Koelen van wort

Gestart door hoekiepoekie, 29-01-2007 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoekiepoekie

Ik brouw sinds kort met moutextract. Nu lees ik een heleboel dingen over koelen van wort na het koken. Ikzelf deed tot nu toe het koken met te weinig water, hetgeen ik na het koken goedmaakte door dan ijsblokken in het kokende wort te leggen en de pan daarnaast in een bak met ijspakkingen.

Wat is de makkelijkste (en goedkoopste?) manier om een koeler te maken of te kopen?

klaas

Beste Hoekiepoekie

Zelf koel ik met een binnenwerk van een oude geiser zie foto:



Goedkoop op de sloop te krijgen, maar je kunt ook van een koperbuis een spiraal buigen ,werkt ook prima (zijn veel voorbeelden hier op forum te vinden)



Frans007

Het makkelijkst lijkt mij een 5 m dunwandige koperen buis bij de bouwmarkt te kopen. Deze kun je met je handen buigen tot een spiraal op een maat die mooi in je vat of pan past. Twee rechte stukken omhoog, waaraan je twee slangen maakt. Eén met een koppeling aan de koudwaterkraan en één in de spoelbak en koelen maar. Werkt perfect.

Pieter.

Citaat van: Frans007 op 29-01-2007  21:22 uHet makkelijkst lijkt mij een 5 m dunwandige koperen buis bij de bouwmarkt te kopen. Deze kun je met je handen buigen tot een spiraal op een maat die mooi in je vat of pan past. Twee rechte stukken omhoog, waaraan je twee slangen maakt. Eén met een koppeling aan de koudwaterkraan en één in de spoelbak en koelen maar. Werkt perfect.

Dat is uitgegloeid (geloof ik) koperen buis verkrijgbaar op rollen van 5 meter in de diameter 12 en 15 mm, deze buis is met de hand eenvoudig in de juiste vorm te buigen met enig beleid uiteraard, kosten voor de 12 mm versie is iets van 18 Euro.

Vrg,
Pieter

korek

Citaat van: Pieter64 op 29-01-2007  23:37 uDat is uitgegloeid (geloof ik) koperen buis verkrijgbaar op rollen van 5 meter in de diameter 12 en 15 mm, deze buis is met de hand eenvoudig in de juiste vorm te buigen met enig beleid uiteraard, kosten voor de 12 mm versie is iets van 18 Euro.

Zoiets als dit?


hoekiepoekie

Allemaal hartelijk dank voor jullie adviezen.

Vanmiddag naar de Praxis en eens kijken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.