verkrijgbaarheid van verse ingrediŽnten. Vooral op het gebied van gist is er veel veranderd denk ik in de Nederlandse/Vlaamse thuisbrouwwereld.

Ik kon maar gegevens van een paar jaar vinden, misschien kan iemand dit nog aanvullen, maar zoals je kunt zien is er elk jaar weer in een andere klasse een winnaar. Overigens zijn biertypes als quadrupel, tripel, dubbel, witbier en blond mateloos polpulair. In 2006 werden bijvoorbeeld 41 tripels ingezonden. Het is niet gemakkelijk om je met zulke bieren te onderscheiden. Dit gezegd hebbende, Bram won in 2004 wel met een tripel.

Winnaars
1998 Pils (klasse A) Herman Holtrop
2004 Winterbier (klasse D) (Cees van Anrooij)
2005 Tripel (klasse C) Bram Hoogesteeger
2006 Orval achtige (klasse V) Vier broeders

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Wie gaat hoe het ONK2007 winnen
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2007 08:53 u »

Ik ga me de komende maanden toeleggen op "niet volgens geldige klasse bieren", dus er
valt voor mij niets te winnen, omdat ik niets in ga leveren.

Lambiek komt over 1 jaar pas.
De Blonde ale bestaat niet volgens de heren van het ONK, dus.................

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2007 09:01 u »
Maar dat thee bier van jou, dat zou toch een leuke klasse V zijn. Kom op, we verwachten wel dat je erbij bent op de camping hoor!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 02-02-2007 09:04 u »
Ik heb een beetje van alles wat... dus wie weet, springt er een bier uit  ;D.

Volgens mij wordt dit jaar de Chouffe kloon tientalle keren ingezonden  :brouwen:

Groet Cas

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-02-2007 09:06 u »
Thee is al op.  ;D
Ik zal wel iets in elkaar sleutelen, maar het wordt geen vetpot (in iedere klasse wel een potje).
Ik heb het dit jaar erg druk met werkzaamheden aan het huis.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 02-02-2007 09:36 u »
Kom op, Hop. Jij scoort elk jaar weer leuk in de vrije klasse met je geniale ingevingen. Wat moeten we nou zonder jou op de camping? Een van de mooiste momenten van het gebeuren van vorig jaar was toen wij de camping op reden en daar 1 tentje zagen staan met een luifel. ONder de luifel: twee kratten bier, Oscar en Hoppie. Toen wisten we al: dit weekend kan niet meer stuk.

Dus komen Hop.

Anders komen we je halen.

Wat het ONK betreft: je kunt net zo goed gaan filosoferen over wie dit jaar het songfestival gaat winnen. Het moet uiteraard een uitstekend bier zijn, maar ik geloof niet dat het mogelijk is om op voorhand biertypen uit te sluiten of juist te nomineren. Het zou me niets verbazen als dit jaar de Perfecte Chouffe kloon wint. Er zijn immers zoveel mensen die er serieus mee bezig zijn, dat een van de inzendingen de chouffe toch wel tot in de kleinste details moet naderen. En die krijgt dan 100 punten en die moet dan natuurlijk ook de winnaar worden.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #6 Gepost op: 02-02-2007 09:56 u »
Volgens mij ging het Hop meer om de tijd om bieren te brouwen dan om aanwezig te zijn op het ONK.

Plaatje bij Adrie's praatje:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2007 10:46 u »
Daar word je toch vrolijk van, nietwaar? Ik popel nu al om naar het ONK te gaan.

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #8 Gepost op: 02-02-2007 11:04 u »
He Hoppie, dan ga je dit jaar luxe. bij mij kun je zelfs staan in de voortent.
En bieren zat toch????? :verbergen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-02-2007 12:01 u »

Als je maar niet snurkt.  ;D

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #10 Gepost op: 02-02-2007 12:33 u »
Dan stop je toch gewoon een bierdopje in je oren?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-02-2007 12:42 u »

Het lampje zal vanzelf wel uitgaan van al die hoog alcoholische meuk.  :proost:

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #12 Gepost op: 02-02-2007 12:43 u »
Als je maar niet snurkt.  ;D

hoezo, dacht je dat je slapen mocht?????

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #13 Gepost op: 02-02-2007 15:16 u »
Volgens mij wordt dit jaar een oude geuze Nederlands kampioen.
Let maar op brouwer, Bram Hoogersteege.
Weet je waarom, is een moeilijk bier om te beoordelen.
Want wie er nou echt goed, een geuze beoordelen.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-02-2007 15:21 u »
Stuurt ie dezelfde geuze in als vorig jaar? Toen had ie al de 1e prijs in klasse A.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 02-02-2007 15:31 u »
En was-i op het nippertje eerste geworden toch? Naar verluid met opgekweekte gist uit een Boon of iets dergelijks.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-02-2007 16:29 u »

Jammer dat die van Oscar en mij volgend jaar pas af is, anders had Brammetje een vet probleem gehad.  :brouwen:
Alhoewel de keurmeesters wel weer in paniek raken als het niet naar een Boontje smaakt.
Wat dat betreft is het ONK ťťn grote klasse E.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #17 Gepost op: 02-02-2007 17:55 u »
Ja, hij was vorig eerste in klasse A.
De gist is op gestart uit een depot Drie fontijnen geuze.

We zullen het wel zien en horen.

Kees

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 02-02-2007 18:20 u »
Als Brammetje dat bier instuurd als zijne een oude geuze moet ie op zijn minst punten aftrek krijgen voor het feit dat deze minder dan een jaar oud is, en waarschijnlijk niet gestoken, dus zal het een lambiek zijn  :weetbeter: en dus niet voldoen aan de term "oude". Of heeft ie hem al 2 jaar geleden ingezonden.

Ik twijfel nog over de geuze van hop en mij. Wellicht dat ik of Hoppie vlak voor het einde van de inleverdatum nog even moeten proeven, Als ie (voldoende) koolzuur heeft, denk ik dat inleveren wel een optie is. Hier hebben we rekening mee gehoudem, want volgend jar kunnen we datzelfde bier nogmaals inleveren en dan is ie echt "oud" (2,5 jaar). Ditzelfde geld ook voor mijn lambiek die ik dit jaar gebotteld heb

Ik ga dit jaar vet scoren met mijn Schwarz! Al die keurmeesters moeten zo langzamerhand toch wel een uitgekeken zijn op al die dubbels en tripels. :D Verder heb ik nog op de planning een witbier, maar die zal wel niet gaan scoren, waarom niet? Dat zul je denk ik tzt wel lezen als het recept hier verschijnt.
De rest weet ik nog niet, misschien nog een keer een Twents rakkertje brouwen, dat heb ik ook al zeker een 2 jaar niet meer gemaakt.

Dus nog genoeg op de planning, plannen zat, maar tijd te kort. Maar evenals Adrie, ik het er nu al zin in. Let's GO-NK.

Ik bedenk nu dat ik voor het pronk maar eens een fustje ga vol brouwen en mijn tapje mee sleur naar de camping. !! Dat past wel als we vrijdag of zaterdag avond een grootse barbeque op de camping houden met zijn allen op de camping.

En Sjaak: we verwachten natuurlijk dat je dit jaar ook je bieren instuurd!  ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 02-02-2007 18:39 u »
Oscar, je overdrijft. Niet de brouwmethode wordt (direct) beoordeeld (natuurlijk wel indirect) maar het is toch vooral uiterlijk, geur, smaak, nasmaak en stijlvastheid die beoordeeld worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 02-02-2007 18:50 u »
Tuurlijk dat weet ik ook wel, en met de juiste gist proef je ook niet of ie nu 5 maanden of 3 jaar oud is denk ik, hoewel je het verschil wel zult proeven, maar al vrij snel zal ie aan de eisen van een lambiek of geuze voldoen.

[Nostalgic mode]
Toch wel jammer, want juist de lange lagering en complexe vergisting en unieke menging maken dit bier zo speciaal. Daar zou je niet mee mogen sjoemelen.
[/Nostalgic mode]

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 02-02-2007 19:54 u »
Dit jaar wil ik ook wel eens weten wat de keurmeesters denken van mijn bieren. Vaak vallen mijn bieren niet in een type dus zal wel niet hoog scoren. Ook weet ik (nog) niet hoe ik moet inschrijven/opgeven voor het ONK. Is er ergens een site of iets dergelijks waar dit staat uitgelegt?

Wesley

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #22 Gepost op: 02-02-2007 20:06 u »
Denk dat je hier voldoende vindt. http://onk2007.brouwen.nl/

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 02-02-2007 20:22 u »
Eh waar? Ik zie alleen links naar de Delta brouwers, brouwerij Emelisse en LABO.  :verbergen:

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 02-02-2007 20:41 u »
De site zal ter zijner tijd wel uitgebreid worden. Ik heb laatst een mailtje gehad over inleveradressen, dus er wordt echt wel aan gewerkt. Er zullen net als andere jaren inleveradressen verspreid over Nederland zijn, maar je daar maar geen zorgen over.

Wat ik wel een slechte zaak vind, is dat de nieuwe biertypenlijst nog steeds niet rond is. Je moet nu toch wel zo'n beetje gaan brouwen maar hoe moet dat nou als de nieuwe lijst nog niet eens bekend is. Ik zal Peter vd Hurk eens mailen.

Tags: ONK