Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoeveel honing in je bier...  (gelezen 3043 keer)

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouwers Forum
Hoeveel honing in je bier...
« Gepost op: 19-01-2007 11:49 u »
Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een blond honingbier dat staat te gisten. Alles ok ermee en het begint nu naar het eind van zijn gisting te gaan dus wordt het tijd om de bottelsessie te plannen.

Aangezien het een honingbier is wou ik de honingsmaak nog extra accentueren door te bottelen met honing als suiker (bedankt voor de tip MO!). Nu is mijn vraag : voeg ik met 10g honing per liter genoeg honing toe? Of juist te weinig omdat een blond bier toch wel wat koolzuur mag hebben?

Graag jullie mening.

Walter

PS : het recept heb ik al gepost onder de thread "nog een blonde" bij recepten. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5643.0.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Hoeveel honing in je bier...
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2007 12:00 u »
Dit rekent BrouwHulp voor je uit. Daar kan je invoeren hoeveel CO2 je wilt hebben. BrouwHulp geeft dan grammen suiker, moutextract, honing, en nog enkele suikers aan. Dit is heel makkelijk dus.

:degroeten:
Wesley

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2007 12:27 u »
Dat ik daar nog niet aan gedacht had  :verbergen:

En dan zeggen dat ik mijn recept heb berekend met behulp van BrouwHulp!

Bedankt !

SanderZ

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2007 12:44 u »
Honing bestaat voor ongeveer 80% uit suikers. Voeg van honing dus 25% meer toe dan je van suiker zou doen, voor hetzelfde effect.

Sander

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2007 13:48 u »
10 g honing per liter bier lijkt mij de perfecte hoeveelheid. Ga je het durven en onbehandelde honing te gebruiken? Gewoon doen zou ik zeggen maar misschien twijfel je nog.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2007 14:00 u »
Bij mij heeft het bottelen met stroop of honing voor de nagisting nog nooit voor problemen gezorgd

:degroeten: Jan

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2007 16:55 u »
10 g honing per liter bier lijkt mij de perfecte hoeveelheid. Ga je het durven en onbehandelde honing te gebruiken? Gewoon doen zou ik zeggen maar misschien twijfel je nog.

Ik denk er inderdaad aan om de honing onbehandeld te gaan gebruiken. Eventuele neveneffecten neem ik er wel bij.  8) Mijns inziens verniel je de subtiele aromas van honing door hem te verhitten boven de 50.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2007 17:28 u »
Ik denk er inderdaad aan om de honing onbehandeld te gaan gebruiken. Eventuele neveneffecten neem ik er wel bij.  8) Mijns inziens verniel je de subtiele aromas van honing door hem te verhitten boven de 50.

Klopt helemaal

:degroeten: Jan

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2007 13:57 u »
Jep, en als je het herboristisch gaat bekijken, vernietig je ook de heilzame werking van je honing... Maar dat is andere koek natuurlijk...

Tags: honing