Beginner

Gestart door Bieker, 17-01-2007 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bieker

Misschien een open deur maar goed ik probeer het toch. Ik ben sinds een paar maanden aan het 'brouwen' met de starterset van Brewferm. Ik gebruik nu alleen nog maar de paketten van Brewferm en Mutons (de blikken met 'siroop'). Ik zou me graag verder willen ontwikkelen maar vraag me af wat een goede tweede stap is. Wat moet ik naast de starterset nog allemaal aanschaffen om een volgende stap te kunnen zetten.
Alle suggestie zijn welkom.

JeroenCV

Bieker, als je zondag even bij mij langs loopt (ik help mee ergens op het winterbierfestijn) dan maken we een afspraak dat je eens een keertje bij mij thuis kan komen kijken.

Henielma

De volgende stappen zouden kunnen zijn:

1. Moutmolen kopen, hevelfilter maken, tegenstroomkoeler maken en een weckketel zoeken op marktplaats

2. Moutpakket van Brewferm kopen en met mout gaan brouwen

3. Met mout recepten nabrouwen van het forum

4. Zelf recepten bedenken en die brouwen.

Hiermee kan je weer een tijd vooruit.

oranjeboombiertje

Het ligt er een beetje aan hoe snel je verder wilt. Ik heb 1 keer gebrouwen met een blik, hierna heb ik meteen een startset van Brewferm gekocht. hiermee heb ik 1 keer gebrouwen met een moutpakket, hierna stelde ik mijn eigen recepten samen. Het is mogelijk dus, maar de startset van Brewferm zou ik niet opnieuw kopen, het is erg duur en het meeste is 2ehand te koop of zelf te maken. De materialen die nodig zijn werden eerder in dit topic genoemd.

 :degroeten:
Wesley

Edwin

Jullie vergeten nog een tussenstap: Moutextractpoeder. Het zit een beetje tussen de blikken (alleen opwarmen, water toevoegen, afkoelen en vergisten maar) en met mout brouwen in. Je hoeft nog niet te schroten en te maischen, maar verder is het al hetzelde als met mout brouwen.
Moutextract wordt in Nederland en Belgie niet veel gebruikt door hobbybrouwers. In de VS wordt er echter veel vaker mee gebrouwen. Ook zijn daar veel recepten met moutextract te vinden.
Prima tussenstap om met de verzameling aan brouwspullen te beginnen!

Edwin

Jos Groen

Er worden zelfs prijzen gewonnen door mensen die met moutextract brouwen. Het is wel iets duurder maar stukken sneller.

thibolleke

Waarom snel willen brouwen en er minder plezier aan beleven? Ook al kan het de kwailiteit evenwaardig.
Geniet maximum van je brouwhobby en ga voor het echte werk! Slaag dat extract brouwen gewoon over.

Groet Thibolleke

Edwin

Citaat van: thibolleke op 17-01-2007  19:12 uSlaag dat extract brouwen gewoon over.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik wil niet zeggen dat iedereen eerst met moutextract zou moeten brouwen voordat hij met mout aan de slag gaat, maar het is wél een serieuze tussenstap tussen de blikken en mout! Het ging mij niet om het versnellen van het brouwproces, maar om het langzaam complexer maken van het brouwproces in plaats van meteen met alle spullen tegelijk op tafel. Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn handen meer dan vol had bij mijn eerste brouwsels om alles in de klauw te houden en op tijd te doen. Gewoon omdat ik het brouwproces nog niet voldoende in de vingers had. Moutextract kan je hierbij helpen.
Bovendien is het een mooie manier van brouwen als je nog niet de beschikking hebt over alle brouwspulletjes.

Edwin

ebergsma

Sorry dat ik deze draad opnieuw leven in blaas door er te reageren. Het is echter een draad die het meest van toepassing is op mijn vraag. Ik zelf sta op dit moment ook voor de keuze om van de siroop pakketten over te stappen naar iets geavanceerders. Ik zit zelf te denken om een start set van Brouwmarkt te kopen.

Ik dacht zelf aan: http://www.brouwmarkt.nl/catalog/startset-biermaken-superior-electra-p-1511.html
Deze set lijkt mij redelijk compleet voor een graan brouwer (al weet ik dit eerlijk gezegd ook niet zeker).

Zouden jullie, met toch een flink stuk meer ervaring dan mijzelf, mij hier iets over kunnen vertellen? is het een goede keuze?
Mijn bedoeling is om toch echt met hop gerst mout etc te brouwen. ik wil dus eigenlijk echt het hele brouwproces doorlopen en een lekker eigen biertje brouwen. Als start hiervoor misschien nog wel een mout pakket gebruiken (ook mede voor de bijgeleverde receptuur, die ik later zal kunnen aanpassen naar smaak :D). Bij deze mout pakketten bedoel ik dan dingen als:

- Brewferm Moutpakket Barley Wine
- Brewferm Moutpakket Beverius

Mijn indruk is dat deze moutpakketten goed zijn om te leren brouwen, omdat je gewoon de granen etc bijgeleverd krijgt in de correcte hoeveelheden (dit klopt toch?) en dus kan je meteen aan de slag.

Zo heb ik denk ik mijn huidige vragen wel voorgelegd...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

dennis

 - Moutmolen met regelbare fijnheid
 - Elektrische inox brouwketel 29 l met thermostaat
 - Graan- en beslagschep
 - Maatbeker 5 liter met verdeling
 - Roerspaan
 - Jodiumtinctuur/zetmeeltest
 - Filterkuip met geperforeerde bodem
 - Hopzakjes
 - Koperen wortkoeler
 - Gistingsvat 30 l met waterslot en aftapkraan
 - Hevel
 - Hydrometer
 - Maatglas 100 ml
 - Kroonkurkapparaat met 100 kroonkurken
 - Brouwthermometer met beschermhuls
 - Gebruiksaanwijzing met brouwinstructies
Hmm, 500 euro moet dat kosten?  Daar kun je vast wel goed mee brouwen, ja.

Ben je zelf handig?  Ik vind het klussen aan de apparatuur namelijk erg leuk, en dat kan ook goed.  Het duurt misschien wat langer.
Zo'n koeler kun je zelf maken en maak dan ook een hevel, dan heb je die filter-emmer ook niet nodig.  De moutmolen zelf maken is moeilijker.

Overigens denk ik dat als je een half jaar tot een jaar verder bent wel een paar dingen anders zou willen:
 - kroonkurkapparaat: zelf kan ik het niet worden ermee en ik ben niet de enige.  Heb nu een tafelmodel van 20 euro geloof ik en dat gaat een stuk beter
 - koeler: zou je ook makkelijk
 - hetzelfde geldt voor de brouwketel, als je elektrisch wilt brouwen is dat wel makkelijk.  Als je geduld hebt, aan het einde van de zomer komen er vast aanbiedingen bij de lidl en anderen...

glaasjebier

Als je dit pakket koopt heb je inderdaad alle basis spullen om 'all the way' te gaan. Enkele zaken zou je dan misschien nog willen verbeteren in de loop van de tijd (ik zelf ben bijvoorbeeld niet heel tevreden over het kroonkurkapparaat dat hierbij geleverd is). Maar als startset ben je inderdaad compleet genoeg om zelf je mouten te schroten, te maischen en te gisten. Echter, als je enkele zaken zelf maakt (bijv. hevelfilter) en een aantal zaken bij elkaar sprokkelt op bijvoorbeeld marktplaats dan ben je stukken goedkoper uit, alleen gaat er dan wat tijd overheen voordat je compleet bent. Wellicht een overweging. Een losse emaille pan i.c.m. een gasfornuis uit je keuken scheelt al, ook in gebruikskosten.

De moutpakketten zijn inderdaad wel handig en je hebt alle ingredienten afgemeten (dus geen resten meer die uiteindelijk over datum kunnen gaan). Hop, (droge) gist en de mouten inclusief receptuur zitten erbij, dus je kan meteen aan de slag. Op den duur is het natuurlijk het leukst eigen recepten te maken, en een beetje te spelen met hoppen / gisten maar dat kan later nog.

Al met al, als de kosten geen rol spelen is het in mijn ogen een leuke en snelle manier om te beginnen.

@Dennis: Een gelijktijdige post, in feite staat er hetzelfde als dat jij al zei. Grappig om te zien dat we er min of meer hetzelfde over denken...

ebergsma

Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Het kroonkurk apparaat heb ik helaas zelf ook al ondervonden. ik zeg helaas omdat het ook mij niet goed lukte dit te doen. Mijn oplossing daarvoor was echter vrij simpel, Grolsch beugelflessen gebruiken :D

Ik ben helaas niet heel handig met apparatuur en zelfbouw. En natuurlijk spelen de kosten wel mee, maar aan de andere kant kost een hobby geld, zo denk ik er tenminste over. En gelukkig hebben wij dan nog wel echt een goed en bruikbaar resultaat van deze hobby, of niet? :D

dennis

Ja hoor, een fotografie hobby kan ook behoorlijk uit de hand lopen en daar hou je dan alleen maar een paar plaatjes aan over ;)

MO

Kijk ook even op de cursus op de site, hier

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Jacques heeft recent de boel aangepast, er staat onderaan een hele interessante lijst met wat je nodig hebt om goed bier te brouwen.

kleine Minstreel

Ik ben in Nov vorig jaar begonnen en kan mijn  ervaring delen dat je beter wacht en goed materiaal kopt dan later alles dubbel te hebben.
Ook blijkt dat je erg snel verwend raakt en dat de schijvenmolen snel plaats maakt voor een walsmolen,de alcoholthermometer voor een digitale, de filteremmer voor een wort verzamelpijp etc.
Je mag mij altijd een pm sturen misschien heb ik wel wat starters spullen over.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.