Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelen van wort  (gelezen 5290 keer)

Offline hoekiepoekie

• Boven 10 berichten
  • *
Koelen van wort
« Gepost op: 29-01-2007 21:06 u »
Ik brouw sinds kort met moutextract. Nu lees ik een heleboel dingen over koelen van wort na het koken. Ikzelf deed tot nu toe het koken met te weinig water, hetgeen ik na het koken goedmaakte door dan ijsblokken in het kokende wort te leggen en de pan daarnaast in een bak met ijspakkingen.

Wat is de makkelijkste (en goedkoopste?) manier om een koeler te maken of te kopen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline klaas

• -
  • Vol lid
Re: Koelen van wort
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2007 21:21 u »
Beste Hoekiepoekie

Zelf koel ik met een binnenwerk van een oude geiser zie foto:

Goedkoop op de sloop te krijgen, maar je kunt ook van een koperbuis een spiraal buigen ,werkt ook prima (zijn veel voorbeelden hier op forum te vinden)

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2007 21:22 u »
Het makkelijkst lijkt mij een 5 m dunwandige koperen buis bij de bouwmarkt te kopen. Deze kun je met je handen buigen tot een spiraal op een maat die mooi in je vat of pan past. Twee rechte stukken omhoog, waaraan je twee slangen maakt. En met een koppeling aan de koudwaterkraan en n in de spoelbak en koelen maar. Werkt perfect.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2007 23:37 u »
Het makkelijkst lijkt mij een 5 m dunwandige koperen buis bij de bouwmarkt te kopen. Deze kun je met je handen buigen tot een spiraal op een maat die mooi in je vat of pan past. Twee rechte stukken omhoog, waaraan je twee slangen maakt. En met een koppeling aan de koudwaterkraan en n in de spoelbak en koelen maar. Werkt perfect.

Dat is uitgegloeid (geloof ik) koperen buis verkrijgbaar op rollen van 5 meter in de diameter 12 en 15 mm, deze buis is met de hand eenvoudig in de juiste vorm te buigen met enig beleid uiteraard, kosten voor de 12 mm versie is iets van 18 Euro.

Vrg,
Pieter

Offline korek

• Super lid
  • Land: nl
  • Pint lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2007 23:43 u »
Dat is uitgegloeid (geloof ik) koperen buis verkrijgbaar op rollen van 5 meter in de diameter 12 en 15 mm, deze buis is met de hand eenvoudig in de juiste vorm te buigen met enig beleid uiteraard, kosten voor de 12 mm versie is iets van 18 Euro.

Zoiets als dit?

Offline hoekiepoekie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2007 08:28 u »
Allemaal hartelijk dank voor jullie adviezen.

Vanmiddag naar de Praxis en eens kijken.