Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stommiteit

Gestart door MaartenM, 16-01-2007 07:56 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Hallo allemaal,
ik ben nu met mijn slaperige hoofd ontzettend stom geweest: ik heb gisteren mijn giststarter 1,5 uur belucht en toen we naar bed gingen het bruissteentje eruit gehaald en waterslot geplaatst. Ik heb de bruissteen goed afgespoeld en weg gelegd. Vervolgens vanochtend weer deze erin gehangen zonder te koken :verbergen: om weer te beluchten. Ik zag alleen op het schaaltje waar het steentje nog een drup liggen die verdacht veel op wort leek, dus wellicht was hij niet helemaal goed uitgespoeld, of dit kwam van voor het spoelen. Nodeloos te zeggen dat ik nu bang ben voor infectie. Ik hoop maar dat de gisting al zo hard op gang was (waterslot was heel actief, 1 blubje per paar seconden) dat de evt bacterie geen kans heeft :bokser: vanavond (wanneer ik wil gaan brouwen) dan maar even ruiken en proeven. Waar moet ik op letten? Azijnsmaak?

Met vriendelijke groeten
Een zich zeer schamende Maarten  :verbergen:

Oscar

Maarten,

Iedereen maakt fouten, geeft niets. Grote kans dat het goed gaat. Wees blij dat het geen zomer is. Er zijn vannacht vast en zeker geen fruitvliegjes geweest. En inderdaad de reeds gevormde alcohol in je starter zal wellicht en kleine "desinfecterende" werking hebben.

Adrie

Dat is inderdaad een zef (zeer ernstige fout), maar wees blij dat het winter is. Alhoewel, eergisteren zag ik toch een fruitvliegje vliegen. Die opwarming is niet goed voor brouwers.

Walter

Ik denk dat je alleen kunt afwachten en hopen. Maar waarschijnlijk is er weinig aan de hand.

Caspar

Het is nu toch al te laat, al zal het wel meevallen denk ik. Mocht je te erg in de stress schieten, laat niet je dag verpesten en gebruik een zakje korrelgist.  ;)

MaartenM

Tja, ik heb inderdaad nog wel een zakje Windsor of Nottingham liggen, dan zou ik het zonder giststarter kunnen doen. Maar hoe weet ik of hij geinfecteerd is? Azijnsmaak?

mvg
Maarten

PS
Op werk ook al onnozel bezig  :ziek: kinderen die 's avonds huilen kunnen pappa's de volgende dag ook laten huilen ;)

Adrie

De gisting is toch al begonnen? Dan hoef je toch geen korrelgist meer toe te voegen?

Je merkt infectie pas over een tijdje. Als er een infectie is, zal het niet veel zijn. De bacteriën zullen zich pas in de loop der tijd voldoende kunnen vermenigvuldigen om effect te hebben op de smaak.

Azijnzuur lijkt me sterk, want azijnzuurbacteriën hebben zuurstof nodig om azijn te kunnen maken. Melkzuur is waarschijnlijker. Als je een infectie hebt zullen de bieren na het bottelen in de loop der tijd steeds zuurder worden. Als je een fikse infectie hebt, wat niet waarschijnlijk is, proef je het al voor het bottelen.

MaartenM

Maar het is de giststarter! dus ik zou ervoor kunnen kiezen deze weg te kieperen en voor het wort een zakje korrelgist te gebruiken  :weetniet: wat denken jullie?

MaartenM

Oh ja, en hébben de bacterien de kans zich te vermenigvuldigen in mijn starter die al flink op gang was?

Adrie

OK, ik had het verkeer begrepen. Tja, in dat geval zou ik toch voor korrelgist kiezen. Voorkomen is beter dan genezen. Afhankelijk van de dichtheid van je bier gebruik je 0,5 gram korrelgist/liter bier (bij bieren lichter dan 1060) of 1 gram korrelgist/liter bier (bij bieren zwaarder dan 1060). Als de korrelgist al oud is of bewaard bij kamertemperatuur, gebruik je meer.

Melkzuurbacteriën hebben altijd de kans zich te vermenigvuldigen als ze eenmaal in je wort zitten. Zij kunnen namelijk dextrinen (langere suikerketens) afbreken die gist niet kan afbreken.

MaartenM

*damn* nou ja dan moet ik dat maar doen... :bokser:
mvg
maarten

MaartenM

Ik kan er ook voor kiezen dan een nieuwe giststarter te maken en morgen te brouwen  :denken: denk dat ik dat maar doe. Jammer van mijn Safale. Was wel benieuwd hoe deze smaakte. Denk dat ik nu maar weer de Dansart Windsor gebruik.

Walter

Dat lijkt mij uiteindelijk het veiligste. Uiteindelijk weet je niet wat er via het bruissteentje je wort is ingegaan. Met een nieuwe giststarter voorkom je een eventuele besmetting, als is het inderdaad jammer van de Safale.

Adrie

Hoeveel liter bier ga je maken? Meestal hoef je als je korrelgist gaat gebruiken geen giststarter te maken.

MaartenM

Ha Adrie,
ik ga 20 L brouwen. Ik heb (denk ik) 2 zakjes gist.
mvg
Maarten
Ps. ik dacht dat je altijd giststarter moest hebben ?!

JeroenCV

Tot nu toe heb ik nooit een starter gemaakt, tot 20 liter is het niet nodig met korrelgist.

Adrie

Als de dichtheid van je bier lager is dan 1060 kun je volstaan met 1 zakje (zonder giststarter), is die groter dan 1060 dan voeg je twee zakjes toe. Giststarter is dan niet nodig.

MaartenM

Super! Bedankt voor jullie tips en ideeën jongens!

Harold

Citaat van: Adrie op 16-01-2007  10:32 uMelkzuurbacteriën hebben altijd de kans zich te vermenigvuldigen als ze eenmaal in je wort zitten. Zij kunnen namelijk dextrinen (langere suikerketens) afbreken die gist niet kan afbreken.

A3,

Weet jij in welke literatuur staat dat melkzuur bacteriën dextrine kunnen omzetten?

Harold

hans100w

Ook ik heb eergisteren een wort-beluchting gedaan met een RVS bruissteentje die vooraf goed was uitgekookt. Na een paar minuten beluchten viel mij op dat er geen schuim ontstond en dat er een blub-geluid hoorbaar was. Toch het steentje aan een nader onderzoek onderworpen en wat bleek, het ding bestaat uit 2 onderdelen in elkaar geschroefd, het bruisdeel en de slangaansluiting. Daartussen zat geen rubber afdichting of zoiets. Doordat de twee delen niet goed strak waren aangedraaid ontsnapte er lucht tussen weg. Nadat ik het geheel goed had aangedraaid kreeg ik wel schuimvorming.
Nu (na 48 uur) heb ik geheveld naar mandfles en smaakt de het wort vrij zuur, maar ik moet afwachten. Het brouwsel is het eerste wat met mijn nieuwe HERMS is gemaakt, dus een try-out zogezegd.

Oscar

Citaat van: hans100w op 17-01-2007  00:45 unieuwe HERMS is gemaakt, dus een try-out zogezegd.

Foto's!  ???

korek

Ja, ik zou ook graag wat foto's zien van je nieuwe HERMS.

Oscar

De foto's wel ff hier posten

Adrie

Citaat van: Harold op 16-01-2007  16:31 uA3,

weet jij in welke literatuur staat dat melkzuur bacteriën dextrine kunnen omzetten?

Harold

Nee, maar je kunt het zelf merken. Een bier dat zuurder wordt door een melkzuurinfectie verliest ook zijn zoetheid en body en wordt veel bitterder. Het mondgevoel wordt anders. Dit heeft te maken met het verdwijnen van dextrinen.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.