Wat voor een molen moet ik kopen?

Gestart door Bram, 12-03-2002 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

hallo

Ik ben beetje bij beetje een brouwuitrusting aan het aanschaffen en ik vraag mij af wat voor een molen ik moet gaan aanschaffen. Ik heb de voordelen en de nadelen van een schijvenmolen ten opzichte van een walsenmolen wel begrepen maar ik zou graag willen weten wat er in de praktijk gebruikt wordt. Zelf heb ik altijd een koffiemolen gebruikt. Zouden jullie mij wat kunnen vertellen over jullie ervaringen met de schijven- en/of walsenmolen? Heeft het zin om een schijvenmolen aan te schaffen of zal ik daar snel op uitgekeken raken?

groeten,
Bram

Jacques

Hoi Bram en de rest,

Het verbeteren van de kwaliteit van mijn brouwsels is met horten en stoten gegaan. Eén van de veranderingen in mijn brouwapparatuur die tot een flinke smaakverbetering heeft geleid is de aanschaf van een walsenmolen (Maltmill). Voor de walsenmolen gebruikte ik altijd een schijvenmolen.

Door de betere schrootkwaliteit verloopt het filterproces veel sneller. Hierdoor en door het feit dat je minder fijne kafdeeltjes hebt logen er veel minder ongewenste smaakstoffen uit de kaf van de mout tijdens het maischen, filteren en spoelen. De smaak van mijn bier werd er een stuk frisser van.  :duimop:

Een walsenmolen is een stuk duurder dan een schijvenmolen. Mijn advies: iets langer sparen en meteen het goeie materiaal aanschaffen.  :biersmile:

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ik heb geen ervaring met een schijvenmolen, ben meteen voor een walsen molen gegaan (de JSP Schmidling), en ben daar heel erg tevreden mee. Superkwaliteit, levenslange garantie op alle onderdelen. Als je die zou overwegen, zou ik trouwens wel eens kijken of je hem niet in de U.S. kunt kopen, ze zijn daar VEEL goedkoper. Ik heb de mijne voor $110 kunnen krijgen, dat is bij Brouwland misschien wel het dubbele.

JW.

Bram

hallo heren,

Ik ben blij dat jullie mijn vermoeden hebben bevestigd. Ik ga dus een walsen molen kopen (in de toekomst). Nou is mijn vraag: is het nodig om een verstelbare molen te kopen? ??? Ik neem aan van wel maar ik vraag het toch even. :weetniet:

Bram

JWVG

Ha Bram,

Ik heb zelf getwijfeld tussen een verstelbare JSP Schmidling en een vaste versie. De meeste mensen raadden me toen aan om gewoon voor de vaste versie te gaan, die behoorlijk wat goedkoper is ook. Tot nu toe bevalt die prima. Ik heb efficienties van boven de 80%, dus ik denk dat het gewoon voldoet.

JW.

Jacques

Hoi Bram en de rest,

Toen ik mijn molen een aantal jaren geleden kocht bij Brouwland was de verstelbare versie van de Maltmill niet verkrijgbaar. Ik vond dat heel jammer omdat in veel wetenschappelijke boeken aangegeven staat dat de afstand tussen de walsen afgesteld moet zijn op de moutkwaliteit. Bart Balis van Brouwland wist mij te overtuigen dat de schrootkwaliteit van de molen heel goed was. Hij schrootte voor mij een hoeveelheid mout en liet mij dat zien. In eerste instantie dacht ik dat er veel hele korrels tussen zaten. Toen ik echter deze korrels even tussen mijn vingers rolde vielen ze zo uit elkaar. De korrels waren net geraakt en dat is voldoende.
Nu wil ik niet meer anders. Mijn schrootresultaat is goed, het rendement is net als bij Jan Willem hoog en ik hoef me niet druk te maken of de walsen wel op de juiste afstand staan. Soms is het brouwen in de praktijk een stuk makkelijker dan in theorie.

 :degroeten:  Jacques

Bram

Dit is heel goed nieuws  :elifant: :dansen: want dat scheelt toch gauw zo´n 40 dollar geloof ik....

Enorm bedankt en tot de volgende keer,
Bram

Herman

Ik werk zelf met een oude korenmolen van ca. 50 jaar oud. Zo'n model dat je ook aan de muur kunt hangen. Ik neem aan dat dit vergelijkbaar is met een schijvenmolen, de mout wordt geplet tussen de ronddraaiende wals en de molenwand.

Geen problemen tot nu toe, maar ik ben wel benieuwd naar vergelijkingsmateriaal. Ook word ik weleens moe van het zelf malen. Hiervoor heb ik een oplossing gevonden in de vorm van een ca 65 jaar oude elektrische koffiemolen. Het is een type dat vroeger in de winkels gebruikt werd om de koffie ter plekke voor de klant te malen. Werkt goed, maar het ding maakt zoveel toeren en een pokkeherrie dat ik het vrijwel niet gebruik uit angst voor een stevige vastloper!!  :o

Mocht ik nu voor de keuze staan, kocht ik een wals.

Herman

Edwin

Beste Bram en andere bierminnenden  :proost:

Ikzelf heb nu enige tijd een 'schijf' en behaal daarmee rendementen van zo'n 70%. Op zichzelf ben ik daar tevreden mee. Het kan inderdaad altijd beter met een wals, maar daar zijn ook duidelijk meer kosten aan verbonden. Ik zou in de nabije toekomst wel een wals aan willen schaffen, maar in mijn situatie waren andere uitrustingstukken even noodzakelijker. Elke euro kun je maar een keer uitgeven, dus... :-/
De voordelen van een wals zijn duidelijk. Het enige nadeel is de prijs van een wals. Is dat geen probleem, dan de wals!  :groots:

Succes met je aankoop!
Edwin

Edwin

Beste Bierminnenden  :proost:

Afgelopen zaterdag voor het eerst met een wals geschroot en ik moet zeggen dat dat toch wel erg mooi is :D :'(  Niet dus met de wals  ;D. Deze wals was zelf gemaakt en dan zijn de kosten ook wel te overzien. Ik maal nog wel even door op mijn schijvenmolen, maar ik zal toch wel extra op gaan letten op een mooie wals (als die zich aandient)  :elifant:

Dus Bram, ga voor de wals

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.