Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het gebruik van houtsnippers in je bier  (gelezen 3706 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Het gebruik van houtsnippers in je bier
« Gepost op: 19-01-2007 09:26 u »
Naar aanleiding van deze post en mijn opmerking daarop deze discussie.

Mede omdat het nu de tijd is voor een lambiek brouwen en sommigen zich wellicht laten weerhouden omdat ze geen houten vat hebben denk ik dat het gebruik van houtsnippers een goed alternatief is. Deze housnippers (Eiken, maar ook andere houtsoorten naar mijn idee) zou je gewoon bij een bouwmarkt kunnen halen (onbewerkt natuurlijk), of gewoon uit de natuur. Voor gebruik de houtsnippers even kort uitkoken. Steriel hoeft niet denk ik. Deze houtsnippers kun je in een lambiek dan gedurende het gehele vergistingsproces in het bier laten drijven.

Het gebruik van houtsnippers hoeft zich niet te beperken tot de bieren van spontane vergisting. Ik denk dat het voor sommige bieren/biertypen ook een verrassende smaak effect kan hebben waardoor het bier nog complexer wordt. Indien je deze houtsnippers bij een bovengister gebruikt zou het even laten weken in alcohol (>70%), of kort uitkoken voldoende moeten zijn om geen ongewenste infectie te krijgen.

Na gebruik kun je de houtsnippers afspoelen, laten drogen en opbergen voor volgende keer. Indien je deze gebruikt voor een spontane gister zou ik deze apart houden en speciaal voor deze biertypen gebruiken.

In dit topic wordt al wat verteld over de eikenhouten snippers. Ik zit er al over te denken om dit seizoen nog een lambiek te maken en deze in glas met houtsnippers laat vergisten....kunnen we volgens jaar het verschil proeven.

hmmm...te veel ideeŽn en te weinig tijd... ::)

Tags: