Indien ik dit verkeerd zie, of ProMash kan dit dus wel aan dan zou ik dit dus graag leren.
De correctiefactor van ProMash is niet bedoeld als een correctie wanneer er alcohol gevormd is. De correctie is een temperatuurcorrectie en niets anders.
Vreemd dat de formule niet klopt. Bij mijn bieren en ook commerciėle bieren klopt hij goed tot zeer goed.
Overigens moet je ten behoeve van deze bepaling zeer nauwkeurig meten en het bier ontgassen. Een kleine afwijking bij zowel de bepaling van het SG met de hydrometer als de waarde van de refractometer heeft grote gevolgen voor de uitkomst.
Voor alle duidelijkheid ProMash heeft verschillende formules:
- een formule om graden Brix om te zetten naar SG en Plato;
- een formule om het SG of Plato te berekenen tijdens de gisting (het begin SG moet dan wel bekend zijn);
- een formule om het begin SG of Plato en het alcoholgehalte te berekenen aan de hand van de refractowaarde en het met de hydrometer gemeten SG.
Mijn ervaring is dat de laatste formule betrouwbaar is mits de metingen correct worden uitgevoerd.
Uitgaande van een begin SG van 1081 en een refractowaarde van 8,8 ŗBrix kom ik uit op een berekend eind SG van 1006. Vermoedelijk is er toch iets mis met de meting. (Heb je ontgast bier gebruikt?)