Het grote 'Mijn rendement is te laag en wat doe ik er aan topic.'

Gestart door Johannes, 15-01-2007 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Als ik een en ander met Bierpro doorreken voor mijn installatie dan kom ik voor een wort van ca 1070 op een brouwzaalredement van ca 65% als ik uitspoel tot 1005 en op ca 56% als ik helemaal niet spoel. het maischrendement is ca 75%, dus je hebt ca 10% verlies door het hevelfilter (een ring in dit geval) en nog zo'n 10% extra verlies als je niet spoelt.
Allemaal niet zo belangrijk als je het maar ongeveer weet van tevoren.

HansH

RobinB

Wat voor definities hou je aan voor brouwzaalrendement en maischrendement in dit geval?

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 03-07-2013  22:27 uWat voor definities hou je aan voor brouwzaalrendement en maischrendement in dit geval?
Maischrendement=suiker in beslag/moutgewicht
Brouwzaalrendement=suiker in opgevangen wort/moutgewicht
HansH

RobinB

Komt dat overeen met het brouwzaalrendement zoals aangegeven in BrouwHulp en BrouwVisie?

Lonnes

Ik gooi dit oude topic even omhoog. Ik kom er niet uit met mijn brouwzaalrendement, de hoeveelheid water en BrouwHulp. Standaard staat het rendement in BrouwHulp op 75%. Dat heb ik eigenlijk steeds maar zo laten staan, omdat ik niet zo goed wist wat mijn rendement eigenlijk was. Bij elk brouwsel gebeurde hetzelfde: ik kwam altijd hoger uit qua SG en lager qua aantal liters wort. Als ik vervolgens mijn brouwzaalrendement door BrouwHulp liet uitrekenen (door bij 'metingen op de brouwdag' het SG en het aantal liters einde koken in te vullen) zat ik altijd een stuk onder die 75%. Iets van 60 à 65%.

Vandaag weer gebrouwen. Recept had ik weer 'gewoon' laten staan op 75% (ik weet inmiddels dat ik tijdens het brouwen ergens wat extra liters water moet gebruiken). Rendement kwam uit op 60%. Heb toen het recept eens (achteraf) gecorrigeerd. Dus brouwzaalrendement aangepast naar 60% en het volume gezet op het aantal liter dat ik daadwerkelijk in de kookketel had na koken. Als ik dat doe, komt het SG in het programma inderdaad uit op mijn behaalde SG. Maar qua water klopt er niet veel meer van: het recept geeft dan 20 liter maischwater en 5 liter spoelwater aan, maar ik gebruikte 20 liter maischwater en 9 liter spoelwater.

Eigenlijk snap ik er gewoon geen reet van. Ik gebruik steevast veel meer water dan in het recept staat, kom dan uiteindelijk uit op minder volume, een hoger SG en een laag brouwzaalrendement. Ik weet ook niet precies hoe ik al dat water onderweg verlies, maar dat is eigenlijk weer een andere vraag.

Bottomline: ik kan BrouwHulp niet goed instellen op mijn eigen installatie. Weet iemand raad?

En mijn afgeleide vragen:
- Hoe komt mijn rendement zo laag?
- Waar laat ik toch al dat water tijdens het brouwen?

Sjaak_Deventer

Eerst zorgen dat je weet waar je water blijft. Dus werkelijk alles meten. Bij elke stap begin aantal liters meten en daarna ook wat erover blijft. Dan zul je veel meer grip op je proces krijgen. Doe dit 1 à 2 brouwsessies. Daarna kun je kijken of je molen anders kan instellen, dunner maischen, etc, etc.

seed7

Lonnes,

Dat is bij mij niet anders en ik weet bij anderen ook. Vergeet gewoon wat de software je vertelde over de hoeveelheid benodigd spoelwater en spoel gewoon door tot je het juiste volume in je kookketel hebt voor koken,

Ingo

abroeders

Ik zou alle volumes in alle stappen even goed vastleggen. Ik weet dat ik met mijn opstelling beduidend meer verdamp tijdens het koken als de standaard instelling in BrouwHulp. Als je alle volumes en sg's in alle stappen even goed opschrijft kun je relatief eenvoudig bepalen waar je het e.e.a. moet corrigeren in BrouwHulp.

Oscar

Citaat van: seed7 op 13-11-2015  21:42 uVergeet gewoon wat de software je vertelde over de hoeveelheid benodigd spoelwater en spoel gewoon door tot je het juiste volume in je kookketel hebt voor koken,

En dit kun je niet vaak genoeg zeggen. Zoveel brouwers die dit nog steeds niet begrijpen. :weetniet:

hansHalberstadt

Als je spoelt totdat je het gewenste volume in je kookketel hebt dan kan het zijn dat je een te hoog of te laag SG hebt van je laatste afloop. een te hoog SG kost je wat rendement, maar is niet erg, zelfs beter voor de smaak. Een te laag SG (minder dan 1010) is wel erg want dan krijg je kafjes smaak omdat je ongewenste stoffen uit je bostel gaat spoelen. Je kunt dus beter de juiste beslagdikte maken zodat je op het juiste SG van je laatste afloop komt en ook het gewenste volume in je kookketel hebt gehaald. Daar is wel software of een tabel voor nodig. 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2015  22:32 uAls je spoelt totdat je het gewenste volume in je kookketel hebt dan kan het zijn dat je een te hoog of te laag SG hebt van je laatste afloop.

Onzin. Als je je software goed hebt afgesteld en met de juiste maischdikte werkt voor jouw installatie, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Brouwen volgens dit principe geeft ja altijd het zelfde volume aan bier en je kunt beter je rendement in de software instellen en je verdamping is dan ook vrijwel constant (als je altijd hetzelfde volume brouwt).

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2015  22:32 ueen te laag SG (minder dan 1010) is wel erg want dan krijg je kafjes smaak omdat je ongewenste stoffen uit je bostel gaat spoelen.

Dat kun je voorkomen door je spoelwater aan te zuren. Zolang de pH van je uitloop onder de 6 blijft zul je geen last van kafjes smaak hebben (Heeft iemand daar ooit last van gehad   :weetniet: )

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2015  22:32 uJe kunt dus beter de juiste beslagdikte maken zodat je op het juiste SG van je laatste afloop komt

En wat is het juiste SG van je afloop?  :weetniet: :weetniet:   Als je normaal inmaischt (?) met een dikte van 2,5-3,5 zul je met spoelen tot het juiste volume voor koken niet met een heel dunne afloop te maken krijgen. :brouwen:

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2015  22:32 uDaar is wel software of een tabel voor nodig.

Nee hoor, gewoon ervaring is voldoende. :brouwen: ^-^

seed7

Door tot een gedefinieerd volume te spoelen maak je van het koken een vaste waarde in plaats van een variabel. Als je het heel belangrijk vindt is een SG correctie makkelijk met een beetje water of met een paar schepjes moutextract te maken. Sturen op iets anders wordt lastig omdat iedere stort ook een ander rendement geeft, rogge er bij, of tarwe, of  een laag versus een hoog SG of ....

Beide software geven voor mij en menig ander consequent een te klein volume aan spoelwater, als je door spoelt blijf je nog steeds boven de 1010. Wat de oorzaak van dit gedoe is weet ik niet, het heeft mij zozeer op het verkeerde been gezet dat ik bij Oscar ben gaan kijken hoe hij spoelt, net zo als ik vroeger deed dus, zonder software.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 13-11-2015  23:03 uBeide software geven voor mij en menig ander consequent een te klein volume aan spoelwater, als je door spoelt blijf je nog steeds boven de 1010. Wat de oorzaak van dit gedoe is weet ik niet,
Ik gebruik mijn eigen software en die kan het wel goed uitrekenen. Ik weet dus altijd precies welke beslagdikte ik moet nemen om bij het juiste totaalvolume op SG=1010-1015 van de laatste afloop uit te komen. Daarnaast zuur ik het spoelwater ook nog aan om kafjessmaak te voorkomen.

vwb Oscar:
Eerst onderstreep je dat je geen software nodig hebt voor maisch- en spoelwater en even later constateer je dat je toch wel software moet gebruiken om de juiste maischdikte te bepalen:
"'Onzin. Als je je software goed hebt afgesteld en met de juiste maischdikte werkt voor jouw installatie, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.'''

Als je de juiste maischdikte hebt kun je inderdaad spoelen totdat je het juiste volume in je kookketel hebt. Zijn we het toch nog eens ;)

Jeukstaardt

Citaat van: Lonnes op 13-11-2015  21:27 uIk gebruik steevast veel meer water dan in het recept staat, kom dan uiteindelijk uit op minder volume, een hoger SG en een laag brouwzaalrendement. Ik weet ook niet precies hoe ik al dat water onderweg verlies, maar dat is eigenlijk weer een andere vraag.

Bottomline: ik kan BrouwHulp niet goed instellen op mijn eigen installatie. Weet iemand raad?

En mijn afgeleide vragen:
- Hoe komt mijn rendement zo laag?
- Waar laat ik toch al dat water tijdens het brouwen?

Ik heb soortgelijke 'problematiek'. Ik heb inmiddels wel het kookverlies aangepast in BrouwHulp. Dat staat standaard op 1,7 ltr/uur, maar gaat bij mij eerder richting de 5 ltr/uur (op een totaal volume van zo'n 20 ltr) . Dat zou dus ervoor zorgen dat ik minder volume heb en een hoger SG.
Ik moet nog gaan ervaren hoe dat gaat uitpakken bij mijn volgende brouwsessie overigens.

Lonnes

Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens na elke stap precies moet gaan meten om te ontdekken waar ik toch al dat water laat tijdens het brouwen. Waarschijnlijk zit de crux toch in het aanpassen van het kookverlies en filterkuipverlies en zo in de brouwsoftware. Maar toch snap ik verder ook dat over het algemeen lage rendement niet zo.

Neetje

Citaat van: Jeukstaardt op 14-11-2015  09:55 u... gaat bij mij eerder richting de 5 ltr/uur (op een totaal volume van zo'n 20 ltr) . Dat zou dus ervoor zorgen dat ik minder volume heb en een hoger SG.
...

Simpel, niveau meten bij aanvang koken en niveau meten bij einde koken.

Kook je elektrisch?

seed7

Citaat van: Jeukstaardt op 14-11-2015  09:55 uIk heb soortgelijke 'problematiek'. Ik heb inmiddels wel het kookverlies aangepast in BrouwHulp. Dat staat standaard op 1,7 ltr/uur, maar gaat bij mij eerder richting de 5 ltr/uur (op een totaal volume van zo'n 20 ltr) [...]

25% verdamping is heel veel, 12% is genoeg, je kunt dus ook het gas wat lager zetten,

Ingo

Markiej87

Je kunt beter teveel dan te weinig verdampen. Aanlengen met water kan altijd nog.

Ik denk dat een nauwkeurige inschatting van de hoeveelheid verdamping best handig kan zijn, maar is niet van invloed op je rendement.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2015  00:18 uEerst onderstreep je dat je geen software nodig hebt voor maisch- en spoelwater en even later constateer je dat je toch wel software moet gebruiken om de juiste maischdikte te bepalen:

Nee de maischdikte bepaal je uit ervaring, dus zelf. Die hoef je niet te bereken. Dat jij dat kan dmv een spoelmodel vind ik erg knap... :groots:

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2015  00:18 uZijn we het toch nog eens ;)

Gedeeltelijk dan denk ik maar... :proost2:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-11-2015  21:27 uNee de maischdikte bepaal je uit ervaring, dus zelf. Die hoef je niet te bereken. Dat jij dat kan dmv een spoelmodel vind ik erg knap... :groots:
Dat spoelmodel is juist gebaseerd op ervaring, namelijk de ervaring met je eigen brouwinstallatie. Je doet een aantal metingen waaruit oa volgt wat je kookvermogen is, dus weet  de software precies hoeveel er per uur verdampt. Verder weet de software via die metingen ook hoe snel je bostel uitspoelt dus hoe snel het SG zakt naar bv 1010 en hoeveel water er in je bostel achterblijft en nog een aantal van dat soort zaken. Niet zo knap dus dat het spoelmodel dan de juiste uitkomst geeft.

Biertje1985

Wazig, gisteren gebrouwen met Best Malz Heidelberger pilsmout.

Rendement normal >70% en dit keer 52% ik kwam dus erg laag uit, minder gespoeld en uiteindelijk wel goede SG gehaald (1060).
Ofwel aantal liter minder bier uiteindelijk.

Jodiumtest was wel goed.

Ik denk dat het aan die mout ligt.?? :weetniet:

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 22-06-2018  07:24 uminder gespoeld

Dat lijkt me het antwoord.

Wat was het SG einde maischen, voor spoelen? Was dat ook te laag?

Ingo

brouwerwaldonk

De grootste factor die het rendement bepaald is de manier van het spoelen en de hoeveelheid spoelwater en de manier van schroten.
Gaat het spoelwater niet gelijk verdeeld door maar zijdelings langs het bostel dan haal je een laag rendement
Gebruik je te weinig spoelwater laat je suikers verloren gaan dan haal je ook een laag rendement. Beide factoren samen, zorgen voor een heel laag rendement. Heb je te grof geschroot dan loopt het spoelwater te snel door het bostel en neemt het minder suikers op.
Ik raad iedereen aan om een hevelfilter te gebruiken die over het ganse oppervlak van de brouwketel mooi verdeeld gaatjes of gleufjes heeft om het wort op te halen, niet zo'n ding wat enkel aan de zijkant ligt en in het midden niets.
Ik maak geen gebruik van BrouwHulp. Voor een brouwsel van 42L bier gebruik ik zo'n 10 kg mout, 32L brouwwater en 31L spoelwater. Tijdens het filteren en spoelen loopt het wort rechtstreeks naar de bodem van de kookketel. Ik kook 70 minuten en na het koelen bekom ik 44L wort die naar het gistvat gaat. Dat heeft dan een SG van 1063.
Na het gisten kan ik dan 42,8 liter bier bottelen met een alcohol gehalte van 6,8 vol%
Mijn brouwzaalrendement zit meestal tussen 66 en 71% en voor het bovenstaande brouwsel had ik 67,7%.
   

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 22-06-2018  07:24 uWazig, gisteren gebrouwen met Best Malz Heidelberger pilsmout.

Rendement normal >70% en dit keer 52% ik kwam dus erg laag uit, minder gespoeld en uiteindelijk wel goede SG gehaald (1060).
Ofwel aantal liter minder bier uiteindelijk.

Jodiumtest was wel goed.

Ik denk dat het aan die mout ligt? :weetniet:

Als je wilt weten of het aan je mout ligt dankun je een klein beetje referentie beslag maken in een pannetje bv 200 g geschrote mout +800 gram water (totaal dus 1000 g) als je dat een uur maischt bij ca 64 graden dan kun je van dat beslag met een refractometer de Brix waarde meten of het SG met een hydrometer. de dan berekende waarde Ke is het extaheerbare deel moet ca 0.75-0.8 zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 22-06-2018  07:44 uDat lijkt me het antwoord.

Wat was het SG einde maischen, voor spoelen? Was dat ook te laag?

Ingo
Iit dat SG kun je het extaheerbare deel van de suikers bepalen (Ke) zie mijn bijlage extractv2 - copy.xls
Ik denk ook dat het aan het filteren ligt. Zie hier de afleiding van de Ke bepaling


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.