Ik gooi dit oude topic even omhoog. Ik kom er niet uit met mijn brouwzaalrendement, de hoeveelheid water en BrouwHulp. Standaard staat het rendement in BrouwHulp op 75%. Dat heb ik eigenlijk steeds maar zo laten staan, omdat ik niet zo goed wist wat mijn rendement eigenlijk was. Bij elk brouwsel gebeurde hetzelfde: ik kwam altijd hoger uit qua SG en lager qua aantal liters wort. Als ik vervolgens mijn brouwzaalrendement door BrouwHulp liet uitrekenen (door bij 'metingen op de brouwdag' het SG en het aantal liters einde koken in te vullen) zat ik altijd een stuk onder die 75%. Iets van 60 à 65%.
Vandaag weer gebrouwen. Recept had ik weer 'gewoon' laten staan op 75% (ik weet inmiddels dat ik tijdens het brouwen ergens wat extra liters water moet gebruiken). Rendement kwam uit op 60%. Heb toen het recept eens (achteraf) gecorrigeerd. Dus brouwzaalrendement aangepast naar 60% en het volume gezet op het aantal liter dat ik daadwerkelijk in de kookketel had na koken. Als ik dat doe, komt het SG in het programma inderdaad uit op mijn behaalde SG. Maar qua water klopt er niet veel meer van: het recept geeft dan 20 liter maischwater en 5 liter spoelwater aan, maar ik gebruikte 20 liter maischwater en 9 liter spoelwater.
Eigenlijk snap ik er gewoon geen reet van. Ik gebruik steevast veel meer water dan in het recept staat, kom dan uiteindelijk uit op minder volume, een hoger SG en een laag brouwzaalrendement. Ik weet ook niet precies hoe ik al dat water onderweg verlies, maar dat is eigenlijk weer een andere vraag.
Bottomline: ik kan BrouwHulp niet goed instellen op mijn eigen installatie. Weet iemand raad?
En mijn afgeleide vragen:
- Hoe komt mijn rendement zo laag?
- Waar laat ik toch al dat water tijdens het brouwen?