grote hoeveelheden bier worden daar geproduceerd, leuke foto's ook ...
vertel nog eens iets meer over het roer gedeelte , en ook of het rendement omhoog schoot
Dag Jos,
Ik ben vorig jaar begonnen met blik brouwen, al gauw begon dit te vervelen en ben ik overgestapt op mout, eerst 40 L daarna alles opgeschroefd naar 180 L. De bedoeling is om in de winter (kouder) te brouwen (cleaner bier, met de daaraan verbonden lange lagertijden, 4 tot 6 weken) zodat we de rest van het jaar van dit bier kunnen genieten. Ik wil wel duidelijk stellen dat er enkel gebrouwen wordt voor eigen gebruik!
In het begin roerde ik een paar keer met een houten lepel in het beslag het rendement was toen ongeveer een 60 à 65%, de schuimkraag bij het uitschenken van een bier was eigenlijk wel goed, maar na een halve minuut zonk deze volledig in tot een laagje van een halve centimeter.
Nu ik het roerwerk gebruik en eigenlijk continu in het beslag roer, is het rendement flink gestegen, wat resulteert in een rendement van 80 tot 85%, soms ietsje meer, ook de schuimkraag is véééél beter.
Het roerwerk bestaat uit een as van 60 cm met 4 roerbladen, onderaan in de ketel zitten er 2 die ongeveer over de ganse diameter van de ketel roeren op ongeveer 0.2 cm van de bodem, de andere 2 roerbladen kunnen in de hoogte ingesteld worden, afhankelijk van hoeveel er in de ketel zit...
Ik zal één dezer dagen een paar duidelijke foto's plaatsen van het roewerk en zijn motor (aangedreven met een batterij).
Ik ben zéér blij met mijn roerwerk, en heb 's anderendaags ook niet meer zeer in mijn arm.

Groeten

Stijn