Hoeveel honing in je bier...

Gestart door Walter, 19-01-2007 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walter

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een blond honingbier dat staat te gisten. Alles ok ermee en het begint nu naar het eind van zijn gisting te gaan dus wordt het tijd om de bottelsessie te plannen.

Aangezien het een honingbier is wou ik de honingsmaak nog extra accentueren door te bottelen met honing als suiker (bedankt voor de tip MO!). Nu is mijn vraag : voeg ik met 10g honing per liter genoeg honing toe? Of juist te weinig omdat een blond bier toch wel wat koolzuur mag hebben?

Graag jullie mening.

Walter

PS : het recept heb ik al gepost onder de thread "nog een blonde" bij recepten. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5643.0.html

oranjeboombiertje

Dit rekent BrouwHulp voor je uit. Daar kan je invoeren hoeveel CO2 je wilt hebben. BrouwHulp geeft dan grammen suiker, moutextract, honing, en nog enkele suikers aan. Dit is heel makkelijk dus.

 :degroeten:
Wesley

Walter

Dat ik daar nog niet aan gedacht had  :verbergen:

En dan zeggen dat ik mijn recept heb berekend met behulp van BrouwHulp!

Bedankt !

SanderZ

Honing bestaat voor ongeveer 80% uit suikers. Voeg van honing dus 25% meer toe dan je van suiker zou doen, voor hetzelfde effect.

Sander

MO

10 g honing per liter bier lijkt mij de perfecte hoeveelheid. Ga je het durven en onbehandelde honing te gebruiken? Gewoon doen zou ik zeggen maar misschien twijfel je nog.

Schaepekop

Bij mij heeft het bottelen met stroop of honing voor de nagisting nog nooit voor problemen gezorgd

 :degroeten: Jan

Walter

Citaat van: MO op 19-01-2007  13:48 u10 g honing per liter bier lijkt mij de perfecte hoeveelheid. Ga je het durven en onbehandelde honing te gebruiken? Gewoon doen zou ik zeggen maar misschien twijfel je nog.

Ik denk er inderdaad aan om de honing onbehandeld te gaan gebruiken. Eventuele neveneffecten neem ik er wel bij.  8) Mijns inziens verniel je de subtiele aromas van honing door hem te verhitten boven de 50°.

Schaepekop

Citaat van: WaltdeBrouwer op 20-01-2007  16:55 uIk denk er inderdaad aan om de honing onbehandeld te gaan gebruiken. Eventuele neveneffecten neem ik er wel bij.  8) Mijns inziens verniel je de subtiele aromas van honing door hem te verhitten boven de 50°.

Klopt helemaal

:degroeten: Jan

Walter

Jep, en als je het herboristisch gaat bekijken, vernietig je ook de heilzame werking van je honing... Maar dat is andere koek natuurlijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.