Wyeast gisten - samenstelling "smack-pack"?

Gestart door Bierke, 23-01-2007 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Wat zou er gebeuren als je een "smack-pack" Wyeast gist zonder het te laten opbollen openknipt met een schaar en enkel de gist zou gaan gebruiken? Met andere woorden, wat zit er in dat mysterieuze kleine zakje dat je moet stukdrukken?
gistvoedingszouten, mouttextract?

Oscar

Als je het echt wil weten moet je gewoon doen. Maar geloof mij, in dat kleine binnenzakje, daar zit de gist is, de het wort en eventueel voedings zouten(?) zitten hieromheen.

En als je dit gist gewoon gaat gebruiken is er niets aan de hand. Dit kan gewoon. Ik zie alleen het nut ervan niet in, want dan zul je zelf weer het wort moeten gaan maken. Dubbel werk dus. Maar knip maar eens zo'n zak á € 7,- open en gebruik alleen de gist en je hebt je antwoord in de praktijk.  :weetbeter:

EBC

Nee hoor, de gist zit in de buitenzak en het wort in het kleine zakje. Dat kleine zakje bevat wort en voeding. Je kan de gist gewoon opstarten zonder dat zakje in je eigen wort.

Jacques

Klopt EBC, ik kwam daar onlangs ook achter. Het binnenzakje bevat een heldere vloeistof. Geen gist dus.

JeroenCV

Het is geen probleem om de Wyeast zonder het binnenzakje te gebruiken. De gist zit in de buiten zak. Ik kwam hier achter toen ik maar een half geopend binnenzakje had, en dus nog een helder vloeistof (ik denk alleen voedingszout) in het binnenzakje had.

Edgar

De gist kán ook alleen maar in de buitenzak zitten, omdat die 'speelruimte' geeft (zeg maar headspace) om de levende gist wat gassen te laten produceren. Zou de gist in de binnenpouch zitten, dan zou deze zichzelf 'smacken'.

MO

Ook van mij de bevestiging: in de buitenzak zit gist, dit kun je gewoon gebruiken zonder de zak te laten opbollen.

Adrie

Je kunt het natuurlijk doen, maar het ontgaat mij waarom je dat zou willen. Het opbollen van de zak is juist een uitstekende indicatie of je gist actief is geworden. Je kunt dan meteen met de starter verder. Oudere gist heeft langer de tijd nodig om weer actief te worden. Dat betekent dat het een paar dagen kan duren voordat je starter actief wordt en in die tijd krijgen andere, ongewenste micro-organismen een kans. En dat wil je toch niet? Bovendien voeg je na het opbollen meer gist toe aan je starter dan wanneer je de zak niet laat opbollen. Meer gist betekent een kleinere kans op infecties.

Schaepekop

Vraag over deze gist,

Vaak hoor ik de opmerking dat de prijs van "smack-pack" Wyeast nogal duur wordt gevonden.
Omdat wij Zeeuwen zunig worden genoemd, waarom dan de gist niet direct uit de verpakking overgeent op schuine buis?
Natuurlijk moet je dan een starter maken, maar bij een grotere brouw dan 20 liter moet je dit toch ook doen?

BuBS

,,Wij,, Zeeuwen zuinig, Jan  :weetniet:
Waarom bezuinigen op kwaliteit, veel brouwers vinden € 4.96 te duur. En gebruiken dus een korrelgist en krijgen vaak een te zoet bier. Of erger, gaan gist opstarten uit een commercieel flesje bier, met de daar bij behorende risico's.
Gevolg, een bier waar je misschien niet tevreden over bent. Dat is weer zonde van een dag brouwen en de gebruikte grondstoffen.

Kees

Schaepekop

Hoi Bubs,

Tja, dat zunige zie ik dus ook niet zo en begrijp het nog steeds niet.
Waarom er dan bezuinigd zou moeten worden op kwaliteit ook niet.

Ik had de indruk, uit de hier gestelde vragen dat het men slechts alleen de gist wilde gaan gebruiken zonder de gist eerst te activeren of anders gezegd, waarom zou je de gebruiksaanwijzing volgen en alleen de gist gebruiken.
Deze logica ontgaat mij ook.

Jacco

Natuurlijk zou je de gist uit de verpakking direkt op schuine buis kunnen zetten. Volgens mij staat er hier al iets over op het forum.

Zoekt en gij zult (misschien) vinden.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 24-01-2007  00:04 uAls je het echt wil weten moet je gewoon doen. Maar geloof mij, in dat kleine binnenzakje, daar zit de gist is, de het wort en eventueel voedings zouten(?) zitten hieromheen.

Al sinds mei 2005 staat de info op mijn site http://home.wanadoo.nl/jnaikema/gist.html  met foto's van slurry en binnenzakje. De voedingsoplossing vond ik trouwens sterk naar appelsap ruiken.

Hopbier

Jacco

Citaat van: Drents Hopbier op 24-01-2007  11:37 uAl sinds mei 2005 staat de info op mijn site http://home.wanadoo.nl/jnaikema/gist.html  met foto's van slurry en binnenzakje. De voedingsoplossing vond ik trouwens sterk naar appelsap ruiken.

Hopbier

Dan had ik dat op jouw site gezien.

Drents Hopbier

Citaat van: Wacko Jacko op 24-01-2007  11:42 uDan had ik dat op jouw site gezien.
Zou ook best ergens op het forum kunnen staan. Maar het was commentaar op de opmerking van Oscar.

Hopbier

Bierke

Beste brouwers,

Ik ben blij met het grote aantal reacties. Maar laat ik eerlijk zeggen dat het een beetje reactie uitlokken was, sorry. Ik verklaar me nader. Bij mijn vorig brouwsel heb ik een pak Wyeast open gedaan ZONDER het te 'smacken'. De gistinhoud heb ik verdeeld over 5 proefbuisjes en in de koelkast bewaard. Met deze beperkte inhoud heb ik een giststarter aangemaakt. Dat deelt je prijs door het aantal proefbuisjes. En een collega brouwer heeft me verteld dat je er uitstekende bieren mee kan maken tot zeker 1 jaar na het in proefbuizen doen.
Maar de giststarter ging plots veel sneller toen ik een klein scheutje van dat kleine zakje toevoegde. Vandaar mijn vraag naar de inhoud van het kleine zakje...
De volgende stap zal het op schuine buis zetten zijn van de gist in een proefbuisje. Eerst nog een reincultuur zoeken of zit in het Wyeast pak enkel 1 gistsoort?

Schaepekop

Bedankt voor de link naar je homepage met de aangebode informatie.

 :degroeten: Jan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.