Wort filteren

Gestart door Frans007, 24-01-2007 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans007

Beste brouwers,

Voor het filteren van het wort gebruik ik altijd een kaasdoek. Zo heb ik dat geleerd, en het werkt op zich goed. Het wort wordt mooi helder. Maar de handeling op zich is niet het meest elegante in het brouwproces. De doek loopt snel vol met drab. Meestal doen we het met zijn tweeën, waarbij ieder in elke hand een hoek van de doek vasthoudt, en rollen we het wort een beetje heen en weer naar de nog niet verstopte delen van het kaasdoek. Het wort schenken we met een grote kan in de doek. Ik kan mij voorstellen dat er een handiger manier is.

Ik filter de maisch in een kuipfilter, dat niet geschikt is om hop te filteren. Had ik een hevelfilter, dan kan ik mij voorstellen dat dat ook niet de eiwitten en fijne hopdeeltjes tegenhoudt, of dat het snel verstopt raakt. Hoe filteren jullie zoal het wort?

Herman

De hevelfilter hevelt keurig door een bed van hopbloemen, waarna er vrijwel geen eiwitten e.d. meekomen. Ik gebruik bij het hevelen nog wel een grote trechter met een stuk kaasdoek, maar deze is pas na ca 50l dichtgeslibt.

PS het is het wort en niet de wort.

Johannes

CiteerHoe filteren jullie zoal het wort?

Ik filter het wort, door na het koken te 'whirlpoolen' (hard draaien met roerstok, zonder luchtinslag ivm oxidatie) en vervolgens af te hevelen. Alle vaste deeltjes die je niet in het gistingsvat wilt hebben zoals hop, en grote eiwitten, worden naar het midden van de ketel gewhirlpooled. Redelijk elegant, geen geklieder.  ;)

Frans007

Dat gaat snel, antwoord krijgen op zo'n vraag. Bedankt voor de tips. Vooral het whirlpooleffect lijkt zeer nuttig, maar dan moet ik dus toch een hevelfilter hebben. Ik zal eens op zoek gaan naar een bouwbeschrijving.

Johannes

Eigenlijk volstaat een simpele slang, door het whirlpool effect bezinken vaste deeltjes en hoef je niet persé te filteren. Maar om letterlijk het onderste uit de kan te kunnen halen; zie hier. Wat mij betreft het ultieme hopfilter ook bij gebruik van pellets slibt deze niet dicht.

Frans007

Bedankt Johannes, ik zal eens wat gaan knutselen. Wel nog één vraag: hoe zuig je zo'n hevelfilter aan?

oranjeboombiertje

Gewoon zoals je elke hevel aanzuigt :D

Frans007

Tja, het lijkt mij met de mond, maar met kokende wort.... Althans, ik koel dat meestal na het filteren. Zo niet, dan lijkt het mij in strijd met de hygiëne. Ik puzzel wel wat op een zuigertje of zo.

oranjeboombiertje

Als je aanzuigt tot het bijna bij je mond is en dan dichtknijpt dan zal het je mond niet raken, bij mij werkt het altijd.

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Op mijn filter zit een kraanje, is sluit een doorzichtige slang van ca 1 meter aan op het filter en zuig dan aan, zodra ik het wort zie stop ik met zuigen en draai het kraantje dicht, werkt prima.

Vrg,
Pieter

EBC

Kaasdoek...ik begrijp het niet. Ik gebruik een hevelfilter voor het maischfilteren. Na het koken een stukje rvs gaas met 1 mm mazen. Mijn wort is kraakhelder, er zit geen stukje in.

Waarom toch die doeken? Ik heb meer dan honderd mensen leren brouwen zonder kaasdoek, met prima resultaten, meerdere winnaars op de ONKs. Weg met die doeken, ze horen thuis waar ze voor gemaakt zijn, in de kaasmakerij. Anders hadden ze wel bierdoek geheten, of maischlinnen of zoiets.

MO

Ik gebruik alleen een slang, een pomp en het whirlpool effect. Net als bij Johannes. En er gaat best wat hopprut en eiwit mee hoor. Daar kijk ik nooit zo nauw op. Volgens mij is dat bepaald niet het meest kritische in het brouwproces.

Pieter.

Wat Mo zegt, ik laat wel altijd ca 3 liter wort doorstromen ook om mijn tegenstroom koeler te ontsmetten maar er komt nadien toch nog wel wat prut mee, maar mijn bieren zijn na afloop toch altijd kraakhelder. Dat whirlpool effect heb ik nog niet gebrobeerd, volgende brouwsessie eens doen :)

Vrg,
Pieter

Adrie

Ik heb een slang met aan het uiteinde een T-stuk met rvs gaas. Deze gebruik ik om uit de kookketel te hevelen. Aan het eind duw ik het uiteinde in de laag eiwitten/hopbellen. De hopbellen en het gaas houden bijna alle eiwitten tegen. Werkt perfect.


EBC

Ik doe dat zo:



Aan de buitenkant van de ketel zit een kogelkraan. Het gaasje zit gewoon los in het messing fitting stuk. Het is een standaard 1/2" schroef/22 mm soldeer fitting, die je overal kunt kopen.

Jacco

EBC,

Hoeveel blijft er dan in je ketel achter?

korek

Ik heb 2 filterbodems gemaakt van RVS antispatdeksels, één voor in de maischketel en één voor in de kookketel, ze werken perfect. Het was wel veel werk en heeft ook enkele boortjes gekost.


EBC

Vlak tegen het einde van het filteren zet ik de ketel wat scheef. Uiteindelijk blijft er ongeveer een 300 ml achter. Op dit plaatje is het bijna klaar:


korek

Het is wel leuk om te zien hoe bijna iedereen zijn eigen filter heeft bedacht.

Silvio

Zelf  gebruik ik altijd mijn hevelfilter zonder kaasdoek, met als eindresultaat kraakhelder bier maar gezien bovenstaande zit de "beste"oplossing" weer in de eenvoud!

Schaepekop

Als hop-/ eiwitfilter gebruik ik een deel van de afzuigkap (permanent filter).

BuBS

Dit is mijn hopfilter, eigenlijk het zelfde idee als Adrie.
Een op gerold stuk gaas, aan de buiten einden dicht geknepen en in het midden een gaat waar een stukje siliconen slang in gaat. Dit stukje slang komt tot bijna op de bodem en daar door bijna geen verliezen. Het wort is na één liter meestal al helder.


Dit is mijn maischfilter


Gr Kees

j.steen

Nergens zoveel verschillen als op dit (eigenlijk niet eens zo heel interessante) punt van het brouwproces, zo lijkt het.
In boeken en beschrijvingen van het thuisbrouwen komt het er vaak ook wat bekaaid van af. Toeval?

Hopmans


CiteerNergens zoveel verschillen als op dit (eigenlijk niet eens zo heel interessante) punt van het brouwproces, zo lijkt het.
In boeken en beschrijvingen van het thuisbrouwen komt het er vaak ook wat bekaaid van af. Toeval?

Da's een goeie. Geen idee eigenlijk.  :-\

@ Kees, heb je gleufjes in het maischfilter, of zijn de openingetjes onderop al voldoende?

 :degroeten:

Henielma

Als ik alleen hopbloemen gebruik dan gebruik ik alleen mijn hevelfilter voor het achterhouden van de hop in de kookketel. Dat gaat prima.

Helaas kan ik niet alle hop meer in bloemen krijgen. Wanneer ik hoppellets moet gebruiken dan doe ik een zelfgenaaide sok van fijnmazig doek over de sleuven van het hevelfilter en dan gaat het filteren met de hoppellets ook goed.
Het wort laten ronddraaien in de ketel voor het overhevelen helpt ook bij deze manier.

Ik gebruik een tegenstroomkoeler dus het wort wordt heet overgeheveld.

BuBS

Hi Hoppie,

Er zitten hele kleine gleufjes in, maar eigenlijk hoeft dat niet.
Werkt perfect.

Gr Kees

Frans007

Als oorspronkelijke vraagsteller wil ik iedereen bedanken voor de bijdragen. Ik zie dat ieder voor zich weer creatieve oplossingen heeft. Dat bewijst dat er ook in dit geval meerdere wegen naar Rome kunnen leiden. Ik heb in ieder geval genoeg tips om zelf iets mee te ontwerpen, zodat ik de kaasdoek aan de wilgen kan hangen.

Groeten,  Frans

Hopmans


Graag gedaan vriend.   ::)

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.