Refractometer schaalverdeling

Gestart door korek, 24-01-2007 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

Ik heb inmiddels al lang een andere, goede. Deze ligt ergens in een kast.

MH

Citaat van: HansW op 06-12-2008  18:05 uDe thermometer dat je op ebay hebt gekocht was dat toevallig  deze?

Hoi Hans,
Dat is inderdaad de thermometer die ik gekocht heb. Ik ben er zeer tevreden mee alleen ging al vrij snel een thermokoppel kapot. Ik stuurde toen een mailtje naar de verkoper en een paar dagen later had ik 2 nieuwe thermokoppels binnen. Dat vond ik wel netjes.
Ik heb de thermometer eens een keer gechecked op mijn werk met een geijkte thermometer en hij is ook nog eens erg nauwkeurig, misschien een graad afwijking.
Wat ik ook wel makkelijk vind is dat je 2 thermokoppels aan kunt sluiten en zodoende tegelijkertijd de temperatuur in de gaten kunt houden van je maisch pan en het spoelwater.

Groet,
Marcel


HansW

Bedankt! Nu weet ik  wat ik voor mijn verjaardag kan vragen  ;)

Groeten

Hans

wiwi

Ik kwam een refractometer tegen met een schaalverdeling die begint bij 1030 ( ca. 7,5 Brix) en gaat tot 1140 (32 Brix) dichtheid dus niet 0-32 Brix. Is deze voor ons bruikbaar?

Edgar

Citaat van: wiwi op 14-12-2008  10:14 uIk kwam een refractometer tegen met een schaalverdeling die begint bij 1030 ( ca. 7,5 Brix) en gaat tot 1140 (32 Brix) dichtheid dus niet 0-32 Brix. Is deze voor ons bruikbaar?

Wat vind je zelf?

jelle

Hiermee kun je alleen de begindichtheid meten.
Ik heb bijvoorbeeld mijn witbier gister gemeten en kwam op 6,5brix = 1009 na omrekenen.
Trouwens ook al heb je een meter die SG aangeeft op een schaalverdeling je zal altijd moeten corrigeren tijdens vergisting vanwege de alcohol.

Groet Jelle

wiwi

Citaat van: Edgar op 14-12-2008  10:20 uWat vind je zelf?

Ik heb inderdaad sterke twijfels over de bruikbaarheid, anders had ik die vraag ook niet gesteld, hè Edgar.
Ik zal mijn vraag anders formuleren:
-   gebruiken jullie, refractometergebruikers, de meter ook voor het meten van
     eind SG 's (mits correctie) of de goede oude spindel? En brengt dat wat?
-   gebruiken jullie, refractometergebruikers, de meter ook voor het meten tijdens het maischen? En is dat nuttig of verhelderend?

Albertus

Citaat van: wiwi op 14-12-2008  10:55 uIk zal mijn vraag anders formuleren:
-   gebruiken jullie, refractometergebruikers, de meter ook voor het meten van eind SG 's (mits correctie) of de goede oude spindel? En brengt dat wat?

Zie deze topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11135.0.html

Bert

wiwi

Ik denk dat de discussie voor mij hier gedaan is. Eind SG en refractometer met correctie is no go (zie topic dat Albert hierboven aangeeft). Om de meter bij het spoelen te gebruiken is de ondergrens van de schaalverdeling volgens mij te beperkt. Om enkel begin SG te meten net voor het vergisten hoef ik echt geen refractometer.

wilko

Citaat van: wiwi op 14-12-2008  12:00 uIk denk dat de discussie voor mij hier gedaan is. Eind SG en refractometer met correctie is no go (zie topic dat Albert hierboven aangeeft). Om de meter bij het spoelen te gebruiken is de ondergrens van de schaalverdeling volgens mij te beperkt. Om enkel begin SG te meten net voor het vergisten hoef ik echt geen refractometer.

Het (enige?) voordeel van de refractometer zoals ik het ervaar is dat je een druppeltje wort sneller afgekoeld hebt dan een maatcilinder voor de "dobber". 

Wilko

Edgar

Citaat van: wiwi op 14-12-2008  10:55 uIk heb inderdaad sterke twijfels over de bruikbaarheid, anders had ik die vraag ook niet gesteld, hè Edgar.

Ik wil maar zeggen dat je dat alleen maar zelf kunt bepalen. Natuurlijk is zo'n ding bruikbaar, en als je 'm voor niks krijgt ga je er op vooruit.

William

Citaat van: wilko op 14-12-2008  12:03 uHet (enige?) voordeel van de refractometer zoals ik het ervaar is dat je een druppeltje wort sneller afgekoeld hebt dan een maatcilinder voor de "dobber". 

Helaas is dat druppeltje ook sneller verdampt, dus snel sluiten die refractometer


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.