Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: PVC schadelijk?  (gelezen 32857 keer)

Offline Don Emilio

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: PVC schadelijk?
« Reactie #75 Gepost op: 30-03-2015 20:09 u »
Ik vind dat je als brouwer de plicht hebt om het bier te behandelen alsof het in de openbaarheid komt. Voor de gezondheid en veiligheid van jezelf, maar als je daar niet omgeeft, dan in ieder geval voor de gezondheid en veiligheid van de anderen die jouw bier drinken.

Perfecte opmerking, dat is wat ik bedoel. Proost

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline vanduijneveld

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Omnomnomnom
    • bodyblessings.nl - natuurlijke verzorging
« Reactie #76 Gepost op: 30-03-2015 20:19 u »

Graag even positief bekijken. Ook wij als hobbybrouwers willen toch de juiste materialen gebruiken .... en we laten ons gebrouwen bieren toch met mate proeven met met Maten.

Ik vind dat je als brouwer de plicht hebt om het bier te behandelen alsof het in de openbaarheid komt. Voor de gezondheid en veiligheid van jezelf, maar als je daar niet omgeeft, dan in ieder geval voor de gezondheid en veiligheid van de anderen die jouw bier drinken.

Ik bedoel het ook zeker niet negatief. Ik wilde alleen de correctie/opmerking maken dat je als non-bedrijf niet in overtreding bent als je het wel zou doen.

Ik wil inderdaad juist wl de juiste materialen gebruiken en ik ben huiverig voor die koppelingen en slangen. Vandaar de vraag. Ik hoorde dat ze vaker gebruikt worden bij het brouwen en ik vraag me dus af of dat kan of niet en wat de ervaringen hier zijn.

Misschien is dus de enige oplossing, vragen van welk materiaal ze gemaakt zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 30-03-2015 22:02 u »

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

PVC zou geen problemen geven als je onder de 60 C blijft. Bij het maischen doe je dat niet.

De Gardena koppelstukken zijn van PP/PE. Vermoedelijk zijn dat de koppelstukken van de links van vanduijneveld dat ook.
Het nadeeel van de Gardena koppelstukken is dat die gaan lekken als je ze gebruikt bij temperaturen boven de 70 C. En goed alternatief zijn messing koppelstukken. Zie bijvoorbeeld hier. Nadeel is wel dat ze veel duurder zijn. Maar zoals zo vaak is goedkoop duurkoop.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.

Offline Shaka

• Senior lid

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 30-03-2015 22:28 u »
Hornbach is ook een goed alternatief.

Maar laten we dit topic niet verder vervuilen...

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #81 Gepost op: 30-03-2015 22:30 u »
Ook verkrijgbaar in Nederland voor bijna dezelfde prijs en volgende dag waarschijnlijk al in huis: http://gevelwerken.luondo.nl/c-134820/waterslangen-en-koppelingen
Inderdaad vergelijkbare prijs. Ik heb veel gezocht maar jouw adres heb ik niet gevonden. Goede tip voor als je ze "morgen" nodig hebt.
Bij die van Aliexpress zit echter ook een verloop van 3/4" naar 1/2" maar inderdaad het duurt een week of 2 voordat je ze hebt.

Offline vanduijneveld

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Omnomnomnom
    • bodyblessings.nl - natuurlijke verzorging
« Reactie #82 Gepost op: 09-04-2015 13:17 u »
Wat denken jullie van de slang aansluitsets die staan op brouwmaatje.nl? volgens mij is het PVC maar dat weet ik niet zeker. Hetzelfde vraag ik mij af over de slangen, die zie ik wel vaak gebruikt worden in filmpjes, dus misschien is dat niet schadelijk omdat het PP/PE is? Onderstaand de linkjes.

http://www.brouwmaatje.nl/a-37333465/wort-koelers-warmte-wisselaars/complete-slang-aansluitset-nergens-goedkoper/
http://www.brouwmaatje.nl/a-36967592/slangen-en-aanverwanten/nylon-gewapende-slang-13x19mm/

Iemand heeft me verteld dat het geen kwaad kon om PVC te gebruiken voor hete wort, zolang het maar voor korte duur is. Maar dat betwijfel ik me.

Groet!!
ps: Geen idee hoe jullie denken over het reageren op oude topics, maar gezien dit mij de beste plek lijkt, toch maar hier geplaatst :)

Om even terug te komen op mijn eerste vraag. Na navraag bij aanbieder:
De koppelset (link 1) is dus van onbekend materiaal.
De slangen (link 2) zijn PVC.

Wel bijzonder dat ze wel aan bepaalde voedselnormen voldoen en worden aangeboden voor het gebruik bij bier/wort. Gezien de eerdere posts die aangeven dat schadelijke stoffen uit PVC wel degelijk kunnen migreren bij lagere temperaturen.

ik ga gewoon voor de stalen koppelset en siliconen slangen. Dan maar wat duurder uit, i.i.g. veilig.

Onderstaand was het antwoord:
---------------------------

1 Koppelset van kunststof niet te achterhalen welke maar werken perfect werk er zelf al 2 jaar mee.

2 RETIN
Lichtgewicht PVC luchtslang, geschikt voor compressoren, water en oliedampen
Goedgekeurd naar: EU2011/10
Temperatuurbereik: -25C / +70C

2a  ALIMPOMP/F   
      Mono gextrudeerde PVC slang met stalen spiraal. Geschikt voor het zuigen en licht persen van toepassingen waar een voedselnorm is vereist.
      Naar norm: 2007/19/EC cat. A,B,C
      Temperatuurbereik: -10C / +80C

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #83 Gepost op: 09-04-2015 15:25 u »
Ik haak even in met misschien wel een domme vraag. Ik heb een dompelkoeler van koper. hier heb ik gardenakoppelingen op naar tuinslangen (een op de kraan en een naar afvoer). Deze komen dus niet in aanraking met het wort. Dan is het toch prima om tuinslang te gebruiken?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #84 Gepost op: 09-04-2015 15:34 u »
Ik haak even in met misschien wel een domme vraag. Ik heb een dompelkoeler van koper. hier heb ik gardenakoppelingen op naar tuinslangen (een op de kraan en een naar afvoer). Deze komen dus niet in aanraking met het wort. Dan is het toch prima om tuinslang te gebruiken?
Zoals je zelf al aangeeft, komt het wort niet in aanraking met de PVC componenten. Geen probleem dus.

Tags: