Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aroma en Amber mout  (gelezen 7949 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Aroma en Amber mout
« Gepost op: 05-04-2002 13:11 u »
Ha allemaal,

ik heb recentelijk nogal enthousiast mout ingekocht bij Brouwland, en loop nu tegen de vraag op wat ik met sommige mouten het beste kan doen. Wat een problemen een mens al niet kan hebben ;D

In het bijzonder heb ik zowel een amber (50 ebc) als aromatic (150 ebc) mout gekocht. Nu snap ik wel dat die in ieder geval een andere kleur zullen geven, maar ii vroeg me af in wat voor soort recepten deze mouten nu het beste tot zijn recht zouden komen, en vooral dus wat de verschillen hierin zijn. Ik heb al wat zitten neuzen in Jacques' artikelen, maar kwam het niet echt tegen (wel iets over amber alleen). Verder heb ik het idee dat deze termen niet altijd consequent gebruikt worden - op een paar van de engelstalige sites werd er over een aromatic van 50 EBC gesproken. Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Verder heb ik her en der gelezen dat je amber/aromatic niet te lang moet bewaren. Komt dat echt zo nauw, of kan een paar maandjes wel.

Alvast bedankt maar weer,

Jan Willem.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Aroma en Amber mout
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2002 14:01 u »
Hoi JW,

De leukste oplossing is de volgende: Ga tijdens je volgende brouwsessie een tweede (en/of derde) bier brouwen, je bent toch bezig dus... Maak hoeveelheden van 5-10l en gebruik dezelfde gist als voor je andere bier. Maak een simpel bier van pilsmout en voeg daar 10% amber aan toe. Doe hetzelfde voor de Aroma maar dan met ca 5%. Op deze wijze proef je zelf het beste wat je met de mout wilt doen.  :lessmile:

Naamgeving van mout is inderdaad een leuke, deze veranderd ook behoorlijk in de loop van de tijd (ik brouw nu zo'n 14 jaar). Kijk ook eens op http://www.specialtymalts.com/ en http://www.brewingtechniques.com/library/backissues/issue1.1/fix.html

Verse mout is natuurlijk het beste, maar goed afgesloten kan je het best langere tijd bewaren. De aroma en smaak nemen wel wat af naar het schijnt, maar ik gebruik zelf soms ook nog mout die al jaren(!) oud is.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2002 14:13 u »
Ja, proberen is natuurlijk de beste manier. Ik heb zelf al wel eens zitten filosoferen over een soort kleine 'pilot brewery' met een capaciteit van een liter of 4, om precies dit soort experimentjes mee uit te voeren. Ik moet dan echter wel een ander spoelvat creeeren, want mijn huidige 10 gallon vat met valse bodem zou een veel te ondiep graanbed creeeren. Maar eens over nadenken....

JW.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2002 14:18 u »
Ik pas deze truc zelf wel eens toe.
Ik heb hiervoor nog de beschikking over mijn oude installatie. 3 curver emmers van 10L, 1 met een gat aan de zijkant waarin een rubberstop komt met kraantje, de andere twee met de bodem verwijderd, hiertussen span ik gewoon horregaas. Al met al een oplossing die geloof ik < 5 kost, dat kost je dus niet al te veel!

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2002 23:19 u »

Citaat

In het bijzonder heb ik zowel een amber (50 ebc) als aromatic (150 ebc) mout gekocht. Nu snap ik wel dat die in ieder geval een andere kleur zullen geven, maar ik vroeg me af in wat voor soort recepten deze mouten nu het beste tot zijn recht zouden komen, en vooral dus wat de verschillen hierin zijn. Ik heb al wat zitten neuzen in Jacques' artikelen, maar kwam het niet echt tegen (wel iets over amber alleen). Verder heb ik het idee dat deze termen niet altijd consequent gebruikt worden - op een paar van de engelstalige sites werd er over een aromatic van 50 EBC gesproken. Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Hoi Jan willem en de rest,

Het klopt dat de naamgeving van moutsoorten populair gezegd een zooitje is. Enigzins vergelijkbare moutsoorten worden onder totaal andere namen verkocht.
In het verleden werd de aromatic 150 EBC verkocht onder de naam caramelmout terwijl deze mout een zogenaamde broeimout is en geen caramoutsoort.

Aromatic 150 EBC is een hele mooie mout voor het brouwen van een dubbel of een Nederlands bokbier. Gebruik 10 tot maximaal 20%.

Ambermout leent zich uitstekend voor het brouwen van een Belgisch ale (ik heb wel eens begrepen dat deze mout gebruikt wordt voor het brouwen van Palm).

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2002 23:25 u »
En die Amber moet je dan zeker ook niet al te veel gebruiken, of niet? Bedankt in ieder geval! Dat van die karamel mout was me ook al opgevallen - b.v. in het boek van Jan van Schaik wordt ook de term gebruikt voor een ander mout dan crystal (of cara).

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2002 16:08 u »
Voor Palm zou je 80% pilsmout en 20% ambermout moeten gebruiken.
Overigens heb ik begrepen dat je voor De Koninck biscuitmout moet gebruiken. Daar zou ik zeker geen 20% gebruiken maar hoogstens 10%. Biscuitmout geeft een vrij sterke geroosterde smaak. Bij grote hoeveelheden zou die smaak wel eens te sterk kunnen overheersen. Om voldoende donker uit te komen zou je maximaal 5% aromatic 150 EBC kunnen gebruiken.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2002 16:31 u »
Hmmm.... misschien moet ik maar eens een Belgisch ale brouwen met pils en amber mout. Dan wel met wat meer hop dan in Palm, overigens. Vroeger vond ik het erg lekker, maar ik vind het nu een beetje een laffe smaak hebben.

Kun je in NL trouwens ook biscuit mout kopen?

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2002 01:25 u »
Hoi Jan Willem en de rest,

Biscuitmout kocht ik vroeger bij De Wolf Cosyns. Ik heb begrepen dat Brouwland een alternatief heeft. Als je dat soort zaken niet kunt vinden in catalogus kunt er altijd naar vragen via een mailtje.

Tags: