Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevelfilter vs klassieke filter  (gelezen 4711 keer)

Offline caersbart

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Hevelfilter vs klassieke filter
« Gepost op: 22-01-2007 16:12 u »
Graag zou ik de pro's en contras weten tussen een hevelfilter in koper en een klassieke filter met filterplaat. Zijn er een paar door de wol geverfde brouwers die een beginneling kunnen helpen alvorens hij beslist welk systeem hij gaat kiezen ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: hevelfilter vs klassieke filter
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2007 16:39 u »
Ik heb met beide systemen ervaring, maar brouwtechnisch heb ik geen verschil gemerkt. Beide systemen kunnen heel goed werken, mits je natuurlijk niet te fijn schroot en zo. Een hevelfilter is voor de meeste mensen gemakkelijker te maken en gemakkelijker toe te passen. Het is gemakkelijker om een hevelfilter in een pan te zetten dan een filterplaat te maken op voetjes en dan een kraan eronder aan te brengen. 't Is dus maar net wat voor materialen je voorhanden hebt, hoe goed je kunt klussen en wat voor ontwerp van je installatie je verder voor ogen hebt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2007 16:39 u »
Dit ligt ook aan het type installatie dat je hebt. De hevelfilter werkt voor mij prima en daar ben ik zeer tevreden over. In mijn pannetje heb ik niet de mogelijkheid om een of andere plaat in te bouwen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2007 17:48 u »
Ik heb een keer gewerkt met de filterkuip van Brouwland. Hier was ik niet tevreden mee toen heb ik meteen een hevelfilter gebouwd. In deze filterkuip blijven zeker enkele liters achter. Ook is het lastig om helder wort er uit te filteren. Waarschijnlijk zullen anderen betere ervaringen hebben met een filterkuip dus het is maar net wat je zelf fijner vindt.

:degroeten:
Wesley

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2007 17:54 u »
Als je werkt met een aparte filterkuip moet je hete wort overscheppen of hevelen. Dit is weer een extra handeling die met een hevelfilter voorkomen kan worden. Met een hevelfilter heb je daarom ook minder kans op oxydatie.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2007 19:22 u »
Aan het eerste bericht van deze draad, zit een een document attached met daarin een overzichtje op bladzijde 3.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2007 19:59 u »
Persoonlijk werk ik met een hevelfilter. Ik heb deze ingebouwd in een koelbox waar ik in brouw dmv toevoegingen van kokend water aan het wort. Dit is gemakkelijk en levert goed bier op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hevelfilter vs klassieke filter
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2007 20:14 u »
Ik heb met verschillende klassieke filters gewerkt. De laatste jaren werk ik met een hevelfilter (en daarvoor met een wortverzamelpijp in mijn filterkuip).

Over de werking van een hevelfilter ben ik zeer tevreden. Voor mij geen klassieke filterkuip meer.
Je hebt minder werk (het beslag blijft in de pan), je knoeit veel minder (minder kans op de vorming van infectiebronnen) en het beslag is sneller helder.

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2007 22:32 u »
Ik werk altijd al met een klassieke filterkuip. Zelf gebouwd van twee plastic emmers van 30 l. Makkie. Doet altijd goed dienst. Ik lees over infectiegevaar, maar na het filteren zal je het wort toch nog moeten koken. Infectiegevaar doet zich volgens mij slechts voor na het koken van het wort. Ik kan je alleen niets zeggen over een hevelfilter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2007 23:19 u »
Infectiegevaar doet zich volgens mij slechts voor na het koken van de het wort. Ik kan je alleen niets zeggen over een hevelfilter. 

Klopt, maar ik heb het over het onstaan van infectiebronnen. Zie dit artikel. Via de infectiebronnen kun je een hele tijd later last gaan krijgen van hardnekkige infecties. Hoe minder je knoeit des te beter. En als je knoeit doe je er goed aan het gemorste materiaal onmiddellijk op te ruimen.