Roerder maischketel

Gestart door krid, 31-01-2007 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

krid

Hoi, om het aanbranden van de mout in de maischketel te voorkomen had ik graag een elektrische roerder in elkaar geknutseld heeft iemand een idee hoe ik met een paar onderdelen een roerder kan maken? Of zijn er niet al te dure roerders op de markt te koop?

Groeten

Dirk

Henielma

Ik ben bezig er een te maken. Hiervoor gebruik ik een RVS roerwerk gemaakt door een kennis die goed is in RVS lassen. Verder een 24 Vdc gelijkstroommotor die ik gebruik op 7 tot 12 Vdc. Verder heeft de motor een haakse wormwieloverbrenging. Vanmiddag met 25 liter water in de ketel getest en de benodigde stroom viel mij mee. Dit was bij 7 V 0,8 A en bij 12 V zo'n 1 A.

Bijgevoegde foto geeft een idee.


Hopmans


Oscar

Ja, die kun je ook als reserve in je motorboot gebruiken. :D

Gerb

Hoe groot is dit apparaat? Op de foto lijkt het nogal een joekel.

Henielma

De parketstrookjes op de vloer eronder zijn 45 bij 7 cm, dit geeft een indruk van de afmetingen.

Ik wil de roerder gaan gebruiken voor een normale weckketel van 25 liter. De roerder kan verlengt worden met behulp van de staaf die nog in de buis zit. Op die manier kan ik hem eventueel later ook met een gamel kan gaan gebruiken. Met de spanning is dus de snelheid te regelen. Bij 21 Volt gaat het behoorlijk hard rond. Dit is misschien even handig vlak na de stort. Daarna is volgens mij zo'n 7 tot 12 Volt voldoende om het wort in beweging te houden. Tijdens het verwarmen kan eventueel de snelheid ook nog wat verhoogd worden. Het is de bedoeling dat dit op termijn met een computer bestuurt gaat worden tegelijk met de verwarming van de maischketel.

Bierke

Hoi Henielma,

Hou er wel rekening mee dat water rondroeren niet het zelfde is als maisch rondroeren. Dit laatste vraagt veel meer energie (spanning en stroomsterkte). Ik zelf gebruik een motor van een ruitenwisser voor een auto. En dat ding kan serieus warm worden. Maar toch houdt dat het een hele brouwsessie vol! Ik heb nog nooit de benodigde stroom gemeten.

Groeten,
Bierke

Henielma

Het spreekt voor zich dat wort rondroeren (veel) moeilijker gaat dan het rondroeren van water. Het verschil in stroomopname tussen met of zonder water is in ieder geval vrijwel nihil. Met wort ga ik nog meten wat de stoomopname wordt en dat zal inderdaad afhankelijk zijn van de beslagdikte.

Lenx

Ha Bierke,
Ik heb toevallig ook zo'n motor liggen maar het asje dat eruit komt draait heen en terug. Is dat bij jou ook zo of heb je hem uit elkaar gehaald? Ik zou de mijne ook wel willen gebruiken als roerder. Kun je eventueel wat meer info geven?

Bierke

Hoi Henielma,

De as van mijn ruitenwissermotor draait in 1 richting, tenzij ik de stroomzin omdraai. Op het asje zit draad. Op mijn inox roerstaaf heb ik dan een inox moertje gelast. Zo draai ik dan de roerstaaf op de as van de motor. De roerstaaf is lang genoeg zodat ik de motor later ook kan gebruiken bij maischketels die groter zijn dan een bierfust. Ik hoop dan wel dat het motortje die hoeveelheid maisch aan zal kunnen, maar dat zijn problemen voor later.

Met vriendelijke groeten,
Bierke

Stijn

Hoi allen,

Ik ben zelf nog niet zo lang in het bezit van een ruitenwissermotortje (let wel, er is veel verschil in grote/sterkte van deze dingen, afhankelijk van welk type wagen het is).  Mijn brouwsels zijn telkens rond de 85L, en ik heb hier geen hinder van ondervonden, het motortje gaat steeds vlot rond, ook bij een stort van 20kg. Oh ja, het is een 12V motortje... aangedreven met een gewone autobatterij.

Afmetingen van de roerder zijn:

diameter: 47
hoogte: 52

Je kan ook eens gaan piepen hier:  http://stekkiesbananaspace.spaces.live.com Hier staat een fotoverslagje van het brouwsel van vorig weekend, het roerwerk vindt je hier ook terug.


Groeten

Stijn samenvol

Tsjerk

Stijn, leuke fotoshow maar de Wyeast 1214 is de Chimay en niet de Westmalle gist.

 :degroeten:

Stijn

Citaat van: Tsjerk op 01-02-2007  19:07 uStijn, leuke fotoshow maar de Wyeast 1214 is de Chimay en niet de Westmalle gist.

Ja weet ik.

Maar het pakje met Westmalle 3787, was al in de prullemand verdwenen. Had nog ergens een leeg pakje 1214 bewaard en ik wou toch ook een foto plaatsen van de gistverpakking vandaar ('t is inderdaad misleidend).

Groeten

Stijn

Tsjerk

Misleiding !  :lessmile:

Nog een vraagje.
Zijn die branders van jou niet veel te groot. Van die buitenste ring slaat het vuur toch om de pan?

Stijn

Hoi Tjerk,

Eigenlijk wel, maar de buitenste ring wordt eigenlijk zelden gebruikt, enkel een paar minuten wanneer het wort aan de kook gebracht moet worden. Als het uiteindelijk kookt wordt die ook weer uitgezet.  Deze branders hebben beide een diameter van 50 cm (zie http://www.cookfusion.be, wat tevens ook de diameter is van mijn pannen. Een maatje kleiner was beter geweest.

Groeten

Stijn

Lenx

Bij Brouwland raden ze nogthans die branders aan voor die ketels, ik heb ook zo'n brander en ketel maar ik gebruik de buitenste ring niet.

Mijn ruitewissermotor is er dus eentje waarvan het asje heen en weer gaat. Nu moet ik op zoek naar een ander :(

MO

Zo Stijn, dat zijn geen lullige hoeveelheden bier die jullie in elkaar fietsen.

Adrie

Leuke foto's Stijn! Waar hebben jullie dat prachtige gistingsvat vandaan?

Stijn

@ Adrie, ik heb dat vergistingsvat gekocht van iemand hier op het forum (ben even zijn naam kwijt), het was eigenlijk een distilleerketel, maar na een beetje laswerk doet deze goed dienst als gistingsvat. Ik heb wel nog een afdichtingsring moeten laten maken, de eerste keer dat hij ingebruik genomen werd, kwam het schuim van onder het deksel. :stom:


Ik ben vorig jaar in april begonnen met bierbrouwen en het is nu al een obsessie (sommigen verklaren mij voor gek, maar als er volk over de vloer komt vinden ze het toch lekker.  :lekkerbier:)


Groeten  :proost2:

Stijn

Jos Groen

grote hoeveelheden bier worden daar geproduceerd, leuke foto's ook ...

vertel nog eens iets meer over het roer gedeelte , en ook of het rendement omhoog schoot


Stijn

Citaat van: Jos Groen op 06-02-2007  19:40 ugrote hoeveelheden bier worden daar geproduceerd, leuke foto's ook ...

vertel nog eens iets meer over het roer gedeelte , en ook of het rendement omhoog schoot




Dag Jos,


Ik ben vorig jaar begonnen met blik brouwen, al gauw begon dit te vervelen en ben ik overgestapt op mout, eerst 40 L daarna alles opgeschroefd naar 180 L. De bedoeling is om in de winter (kouder) te brouwen (cleaner bier, met de daaraan verbonden lange lagertijden, 4 tot 6 weken) zodat we de rest van het jaar van dit bier kunnen genieten.  Ik wil wel duidelijk stellen dat er enkel  gebrouwen wordt voor eigen gebruik!
 
In het begin roerde ik een paar keer met een houten lepel in het beslag het rendement was toen ongeveer een 60 à 65%, de schuimkraag bij het uitschenken van een bier was eigenlijk wel goed, maar na een halve minuut zonk deze volledig in tot een laagje van een halve centimeter.

Nu ik het roerwerk gebruik en eigenlijk continu in het beslag roer, is het rendement flink gestegen, wat resulteert in een rendement van 80 tot 85%, soms ietsje meer, ook de schuimkraag is véééél beter.


Het roerwerk bestaat uit een as van 60 cm met 4 roerbladen, onderaan in de ketel zitten er 2 die ongeveer over de ganse diameter van de ketel roeren op ongeveer 0.2 cm van de bodem, de andere 2 roerbladen kunnen in de hoogte ingesteld worden, afhankelijk van hoeveel er in de ketel zit...

Ik zal één dezer dagen een paar duidelijke foto's plaatsen van het roewerk en zijn motor (aangedreven met een batterij).


Ik ben zéér blij met mijn roerwerk, en heb 's anderendaags ook niet meer zeer in mijn arm. ;)



Groeten  :proost2:


Stijn

EtP

Citaat van: Lenx op 01-02-2007  19:31 uMijn ruitenwissermotor is er dus eentje waarvan het asje heen en weer gaat. Nu moet ik op zoek naar een ander :(

Kun je je ruitenwissermotor  niet uit elkaar halen, Ik denk dat er binnenin wel een asje zit dat alleen ronddraait. Dit wordt dan in een kastje er voor omzet in een heen en weer gaande beweging.

@stijn,

Mooie foto's. Wat is de frequentie waar je roerwerk mee draait. Als ik op de foto kijk zie ik achter het roerwerk  haast een draaikolk. In het boek van Kunze staat dat het roerwerk niet sneller hoeft te draaien dan 30 omw/min. Anders ontstaat achter het roerwerk onderdruk en dit veroorzaakt niet hydroliseerbare fijnstoffen.

Mvg Edwin

Lenx

Citaat van: EtP op 06-02-2007  21:19 uKun je je ruitenwissermotor  niet uit elkaar halen, Ik denk dat er binnenin wel een asje zit dat alleen ronddraait. Dit wordt dan in een kastje er voor omzet in een heen en weer gaande beweging.

Inderdaad, heb ik dit weekend ook gedaan. Intern zit er eigenlijk ook gewoon een wormwiel op een tandwiel. Ik moet nu de as van dat tandwiel zien te vervangen door iets wat langer is zodat ik de roeras erop kan monteren. Het moet natuurlijk ook nog goed in de lagering passen dus een gewone bout zal waarschijnlijk niet gaan. Ik zie nog wel wat er uit kan komen.

lenx

Jos Groen

 :dansen: Wormwiel ??? Zegt me niets. Help.

Stijn

@ etp

Het roerwerk bestaat uit 4 bladen, 2 onder  en 2 die in de hoogte verstelbaar zijn met een bout. Afhankelijk van het waterniveau stel ik de bovenste roerbladen in op de gewenste hoogte zodat er geen werveling ontstaat maar toch alles netjes geroert wordt.

Inderdaad op de foto zie je het water tollen, maar zodra de mout erbij gaat stijgt het beslag/waterniveau en draait het oppervlak zachtjes rond.

Groeten

Stijn

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.