Dag allemaal,
Met het oog op mijn Imperial IPA, wil ik graag mijn brouwwater bewerken... op de site heb ik al wat informatie gevonden over de elementen die ik wil gaan toevoegen aan mijn leidingwater, te weten:
Calcium (Ca2+)
Ik heb er al een paar keer op gewezen: calcium heeft tal van positieve eigenschappen voor het brouwproces. Calcium stimuleert de enzymactiviteit en verbetert de eiwit afbraak. Verder stabiliseert het de alfa-amylase en zorgt het voor een snellere filtering. Het extraheert de fijne bitterstoffen uit de hop en vermindert de wortkleur. Calcium is een essentieel bestanddeel van de gistcel en kleine hoeveelheden calciumionen neutraliseren stoffen die giftig zijn voor de gist. Voorts verbetert het de klaring bij het ouder worden van het bier. Ook wordt de stabiliteit en smaak van een bier gunstig beďnvloed door calcium. De laatste gunstige eigenschap die ik hier noem is het feit dat calcium reageert met oxaalzuur tot het moeilijk oplosbare calciumoxalaat, waardoor gushing voorkomen wordt
Magnesium (Mg2+)
Magnesium is het andere metaalion dat verantwoordelijk is voor de waterhardheid. Ook dit ion is zeer gewenst. Het is noodzakelijk voor de werking van sommige enzymen en als gistvoeding. Bij concentraties tussen de 10 en 30 mg/l versterkt het ion de biersmaak. Daarboven kan het een samentrekkende bitterheid veroorzaken.
Sulfaat (SO42-)
Door sulfaten in het wort krijgt het bier een iets vollere, drogere en vooral bittere smaak. Sulfaten komen met name voor in Engelse biertypes. In de regel dient de hoeveelheid beperkt te blijven tot 150 mg/l. Bij sterk gehopte bieren geeft een hoeveelheid tussen de 150 en 350 mg/l een zuivere en pikantere bitterheid. Boven de 500 mg/l wordt het bier sterk onaangenaam bitter.
Bij Brouwland kan ik de volgende brouwzouten aanschaffen:
calciumsulfaat
magnesiumsulfaat
kaliumchloride
Hoeveel van dit spul adviseren jullie om toe te voegen aan mijn Amersfoortse leidingwater (per 10 liter)?
Amersfoorts leidingwater (laatste meting):
Calcium 34,07 mg/l
Magnesium 3,83 mg/l
Natrium 10,5 mg/l
Sulfaat 4,9 mg/l
Chloride 10,74 mg/l
Hardheid 5,64 Duitse Graden
Zuurgraad bij 20 oC 7,9 pH
Ik ben benieuwed naar de reacties.
Groet Caspar