Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het grote 'Mijn rendement is te laag en wat doe ik er aan topic.'  (gelezen 50649 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Het grote 'Mijn rendement is te laag en wat doe ik er aan topic.'
« Reactie #125 Gepost op: 31-05-2008 22:48 u »
Pannetje, het soort rendement dat jij beschrijft, daarvan halen goede profi brouwerijen rond de 75% als ze het goed doen. 44/75=0,59 dus je zit al op 60% van het maximaal haalbare. Da's echt niet zo heel beroerd hoor.

Dat 'voormaischen' kan je denk ik beter niet doen. Je krijgt die mout niet geschroot na een nacht weken! Als je een walsenmolen hebt, zou je eens 'klam schroten' kunnen proberen (ik heb er patent op), maar eerlijk gezegd raad ik het je niet aan totdat je een live demo hebt gekregen van iemand die het onder de knie heeft. Niet iedereen wordt even vrolijk van die methode ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Roy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #126 Gepost op: 31-05-2008 23:27 u »
Hallo,

Ook ik zit met hetzelfde "probleem"

Vandaag een weizen gebrouwen totaal 2,2 kg mout gebruikt en kom uiteindelijk uit op 7 liter met een SG van 1047, dus in verhouding heb ik ongeveer hetzelfde rendement als pannetje. Het uitgangspunt is altijd dat ik op ± 10 liter uit zou moeten komen, maar dat lukt mij eigenlijk nooit. Waar het aan ligt, weet ik niet  :weetniet:.

Het maischen gaat op zich wel goed; wel heb ik gedacht dat ik de temperatuur tijdens het verwarmen te snel
liet stijgen (> 1 ºC per minuut). Vandaag toch eens geprobeerd om deze norm te handhaven en dat is ook goed gelukt,
desondanks toch een laag rendement (7 liter in plaats van 10).
Wel probeer ik zo weinig mogelijk te spoelen, maar dat zou toch geen 3 liter uit mogen maken?
De enigste optie die ik nog kan bedenken is dat ik te grof schroot; ik zie namelijk nog wel eens hele korrels, maar dit zijn er in mijn ogen niet zoveel.

Zouden er nog meer redenen kunnen zijn? 

:degroeten:

Roy

Offline korek

• Super lid
  • Land: nl
  • Pint lid
« Reactie #127 Gepost op: 31-05-2008 23:46 u »
Pannetje, het soort rendement dat jij beschrijft, daarvan halen goede profi brouwerijen rond de 75% als ze het goed doen. 44/75=0,59 dus je zit al op 60% van het maximaal haalbare. Da's echt niet zo heel beroerd hoor.

Dat 'voormaischen' kan je denk ik beter niet doen. Je krijgt die mout niet geschroot na een nacht weken! Als je een walsenmolen hebt, zou je eens 'klam schroten' kunnen proberen (ik heb er patent op), maar eerlijk gezegd raad ik het je niet aan totdat je een live demo hebt gekregen van iemand die het onder de knie heeft. Niet iedereen wordt even vrolijk van die methode ;D

Stoomschroten is een zeer goed alternatief. Op 27 september wordt er een demonstratie stoomschroten gegeven.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 01-06-2008 06:23 u »
Er is een waslijst aan redenen waarom je rendement lager kan zijn dan je wilt. Als je met de zoekfunctie zoekt op 'rendenmen' vind je genoeg topics. Hier mijn uitleg van het begrip, en hieronder een lijstje van mogelijke oorzaken om je op weg te helpen:

slecht schrootsel; te grof of veel hele korrels
thermometers niet nauwkeurig genoeg (enzymen werken niet goed)
niet lang genoeg gemaischt (jodiumproef!)
te snel gespoeld (suikers geen tijd om uit bostel te spoelen)
kanaaltjes in het filterbed
andere meetfouten (moutweegschaal; SG niet gecorrigeerd voor temperatuur)
verliezen onderin maisch- en kooketel

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #129 Gepost op: 01-06-2008 07:17 u »
Dat 'voormaischen' kan je denk ik beter niet doen. Je krijgt die mout niet geschroot na een nacht weken!
Ik veronderstel dat het voormaischen gebeurt na het schroten, althans zo staat het beschreven in het boek van Wolfgang Vogel. Een nacht in koud water < 18 °C, bij hogere temperaturen gaan wilde gisten en bacteriën te actief beginnen wezen. Op die manier zouden reeds oplosbare suikers, enzymen, e.d. opgelost zijn voor het maischproces begint en dat zou een positief effect hebben op het rendement.

Offline pannetje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #130 Gepost op: 01-06-2008 08:56 u »
Ik veronderstel dat het voormaischen gebeurt na het schroten, althans zo staat het beschreven in het boek van Wolfgang Vogel. Een nacht in koud water < 18 °C, bij hogere temperaturen gaan wilde gisten en bacteriën te actief beginnen wezen. Op die manier zouden reeds oplosbare suikers, enzymen, e.d. opgelost zijn voor het maischproces begint en dat zou een positief effect hebben op het rendement.

Ah bladzijde 56, daar had ik overheen gelezen.
Ik ga dit toch eens proberen, kijken wat de invloed op de smaak is.

Nu gebruik ik ook een kaasdoek om de maisch na het maischen te filteren.
Hiervan had ik ergens gelezen dat dit nadelig zou zijn omdat de suiker hierin kristalliseert.

Overigens wil ik graag mijn rendement verhogen omdat de brouwerij de proeverij niet kan bijhouden. :biersmile:

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #131 Gepost op: 01-06-2008 09:00 u »
Nu gebruik ik ook een kaasdoek om de maisch na het maischen te filteren.
Hiervan had ik ergens gelezen dat dit nadelig zou zijn omdat de suiker hierin kristalliseert.
Een hevelfilter, een pantzerschlauchfilter of een “lauterbottich” (ken het woord ff niet in het Nederlands) kosten amper geld noch moeite en werkt veel fijner.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #132 Gepost op: 01-06-2008 09:58 u »
Roy,

Het brouwzaalrendement gaat om de hoeveelheid suikers die je uit de mout weet te onttrekken, niet om de hoeveelheid liters die je overhoudt.

Belangrijk is ook het tijdstip van meten. Je kan het aantal liters en het SG meten voordat je gaat koken, of je kan dat doen met wat er uiteindelijk in je gistvat zit. Ik neem aan dat in het jouw geval die 7 liter SG 1047 in het gistvat is. Dan heb je een rendement van 72%. Helemaal niet slecht, zeker als je aangeeft weinig te spoelen. Dan blijven er immers veel suikers achter in de bostel.

Dat gezegd hebbende denk ik dat spoelen een van de beste manieren is om je rendement te verhogen. De andere zaken die in deze draad worden genoemd zijn daarop variaties. Hoe meer spoelwater, hoe meer rendement, nou ja, tot je geen suikers meer uitspoelt natuurlijk.

Oja Roy, zou je jouw 7 liter en SG 1047 gemeten hebben vóór het koken, dan heb je het er veel minder goed afgebracht met slechts 48%.

Offline Roy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #133 Gepost op: 01-06-2008 14:19 u »
Ik heb mijn rendement eens nagerekend met BrouwHulp.
Voor koken had ik een SG van 1030 bij een volume van 11 liter (daarom heb ik geen extra water meer toegevoegd)
Na koken (en afkoelen) had ik een SG van 1047 bij een volume van 7 liter.
Dit komt dus inderdaad overeen met een rendement van ± 48% en dit vind ik wel heel erg laag.

Waarschijnlijk is er nog iets waaraan het in mijn geval aan kan liggen.
Ik heb begrepen dat er mensen zijn op het forum die ook niet of nauwelijks spoelen, wat ik mij afvraag of deze mensen
wel filteren en hoelang zij dit doen ? Meestal ben ik met filteren binnen een half uur klaar.

Nadat ik het wort af had laten koelen tot ± 35 ºC heb ik het overgeheveld naar mijn mandfles om het hierin verder
af te laten koelen alvorens de gist toe te voegen. Toen ik enkele uren later de gist toe wilde voegen zag ik op de bodem
van de mandfles al behoorlijk wat fijne gruis liggen. Volgens mij heb ik niet lang genoeg gefilterd en zodoende ook te weinig suikers meegenomen?

Zou dit een verklaring kunnen zijn  :weetniet: ?

Gr.

Roy

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #134 Gepost op: 01-06-2008 14:27 u »
Het is niet met zekerheid te zeggen Roy wat "de" reden is. Waarschijnlijk zijn er meerdere redenen. De meeste worden hierboven genoemd. De verklaring die je noemt kan ik niet helemaal volgen trouwens.

Even over dat koelen: Eén van de belangrijkste zaken in het brouwen is het snel afkoelen van het wort. Daarvoor moet je een koeler gebruiken (meerdere opties) en vooral 'natuurlijke afkoeling' vermijden. Dat is vragen om infecties en andere problemen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #135 Gepost op: 01-06-2008 14:46 u »
Filteren doe je altijd. Bij het filteren scheid je het wort van de bostel.
Daarna kan je nog spoelen, waarbij je warm water door de bostel laat lopen, wat weer extra suikeruitspoeling oplevert.

Als je niet spoelt, dan maakt het niet uit hoe snel je het wort filtert. Dat wil zeggen, niet voor het rendement. Voor de helderheid van je wort maakt het natuurlijk wel uit.

Het filteren en spoelen wordt best heel langzaam gedaan. Meer dan een uur is geen overbodige luxe. Ga je sneller, dan komen er meestal nog moutdeeltjes mee. Nadat je de laatste maischtemperatuur hebt bereikt, dien ook zeker 30 minuten te wachten voordat je begint met filteren. De moutdeeltjes moeten eerst bezinken en een filterlaag vormen. Als je eerder begint, dan is die laag nog niet goed ontstaan.

Wat er onderin je gistvat lag, zijn waarschijnlijk eiwitten, hopdeeltjes en moutdeeltjes. Niks om je zorgen over te maken. Volgende keer nog helderder filteren  ;).

Wil je 10 liter wort overhouden in je gistvat, dan zal je toch wel met een liter of 14-15 moeten beginnen met koken. Als je dan 4 liter verdampt hou je na 60 minuten koken nog 11 liter over. Als je dat terugkoelt naar 20 ºC krimpt het nog eens en je hebt nog wat verlies aan hop en eiwit. Je houdt dan 10 liter over.

Had je nog een liter of 5 gespoeld, dan was je rendement richting de 70% gegaan.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #136 Gepost op: 01-06-2008 14:53 u »
Al met al heb je nu 7 liter bier gemaakt. Je hebt eigenlijk de moutstort verhoogd om het niet spoelen te compenseren. Voor het bier wat je zo gemaakt hebt, is je rendement ca 66%.

Niet hoog, maar zonder spoelen kom je eigenlijk nooit hoger dan 70%.

Nu zou ik me niet meer blindstaren op het rendement wat je gehaald hebt, maar volgende keer met meer water brouwen en dan nog eens kijken.

Offline Roy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #137 Gepost op: 01-06-2008 15:04 u »
Hoe lang ik filtreer heeft dus niets met het rendement te maken.
Wat ik niet wist is dat ik een half uur moet wachten na de laatste maisch temperatuur alvorens te beginnen, dit zal ik de volgende keer dus doen. Tevens zal ik de volgende keer gewoon wel eens goed spoelen. Als het rendement hierdoor
sterk verbetert, dan heb ik het in ieder geval zelf enigsinds in de hand (48% vind ik toch iets te weinig, bovendien
zijn mijn bieren ook altijd iets donkerder).   

Het koelen doe ik normaal gesproken niet op deze manier, maar zet de pan in de wasbak en laat hier koud water in stromen. Aangezien ik wat tijdgebrek had, heb ik niet dit keer niet gewacht totdat ik op +/- 20C zat.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Overigens stond de weizen vanmorgen heerlijk te gisten bij 17C in de koelkast, dus dat gaat in ieder geval goed.

Gr.

Roy

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: 01-06-2008 23:09 u »
“lauterbottich” (ken het woord ff niet in het Nederlands)

Wat dacht je van klaringskuip!

Offline Erwin1976

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #139 Gepost op: 01-07-2013 14:26 u »
Voor alle duidelijkheid: ik spoel dus helemaal niet meer.
Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij vertellen dat ik dunner maisch.
Dunner maischen heeft en positief effect op de effectiviteit van je maischproces en daarmee ook op je rendement. Een factor die vaak wordt vergeten.

Tel je dan het berekende spoelwater op bij het maischwater?
Dat zou bij mij, denk ik, resulteren in een lagere opbrengst in liters?
Ik heb maar een keteltje van 27 liter.
Hierin brouw ik 20 liter... ervan uitgaande dat het mout 75% van zijn gewicht opneemt aan water "kost" me dat dus zo`n 4 liter? ??? Of heb ik het nou helemaal mis?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #140 Gepost op: 01-07-2013 18:28 u »
Afhankelijk van hoeveel mout je gebruikt natuurlijk.
Ik hanteer overigens een moutverlies van 1 liter/kg. :)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 01-07-2013 18:43 u »
Zijn we niet een beetje teruggekomen van helemaal niet spoelen? Volgens mij in de algemene opvatting nu: Wel spoelen, maar met teveel. Tenminste, als je maischvat groot genoeg is. Anders geldt: Maximaal volume in je maischvat en doorspoelen tot je genoeg in je kookketel hebt.

Ik reken trouwens ook met 1 liter per kg mout.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #142 Gepost op: 01-07-2013 22:18 u »
Tegenwoordig spoel ik inderdaad weer. En ja, ik gebruik niet te veel spoelwater.
Nu ik een Speidel Braumeister heb moet ik overigens weer andere de spoelverhoudingen aanhouden. Zeker als ik een zwaar bier wil brouwen. In dat geval zal ik genoegen nemen met minder liters bier. Bierbrouwen is nu eenmaal continu zoeken het juiste compromis.

Offline Erwin1976

• Vol lid
« Reactie #143 Gepost op: 02-07-2013 08:31 u »

Nu ik een Speidel Braumeister heb moet ik overigens weer andere de spoelverhoudingen aanhouden.

:groots:
Dat ligt een "beetje" buiten mijn bereik op dit moment.
 :huilen:
Ik heb volgens mij hier een formule gevonden om mijn spoelwater te berekenen.... even uit mijn hoofd...
5% verlies door (hopgift?)
30% verlies door verdampen
75% van de gebruikte hoeveelheid mout in liters.
Komt wel aardig uit moet ik zeggen...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 02-07-2013 09:56 u »
Een Braumeister is niet beter dan een andere installatie (heb er ook een), wel biedt het meer gemak voor de drukke brouwer met (te) weinig tijd.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #145 Gepost op: 02-07-2013 21:35 u »
Dat ligt een "beetje" buiten mijn bereik op dit moment.
 :huilen:

Het heeft bij mij ook heel wat jaren gekost voordat ik er zo veel voor wilde uitgeven.
Je brouwt er geen betere bieren mee. Voor mij was de overweging dat ik kleiner wilde brouwen in een kortere tijd. Net zoals Robin besteed ik veel tijd aan het forum en die tijd moet ergens vandaan komen.  :D

Offline Erwin1976

• Vol lid
« Reactie #146 Gepost op: 02-07-2013 22:37 u »
Net zoals Robin besteed ik veel tijd aan het forum en die tijd moet ergens vandaan komen.  :D

Dat was me nog niet opgevallen  :lol:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #147 Gepost op: 03-07-2013 14:46 u »
Er zijn vele wegen naar Rome..
Ik trek me tegenwoordig niets meer aan van het aantal liters spoelwater dat software me berekent. Gewoon bijna maximaal aantal liter maischwater + doorspoelen tot aan SG 1015.
Maandag gebrouwen en gecombineerd met gemotoriseerd roerwerk. Rendement is van 71 naar 80% gesprongen  :brouwen:!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 03-07-2013 17:48 u »
Door het extra spoelen is inderdaad je rendement toegenomen. Echter om goed uit te komen qua volume en SG moet je voor zwaardere bieren verder inkoken. Elk voordeel heeft z'n nadeel. :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #149 Gepost op: 03-07-2013 19:14 u »
Ik trek me tegenwoordig niets meer aan van het aantal liters spoelwater dat software me berekent.

Ikke ook niet, maar velen willen dit toch berekend zien.

Gewoon bijna maximaal aantal liter maischwater + doorspoelen tot aan SG 1015.

Doorspoelen tot aan gewenst volume voor koken. Ik heb gemerkt dat het moment wanneer je je spoelwater toevoegt ook bepalend is voor je rendement. als je spoelwater toevoegt terwijl er nog water/wort op je bostel staat ga je verdunnen en zul je een relatief lager rendement hebben. Indien je toevoegt op het moment dat je bostel net droog valt verdun je minder of niet...en zul je meer suikers uitspoelen, dus een hoger rendement  :brouwen:

Echter om goed uit te komen qua volume en SG moet je voor zwaardere bieren verder inkoken.

Bij zwaardere bieren geldt deze regel inderdaad niet. Dus kun je deze ook niet altijd toepassen... :(

:brouwen: