Refractometer

Gestart door krid, 31-01-2007 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2007  21:23 uJe kunt een 2 punts kalibratie doen door zuiver water te nemen en daarvan de Brix (0) en SG waarde (1000) te bepalen. Vervolgens doe je hetzelfde voor een oplossing van kristalsuiker, bijvoorbeeld 200 g glucose opgelost tot 1000 gram zou een SG van 1083.0 en Brix waarde van 20.0 op moeten leveren.

Neem kristalsuiker en geen glucose. De meest verkochte glucose bevat kristalwater wat de meting lastiger maakt. Goed bewaarde verse kristalsuiker is watervrij.

Hopbier

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 30-12-2007  14:48 uZie ook bijlage. Ik vond nog een formule die redelijk in de buurt komt. Met de ingevulde waarden zoals hans die heeft gemeten, kom ik hiermee uit
op een Eind SG van 1019 Dat is toch redelijk in de buurt...Is weer testen waardig denk ik...

Nogmaar ff naar gekeken, maar ik begrijp dit proggie niet. Ik moet te veel variabelen invullen die ik niet kan meten... ??? ???

Nog even geduld, dan komt de nieuwste versie van het proggie en de documentatie.

HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 30-12-2007  15:41 uNeem kristalsuiker en geen glucose. De meest verkochte glucose bevat kristalwater wat de meting lastiger maakt. Goed bewaarde verse kristalsuiker is watervrij.

Hopbier

Mee eens. glucose bevat ca 10% kristalwater. kristalsuiker blijkt goed te werken. met 20 g kristalsuiker op 100 g met lab weegschaaltje en meten met 32 Brix hand held refractometer lever inderdaad precies 20.0 Brix.

HansH

Sint Maarten

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een refractometer (Brix 0 - 31). Ik heb veel topics doorgelezen over refractometers en wie wat denk/vind of ervan af weet ook ten opzichte van een hydrometer. Maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is:

Kan ik nauwkeurig de SVG en het alcoholpercentage bepalen met enkel een refractometer (en evt computer), zo ja hoe?


Herman

Als je een meting hebt voor gisting en na gisting, ja dat kan. Meet je alleen na gisting, dan moet je ook een SG meting met hydrometer doen. Ik gebruik zelf de tool van Hans Halberstadt. Maar je kunt ook Promash, BrouwVisie of BrouwHulp hiervoor inzetten. Ik heb zo geen stappenplan voor je.

hansHalberstadt

Citaat van: Sint Maarten op 20-11-2014  22:35 uSinds kort ben ik ook in het bezit van een refractometer (Brix 0 - 31). Ik heb veel topics doorgelezen over refractometers en wie wat denk/vind of ervan af weet ook ten opzichte van een hydrometer. Maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is:

Kan ik nauwkeurig de SVG en het alcoholpercentage bepalen met enkel een refractometer (en evt computer), zo ja hoe?
Ja dat kan zeker. Met het tooltje van mij gewoon Brix meten aan begin en tijdens gisting. Tijdens gisting kun je het beste de gist eruit filteren met injectiespuitje met stukje aquariumluchtslang + propje watten licht aandrukken in het slangetje, 10 druppels en dan 11e druppel op refractometer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.