Stomen als ontsmetting

Gestart door Edwin, 22-03-2002 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Beste bierminnenden :proost:

Laatst heb ik bij iemand gebrouwen die stoom gebruikte om te ontsmetten. Ik kan me indenken dat de hitte zorgt voor sterilisatie  :weetbeter:. Het kwam op mij kinderlijk eenvoudig over: keteltje op het vuur, siliconen stop op de ketel, buisje in een gistingsvat en een kwartiertje laten stomen, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?  ???

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Leuke vraag. Ik heb hier geen ervaring mee, behalve ontsmetten in een autoclaaf (snelkookpan). Wat ik er wel van begrepen heb is dat de temperatuur >118C moet zijn, of dit met gewone stoom het geval is weet ik zo niet (ik heb vroeger niet zo goed opgelet tijdens de les). Uiteraard dient alles voor sterilisatie goed gereinigd zijn.

Herman

fritz

Hey Edwin,

Ik heb al enkele keren een stoomreiniger gebruikt om materiaal te ontsmetten.  Bierflesjes bv. kan ik na reinigen gemakkelijk nog eens uitstomen.  Wel opletten want er is al eens een flesje in de hand gesprongen door de stoom en het hoge debiet.  Geen schade ondervonden ;).  Gistingsvat en zo ook, altijd wel eerst reinigen.
Een autoclaaf werkt wel beter: combinatie van druk en stoom (>115 °C) resulteert in supergesatureerde stoom en die doodt en ontsmet alles.  Thuis kunnen we dat een beetje benaderen in een snelkookpan, zoals Herman al suggereerde.
Groeten!

Fritz
 :proost2:

Jens_Jacobs

Mijn gehele brouw, gist en lagertechniek is gebaseerd op stomen als ontsmetting. Ik kook, gist en lager in RVS vaten van 25 liter. Voor elk nieuw gebruik is 10 minuten uitstomen door een bodempje water in het vat aan de kook te brengen voldoende voor ontsmetting. Werkt fantastisch: als alles goed is staat een artikel daarover in een van de komende Proost - edities
Kortom stoom: dat is het!

JWVG