Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstofgenerator  (gelezen 14975 keer)

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
Zuurstofgenerator
« Gepost op: 19-01-2007 17:29 u »
Beste brouwvrienden,

Voor het reinigen van onze attributen gebruiken vele onder ons chemipro of iets dergelijks.
Ik heb hier dan ook een vraag voor de chemicus  op het forum.
Ik denk over deze vraag al een poos na maar wil hem nu toch met jullie delen. :denken:

Zie hier de beschrijving

CHEMIPRO OXI
DE nieuwe milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen. Behoeft géén naspoeling ! Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd.

Voor de leken waaronder ik ook, ontbind voor zover als ik weet chemipro  oxi als het in aanraking komt met water in zuivere zuurstof en soda.

Mijn vraag aan de chemicus op dit forum is

Waarom maken we hier geen gebruik van.
Nu maken we gebruik van een aquariumpomp om het wort te beluchten.
Wat we in het wort brengen is gewone eventueel gefilterde buitenlucht.
Dit is echter nog geen zuurstof.en die hebben we juist nodig voor de groei van onze gistcellen.

:idea: Stel dat we in een fles water doen, met daarin de chemipro  oxi dan zal dit product uiteenvallen in zuurstof en soda.
Door op de fles een rubber kap te plaatsen met daaraan een slang dan kan er zuurstof in het wort worden gebracht in plaats van lucht.

Conclusie: Hierdoor maken we eigenlijk een zuurstofgenerator ;D

Wat ik mezelf afvraag is het volgende hoe zuiver is de geproduceerde zuurstof?
Kunnen we de zuiverheid van deze zuurstof meten?

:degroeten: Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Zuurstofgenerator
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2007 18:18 u »
Als je zoiets wilt doen is het waarschijnlijk goedkoper om water te ontleden (h2 + o2) Je moet alleen wel bedenken wat je met het ontstane waterstof gaat doen. Water is te ontleden door het aan te zuren en (gelijk) stroom er op te zetten. Aan de ene electrode ontstaat waterstof aan de andere (pure) zuurstof. Ik weet zo even niet welke stof aan welke electrode ontstaat maar dit kan je zo zien. Waar het meeste gas ontstaat is waterstof.

:degroeten:
Wesley

Offline Rudie

• Junior lid
  • **
  • The sky is the limit (when you're sober)
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2007 18:24 u »
Leuk Wesley, en dan één vonkje en je hebt een Super Crofty Bom  >:D

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2007 18:29 u »
Heren,

ik zou het waarderen als we probeerde ons te houden bij dit onderwerp :police:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2007 18:35 u »
Leuk Wesley, en dan één vonkje en je hebt een Super Crofty Bom  >:D

Als je het waterstof ergens in kan brengen of gewoon meteen kan verbranden gebeurt er weinig. Ik heb zelf vroeger veel gespeeld met kleine opstellingen om waterstof/zuurstof mengsels te maken en te verbranden, er is veel nodig om een super croftybom te maken  ;)

Wesley

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2007 18:41 u »
Er zijn al experimenten gedaan met waterstofperoxide. Vroeger kreeg je dat ook bij de Delta gisten van Yeasthead.

Ik denk alleen niet dat er voldoende zuurstof uit Chemipro oxi vrijkomt. Een beetje giststarter belucht je 24 uur lang. En Chemipro is duur spul. Wat er uit vrijkomt zal ook minieme soda? druppeltjes bevatten, dus er is nog een behandeling nodig. Pas op dat het schaep geen wolf in huis haalt ;).

Ik vind het een creatief idee, maar ik zou dan voor pure zuurstof gaan. Of gewoon de aquariumpomp, die heeft al bewezen prima te werken en is allerminst gevaarlijk.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2007 19:21 u »
@ EBC, Ik ben blij met deze serieuse reactie :hoera:

Eerst wat geschiedenis.
Uit mijn bekentenis dat ik ooit wijn heb gemaakt de volgende anekdote.
De nu door iedereen toegepaste methode van het beluchten met een aquariumpompje is ook ooit ontsprongen aan mijn brein.
Toen Jan van Schaik, schrijver van het groot zelf bierbrouwboek, bij mij thuis kwam had ik 25 liter bosbessen most in een open gisting staan.

Deze wijn was afgedekt met een theedoek. Jan van Schaik was er getuige van dat onze kat een vlieg achterna zat, die op de theedoek ging zitten.
Het goede nieuws is dat de vlieg ontkomen was toen de kat er naar sprong.
Alleen de kop van de kat stak nog boven de bosbessen most of zoals je wilt wijn.

Ik had ergens gelezen dat gist zuurstof nodig had om te groeien en had als experiment de bosbessenwijn belucht met een aquariumpomp.
Toen ik samen met Jan van Schaik de rommel aan het opruimen was, zag hij het luchtpompje en vroeg mij naar de reden waarom ik belucht had.
Ik vertelde hem dat dit was om gistcellen sneller te laten groeien en infectiekansen te verminderen.

Toen bleek dat deze bosbessenwijn uitzonderlijk goed was geworden, ondanks het feit dat er een kat met zijn kont ingevallen was (de kat was zeker niet steriel te noemen), is iedereen zijn wijn/bier gaan beluchten om een gezondere gistkolonie te krijgen en de kans op infecties te verkleinen. (zonder deze anekdote te kennen.)

Jan van Schaik had in een van zijn nieuwsbriefjes, die hij verzond, gewoon gezet dat het beluchten met een aquarium pomp goede resultaten gaf.
Braaf, zoals iedereen toen was, luisterde men naar Jan van Schaik en beluchtte men het wort en de most.
Op deze manier is dus het gebruik van de aquariumpomp ingeburgerd.

Omdat ik, zoals je ziet, nooit vies ben geweest van een experiment kwam de vraag van de zuurstofgenerator bovendrijven.
Ik kan goedkoop aan een soortgelijk product als Chemipro  Oxy komen en in grote hoeveelheden afgenomen is dit niet zo duur (meer info alleen via mijn persoonlijke mail Schaepekop@zeelandnet.nl)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2007 21:02 u »
Ik zou zeker geen Chemipro Oxi gaan gebruiken voor het beluchten van mijn wort.
Ik ken de exacte samenstelling van dit spul niet. Welke hulpmiddelen zitten er in deze reiniger?
Ik kan mij voorstellen dat hele lage concentraties geen kwaad kunnen (anders dan chloorhoudende middelen), maar om het zo toe te voegen waardoor de concentratie veel hoger ligt, is toch wel heel andere koek.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-01-2007 21:20 u »
@ Jac, zoals gezegd reageert dit (schoonmaak) middel met water.
Om direct een mogelijk misverstand weg te nemen, het volgende:

Met de kennis en de gegevens die ik nu bezit over "het soortgelijk product" dat ik gebruik voor mijn koikarpervijver, maar ook om schoon te maken, is volgens alle informatie over dit middel "het product dat dit middel produceert pure zuurstof en soda.
Niets van het middel komt in het wort, alleen het restproduct zuivere zuurstof.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-01-2007 21:50 u »
Waarom zo moeilijk doen om zuurstof te vormen terwijl in de lucht die we inademen 20% zuurstof zit. Door iets langer te beluchten heb je toch hetzelfde effect.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2007 22:10 u »
Nog één keer een poging om het uit te leggen.

Eerst even een zijspoor.
Het spul werkt in de koi- vijver als een trein.
Het produceert 3 dagen zuivere zuurstof waardoor de bacteriën en gisten die zich in de vijver en het filter bevinden enorm toenemen.
Dosering: 50 gr per m3 water.

Als gisten en bacteriën zo goed gedijen in de vijverop deze zuivere zuurstof boost waarom dan niet het biergist?
Bovendien omgevingslucht bevat op zeeniveau dan wel ongeveer 21% zuivere zuurstof, maar blijft omgevingslucht deze zal altijd vervuild zijn met microscopische kleine deeltjes en komen dus in het wort terecht (ik heb ze liever niet)
Ik heb nog nooit een brouwer gesproken die zijn lucht met een aquariumpompje echt steriel kan zuiveren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2007 22:24 u »
Ik heb nog nooit een brouwer gesproken die zijn lucht met een aquariumpompje echt steriel kan zuiveren.

Tja, als je nog nooit van steriel luchtfilters hebt gehoord die bij Brouwland te koop zijn voor nog geen € 3,- dan kan ik me voorstellen dat je een moeilijke oplossing zoekt.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2007 22:35 u »
Kom nou jac, je gelooft hier echt in?

Naar mijn mening komen microscopische kleine deeltjes echt wel door het filter heen,
Door de geringe overdruk die het aquariumpomp levert worden de microscopische kleine er wel doorheen gedrukt.

Nog even dit gebruik je leidingwater om brouwwater te maken?
in je vorige bericht schreef je
"Ik kan mij voorstellen dat hele lage concentraties geen kwaad kunnen (anders dan chloorhoudende middelen)"

Zit er ook geen chloor in je leidingwater?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2007 22:57 u »
Ja Jan, daar geloof ik in.

Al jaren gebruik ik deze filters en ze werken zo te merken prima.

Voor wat betreft die chloorhoudende middelen is het een kwestie van concentratie. Restanten bij het desinfecteren van flessen kunnen een vervelende smaakafwijking geven. De concentratie in leidingwater aan chloor is normaal gesproken zodanig laag dat deze problemen geeft. Overigens wordt leidingwater tegenwoordig vaak op een andere wijze behandeld dan met chloorhoudende middelen om te zorgen dat deze veilig bij jou uit de kraan komt.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2007 00:01 u »
@ jac, ik lees bij de beschrijving dat het filter steriel verpakt is.
OK toegegeven tijdelijk zal dit bij gebruik ook zo zijn.
Door het te gebruiken vervuild het filtertje

Je moet de filtertjes dan ook na gebruik "weer steriel"maken met alcohol.
Veel “vervuilde” lucht wordt door het filtertje gepompt en daarbij moet het filtertje op den duur verzadigd zijn.
Het door laten van de “vervuilde” lees niet steriele lucht door het filtertje is het gevolg .
Beter zou het volgens mij zijn om tijdens het langdurig beluchten omdat de lucht slecht 21% zuivere zuurstof bevat om deze filtertjes tussentijd uit te wassen met pure alcohol om alle mogelijke infecties in het wort te voorkomen.
Dit nadeel van vervuilen kan niet optreden bij de toediening van zuivere zuurstof aan het wort. (Hoe deze zuivere zuurstof dan ook gewonnen is geweest.)

Wat betreft chloor in leidingwater mooi dat er bij je geen chloor in zit, jammer genoeg voor de meeste van ons is dit nog niet het geval.
kijk maar eens bij de wateranalyse van div watermaatschappijen.

Natuurlijk is dit een discussieforum en mag over alle gediscussieerd worden (graag zelfs).
Helaas dwaalt men vaak af van de gestelde vraag, ook ik betrap mijzelf hier wel eens op maar probeer dit toch te voorkomen.
Mijn gestelde vraag was gericht aan een chemicus en ik weet niet of jij dit bent?
Ben je wel een chemicus dan zouden deze vragen toch gemakkelijk te beantwoorden voor je zijn geweest.
Mogelijk ontstaan hierdoor de verwarringen?

Voor alle duidelijkheid zal ik mijn overpeinzingen nogmaals herhalen, zodat wij bij dit onderwerp kunnen blijven.

Wat ik mezelf afvraag is het volgende hoe zuiver is de geproduceerde zuurstof?
Voor de chemicus die dit kan meten stel ik graag wat van dit product beschikbaar.

Je kunt mij zien als eigenwijs en dat ben ik ook, zelf beschouw ik dit als een goede eigenschap.
Mijn eigenzinnigheid geeft vaak nieuwe inzichten voor diegenen die mee willen denken waarbij ik graag  een mening accepteer.

Innovatie vraagt nu eenmaal om enige eigenzinnigheid van de desbetreffende persoon, die zich met Innovatie bezig houd
Dat iets soms al jaren goed gaat wil niets zeggen.

Overdenk het volgende:
Vroeger schilde mensen aardappelen met een bijl door er stukken van af te hakken, toen was er een eigenwijs persoon en vond het aardappelschilmesje uit, dit werkte volgens iedereen toch echt stukken beter.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2007 01:08 u »
Je moet de filtertjes dan ook na gebruik "weer steriel"maken met alcohol.
Veel “vervuilde” lucht wordt door het filtertje gepompt en daarbij moet het filtertje op den duur verzadigd zijn.
Het door laten van de “vervuilde” lees niet steriele lucht door het filtertje is het gevolg .
Beter zou het volgens mij zijn om tijdens het langdurig beluchten omdat de lucht slecht 21% zuivere zuurstof bevat om deze filtertjes tussentijd uit te wassen met pure alcohol om alle mogelijke infecties in het wort te voorkomen.
Vanwaar deze wijsheid? Enerzijds snap ik je logica, maar vervolgens heb je een poreus (Zeer kleine openingen) doorweekt, wat doet dit met de grootte van de opening? Wat is er tegen om het filtertje bv in de magnetron te steriliseren, ik ken ten minste geen bacterien die dit overleven. In het ziekenhuis steriliseert men op deze wijze ook knuffels van kinderen.

En nee, ik ben geen chemicus. Wel een econoom :)

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 20-01-2007 08:56 u »
De filtertjes van Brouwland mogen absoluut niet nat worden, dat beschadigt het filtermateriaal.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #17 Gepost op: 20-01-2007 09:47 u »
Natuurlijk is dit een discussieforum en mag over alle gediscussieerd worden (graag zelfs).
Helaas dwaalt men vaak af van de gestelde vraag, ook ik betrap mijzelf hier wel eens op maar probeer dit toch te voorkomen....

...zodat wij bij dit onderwerp kunnen blijven.

Jan,

Ik begrijp dat je graag een antwoord wilt hebben op de door jou gestelde vraag. Er zal hier ook wel een chemicus rondlopen die hier iets nuttigs over kan zeggen. Chemici genoeg hier.

De discussie die hier volgt n.a.v. jou vraag is mijns inziens geen afdwaling. Je wordt gewezen op een methode welke een alternatief is voor hetgeen jij voorstelt, en die door hele volksstammen probleemloos wordt gebruikt.

gr. Johannes

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 20-01-2007 09:50 u »
Bij Brouwland is mij verteld, dat door de filtertjes te steriliseren zijn door middel van alcohol en dat je deze opnieuw kan gebruikt.
Mij is niets verteld over niet nat mogen worden , mogelijk heeft men ook nog bedoeld dat je de filtertjes moet laten drogen?

De vragen waren
Voor de chemicus die dit kan meten stel ik graag wat van dit product beschikbaar.

:degroeten: jan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 20-01-2007 10:50 u »
Bij Brouwland is mij verteld, dat door de filtertjes te steriliseren zijn door middel van alcohol en dat je deze opnieuw kan gebruikt.
Mij is niets verteld over niet nat mogen worden , mogelijk heeft men ook nog bedoeld dat je de filtertjes moet laten drogen?

Op de site van Brouwland staat anders toch wel heel duidelijk dat ze niet nat mogen worden.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2007 10:51 u »
Biervrienden,

Vertel me a.u.b. als ik te ver afdwaal van het onderwerp, dit is echt niet mijn bedoeling.

Bij een gebrek aan een beter alternatief moet ik ook gebruik maken van deze filtertjes, dit is het punt niet ik denk gewoon dat het beter kan.

Zie foto's en omschrijving op mijn website gisttank., ook daar wordt gebruik gemaakt van deze filtertjes.
Als je mijn website toch bezoek kijk dan ook even bij de link broedstoof (voor het kweken van gistcellen) hier tracht ik de omgevingslucht te ontdoen van evt geurtjes door in de stoof een actief koolfilter te plaatsen.

Juist in de broedstoof (lees opkweken van giststarters en reinculturen zou het toevoegen van zuivere zuurstof mijn voorkeur hebben boven het gebruik maken van filters.
Dat met het filterters getracht wordt de gisting, zo schoon als mogelijk is te laten verlopen is ook duidelijk,Echter de filterjes worden ook gebruikt bij het maken van starters, punt is dat ik niets meer wil dan gistcellen in mijn starters.

Nog even over het niet nat mogen worden van het filtertje.

Door de vele liters lucht die door het filtertje moeten worden geperst wordt het filtertje vanzelf nat.
De relatieve luchtvochtigheid in de omgevingslucht zorgt hier vanzelf voor. (denk maar eens aan een compressor, de ketel van de compressor moet regelmatig afgetapt worden om water in het pneumatische gereedschap en slangen te voorkomen)

:degroeten: jan

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2007 11:23 u »
Citaat
De nu door iedereen toegepaste methode van het beluchten met een
aquariumpompje is ook ooit ontsprongen aan mijn brein.
Geinspireerd door Freddie H. neem ik aan?

Citaat
Bovendien omgevingslucht bevat op zeeniveau dan wel ongeveer 21% zuivere zuurstof,
maar blijft omgevingslucht deze zal altijd vervuild zijn met microscopische kleine
deeltjes en komen dus in het wort terecht (ik heb ze liever niet)

Vanwaar nu ineens zo pietje precies? Met de giststarter neem je het niet zo nauw.  :weetniet:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2007 11:32 u »
Mo Hoppie, :)

Vergis je niet ik neem het wel serieus.
Als je de moeite neem om een persoonlijke mail te sturen had ik je uit kunnen leggen dat het terugwinnen van de vergiste suikers niet zo'n groot probleem is.

Nee, niet geïnspireerd door Freddie.
Experimenteer en leer maar blijf altijd kritisch

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2007 14:14 u »
Bij een gebrek aan een beter alternatief moet ik ook gebruik maken van deze filtertjes, dit is het punt niet ik denk gewoon dat het beter kan.
Als je echt bang bent voor doorslaan van het filter kun je achter het filter altijd nog een vaatje met >80% alcohol zetten waar de gefilterde lucht doorleidt (al lijkt het me niet nodig  ;))

Citaat
Door de vele liters lucht die door het filtertje moeten worden geperst wordt het filtertje vanzelf nat.
Waarschijnlijk zal het membraan in het filter van een dusdanig material zijn gemaakt dat deze niet zo snel vocht opneemt, waardoor het materiaal zwelt en het filter dichtslaat. Mocht je bang zijn voor de waterdampspanning in de lucht dan kun je altijd een wasbuisje met bv CaCl2.0H20 (ook leverbaar met vochtheidsindicator) voor het filter plaatsen

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 20-01-2007 14:23 u »
Als je echt bang bent voor doorslaan van het filter kun je achter het filter altijd nog een vaatje met >80% alcohol zetten waar de gefilterde lucht doorleidt (al lijkt het me niet nodig  ;))
@Willem
Kijk dit zijn constructieve opmerkingen daar komen we verder mee :gistsmile:

Mocht je bang zijn voor de waterdampspanning in de lucht dan kun je altijd een wasbuisje met bv CaCl2.0H20 (ook leverbaar met vochtheidsindicator) voor het filter plaatsen

Vertel verder je hebt me aandacht en naar ik aanneem ook van de rest op het forum ???
Het liefst met een fotootje van wat je bedoeld :nut:

Tags: