Stomen als ontsmetting

Gestart door Edwin, 22-03-2002 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Beste bierminnenden :proost:

Laatst heb ik bij iemand gebrouwen die stoom gebruikte om te ontsmetten. Ik kan me indenken dat de hitte zorgt voor sterilisatie  :weetbeter:. Het kwam op mij kinderlijk eenvoudig over: keteltje op het vuur, siliconen stop op de ketel, buisje in een gistingsvat en een kwartiertje laten stomen, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?  ???

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Leuke vraag. Ik heb hier geen ervaring mee, behalve ontsmetten in een autoclaaf (snelkookpan). Wat ik er wel van begrepen heb is dat de temperatuur >118C moet zijn, of dit met gewone stoom het geval is weet ik zo niet (ik heb vroeger niet zo goed opgelet tijdens de les). Uiteraard dient alles voor sterilisatie goed gereinigd zijn.

Herman

fritz

Hey Edwin,

Ik heb al enkele keren een stoomreiniger gebruikt om materiaal te ontsmetten.  Bierflesjes bv. kan ik na reinigen gemakkelijk nog eens uitstomen.  Wel opletten want er is al eens een flesje in de hand gesprongen door de stoom en het hoge debiet.  Geen schade ondervonden ;).  Gistingsvat en zo ook, altijd wel eerst reinigen.
Een autoclaaf werkt wel beter: combinatie van druk en stoom (>115 °C) resulteert in supergesatureerde stoom en die doodt en ontsmet alles.  Thuis kunnen we dat een beetje benaderen in een snelkookpan, zoals Herman al suggereerde.
Groeten!

Fritz
 :proost2:

Jens_Jacobs

Mijn gehele brouw, gist en lagertechniek is gebaseerd op stomen als ontsmetting. Ik kook, gist en lager in RVS vaten van 25 liter. Voor elk nieuw gebruik is 10 minuten uitstomen door een bodempje water in het vat aan de kook te brengen voldoende voor ontsmetting. Werkt fantastisch: als alles goed is staat een artikel daarover in een van de komende Proost - edities
Kortom stoom: dat is het!

JWVG

Nooit last met verbranden van jezelf of zo? Ik heb al problemen met een fluitketel  :-/ Overigens vind ik het principe ideaal - geen gezeur met chemicaliën, totaal milieuvriendelijk, geen kans op bijsmaakjes!

JW,.

Edwin

Hoi bierminnenden  :proost:

Aan jullie reacties te zien werkt stoom dus goed, vooral met een autoclaaf en met een temperatuur van 115 graden. Stomen met een keteltje geeft een stoomtemperatuur van ongeveer 90 graden. Dat is dan eigenlijk niet genoeg ? ???

Edwin

Jacques

Hoi Edwin en de rest,

Desinfecteren met stoom kan goed werken als voldaan wordt aan de voorwaarde dat het materiaal van te voren goed schoon is gemaakt. Materiaal waaraan vuil kleeft kan nooit op een effectieve manier worden gedesinfecteerd worden.

Verder is de desinfecterende/steriliserende kracht van stoom sterk afhankelijk van de temperatuur (zoals ook al de bijdragen van Herman en Fritz is gebleken) en de tijdsduur. Hoe hoger de stoomtemperatuur des te korter gestoomd moet worden.

Als je echt wilt steriliseren dan gelden volgens de literatuur de volgende waarden:

tijd in minuten      temperatuur in graden C
20                        105 – 107
15                        110 – 115
10                        115 – 119
5                          119 – 121
0,5                        130

Met stoom van 90 graden C kun je in de praktijk dus niet echt steriliseren (=het afdoden van alle micro-organismen en sporen). Hoe lang je met bij genoemde temperatuur moet stomen om echt te desinfecteren (=het afdoden van alle micro-organismen) weet ik niet .

 :degroeten:  Jacques

Herman

Hoi allen,

In aanvulling op Jacques, is volgend artikeltje interessant:
http://www.brewingtechniques.com/library/backissues/issue1.2/raines.html

Herman  :leren:

JOhtheo

Citaat van: Jens_Jacobs op 22-03-2002  13:05 uMijn gehele brouw, gist en lagertechniek is gebaseerd op stomen als ontsmetting. Ik kook, gist en lager in RVS vaten van 25 liter. Voor elk nieuw gebruik is 10 minuten uitstomen door een bodempje water in het vat aan de kook te brengen voldoende voor ontsmetting. Werkt fantastisch: als alles goed is staat een artikel daarover in een van de komende Proost - edities
Kortom stoom: dat is het!

Stuk duidelijker door de indrukwekkende Brouwtv editie.
Deze brouweditie onthult een boel nieuwe hulpmiddelen en mogelijkheden het brouwen aan te pakken.

Efficiënt (niet) schoonmaken, want ontsmetten met stoom,
opvangen en hergebruiken koolzuur,
duurzaam gebruik water, minimale brouwtijd,

Denk dat boel hobbyisten boel vernieuwends hebben gezien. Terwijl jij dat al ruim 20 jaar zo doet.
Vraag: Is het bouwen van een stoomvat als die jij hebt realistisch realiseerbaar voor, door een hobbyist?
Zo ja, zou je dat eens stapsgewijs willen toelichten /uitleggen, hoe te maken.
Idem vwb je hergebruik van koolzuur, en hoe je zo'n koolzuurvat maakt.
Begrijp dat ik veel vraag, ga er zeer zeker meer mee doen.
groet, Johan

ps.
Kwartiertje werk per brouw die jij zegt nodig te hebben mag gerust iets meer van mij,
maar de 5 a 6 uur voor een gemiddelde hobbybrouwer steekt er schril tegenover, en mag gerust iets minder van mij. Probleem van de tanninen los jij als je wilt zo en makkelijk (jou voorwaarde) op met een maischzak, zak er uit na een uurtje of 2, en je proces verder in tact laten.
Je afkoelproces in de ketel scheelt boel koelwater. Is duurzaam, snel, win-win
Dat de stoom je vat ontsmet, incl. van alle gistresidu, verbluffend, scheelt veel werk, win-win-win
Vat gebruiken voor vergisting en als tapvat. Boel om over na te denken.
Mocht je een cursus opstarten voor brouwhulpmiddelen, ben ik je eerste inschrijving.

beermenke

Citaat van: JWVG op 22-03-2002  13:08 uNooit last met verbranden van jezelf of zo? Ik heb al problemen met een fluitketel  :-/ Overigens vind ik het principe ideaal - geen gezeur met chemicaliën, totaal milieuvriendelijk, geen kans op bijsmaakjes!

JW,.
Ik heb ook geprobeerd met stoom. Voldeed prima, wel oppassen want is echt heet.
Stoomapparaat van de aldi werkt prima, doch huidige handelswijze werkt beter en gemakkelijker.
Flesjes na gebruik omspoelen en op kop in krat. Voor gebruik kort in oxi pro en naspoelen.
Voor gebruik ontsmetten en bottelen maar. Ik brouw 20 ltr en dat is goed te doen. Nog nooit infectie gehad gelukkig.

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 20-05-2018  13:56 uEfficiënt (niet) schoonmaken, want ontsmetten met stoom,

Je moet altijd schoonmaken voorafgaande aan desinfecteren. Oude verontreinigingen kunnen smaakjes geven. Daarnaast kun je niet effectief desinfecteren als je spullen niet schoon zijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.